Filmivalokuvaus

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
aikaarska

Filmivalokuvaus

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Moi,

Oliko täällä filmivalokuvaukselle jo oma ketjunsa? Jos oli, niin tämän viestin voi siirtää sinne.

...Mutta itse asiaan. Hommasin tässä pari kuukautta sitten käytetyn Minolta filmijärkkärin.Ostin minoltan, koska minulle on kertynyt vuosien varrellaika monta Minolta A-mount objektiivia. Yksi niistä on Minolta AF 24-105/3.5-4.5, joka on todella monikäyttöinen ja suhteellisen hyvä zuumi - jos vain sattuu löytämään sen kuuluisan hyvän yksilön...Nimittäin Sony A7RII:n 42mp kinokenno on aika armoton testipenkki vuosia vanhalle zuumille joka on alunperin suunniteltu filmivalokuvaukseen.
Olen pyöritellyt ainakin kolmea eri Minoltan AF 24-105 yksilö joista yksi on lähes moitteeton jopa kinodigikennolle. Silti sen laajassa päässä on havaittavaa toispuoleisuutta suuremmilla aukoilla..Olikin ihan mielenkiintoista saada ensimmäinen filmi kehityksestä...Nimittäin filmi on näköjään selkeästi armollisempi tälle toispuoleisuudelle kuin mitä 42mp kinokenno! Nyt Minolta AF 24-105 on oikein sopiva kumppani minoltan filmirungolle. Ja on aika vaikea huomata kunnon eroja kuvan oikean ja vasemman laidan suhteen.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kuvankka

Re: Filmivalokuvaus

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Vanhojen negatiivien digitoinnin innoittamana päätin itse aloittaa viime syksynä kuvailemaan mustavalkofilmille. Päätin kolme ensimmäistä rullaa kuvata pääosin rakennuksia. Aurinkoisena syyspäivänä kuvasin kotoa löytyneellä Konica TC-X -kameralla yhden näistä rullista ja kun negatiivi saatiin kehitettyä ihmettelin miksi puolet rullan kuvista oli tyhjiä... Selvisi että kameran suljin oli rikki eikä räpsähdä ollenkaan 1/250 nopeudella...

Kuvaamisten yhteydessä kirjoittanut kännykkään talteen kuvauspäivät ja sitten lopuksi negatiivilehtiöille tussille merkinnyt päivämäärät, aiheet ja millä kameralla rulla kuvattu. Näkyy olevan Androidille kehitetty myös ohjelmia joihin voi kuvauksen yhteydessä merkata metatiedot (aukko, ISO jne) talteen.
Pan

Re: Filmivalokuvaus

Viesti Kirjoittaja Pan »

Tuttua hommaa tuo filmikuvaus, olen sitä tehnyt noin 10 rullan (120) vuosivauhtia. Tosin enimmäkseen yli 50v ikäisellä Hasselblad 500 EL/M:llä, optiikat 50mm, 80mm ja 135mm. Kohteina on ollut enimmäkseen henkilöitä, joten kuvia en julkaise. Filminä enimmäkseen Ilfordin PanF+, valaisu joko pohjoispuoleisella parvekkeella tai kahdella "punapäällä". Ja yhden rullan vuodessa kuvaan Canon FT:llä, jotta runko pysyy kunnossa.

Samoin rulla vuodessa myös antiikkisella, noin vuodelta 1912 olevalla No 1 Folding Pocket Kodakilla, mutta sitä varten pitää ensin pimeässä rullata filmi 120-puolalta 620-puolalle. Se on kinkkistä hommaa. Lisäksi tuon kameran originaali filmikoko on 105, mikä on jonkun millin 120-kokoa leveämpi ja reunat tuppaa kupertumaan.
Kuva

Ens kesänä olisi tarkoitus kuvata rulla tai pari Vivian Meierin tyyliin, jos vaan lankomiehen Yashica D vielä toimii.
Vastaa Viestiin