Valotuksen säätö M-tilassa
-
Valotuksen säätö M-tilassa
Kameran eilen saaneena ja jo pari sataa räpsyä ottaneena huomasin eilen, että enpäs tiedä miten säädän valotusta m-tilassa. Koska jos painan tuolloin valotuksensäätö-nappia, pystyn säätämään vain aukkoa. Eli miten pystyn säätämään valotusta m-tilassa?
-
Joo sori, en maininnu kameraa. Eli siis D50 on omistuksessa. Tästä taas huomaa hyvin tän foorumin tason. Aloitteleva kuvaaja kysyy aloittelijalle ihan järkevän kysymyksen, mutta siihen ei voi vastata muulla tavalla kuin vittuilemalla tai tokaisemalla nohevasti "Lue manuaalia", vaikka tietoa löytyisi ja voisi samantien kirjoittaa siihen hyvät ohjeet miten kysytty toiminto saadaan tehtyä.
-
- Viesti:
-
Toisaalta miksi kirjoittaa tänne ja itkeä sitten, kun ei saa heti vastausta, jos manuaalista tieto löytyy helposti? Avaat sisällysluettelon, ja kas, sieltähän löytyy luku, jossa on selitetty eri valotustavat. Eli nopeus rullalla ja aukko rullalla painaen samalla valotuksenkorjausnappia. Manuaalissa on sama selitetty oikein kuvien kanssa.Kaahis kirjoitti:Joo sori, en maininnu kameraa. Eli siis D50 on omistuksessa. Tästä taas huomaa hyvin tän foorumin tason. Aloitteleva kuvaaja kysyy aloittelijalle ihan järkevän kysymyksen, mutta siihen ei voi vastata muulla tavalla kuin vittuilemalla tai tokaisemalla nohevasti "Lue manuaalia", vaikka tietoa löytyisi ja voisi samantien kirjoittaa siihen hyvät ohjeet miten kysytty toiminto saadaan tehtyä.
Jos manuska sattuu olemaan saksaksi, lataa netistä englanniksi, vaihda manuska suomalaiseen tai osta suomalaiselta.
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
Re: Valotuksen säätö M-tilassa
Oliko tämä kompa?Kaahis kirjoitti:enpäs tiedä miten säädän valotusta m-tilassa... pystyn säätämään vain aukkoa. Eli miten pystyn säätämään valotusta m-tilassa?
-
Kaahis kirjoitti:Tästä taas huomaa hyvin tän foorumin tason. Aloitteleva kuvaaja kysyy aloittelijalle ihan järkevän kysymyksen, mutta siihen ei voi vastata muulla tavalla kuin vittuilemalla tai tokaisemalla nohevasti "Lue manuaalia", vaikka tietoa löytyisi ja voisi samantien kirjoittaa siihen hyvät ohjeet miten kysytty toiminto saadaan tehtyä.
=(
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Olen eri mieltä. Manuaalit ovat nykyään pdf:nä ja ne voi lukea kannettavalla vaikka kylvyssä (edellyttäen tietysti, että kädet eivät hikoile).saNppa kirjoitti:Manuaalin lukeminen ei ole muodissa. Se itse asiassa tosi nöyryyttävää. Plus se on paperilla, joka myöskään ei ole muodissa. Tarvitaan txt-palvelu näitä juttuja varten. Se on nykypäivää! Eipä mene kauaa, kun RTFM muuttuu muotoon TTT (tilaa tollo tekstari).
-
Minä en ymmärrä miksi itse pitäisi jotain selvittää kun muiden velvollisuus on kertoa juurtajaksain kaikki mitä kysytään. Ja mielummin heti, koska kysyjällä tuskin on aikaa odottaa, muutenhan hän voisi yhtä hyvin lukea käyttöohjeen tai jotain asiaa koskevaa kirjallisuutta -tai etsiä tietoa netistä! Muistattekos mitä ohjetta D. Beckhamin korvalapuista tulee?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Trolleja on täällä ennenkin ollut.
-
Häiriköinnistä päättää ylläpito, ei me lukijat. Me voimme vaikuttaa sisältöön mitä foorumilla on.mjalka kirjoitti:http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
-
Kyllä neuvoa ja apua tietysti pitää antaa, mutta tässä tapauksessa kysyjä olisi löytänyt tiedon huomattavasti nopeammin avaamalla kameran mukana tulleen manuaalin, eikä haukkumalla foorumia kun vastausta ei heti suoraan tullut (vaan viitattiin käyttöohjeeseen).emerik kirjoitti:Jos joku aloittelija täällä kysyy jotain niin tarkoitus on neuvoa ja antaa apua. Vaikka olisi sitten kuinka typerä kysymys. Näin näen minä asian.
Ei nykyistä digikameraa (saati sitten -järkkäriä) kannata käyttää ilman käyttöohjeen tarkkaa tavaamista (vaikka se "minen manuaaliin koske"-miehille niin katkera pala onkin). Vaikka kameran peruskäyttö onnistuisikin ilman ohjeita, voi kamerassa olla n+1 "salattua" ominaisuutta, jotka helpottavat ja rikastuttavat kuvaamista kummasti. Eihän digin ainoa etu filmiin ole nopeampi kehitys.
PS. Onko täällä joku sota kanonistien ja nikonistien välillä, kun jatkuvasti pitää toisille v*ttuilla?
E-PL5+14+20+45
50+135
50+135
-
- Viesti:
Minä olen ihan samaa mieltä. Siellä käyttöohjeessa kerrotaan joka tapauksessa noin neljä muuta tapaa hoitaa valotus käsin ohjaten, kuvaajan aivoja käyttäen, mutta niin, että asetus on jotain muuta kuin M. Arvioin muinoin, että digijärkkärissä olisi muutama kymmenentuhatta kuvausasetusten yhdistelmää. Joku yhdistelmä on todennäköisesti paras juuri esillä olevaan tilanteeseen. Toisella kerralla jokin toinen yhdistelmä toimii paremmin. Ei liene mahdollista kysyä jokaista säätöä saatikka jokaista yhdistelmää. Manuaali kuitenkin kertoo ne kaikki. Minä keksin mieleiseni asetusyhdistelmän veshutin vinkistä. Hän kertoi, millaisilla asetuksilla hän kuvaa ja lähdin siitä kokeilemaan pikkuisen muuntelemalla. Nyt ovat kuvat kamerasta useimmiten suoraan käyttökelpoisia ilman säätöjä jälkikäteen.jomppak kirjoitti: Ei nykyistä digikameraa (saati sitten -järkkäriä) kannata käyttää ilman käyttöohjeen tarkkaa tavaamista (vaikka se "minen manuaaliin koske"-miehille niin katkera pala onkin). Vaikka kameran peruskäyttö onnistuisikin ilman ohjeita, voi kamerassa olla n+1 "salattua" ominaisuutta, jotka helpottavat ja rikastuttavat kuvaamista kummasti. Eihän digin ainoa etu filmiin ole nopeampi kehitys.
-
Ymmärrän pointtisi, mutta jos ei ole suurempaa sanottavaa niin silloin voi olla myös hiljaa. Varsinkaan jos ei ole tietokaan kyseisestä merkistä. Olisihan se hyvä olettaa että kyselijät käyttäisi hakua sekä myös ohjekirjaakin kannattaisi selata. Myös netistä löytyy vinkkejä mutta jos nyt päätyy kysymään, vaikka se olisi kuinka tyhmä kysymys niin parempi se nyt on kysyä. Uusia asioita voi tulla vieläkin, vaikka kamera pitäisi olla tuttu ja ohjekirjaset on selattu. Mutta hyvä teksti oli sulla.jomppak kirjoitti:Kyllä neuvoa ja apua tietysti pitää antaa, mutta tässä tapauksessa kysyjä olisi löytänyt tiedon huomattavasti nopeammin avaamalla kameran mukana tulleen manuaalin, eikä haukkumalla foorumia kun vastausta ei heti suoraan tullut (vaan viitattiin käyttöohjeeseen).emerik kirjoitti:Jos joku aloittelija täällä kysyy jotain niin tarkoitus on neuvoa ja antaa apua. Vaikka olisi sitten kuinka typerä kysymys. Näin näen minä asian.
Ei nykyistä digikameraa (saati sitten -järkkäriä) kannata käyttää ilman käyttöohjeen tarkkaa tavaamista (vaikka se "minen manuaaliin koske"-miehille niin katkera pala onkin). Vaikka kameran peruskäyttö onnistuisikin ilman ohjeita, voi kamerassa olla n+1 "salattua" ominaisuutta, jotka helpottavat ja rikastuttavat kuvaamista kummasti. Eihän digin ainoa etu filmiin ole nopeampi kehitys.
PS. Onko täällä joku sota kanonistien ja nikonistien välillä, kun jatkuvasti pitää toisille v*ttuilla?
Olisit kertonut sen veshutin vinkinkin, kun utelisuuden herätit. ;)adapteri kirjoitti:Minä olen ihan samaa mieltä. Siellä käyttöohjeessa kerrotaan joka tapauksessa noin neljä muuta tapaa hoitaa valotus käsin ohjaten, kuvaajan aivoja käyttäen, mutta niin, että asetus on jotain muuta kuin M. Arvioin muinoin, että digijärkkärissä olisi muutama kymmenentuhatta kuvausasetusten yhdistelmää. Joku yhdistelmä on todennäköisesti paras juuri esillä olevaan tilanteeseen. Toisella kerralla jokin toinen yhdistelmä toimii paremmin. Ei liene mahdollista kysyä jokaista säätöä saatikka jokaista yhdistelmää. Manuaali kuitenkin kertoo ne kaikki. Minä keksin mieleiseni asetusyhdistelmän veshutin vinkistä. Hän kertoi, millaisilla asetuksilla hän kuvaa ja lähdin siitä kokeilemaan pikkuisen muuntelemalla. Nyt ovat kuvat kamerasta useimmiten suoraan käyttökelpoisia ilman säätöjä jälkikäteen.jomppak kirjoitti: Ei nykyistä digikameraa (saati sitten -järkkäriä) kannata käyttää ilman käyttöohjeen tarkkaa tavaamista (vaikka se "minen manuaaliin koske"-miehille niin katkera pala onkin). Vaikka kameran peruskäyttö onnistuisikin ilman ohjeita, voi kamerassa olla n+1 "salattua" ominaisuutta, jotka helpottavat ja rikastuttavat kuvaamista kummasti. Eihän digin ainoa etu filmiin ole nopeampi kehitys.