Ihan Oikeesti!

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
PeteM

Viesti Kirjoittaja PeteM »

jukjuv kirjoitti:A. on totta mielestäni, että minulla ei ole varaa kuvata filmille.
Tässä taitaa nyt olla kyse lähinnä tulkintaeroista. Laskennallisestihan voidaan osoittaa, kuinka paljon on varaa filmiin käyttää, kun ottaa huomioon kaluston erilaiset hankintahinnat.

Mutta se psykologinen puoli on sitten toinen juttu. Moni taitaa kyllä mieluummin maksaa kerralla enemmän, ja sitten antaa palaa kuin että jatkuvasti joutuisi sijoittamaan pienempiä summia.

Mutta onhan se totta, että jos oikein tarkkaan alkaa miettiä, niin kyllä digin edut ovat enemmän jossain muissa asioissa kuin hinnassa. Tietysti valtavat määrät kuvia jossain vaiheessa kääntyvät digin eduksi, mutta eri asia on, tarvitaanko todella sellaisia määriä lainkaan... Mutta tämä on aihe, johon en välttämättä halua asiaa tämän enempää johdattaa. (Aiheesta kun on ketjuja jo ennestään.) :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jukjuv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukjuv »

laite kirjoitti: Noniin, tulihan sieltä se suunnitelmallisuuskin esille, tuosta ensimmäisestä kirjoituksestasi sai vaan sen kuvan, että hyppäät koneeseen ja sitten kamera laulamaan ja ihmettelemään jälkikäteen, että mitä tuli kuvattua :)
:) no ei tietenkään. Kyllähän kaikki yleinsä yrittää harrastaa harrastuksiaan mahdollisimman intensiivisesti (tjs), eli mahdollisimman laadukkaasti, mihin vain rahkeet riittää.
laite kirjoitti: Toi 400 kuvaa on kyllä ihan mukava määrä, pikaisesti laskettuna filmille kuvattuna tuo maksaisi ~120e / reissu (12 rullaa diaa / negaa kehityksineen). Kyllähän digissä omat etunsa on tuossa harrastuksessa (vai onko jopa työnä sinulla, en tiedä).
Tähän lopputulokseen minäkin olen tullut, eli oikeestaan asia olisi niin, että jos ei olisi digiä, niin en voisi harrastaa tätä laisinkaan, siis rahallisesti. Ja todella tämä on vain ja ainoastaan harrastus vaikka joku kuva joku aina haluaa ostaa puoli väkisin, mutta niillä "tuloilla" ei kateta yhtään mitään. Ja ehdottomasti haluan pitää harrastuksena, koska muuten kuvaamiseen tulisi tressiä ja pakkoa ja silloinhan se ei enään olisi rentouttava harrastus.

laite kirjoitti:
p.s. muistelisin, että olen joskus nähnyt ottamiasi kuvissa nyyssiryhmissä, ihan hienojahan ne olivat. kävin jopa kotisivuillasi kurkkaamassa, mutta en pikaisella silmäyksellä löytänyt mitään ottamiasi kuvia (flash-toteutus sai minut sulkemaan selaimen ikkunan hyvin nopeasti).
Joo, ei niitä oikeesti paljoon ole netissä, eli mun sivuilla on lähinnä kuvia minusta (siis sivuni on tarkoitettu esittelemään minua) ja siten tietysti muitten ottamia kuvia. Noh onhan siellä jokunen kuva.
Ja ehdottomasti lisään flashia sivuilleni, kunhan vaan tulisi ensin talvi, että ehtisin niitä koodata.
Muutama ilmakuvani on esimerkiksi tuolla www.ilmakuva.info :ssa
(Järvenpää, Porvoo, Inkoo)
laite kirjoitti: ja nyt luontoon digikuvaamaan, otan kyllä filmirungonkin mukaan ja sisälle t-maxia :)

hauskaa iltapäivänjatkoa toivottelee:
Teemu Laine
Samoin sinulle.... kyllä kaikesta huolimatta valokuvaus on erittäin antoisaa ja mukavaa puuhastelua.
Jukka Juvankoski
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 15 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jukjuv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukjuv »

kaptah kirjoitti: Tarkoitin lähinnä tuota filmijärkän sarjakuvausta
aa.. juu siis taisin vähän huonosti esittää asian (mikä ei yllätä :))
siis tarkoitin, että jos joutuisin valitsemaan filmijärkän, niin sillä sarjakuvauksella ei olisi enään niin väliä, kun mulla ei olis kuitenkaan varaa käyttää sitä ominaisuutta. Sehän on totta että filmipuolella päästään esim eos 1:sellä pirun isoihin sarjakuvausnopeuksiin.
kaptah kirjoitti: ja D70 kohinaisuutta. Minun rehellinen mielipiteeni on että kohina ISO200:lla olosuhteista riippuen on väliltä 'olematonta-erittäin vähäistä'. D70 tuottaa tarkempia kuvia kuin esim 300D ja jo tämä tuo oman kohina-vaikutelmansa (kuin myös moiren). Mutta loppupeleissähän se on katsojan silmässä ;)
.
Ei mutta tosiaan... noinhan se voi todella olla. Siis kun todella Nikonilla on vähän terävämmät kuvat , oli syy siihen sitten niin kittien optiikoissa ja muussa. niin tottavie noinhan se on. Terävämpi kuva on aina "rakeisempi" vaikka kohina olisikin likimäin sama.

Noh kaikesta huolimatta voisihan siinä D70:ssä olla se 100 arvo, mutta tämän ahaa elämykseni jälkeen ei harmita enään niin paljoon :) :)
Jukka Juvankoski
Vastaa Viestiin