D70 + Sigma EF-500 DG salama
-
- Viesti:
D70 + Sigma EF-500 DG salama
Miten on, olen lukenut väitteitä ettei tuo salama toimi D/0 kanssa.
Sitten esim. http://www.top-foto.de/ myy salamaa tarkalla nimellä Sigma EF-500 DG Super II Blitzgerät für Nikon
Onko olemassa erikseen joku aiempi perusmalli ja sitten tämä Super II?
Vai onko kyseessä yksi ja sama malli ja kuulemani huhut epäyhteensopivuudesta pelkkiä huhuja?
Sitten esim. http://www.top-foto.de/ myy salamaa tarkalla nimellä Sigma EF-500 DG Super II Blitzgerät für Nikon
Onko olemassa erikseen joku aiempi perusmalli ja sitten tämä Super II?
Vai onko kyseessä yksi ja sama malli ja kuulemani huhut epäyhteensopivuudesta pelkkiä huhuja?
-
- Viesti:
-
Samoin, karvalakkimalli EF-500 DG ST NA-iTTL versio tuli hankittua viikko sitten kun aloin kaipaamaan iTTL-mittausta. Pääsin vertaamaan heti viime viikonloppuna SB-800:n käytännössä (kaverilla oli D70 + SB-800). Olin vähäsen kateellinen moisesta hienosta salamasta kunnes kaveri tuli vertailemaan jälkeä ja oli pakko todeta yhdessä että hänen yhdistelmänsä alivalotti järjestelmällisesti, lieneekö sitten vikaa kamerassa vai salamassa. Oli kuitenkin oikein pro-kuvaaja ja kuvannut D70:llä vuoden päivät. Teimme pari koekuvaustakin metrin päästä valkoisesta pöytäliinasta samoilla asetuksilla.
Muuten verrattuna vanhaan EF-430 NA Sigmaan tämä uusi on kyllä aika halvan ja muovisen oloinen, minkä lisäksi siinä tosiaan ei ole noita säätöjä kovin paljoa. Super-malli vastaa ensiarvioni mukaan toiminnoiltaan enemmänkin tuota vanhaa hyvää EF-430-mallia.
Muuten verrattuna vanhaan EF-430 NA Sigmaan tämä uusi on kyllä aika halvan ja muovisen oloinen, minkä lisäksi siinä tosiaan ei ole noita säätöjä kovin paljoa. Super-malli vastaa ensiarvioni mukaan toiminnoiltaan enemmänkin tuota vanhaa hyvää EF-430-mallia.
-
Eihän vain SB-800:ssa ollut TTL-BL (balanced TTL) päällä? Kuvaus sopisi siihen.lohari kirjoitti:Pääsin vertaamaan heti viime viikonloppuna SB-800:n käytännössä (kaverilla oli D70 + SB-800). Olin vähäsen kateellinen moisesta hienosta salamasta kunnes kaveri tuli vertailemaan jälkeä ja oli pakko todeta yhdessä että hänen yhdistelmänsä alivalotti järjestelmällisesti, lieneekö sitten vikaa kamerassa vai salamassa.
Markku
-
Ehdotin kaverille tuota, ei kuulemma johdu siitä. Lainaus:
"I tried it with TTL-BL, TTL, AA and A. A=automatic of the flash, all parameters are adjusted on the flash so that it works realy alone and gets only the shooting-signal from the camera. AA=in this case the flash messures the light also by itself but get the basic-informations from the camera. It is always the same: the histogram has no bright signals, it uses only 50 - 70 % of the area from dark to light."
"I tried it with TTL-BL, TTL, AA and A. A=automatic of the flash, all parameters are adjusted on the flash so that it works realy alone and gets only the shooting-signal from the camera. AA=in this case the flash messures the light also by itself but get the basic-informations from the camera. It is always the same: the histogram has no bright signals, it uses only 50 - 70 % of the area from dark to light."
-
-
Ainakin tuossa mun vanhassa Sigman EF-430 salamassa on ostamaani ST-malliin nähden lisäksi zoomauksen manuaalimahdollisuus, ISO-arvon valinta, salaman voimakkuuden valinta (1/1, 3/4, 1/2, 1/4, 20/100, 15/100, 10/100, 5/100 tms), strobovälähdys ja joku "urheilumode", lieneekö joku extralyhyt välähdys. Ja hiaano valaistu LCD-näyttö joka ilmaisee myös onko rear sync päällä ja onko exposure comppia +/-.
Käytännössä noilla muilla ei tee paljoakaan, salaman tehonsäätö on ollut joskus ihan kätevä. Itse tyydyin tosiaan tuohon ST:hen mutta tuntuuhan se vähän köyhältä. Hoitaa hommansa kuitenkin ja onhan D70:ssä FEC jolla saa säädeltyä hienosäätöä ja valittu salamamoodi kuten rear sync näkyy kameran näytössä.
Käytännössä noilla muilla ei tee paljoakaan, salaman tehonsäätö on ollut joskus ihan kätevä. Itse tyydyin tosiaan tuohon ST:hen mutta tuntuuhan se vähän köyhältä. Hoitaa hommansa kuitenkin ja onhan D70:ssä FEC jolla saa säädeltyä hienosäätöä ja valittu salamamoodi kuten rear sync näkyy kameran näytössä.