3D-seurantatarkennus, 11 pistettä
-
3D-seurantatarkennus, 11 pistettä
Onko kenelläkään kokemusta (D90, D5000 omistajat) auttaako tämä oikeasti nopeasti liikkuvan kohteen kuvaamista esim. eläimet, autot, veneet jne.?
Itse en tarvisi mitään monimutkaista runkoa vaan ihan simppelin! Omistan D60/ D40, joten onko D90, D5000 ja tuleva D3000 niin paljon parempi että kannattaa harkita ostoa?
Itse en tarvisi mitään monimutkaista runkoa vaan ihan simppelin! Omistan D60/ D40, joten onko D90, D5000 ja tuleva D3000 niin paljon parempi että kannattaa harkita ostoa?
-
Re: 3D-seurantatarkennus, 11 pistettä
Tänään piiipahdin nesterallia kuvaamassa ja kokeilin ihan huvikseni 3D mittausta.Ylaan kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta (D90, D5000 omistajat) auttaako tämä oikeasti nopeasti liikkuvan kohteen kuvaamista esim. eläimet, autot, veneet jne.?
Ihan ok jos autot meni ohi, mut pois päin menevän auton kuvaus ei onnistunut, sarjakuvauksella tarkennus arpo kohteen joka kerta muutamalla kuvalla pieleen. Testit jäi siltä osin siihen...
-
- Viesti:
Jos tuo 11 pisteen 3D toimii samanlailla kuin D300:n 51 pisteen 3D, se kyllä seuraa oikein hyvin. 3D:n idea on siis se, että voit keskipisteellä lukita kohteen seurantaan. Kamera sitten seuraa värin perusteella kohdetta ja näyttää seuraamisen näytössä tarkennuspisteen siirtymisellä.radicalis kirjoitti:3D-tarkennusta ei ole tarkoitettu nopeasti liikkuville kohteille, vaan voit esim. tarkentaa tiettyyn pisteeseen ja sommitella uudelleen, jolloin tarkennus säilyy halutulla etäisyydellä. Muutoinhan se menisi taakse.
Itse ainakin totesin, että vaikkapa lentävää lintua seurataan oikein hyvin. Parasta tuossa on juuri se, että näet koko ajan, onko kamera vielä mukana. Canonissakin on vastaava toiminto, mutta sen onnistumisen näkee vain siitä, onko kohde vielä terävä.
Luulen, (ei ole vielä kokemusta), että 11 pisteellä kohde hukkuu helpommin. Jos tällä hetkellä pitäisi hommata kamera nopean kohteen kuvaamiseen, niin tuo D300 (ilman s:ää) olisi todella hyvä ostos.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
Täytyy tunnustaa, etten ole kokeillut 3D tarkennusta nopeissa tilanteissa. Manuaalissa annetaan kuitenkin ymmärtää, että tuon tarkoitus on nimenomaan hitaasti liikuuviin kohteisiin ja idea siis tarkenna ja uudelleen sommittele. Toisaalta esim henkilökuvauksissa automaatinen aluetarkennus toimii loistavasti ja kasvontunnustustoiminnon avulla tarkennus on aina silmässä.olli R kirjoitti:Jos tuo 11 pisteen 3D toimii samanlailla kuin D300:n 51 pisteen 3D, se kyllä seuraa oikein hyvin. 3D:n idea on siis se, että voit keskipisteellä lukita kohteen seurantaan. Kamera sitten seuraa värin perusteella kohdetta ja näyttää seuraamisen näytössä tarkennuspisteen siirtymisellä.radicalis kirjoitti:3D-tarkennusta ei ole tarkoitettu nopeasti liikkuville kohteille, vaan voit esim. tarkentaa tiettyyn pisteeseen ja sommitella uudelleen, jolloin tarkennus säilyy halutulla etäisyydellä. Muutoinhan se menisi taakse.
Pitääpä käydä testaamassa, jos se vaikka toimisikin nopeissa kohteissa.
-
- Viesti:
D-kolmesatasesta
Mun kokemuksen mukaan ainakin seurannan kohteessa pysymiseen vaikuttaa kohteen nopeutta enemmän objektiivin ominaisuudet. Ainakin luontokohteiden nopeuksissa.
D300 hanskaa melko hyvin 3D-seurannassa (51) nopeatkin kohteet mootttorittomilla primeilla, ja nopeamoottorisilla zoomeilla. Ainakin meikäläisen objektiivien osalta. Sattuu olemaan yksi sellainenkin zoomi, joka varsinkin pitkässä päässä tarkentaa melko hitaasti.
-j
D300 hanskaa melko hyvin 3D-seurannassa (51) nopeatkin kohteet mootttorittomilla primeilla, ja nopeamoottorisilla zoomeilla. Ainakin meikäläisen objektiivien osalta. Sattuu olemaan yksi sellainenkin zoomi, joka varsinkin pitkässä päässä tarkentaa melko hitaasti.
-j
-
Pomppiva kohtituleva mäyräkoira ruohikossa ja mahdollisesti vielä alaviistoon kuvaten niin onnistuminen on ajoittain hyvin heikonolaista. Mitä suurempi kohde ja mitä selkeemmässä ympäristössä niin alkaa pelittämään. Jopa kun ruoho vaihdetaan lumeksi niin tulee eetvarttia.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viesti:
Muistakaa focus priority asetus
Kannattaa muistaa laittaa Focus priority asetus AF-S ja AF-C: molemmille. Sitten kamera ottaa kuvan vasta kun on tarkentanut. Itselläni on 4 profiilia D300:ssa enkä muistanut laittaa kaikkiin Focus priorityä. Ehdin jonkin aikaa ihmetellä että miksi tarkentaa välillä huonosti. Tarkensi huonosti, siis aina kun oli käytössä profiili, minne olin unohtanut release-priorityn :)radicalis kirjoitti:On se D90:n AF muuten todella hyvä, joten eipä siitä kannata murhetta ottaa. D300:n AF on parempi, mutta huteja silläkin tulee, sillä AF on kameran tulkinta, ei kuvaajan tahto ;D.
3D seurantaa en ole käyttänyt juurikaan kun ei toimi tarpeeksi hyvin omassa käytössäni: ei pysy esim. silmässä kiinni. Toki tuo on hankala koska silmän seutu ja kasvot ovat turhan samanväriset. Täytyy yrittää vielä ennen kuin tuomitsen sen.
-
- Viesti:
Re: Muistakaa focus priority asetus
Omaan D700 laitoin asetuksen, jolla kamera ottaa kuvan, vaikka kameran mielestä tarkennus ei ole kohdillaan. Tarkennuksen hoidan af-on napilla. Otti päähän, kun tarkennus oli mielestäni kohdallaan, mutta kamera ei suostunut ottamaan kuvaa. Muutama hyvä tilanne meni ohi. Rauhallisempaan kuvaukseen kannattaa toki laittaa tuo kuva vasta sitten kun tarkennus on kohdillaan tjsp.jukvii kirjoitti:Kannattaa muistaa laittaa Focus priority asetus AF-S ja AF-C: molemmille. Sitten kamera ottaa kuvan vasta kun on tarkentanut. Itselläni on 4 profiilia D300:ssa enkä muistanut laittaa kaikkiin Focus priorityä. Ehdin jonkin aikaa ihmetellä että miksi tarkentaa välillä huonosti. Tarkensi huonosti, siis aina kun oli käytössä profiili, minne olin unohtanut release-priorityn :)radicalis kirjoitti:On se D90:n AF muuten todella hyvä, joten eipä siitä kannata murhetta ottaa. D300:n AF on parempi, mutta huteja silläkin tulee, sillä AF on kameran tulkinta, ei kuvaajan tahto ;D.
-
- Viesti:
[/quote] Omaan D700 laitoin asetuksen, jolla kamera ottaa kuvan, vaikka kameran mielestä tarkennus ei ole kohdillaan. Tarkennuksen hoidan af-on napilla. Otti päähän, kun tarkennus oli mielestäni kohdallaan, mutta kamera ei suostunut ottamaan kuvaa. Muutama hyvä tilanne meni ohi. Rauhallisempaan kuvaukseen kannattaa toki laittaa tuo kuva vasta sitten kun tarkennus on kohdillaan tjsp.[/quote]
Erittäin hyvä pointti!
Erittäin hyvä pointti!
Juu ei ole D90:ssä noita asetuksia. Eikä myöskään 3D toimi esim lentävien lintujen seuraamisessa.jukvii kirjoitti:Kannattaa muistaa laittaa Focus priority asetus AF-S ja AF-C: molemmille. Sitten kamera ottaa kuvan vasta kun on tarkentanut. Itselläni on 4 profiilia D300:ssa enkä muistanut laittaa kaikkiin Focus priorityä. Ehdin jonkin aikaa ihmetellä että miksi tarkentaa välillä huonosti. Tarkensi huonosti, siis aina kun oli käytössä profiili, minne olin unohtanut release-priorityn :)
-
Eikä ne 11 tarkennuspistettä tähän oikein riitä, kun aika keskellä vielä kaikki ovatten. Muuten kyllä hyvä kamera, Higgradicalis kirjoitti: Juu ei ole D90:ssä noita asetuksia. Eikä myöskään 3D toimi esim lentävien lintujen seuraamisessa.