Kameran kuljetus fillaroidessa

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Kuusisto

Kameran kuljetus fillaroidessa

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

Luontokuvaajat tunnustavat, että auto on paras piilokoju - varmasti totta, sekä kätevä kulkine eri kuvauspaikkojen välillä. Lähes yhtä kätevä täällä maaseudulla jo valmiiksi asuvalle (ei tarvetta ajella ensin useita kilsoja mestoille) on fillari, sähköllä tai ilman. Ropleemi vain tuo kuvauskaluston kuljetus siten, että kamera on nopeasti käyttöön otettavissa. Tähän mennessä en ole kätevämpää ratkaisua keksinyt, kuin roikottaa kaulassa Suomen raskaan vanhaa kaasunaamarilaukkua ( https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... jaama/1715 ) jonne saa peilikameran 70-200 kakkulalla työnnettyä, kuin pistoolin koteloon 🙂 Kamera toki vielä hihnalla kaulassa, jos sattuu vajaamittaisesta laukusta putoamaan. Nasselaukku siis siksi, että sellaisia sattui varastosta löytymään ja siinä on kaulahihnan lisäksi vartalovyö, joka estää laukun heilumisen fillaroinnin tiimellyksessä. Kuvittelen kuitenkin, että vielä parempi olisi, jos löytyisi jokin tukeva ja iskuja vaimentava, fillariin kiinnitettävä holsteri. Tuosta olisi näppärä kameran vetää esiin, kun kuvattavaa eteen ilmaantuu. Melko hyvin täällä Suomen valkohäntien keskittymässä, Laukonmailla, elukat myös pyöräilijää sietävät - eivät toki jää kovin pitkäksi aikaa pysähtynyttä fillaroijaa pällistelemään vs. autossa stalkaten. Siksi vaihtoehto ei ole alkaa selkärepusta kalustoa esiin raapimaan. Ken on saman asian kanssa paininut ja paremman ratkaisun kehittänyt; saa antaa julki. Voi toki olla niin, että fillariin kiinnitetty täristää kuoppaisilla teillä niin hitosti, että kroppaan kiinnitettynä säilyy kalusto parempana🤔
Metsäsuomalainen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava

Re: Kameran kuljetus fillaroidessa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kipuilin saman ongelman kanssa joitain vuosia sitten. Mulla on hyvä vedenpitävä tarakkaan kiinnittyvä pyörälaukku, mutta sen sisältö hyppii ja tärähtelee niin paljon, etten halua siinä pitää kameraa, enkä objektiiveja.

Päädyin hankkimaan EBay:sta repun (Sling Bag for camera) kamerakäyttöön. Tuollaisessa on vain yksi olkahihna ja sen saa sekä selkään että vatsalle poikittain.
Sinne menee pari objektiivia kameran lisäksi (mun bägiin sopii kamera jossa kiinni 200mm F2.8 objektiivi ja sen saa nopeasti kylkiaukosta käyttöön), sekä jonkin verran tarvikkeita.
Reppu on hyvä kantaa (riittävän leveä viileke) kätevä ja nopea käyttää, koska sitä ei tarvitse riisua ottaakseen kameran esille. Sen kun heilauttaa sen poikittain vatsalle ja avaa kyljessä olevan vetoketjun, niin kamera on suoraan käsillä.
Tää on nykyisin mun ainoa käytössä oleva laukku myös kävelyretkillä.

Tässä on yksi, jonka löysin nopealla haulla:
https://www.aliexpress.com/item/32889998132.html

Tässä lisää malleja:
https://www.digitalcameraworld.com/buyi ... sling-bags
Kuusisto

Kiitoksia vinkistä, pitää käydä kokeilemassa jossain liikkeessä, miten kätsästi tuollaisen saa pyöräytettyä pömpän päälle. Onko ollut ongelmana, että liukuu ajamisen aikana alas ja kohta toinen jalka paukuttaa reppua kadenssin tahtiin 😀
Metsäsuomalainen
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

https://www.fotonordic.fi/product/10749 ... U8EALw_wcB

Tuo kiinni repun kantohihnaan. Toimii kuin se kuuluisa junan wc. Lähtee salamannopeasti irti tarvittaessa.

Olen kanniskellut tuossa mm. Fuji X-T2 akkukahvalla + Fuji 50-140mm f2.8 yhdistelmää tuntikausia pitkin Norjan vuorten rinteitä ja fillaroidessa Suomalaisilla neulaspoluilla ja toimii :wink:

Siitä hyvä fillaroidessa, että ei hakkaa mihinkään, vaan ainoa liike se, mitä fillaroitsija sattuu reppuineen heilumaan.
Jos combo raskas ja sivupainotteinen, niin itse ratkaissut ongelman niin, että repun toisessa syrjässä kiinni esim. jalusta ja juomapullo, jolloin balanssi semi kohdallaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kuusisto kirjoitti: Touko 05, 2023 17 : 18 Kiitoksia vinkistä, pitää käydä kokeilemassa jossain liikkeessä, miten kätsästi tuollaisen saa pyöräytettyä pömpän päälle. Onko ollut ongelmana, että liukuu ajamisen aikana alas ja kohta toinen jalka paukuttaa reppua kadenssin tahtiin 😀
Ei ole ongelmaa tässä mun mallissa olalta liukumiseen - toi olkahihna menee selän takana ristiin (jos viileke oikealla olalla, niin hihnan alaosa vasemmalla lanteella), joten viileke pysyyy hyvin paikallaan.
Repussa on myös lantiovyö/vyötärövyö, jos edessä on erityisen hankalaa maastoa ja ukko meinaa heilua puolelta toiselle tai ylämäkeen pyöräillessä (en muista käyttäneeni koskaan). Vyö pitää repun paikallaan (tätä lantiovyötä ei ole tarkoitettu kuitenkaan lantiokantoon, kuten rinkkojen leveät vyöt).

Kuvan laukussa (mun laukku) näkyy toi olkahihnan kiinnittyminen (jotenkuten). Lantiovyö on kuvassa piilossa rakenteissa. Luukku, josta kameran saa ulos, näkyy oikenpuoleisessa kuvassa. Mä luulen et sivulla olevaa luukkua ei kaikissa sling bag:ssä ole - se on ollut kuitenkin mulle oleellinen osa. Kun kävelee umpimetsässä ja risut raapii ja tarttuu kiinni paljaaseen kameraan, niin mielellään pitää sen repun kätköissä, mutta silti helposti saatavailla.
Kuva
Viilekkeen leveyden ja tukevuuden tulis olla riittävä kannettavaan massaan nähden. Tossa mun repussa sais olla viilekkeessä hieman enemmän tukevuutta, mutta sen leveys 9cm on riittävä.

Mä tykkään tuosta kiinalaisesta konstruktiosta muuten, mutta seinämät sais olla tukevammat, jotta vetoketjujen avaus yhdellä kädellä menis jouhevammin. Toinen mieleen tuleva asia on sisään rakennetun sadesuojan puute.

Ebay on (tai ainakin oli) pullollaan camera sling bagejä. Esimerkiksi K&F Concept Sling Camera Bag Backpack for Travel Photography :https://www.ebay.com/itm/134516209820?h ... R6rLmfj9YQ
En tiedä mahtuuko tuohon sun kamera käyttövalmiina 70-200 kakkulalla, mutta se vaikuittaa tukevammalta kuin mun reppu ja siinä on myös sadesuoja.

Tuosta liukumisesta yleisemmin
Monet olkalaukut on suunnitelu kantamisen kannalta virheellisesti.
Mulla on Canonin kameralaukku, jonka kantaminen on aivan mahdototonta kävellessä, jos laukku on laukun puoleisella olkapäällä. Laukku on melko paksu ja vetää olkahihnaa kohti olkapäätä ja sitä saakin korjata jatkuvasti. Jos pistää hihnan yli pään, niin kanto on vielä hankalampaa.

PS. 6.5.2023 Hieman korjailin ja lisäilin tekstiä. :D
Tuo mitä olen kutsunut lantio/vyötärövyöksi ei olekaan vyötärölle tuleva, vaan "adjustable chast strap". Mutta pitänee repun paikoillaan.
Tässä myynti-ilmoituksessa tuo vyö näkyy hyvin:
BAIGIO Camera Sling Bag Waterproof Camera Case
https://www.ebay.com/itm/256028659648?h ... BMrsuZ-P1h
Viimeksi muokannut jaava, Touko 06, 2023 8 : 47. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Sama ongelma itsellä ja toistaiseksi olen päätynyt roikottamaan kainalon yli sling hihnalla. Tällöin ei hakkaa ihan niin paljoa ohjaustankoon kuin kaulassa roikkuessa. Välillä toki joutuu siirtelemään hihnan luistaessa ja kameran siirtyessä hieman liian keskelle, varsinkin jos jotain 70-200mm f/2.8 kuljettaa isomman kameran kanssa.

https://www.jaskamerakauppa.fi/en/shop/ ... black.html

Pikkukamerana oleva Canon R8 ja 24-240mm superzoomi menee kätevästi siten, että hihna on kiinni pohjasta ja vasemman laidan kiinnikkeestä salamakenkä vartaloa vasten. On lähes heti kuvausasennossa, kun pysähtyy ja jos rohkeutta riittää, niin kuvaaminen onnistuu vaikka ajaessa. Silloin on toki ihmismäärän ympärillä syytä olla vähäistä ja pyörän on myös syytä olla sellainen jonka hallitsee täydellisesti vaikka kädet ei olekaan ohjaustangolla.
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Kaverilla on reppu selässsä, siinä 500mm ja canonin peilirunko, sekä monopodi. Pyörällä se liikkuu ympäri Lahtea. Hidastahan tuo touhu on, autossa kamera on valmiina kuvaamiseen, kun toinen kaivelee repun selästä, saa kameran esiin ja kas kummaa, lintu on poissa.
Vanhakin oppii vielä
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Cotton carrier G3, en ole fillarin kanssa vielään kokeillut mutta en näe syytä miksi ei toimisi.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Mulla on nykyään tuommoinen, kun Z 9 ei mahtunut edelliseen tankolaukkuun, fyllinä on yhden olkalaukun sisälmykset, jos on kuiva keli, kannen voi pitää auki ja silloinhan kameran saa nopeasti esiin. Ei sinne mitään mahdottoman painavaa kannata tunkea ja jouduuin korottamaan stongaa, ettei kori lepää lokain päällä, mutta nyt toimii kohtuullisen kivasti.

https://varuste.net/p98822/ortlieb-up-t ... [2]=175091
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Jos hommaisi droonin ja käskee sen lentää perässä.
Kuusisto

Seurailevasta droonista vielä yksi askel porvarimpaan touhuun olisi ulkoistaa tuo kameran kanto tahi jopa kuvaaminen jollekin kovakuntoiselle palkolliselle, joka hölkkäilee mukana ja pyynnöstä ojentaa kaluston, kun niin halutaan. Tuota varallisuutta yhä odottaessa "itse itseäni auttaen"-metodilla pitää mennä. Eilen suhailin reilu tunnin lenkin; valkohäntä ja metsäkauris eivät olisi odottaneet repusta kaivamista, naakat, kurjet ja maisemat kylläkin. Toki siihen ei maailma kaadu, jos jokin märkäkuono joskus kuvaamatta jää - niitä könöttää tässä pihassanikin joka ilta, kun ulos kurkkaa. Tuo stongaan kiinnitettu reilu koppa voisi toimia, jos tosiaan panostaa fylläämiseen kunnolla. Likan mönkkärissä tuollainen tuli joskus mukana ja sen varastoon irrotin, mutta lie turhan syvä - eli lokari ottaa vastaan. Pitääpä tutkia.
Metsäsuomalainen
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Paikallisessa liikkeessä stongan jatkopala asennuksineen ei paljoa maksanut ja ajoasennostakin tuli miellyttävämpi :)
habannaama

Tämän päivän fillarilenkiltä.
Tuossa kameracombo kulki kymmenkunta kilometriä varsin mukavasti messissä.

Kuva
Kuva
Kuusisto

Aivan tajuttoman toimivan näköinen setti! Painoa tuolla taitaa olla kutakuinkin sen verran, kuin OM-D E5 ja siinä kiinni 50-150f/2.8? Tuollainen setti itsellä silloin muinoin Nikonin oheisena oli - kun kaikkien piti kalustonsa vaihtaa peilittömiin, tunnustan... itsekin olin loihtimassa tuiki tärkeää liikevaihtoa tähän markkinatalouteen. Mikäli näin, niin ei tuokaan nyt ihan kevyimmästä päästä ole ja hyvin näyttää toimivan👍
Omaa fillarisettiä en vielä ole pienempään päivittämässä, vaikka edellinen kierros sitä ilahduttavasti laihduttikin; D3 vaihtui D610 ja obiskassa 1.generaation 70-200f/2.8 kanki ihastuttavaan 70-200 f/4 VR putkeen. Tais kilo pudota tuossa kierroksessa. Hyviä ideoitahan täällä näkyy porukalla olevan näinkin pieniin pulmiin🙂
Metsäsuomalainen
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kehitelkää oma jousitettu teline kameralle joka menee siihen runkoputkien väliseen kolmioon. Ei oo mitään lerppaa reppua tai olkaa hakkaavaa SER-kasaa sitten tiellä. Sitäpaitti joku peilitön + 70-200 jopa mahtuu nykyisiinkin laukkuihin mitkä asennetaan samaan kohtaan. Laittaa vaan kamerarepusta insertit sinne.
habannaama

Maffer kirjoitti: Touko 07, 2023 11 : 19 ...tai olkaa hakkaavaa SER-kasaa sitten tiellä.
Oma "viritykseni" ei hakkaa olkaa, sillä kuten kuvaa tarkastellessa käy ilmi, painopiste sellainen, että tuota ei edes huomaa ajaessa.

Combolla siis fillaroitu metsässä metsäpoluilla (fillarissa ainoastaan etujousitus) ja täysin huomaamaton. Alamäkiajoa en ole tuolla harrastanut, eli hyppyrit sun muut röykkiöt testaamatta, mutta en usko, että sen kaltainen fillarointi + järjestelmäkamera muutenkaan toimiva yhdistelmä.

Sama kantosysteemi ollut käytössä Fuji X-T2 + Fuji 50-140mm f2.8 yhdistelmällä niin, että rungossa kiinni akkukahva ja koska sen kahvaan meni 2 kpl akkuja samaan aikaan, kun rungossa oli yksi akku, eli yhteensä 3 kpl akkuja, niin voidaan jo puhua kohtuullisesta painosta.
Sillä combolla tullut vaellettua Norjassa erinäisissä vuorimaisemissa, joissa piti kavuta sellaisilla vuorenrinteitä, että otettava "neliveto" käyttöön, eli kädet ja siltikään combo ei ollut tiellä, eli ei heilunut/haitannut etenemistä.

Mutta, toki jos mikään aiemmin esitetyistä vaihtoehdoista ei kelpaa, niin saahan niihin runkoputkiin kehitettyä jouset useampaankin eri pisteeseen ja siihen vaan ser-jätteet kiinni pehmustettuun ja veden pitävään/kaatumiselta suojaavaan pakkaukseen.

Olen nähnyt cd-soittimen kiinnitettynä kehikkoon jousten varaan, kun hifismi on mennyt (mielestäni) liian pitkälle, mutta kukin tyylillään.

P.s. Pitikö se combo olla nopeasti esille otettavissa :wink:
Maffer
Viesti:

No jos se setti ois runkoputkilaukussa, onhan se nopeasti saatavilla kuten juomapullokin. Opiskeluaikojen loppuvuosina ajelin silloin uudella jopolla Hervannasta Kauppiin harva se päivä. Jopossa oli niinkin eksoottinen apuväline kuin tavarateline. Kaikki ongelmat ratkesi kerrasta kun siihen sai jalustan pötköttämään ja vielä köytettyä D700:n kahvalla ja 14-24:n halutulla laukulla.

Nykyään on kaikki kamalan vaikeeta kun pitää olla niin hianoo eikä tarakka varmasti näytä kovin sexyltä 5k€ kaupunkimaasturissa.
habannaama

Maffer kirjoitti: Touko 07, 2023 12 : 15 No jos se setti ois runkoputkilaukussa, onhan se nopeasti saatavilla kuten juomapullokin. Opiskeluaikojen loppuvuosina ajelin silloin uudella jopolla Hervannasta Kauppiin harva se päivä. Jopossa oli niinkin eksoottinen apuväline kuin tavarateline. Kaikki ongelmat ratkesi kerrasta kun siihen sai jalustan pötköttämään ja vielä köytettyä D700:n kahvalla ja 14-24:n halutulla laukulla.

Nykyään on kaikki kamalan vaikeeta kun pitää olla niin hianoo eikä tarakka varmasti näytä kovin sexyltä 5k€ kaupunkimaasturissa.
Jos nyt ajatellaan ehdottamaasi tavaratelinettä ja ehdottamaani reppu/Peak Design ratkaisuja, niin päätyisin omaan ratkaisuuni.

Miksikö?

Se ei tärise, eikä ole fillaroidessa tiellä, eli ei heilu eikä huoju pyöräilyä haitaten.
Fillarin saa pysäytettyä sekunneissa, kädet irti ohjaustangosta, toisella kiinni kamerasta ja toisella napsuttaa tuon Peak Design:n lukitusnastaa, jolloin kamera irtoaa siitä jo kiinnipitävään käteen ja kas, kamera sekunnissa kuvausvalmiina (riippuu toki asetuksista) kädessä ja edelleen se fillari nököttää siinä jalkojen välissä, eli ratkaisu on todella nopea ja helppo.

Samaan aikaan repussa kulkeutuu esim. eväät, jalusta, retkikeitin ja mitä nyt ikinä kukaan kokeekaan tarvitsevansa mukanaan. Edelleen mikä tärkeintä, repussa olevat + se kamerasysteemi, niitä ei tarvitse varjella mainitsemillasi jousitus/suojaratkaisulta, sillä kuten kuvistani ilmenee, pyöräilijä itsessään toimii jousitusratkaisuna.
Eikä siihen liity mitenkään ulkonäökselliset seikat. Samaa ratkaisua voi edelleen käyttää, vaikka ei olisi pyörällä liikkeellä, eli todella monipuolinen ratkaisu, toisin kuin fillarin takatarakka.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

On teillä hienoja virityksiä. Noin 40 vuotta oon fillaroinut kesät talvet olalla lyhyessä hihnassa ristiin olevan rungon + 100-(400)500:n (joskus RX10M4:n) kera. Laajemmille näkymille takin taskussa oli ennen pokkari, nyt känny. Vähän ON enemmän.

Olalla oleva kamera on aina valmiustilassa, ohivilahtavasta haukasta saa rutastua kuvan n. sekunnissa. Kameraa repusta tai laukusta kaivaessa ei ehdi reagoimaan mihinkään yllättävään ja mielenkiintoiseen. Homma on aikoinaan itse koettu ja myöhemmin nähty satoja kertoja.

En tiedä käykö referenssistä, mut mun sivuilla olevista kaikista kuvista arviolta n. 95% on otettu fillariretkillä kodin lähimaastoissa, eli aihe on enemmän kuin tuttu > https://tinyurl.com/mvb8mfvc .

p.s. En oo koska rikkonut kameraa, vaikka erilaisia lippoja on vuosien varrella riittänyt... kop, kop.

Edit. Tuolla juttua samasta aiheesta > https://cycletraveloverload.com/best-cy ... otography/
Viimeksi muokannut elmar, Touko 07, 2023 23 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

Totta, luuri on vähän enemmän kuin kätevä. Tulee nautittua pyöräilystä kun pyöräilemään lähtee. Kameraromun painon voi käyttää retkieväisiin. Win - win.
Vastaa Viestiin