Nikon D70 vai D100 nyt lokakuussa 2004?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
d2h2
Viesti:

Nikon D70 vai D100 nyt lokakuussa 2004?

Viesti Kirjoittaja d2h2 »

Kumpi vai kampi? D70 vai D100?

Näistä kahdesta on valittava. Ja hankinta on tehtävä nyt, joten mahdolliset ensi keväänä ilmestyvät mallit eivät ole vaihtoehto. Sitä ei ole myöskään jokin D2-malleista tai D1.

Mitä olette käyttäjät ja kokeneet asiasta mieltä, kumpi on järkevämpi vaihtoehto ja miksi?

Kuvaustilanteet tulevalla laitteella vaihtelevat: useimmiten rungolta tullaan vaatimaan edes välttävää nopeutta,-sitä mitä tässä hintaluokassa nyt saa,- ja studiosalamatkin ovat säännöllisesti kiinni.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
gramdel
Viesti:

Re: Nikon D70 vai D100 nyt lokakuussa 2004?

Viesti Kirjoittaja gramdel »

d2h2 kirjoitti:Kumpi vai kampi? D70 vai D100?

Näistä kahdesta on valittava. Ja hankinta on tehtävä nyt, joten mahdolliset ensi keväänä ilmestyvät mallit eivät ole vaihtoehto. Sitä ei ole myöskään jokin D2-malleista tai D1.

Mitä olette käyttäjät ja kokeneet asiasta mieltä, kumpi on järkevämpi vaihtoehto ja miksi?
Nykyisellä kameroiden hinnoittelulla en näe juurikaan järkeä ostaa D100:a, jollei sitten jostain saa erityisen halvalla käytettynä.

Itse olen kyllä ollut varsin tyytyväinen D100:ni, jonka kylläkin siis ostin ennen D70 ilmestymistä. Kuvanlaadussa ei ole mitenkään merkittävää eroa kumpaankaan suuntaa. Jollei sitten halua kuvata testitauluja ja katsella niitä.

D70 on nopeampi. D100 on ainakin RAW kuvia ottaessa ihan surkean hidas, käytännössä sillä saa kolmen kuvan sarjan, jonka jälkeen saa odotella pitkään. Onneksi tuo ei omassa käytössäni häiritse.

Itse olen kuvaillut jonkin verran myös D70:llä, ja onhan se ihan jees. Omaan käteeni D100 sopii kuitenkin paremmin, ja on se hiukan jämäkämmän tuntuinen.

Studiossa kumpikin toimii varmaan ihan yhtä hyvin/huonosti. Itse laukaisen studiosalamat kameraan kiinnitetyllä käsisalamalla, joten piuhoja ei ole tarvinnut kytkeä. Joskus on D100:n salamasynkan hitaus tullut vastaan, ei tosin studiossa. D70:ssä on huomattavasti nopeampi salamasynkka.

Kyllä kai noin kaikenkaikkiaan D70 on parempi kamera liki kaikilla teknisillä osa-aluilla.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

gramdel kirjoitti:
D70 on nopeampi. D100 on ainakin RAW kuvia ottaessa ihan surkean hidas, käytännössä sillä saa kolmen kuvan sarjan, jonka jälkeen saa odotella pitkään. Onneksi tuo ei omassa käytössäni häiritse.

....

Kyllä kai noin kaikenkaikkiaan D70 on parempi kamera liki kaikilla teknisillä osa-aluilla.
gramdel, et kai kuvaa pakatulla raw:lla? Siinä yksi kuva vie noin 40 sekuntia tallettaa, pakkaamaton raw menee muutamassa sekunnissa.

Muutoin en ota kantaa kameroiden paremmuuteen. Jotkin ominauisuudet heikkenivät, jotkut paranivat.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

adapteri kirjoitti: gramdel, et kai kuvaa pakatulla raw:lla? Siinä yksi kuva vie noin 40 sekuntia tallettaa, pakkaamaton raw menee muutamassa sekunnissa.
No en, taisin kokeilla kerran;)

No joka tapauksessa D100:n bufferi on pieni, eikä kortillekirjoitusnopeuskaan ole mikään päätähuimaava. Mutta eipä tuo minua tosiaankaan juurikaan haittaa.

Itse varmaan maksaisin nytkin saman hinnan D100:sta kuin D70:sta mutta nykyistä hintaeroa en kyllä pulittaisi.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
lasse849

Viesti Kirjoittaja lasse849 »

Yksi peruste D100:n puolesta on se, että siihen saa monitoimiperän. Aluksi yritin tuon lisävempaimen hankintaa jarrutella, mutta nyt se on jatkuvassa käytössä. Muutoinkin olen edelleen D100s fani eli ei ole tarvetta vaihtaa. Mutta hinnastahan päätökset ovat paljolti kiinni.
Vastaa Viestiin