Nikon D50 ja erilainen kuvaaminen
-
- Viesti:
Nikon D50 ja erilainen kuvaaminen
Eli siis. Olen nyt miettinyt minkä järjestelmäkameran ostaisin. Itselläni ei ole ennen ollut järjestelmäkameraa, ja olen vaihtoehtoja punninnut. Olen päätynyt kahteen vaihtoehtoon; Nikon D50 ja Canon 350D.
Sopiiko tämä Nikon D50 kuinka hyvin urheilukuvaamiseen? Kuvailen pääasiassa urheilutapahtumia, ja vielä enemmän jääkiekkoa.
Itse olen huomannut jo yhden asian, Nikon näyttäisi olevan edullisempi. Mutta sopiiko ns. peruspaketti tuohon mainitsemaani tarpeeseen?
Kiitos kaikille vastaajille.
Sopiiko tämä Nikon D50 kuinka hyvin urheilukuvaamiseen? Kuvailen pääasiassa urheilutapahtumia, ja vielä enemmän jääkiekkoa.
Itse olen huomannut jo yhden asian, Nikon näyttäisi olevan edullisempi. Mutta sopiiko ns. peruspaketti tuohon mainitsemaani tarpeeseen?
Kiitos kaikille vastaajille.
-
- Viesti:
Sopii vallan mainiosti, tosin hallissa hämärässä jalusta ainakin suht tarpeellinen noilla kittilaseilla kuvatessa, sama pätee Canoniin.
-------------------------------------------------------
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä
http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
Täytyy kyllä sanoa että kittilinssillä et pahemmin kuvaile mitään urheilua josset mene sinne sekaan heilumaan :) Eli jotain valovoimaista pitkää objektiivia tarvitset, esim. 70-200mm F2.8 (valovoimaa tulet tarvitsemaan jossain urheiluhallissa) joka sitten maksaakin jo aikasta paljon (1000-2000e).
Itse suosittelisin Canonia sen takia että Canonilla on enemmän kuvanvakaimella varustettuja objektiiveja jotka ovat omiaan urheilukuvaukseen.
Itse suosittelisin Canonia sen takia että Canonilla on enemmän kuvanvakaimella varustettuja objektiiveja jotka ovat omiaan urheilukuvaukseen.
-
- Viesti:
http://www.pixmania.com/fi/fi/107522/ar ... 18-55.htmlScorper kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että kittilinssillä et pahemmin kuvaile mitään urheilua josset mene sinne sekaan heilumaan :) Eli jotain valovoimaista pitkää objektiivia tarvitset, esim. 70-200mm F2.8 (valovoimaa tulet tarvitsemaan jossain urheiluhallissa) joka sitten maksaakin jo aikasta paljon (1000-2000e).
Mutta esim. tässä pixmanian paketissa tulee mukana 55-200mm putki,
Lienetkö tarkoittanut yhtään samantapaista?
-
Urheilukuvaustakin on monenlaista , mutta ei kuvanvakaajakaan auta liike-epäterävyyteen,missä tarvitaan nopeaa suljinaikaa liikkeen pysäyttämiseen.Scorper kirjoitti:
-
-
-
- Viesti:
Tosin kannattaa pitää mielessä, että aina liikettä ei halutakaan kokonaan pysäyttää. Vakaimen käyttö mahdollistaa sellaisten suljinaikojen käytön, jotka ko. polttovälillä ilman olisivat mahdottomia. Esimerkkinä vaikkapa 300mm ja 1/60. Nopeaa liikettä tuo ei vielä pysäytä, mutta jotakin sentään (hyvällä tuurilla juuri vaikkapa pää sattuu olemaan tuon pari sadasosaa paikallaan ja raajoista tulee tyylikkään vauhdikkaat). Ja urheiluhallissa valotusaika lienee tuosta vielä roimasti nopeampi.haavija kirjoitti:Urheilukuvaustakin on monenlaista , mutta ei kuvanvakaajakaan auta liike-epäterävyyteen,missä tarvitaan nopeaa suljinaikaa liikkeen pysäyttämiseen.
-Markus
Fotoni.org
Fotoni.org
-
Tosin kannattaa pitää mielessä, että aina liikettä ei halutakaan kokonaan pysäyttää. Vakaimen käyttö mahdollistaa sellaisten suljinaikojen käytön, jotka ko. polttovälillä ilman olisivat mahdottomia.Trnquill kirjoitti:haavija kirjoitti:Urheilukuvaustakin on monenlaista , mutta ei kuvanvakaajakaan auta liike-epäterävyyteen,missä tarvitaan nopeaa suljinaikaa liikkeen pysäyttämiseen.
Kyllä,asia on myös näin.
-
- Viesti:
Olen näiden vinkkien perusteella tullut siihen tulokseen että noilla kameroiden perusputkilla ei hääppöisiä kuvia oteta? Käsitinköhän oikein.
Mutta kuten aikaisemmin mainitsin Nikonin joissain paketeissa tulee kaksi putea mukana (18-55mm ja 55-200mm). Canonin paketeissa tulee useimmiten vain 18-55mm.
Mutta kuten aikaisemmin mainitsin Nikonin joissain paketeissa tulee kaksi putea mukana (18-55mm ja 55-200mm). Canonin paketeissa tulee useimmiten vain 18-55mm.
-
Ilmoitit kuvaavasi jääkiekkoa,joka ymmärtääkseni vaatii hallien vähäisen valon takia objektiivilta valovoimaa - sitähän ei taida noissa kittisysteemeissä liialti olla. Tuosta jutusta ilmeisesti aiheutuu tämän keskustelun kriittinen sävy noita kittiputkia kohtaan.Selitelköön se , joka on kuvaillut hallissa kiekkoilua, paremmin näitä objektiivivaatimuksia , itse en ole moista harrastanut.
Onhan myös mahdollista ostaa pelkkä runko ja sitten siihen erikseen joku hyvältä tuntuva objektiivi.
Mutta mutta , mene ja osta se kamera - kittiobiskoineen , niin pääset kuvailemaan,ja sen jälkeen tiedät itsekkin mitä "kalustolta" vaaditaan.
Ei se "tuska" muuten helpota !!
Onhan myös mahdollista ostaa pelkkä runko ja sitten siihen erikseen joku hyvältä tuntuva objektiivi.
Mutta mutta , mene ja osta se kamera - kittiobiskoineen , niin pääset kuvailemaan,ja sen jälkeen tiedät itsekkin mitä "kalustolta" vaaditaan.
Ei se "tuska" muuten helpota !!
-
puskasta mukaan keskusteluun. MINUN mielipide olisi seuraava: Osta se 350d runko. Osta 50mm 1,8 (hintaa noin 100€), sillä eikös siinä ihan laidan vierestä kuvata niiin kyllä tuollakin saa jo siitä lähempää hyvät kuvat. Oikeastaan tuohan on vain 5mm lyhempi kuin tuo kittilinssi. Onkos se sitten liiankin tele välillä..hmm... Ainaki valovoimaa piisaa ja tuonkun yhdistää iso800 niin luulis nopeimmanki jeppen pysähtyvän. Sitten kuitenkin kun tarttis päästä pitemmälle niin sigman 70-200mm 2,8 siihen, hintaa 800-900€. Ma arvaan että kuvanlaatu riittää sulle (ei pahalla, ammattilaisille ei ehkä riitä) ja valovoimaa piisaa, sitähän tuossa lätkän kuvaamisessa tarvitaan. Tai sitten ostat canonin 70-200 2,8 L lasin, tosin hintaa joku reilu 1400€... Tämä olisi ehkä minun ratkaisu mutta sinä teet omasi :)
ps. Hinnat on suunnilleen, voi löytyä halvemmallakin
ps.2 ehkä vähän kalliimmallakin
ps.3 TTTai osta aluksi pelkkä 50mm ja ja ravaat sen kans pitkin hallia ja säästä kanonin teleputkeen
ps.4 TTai älä osta mitään noista, vaan hernekeittoa niinkun froz ehdotti
ps. Hinnat on suunnilleen, voi löytyä halvemmallakin
ps.2 ehkä vähän kalliimmallakin
ps.3 TTTai osta aluksi pelkkä 50mm ja ja ravaat sen kans pitkin hallia ja säästä kanonin teleputkeen
ps.4 TTai älä osta mitään noista, vaan hernekeittoa niinkun froz ehdotti
-
Voihan vähävalovoimainen kittiputki soikoon en huomannut että tässä kyseltiin nimenomaan nikon d50 ja paasasin canonista. Mutta näemmä kyselit 350d tuolla toisella palstalla niin tuli sekin selväksi. Mutta siis kaikki tuo edellinen viesti pätee myös nikoniin eli runko ja nikonilta vastaavat optiikat sitten vain.
-
Ajatellen urheilukuvausta, niin tuo Nikonin paketti on parempi tuon telezoomin takia.Niksuli kirjoitti:Olen näiden vinkkien perusteella tullut siihen tulokseen että noilla kameroiden perusputkilla ei hääppöisiä kuvia oteta? Käsitinköhän oikein.
Kummassakin on ongelmana valovoima.
Tuo NIkonin paketti on kuitenkin niin edullinen, että suosittaisin sitä. Pääset edullisesti alkuun ja alat huomata sen, että minkälaista optiikkaa tarvitset myöhemmin. Riittävän hyvässä valossa ja salamalla saa joka tapauksessa hyviä kuvia. Nikonin salamajärjestelmä (i-TTL) on myös selkestäi Canonin vastaavaa parempi.
Urheilukuvaustakin on niin monenlaista, että on ihan järkevää aloittaa varovasti, harjoitella ja kokeilla. Niin alat löytää vähitellen sekä oman tyylisi että tarpeesi.
Ruokahalusi kasvaessa niin tutki ihmeessä käytettyjä optiikoita. Sieltä löytää todella makoisia edullisesti, esim. Nikonin optisesti loistoluokan 180/2.8 objektiivia voi saada hyvinkin edullisesti eikä sinun tarvitse sijoittaa 2.000 euroa pitkään putkeen. :-)
-
- Viesti:
Nyt tuli sellainen vastaus jota kaipasin! Kiitos kaikille vastauksista, taidan kallistua Nikonin puolelle.Belbin kirjoitti:Ajatellen urheilukuvausta, niin tuo Nikonin paketti on parempi tuon telezoomin takia.Niksuli kirjoitti:Olen näiden vinkkien perusteella tullut siihen tulokseen että noilla kameroiden perusputkilla ei hääppöisiä kuvia oteta? Käsitinköhän oikein.
Kummassakin on ongelmana valovoima.
Tuo NIkonin paketti on kuitenkin niin edullinen, että suosittaisin sitä. Pääset edullisesti alkuun ja alat huomata sen, että minkälaista optiikkaa tarvitset myöhemmin. Riittävän hyvässä valossa ja salamalla saa joka tapauksessa hyviä kuvia. Nikonin salamajärjestelmä (i-TTL) on myös selkestäi Canonin vastaavaa parempi.
Urheilukuvaustakin on niin monenlaista, että on ihan järkevää aloittaa varovasti, harjoitella ja kokeilla. Niin alat löytää vähitellen sekä oman tyylisi että tarpeesi.
Ruokahalusi kasvaessa niin tutki ihmeessä käytettyjä optiikoita. Sieltä löytää todella makoisia edullisesti, esim. Nikonin optisesti loistoluokan 180/2.8 objektiivia voi saada hyvinkin edullisesti eikä sinun tarvitse sijoittaa 2.000 euroa pitkään putkeen. :-)