D300S + Metz 45 CT-4

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
ajuusi

D300S + Metz 45 CT-4

Viesti Kirjoittaja ajuusi »

Kertokaa viisaammat miten käy kameralle jos laitan vanhan Metzin adapterin välityksellä kiinni. Nikonin maahantuoja höpisee jostain ISO 10330-1992 missä määritellään synkronoinnin perusta, sytytyksen ja liittimet kameran ja salamayksikön välillä. Mutta en saanut suoraa vastausta käykö vai ei. En vaan raaskisi laittaa hyvää salamaa "verkon painoksi".

Joulun odotuksia ja vastauksia odotellen.

KIITOS
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

Aikoinaan oli kovastikin keskustelua vanhojen salamalaitteiden liipaisujännitteen suuruudesta ja digikameroiden salamaliitännän jännitteenkestävyydestä. Nikonin kamerat eivät liene kaikkein herkimpien joukossa. Nikon D300:n (siis ei 300s) ohjekirjassa todetaan asiasta:
"Varusteluistiin kohdistettu negatiivinen jännite tai yli 250 voltin jännite saattaa estää kameran normaalin käytön ja vahingoittaa kameran tai salamalaitteen täsmäyspiirejä."

D300s:n ohjekirjassa on varmaan tietoa samasta asiasta.

Tietoja salamalaitteen liipaisujännitteistä (trigger voltage) on kerätty verkkosivulle http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Minulla on muistaakseni samanmallinen Metzin perunanuija, mutta kun sovitinpalikka on vain Olympusta varten, niin en ole päässyt kokeilemaan Nikonilla. Jos jännite olisi turmiollinen, niin saisipa D70 uljaan lopun uhraten mikropiirinsä tieteen hyväksi...

Mtala
Photomic

Viesti Kirjoittaja Photomic »

Itse olen tuollaista vanhaa Metziä laukonut optisen triggerin avulla, kun en ole suoraan uskaltanut laittaa D700:seen kiinni. Tarvittaessa kameran omasta salamasta tehot minimiin ja sitä käytetään vain liipaisemaan tuo Metz.

Joku tällainen alla oleva palikka käy tuohon tarkoitukseen mainiosti.

http://global.ebay.com/SKY4_Optical_Sla ... 18264/item
Vastaa Viestiin