Nykyaikaisen valokuvauskaluston paino&koko suhteessa käyttötarkoitukseen
-
Nykyaikaisen valokuvauskaluston paino&koko suhteessa käyttötarkoitukseen
Heipsarallåå!
Olen tässä koko kesän kovasti suunnitellut valokuvauksellista reissua lappiin (samaan liittyi myös auto-ketju täällä).
Nuorempana nää reissut oli niin helppo toteuttaa, spontaanisti ilman suurempia huolia. Ei haitannut vaikka rinkka painoi 30 kg tai jos varusteissa silti ilmeni puutteita. Ongelmat ratkaistiin lennossa. Se oli osa seikkailua.
Iän karttuessa homma on kuitenkin rationalisoitunut, ja tietty myös tietyt terveydelliset realiteetit asettaneet omia ehtojaan. Toisaalta tekniikka ja teknologia on tullut vastaan monella tapaa. Nykyään patikointivälineet ovat parantuneet ja keventyneet, mitä ne oli silloin joskus 30-40 vuotta sitten. Samoin myös valokuvausvälineet. Jopa luontokohteissa palvelut parempia, ja maastossa helppokulkuisempia reittejä.
Täsä ketjussa ajattelin kuitenkin funtsailla nykyaikaisen reissu- valokuvauskaluston kokoonpanoa, etenkin sen painoa suhteessa käyttötarkoitukseen!
Olen nyt tehenyt tässä lähimetsissä muutaman 5-7km testipatikointi rupeaman eripainoisilla kantamuksilla. 20kg, 14kg ja 10kg repuilla. Pakkohan se on tunnustaa, että kevyin kantamus oli monella tapaa nautinnollisin.
Sonyn peilittömän lisäksi mulla Huihaiwein P20Pro älyluuri. Kantamuksiani laskiessa on pakko ottaa huomioon myös objektiivien paino. Haluan kuitenkin varustautua sellaisella 'kinovastaavalla' kokoonpanolla, että polttovälit aina 14millistä 450milliin onnistuisivat jollakin systeemillä. Enkä aina viitsisi ottaa edes reppua pois selästä jos patikoidessa tulisi jotain kuvaamisen arvoista. Eli käsillä pitäisi aina olla jotakin helposti saataa kameraatusta. Matkabudjetti ei nyt anna joustoa esim. Sonyn räksä RX10 hankintaan, joten kännykkä on tässä kohtaa ilmeinen vaihtoehto, ja sen lisäksi Sonyn A7R2 täysyisi varustaa jollakin helpolla & hyvällä lasilla. Huahain P20Prossa on oikeastaan vain yksi kunnon kamera, eli 27mm kinovastaava . Toki sillä voi ottaa paremman puutteessa automaattisen panoraaman tai sitten tekee sen manuaalisesti.
Luojan kiitos Sonyn A7R2 on niin kompakti ja kevyehkö! Tässä kohtaa tulee väkisinkin mieleen, että kun ottaa nykyajan huiman teknologisen kehityksen huomioon (esim kännykamerat), niin onko Sonyn valitsema tie loppujen lopuksi oikeastaan ainut oikea? Kun ottaa huomioon työkalujen painon suhteessa käyttötarkoitukseen? Proot on erikseen, mutta ainahan näitä järkkärirunkoja voi varustella akkukahvoilla ym härpäkkeillä jos välillä tarttee suurempaa kahvaa jne.
Ainakin otan mukaan 14/2.8 laajiksen. Ja tammukan 70-300 telezuumin. Voi käyttää sitä tarvittaessa apsc croppitilassa, ja saavutan sen 450mm max. telepiirron. Kyllä sillä kuvat poroista ja kuukkelista saa!
Mutta jotain pitöisi olla olla myös laajiksen ja telen välissä. 35/1.4 painaa jo rutosti.
Minkälaista kalustoa arvon foorumilaiset käyttävät vastaavilla reisuilla nykypäivänä?
Olen tässä koko kesän kovasti suunnitellut valokuvauksellista reissua lappiin (samaan liittyi myös auto-ketju täällä).
Nuorempana nää reissut oli niin helppo toteuttaa, spontaanisti ilman suurempia huolia. Ei haitannut vaikka rinkka painoi 30 kg tai jos varusteissa silti ilmeni puutteita. Ongelmat ratkaistiin lennossa. Se oli osa seikkailua.
Iän karttuessa homma on kuitenkin rationalisoitunut, ja tietty myös tietyt terveydelliset realiteetit asettaneet omia ehtojaan. Toisaalta tekniikka ja teknologia on tullut vastaan monella tapaa. Nykyään patikointivälineet ovat parantuneet ja keventyneet, mitä ne oli silloin joskus 30-40 vuotta sitten. Samoin myös valokuvausvälineet. Jopa luontokohteissa palvelut parempia, ja maastossa helppokulkuisempia reittejä.
Täsä ketjussa ajattelin kuitenkin funtsailla nykyaikaisen reissu- valokuvauskaluston kokoonpanoa, etenkin sen painoa suhteessa käyttötarkoitukseen!
Olen nyt tehenyt tässä lähimetsissä muutaman 5-7km testipatikointi rupeaman eripainoisilla kantamuksilla. 20kg, 14kg ja 10kg repuilla. Pakkohan se on tunnustaa, että kevyin kantamus oli monella tapaa nautinnollisin.
Sonyn peilittömän lisäksi mulla Huihaiwein P20Pro älyluuri. Kantamuksiani laskiessa on pakko ottaa huomioon myös objektiivien paino. Haluan kuitenkin varustautua sellaisella 'kinovastaavalla' kokoonpanolla, että polttovälit aina 14millistä 450milliin onnistuisivat jollakin systeemillä. Enkä aina viitsisi ottaa edes reppua pois selästä jos patikoidessa tulisi jotain kuvaamisen arvoista. Eli käsillä pitäisi aina olla jotakin helposti saataa kameraatusta. Matkabudjetti ei nyt anna joustoa esim. Sonyn räksä RX10 hankintaan, joten kännykkä on tässä kohtaa ilmeinen vaihtoehto, ja sen lisäksi Sonyn A7R2 täysyisi varustaa jollakin helpolla & hyvällä lasilla. Huahain P20Prossa on oikeastaan vain yksi kunnon kamera, eli 27mm kinovastaava . Toki sillä voi ottaa paremman puutteessa automaattisen panoraaman tai sitten tekee sen manuaalisesti.
Luojan kiitos Sonyn A7R2 on niin kompakti ja kevyehkö! Tässä kohtaa tulee väkisinkin mieleen, että kun ottaa nykyajan huiman teknologisen kehityksen huomioon (esim kännykamerat), niin onko Sonyn valitsema tie loppujen lopuksi oikeastaan ainut oikea? Kun ottaa huomioon työkalujen painon suhteessa käyttötarkoitukseen? Proot on erikseen, mutta ainahan näitä järkkärirunkoja voi varustella akkukahvoilla ym härpäkkeillä jos välillä tarttee suurempaa kahvaa jne.
Ainakin otan mukaan 14/2.8 laajiksen. Ja tammukan 70-300 telezuumin. Voi käyttää sitä tarvittaessa apsc croppitilassa, ja saavutan sen 450mm max. telepiirron. Kyllä sillä kuvat poroista ja kuukkelista saa!
Mutta jotain pitöisi olla olla myös laajiksen ja telen välissä. 35/1.4 painaa jo rutosti.
Minkälaista kalustoa arvon foorumilaiset käyttävät vastaavilla reisuilla nykypäivänä?
Viimeksi muokannut temama, Syys 12, 2021 12 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Re: Nykyaikaisen valokuvauskaluston paino&koko suhteessa käyttötarkoitukseen
EDIttiä;
Funtsailin tosiaan, että tätä ketjua voisi käyttää muuhunkin kun meitsin reissukaluston pähkäilyyn!
Se on kuitenkin kylmää faktaa, että valokuvaus on murroksessa, ja myös valokuvan tuottamiseen käytetettävä kalusto on voimakkassa muutostilassa.
Funtsailin tosiaan, että tätä ketjua voisi käyttää muuhunkin kun meitsin reissukaluston pähkäilyyn!
Se on kuitenkin kylmää faktaa, että valokuvaus on murroksessa, ja myös valokuvan tuottamiseen käytetettävä kalusto on voimakkassa muutostilassa.
-
Sony RX10 IV (35-600mm), Xiaomi Mi 11 Ultra (12 ja 24mm) ja taskujalusta. Siitä ei 12-600mm:n setti kevene/pienene. Mitä vähemmnän romua messissä, sitä rennompi kulkea, kuvata ja funtsia. Järjestelmää en ole raahannut pidemmillä reissuilla enää moneen vuoteen, se vain kangistaa tekemistä ja olemista.
-
Juuh, vitsi mä oon kyllä miettinyt ihan tosissaan tuota räksää, kun sen kanssa ei tosissaan ilmeisesti ainakaan kuvanlaadusta tarvitse liiemmin tinkiä.
Ja ilmeisesti nykykännyköiden laajikset toimivat aika kivasti.
Nyt ei kyllä tälle reissulle ole varaa hankkia mitään uutta kalustoa. Autokaupat viittä vaille valmiit. Kameroiden osalta mennään mitä on.
Ja onhan siinä sekin jujutsu vielä, että kun 42mp kinojärkkärillä näpsää ruskakuvaa, niin onhan siellä perustana erittäin laadukas pohja mitä kuvalaatuun tulee.
silti kun miettii, elmar, niin onhan toi sun setuppi todella kattava ja kevyt!
Ja ilmeisesti nykykännyköiden laajikset toimivat aika kivasti.
Nyt ei kyllä tälle reissulle ole varaa hankkia mitään uutta kalustoa. Autokaupat viittä vaille valmiit. Kameroiden osalta mennään mitä on.
Ja onhan siinä sekin jujutsu vielä, että kun 42mp kinojärkkärillä näpsää ruskakuvaa, niin onhan siellä perustana erittäin laadukas pohja mitä kuvalaatuun tulee.
silti kun miettii, elmar, niin onhan toi sun setuppi todella kattava ja kevyt!
-
Joo, riippuu mille tasolle asettaa omat tarpeensa. Mulle riittää käytännössä 20Mp = 46x31cm @300dpi = reilu A3 = lehden aukeama. Erittäin harvoin (jos koskaan) olen tarvinnut isompaa filettä, mutta tarvittaessa 20Mp:stä saa Topaz Gigapixelillä helposti hyvän A2 ja jopa ok A1:n.
Kun kännylaajiksen hires-AI-jpeg:in skaalaa n. 20Mp:ksi, jälki on parempaa kuin RX10 IV:llä. Toki luureissa on omat hankaluutensa, mutta kuvanlaadun takia niitä ei kannata väheksyä. Ne sopivat erittäin hyvin juuri laajishommiin ja pitkiin valotuksiin.
Se ei ole "huippu", mutta kun päättää että se on "riittävä", niin sillä pärjää. Reissussa yliveto setti.
-
Riittäisikö reisuun laajikseksi tosiaan tuo puhelin? Revontulien kuvaamiseen tuo 14mm/2.8 olisi luultavasti tuota puhelinta parempi, joten jos niistä haluat kuvaa niin silloin ilman muuta se mukaan. Joku pieni ja kevyt jalusta taitaa olla siinä tapauksessa myös tarpeen.
Minulla parempilaatuinen reissukuvasetti on tällä hetkellä Canonin R5 akkukahvalla, RF28-70/f2 ja RF70-200/2.8. Nämä kulkee vielä toistaiseksi mukavasti mukana päivän kestävillä retkilä. Laajiksen virkaa hoitaa puhelin. Jos paino pitää kamerakaluston puolelta minimoida, niin sitten Canonin RP ja RF24-240mm superzoomi lähtee mukaan.
Minulla parempilaatuinen reissukuvasetti on tällä hetkellä Canonin R5 akkukahvalla, RF28-70/f2 ja RF70-200/2.8. Nämä kulkee vielä toistaiseksi mukavasti mukana päivän kestävillä retkilä. Laajiksen virkaa hoitaa puhelin. Jos paino pitää kamerakaluston puolelta minimoida, niin sitten Canonin RP ja RF24-240mm superzoomi lähtee mukaan.
-
Yeppulis. Tollanen 24-240 vois olla ihan nasta, Sonylta löytyy myös vastaava. Toki pimeät superzuumit ovat sitten mitä ovat.mvert kirjoitti: ↑Syys 12, 2021 14 : 39
Mulla ei tosiaan ole kuin se HuaHain P20Pro luuri. ja siinä ei ole ultralaajista. Elikäs mukaan ähtee Samypjongin 14/2.8. Ei sekään liikoja paina. Todennäköisesti kovimman väännön itseni kanssa tulen tekemään 35/1.4 objektiivin kanssa. Se on yksi minun suosikkilasejani, mutta painoa ja kokoa löytyy! Terävyys aivan huippuluokkaa, ja täydellä aukolla sillä saa hienoa syväterävyys efektiä valokuviin - vois toimia myös lapissa.
-
Jos sulla on hyvä rinkka, niin siinä menee hyvin 5kg valokuvausvehkeet ruuan, ruuanvalmistusvehkeiden, varavaatteiden ja majoittumisvehkeiden lisäksi. Jos ei viikkokaupalla ole kairassa.
Mulla painoi rinkkaa 30kg luokkaa, kun lähdin 3 viikon vaellukselle. Pariviikkoinen oli reilu 20 kg. Niissä oli pelkkä Canonin pokkari, jos sitäkään, mukana. Pari ensimmäistä päivää elimistö oli aina ihmeissään. Alle 20kg rinkalla ei menaa sit jalat enää pysyä maassa.
En oikein muista tehneeni koskaan viikon vaellusta, mutta eikö se ole sellainen valokuvaajan optimivaellus: Pysyy kuvausinto paikallaan.
Kun olin tässä muutaman viikon autoton (nyt uusi Dacia on ollut jo 2vrk pihassa) ja jouduin käymään päiväreppu selässä kaupassa kilometrin päässä, niin takas tullessa oli mies jo aivan sippi. Olisko ruokaa ollut jotakuinkin 10kg selässä.
Mulla painoi rinkkaa 30kg luokkaa, kun lähdin 3 viikon vaellukselle. Pariviikkoinen oli reilu 20 kg. Niissä oli pelkkä Canonin pokkari, jos sitäkään, mukana. Pari ensimmäistä päivää elimistö oli aina ihmeissään. Alle 20kg rinkalla ei menaa sit jalat enää pysyä maassa.
En oikein muista tehneeni koskaan viikon vaellusta, mutta eikö se ole sellainen valokuvaajan optimivaellus: Pysyy kuvausinto paikallaan.
Kun olin tässä muutaman viikon autoton (nyt uusi Dacia on ollut jo 2vrk pihassa) ja jouduin käymään päiväreppu selässä kaupassa kilometrin päässä, niin takas tullessa oli mies jo aivan sippi. Olisko ruokaa ollut jotakuinkin 10kg selässä.
-
yep.
Ei olla viikkokaupalla kairassa. 5kg kameravarusteita saattaa hyvinkin tulla mukaan (hiilikuitukolmijalka, runko, vara-akut + objektiivit), ja minusta tuo on vielä ihan asiallinen paino, mutta siitä enemmän ei ehkä niinkään. Parempi olisi kun pysyisi mahdollisimman kevyenä. Täytyypä oikein punnista, että minkälaista painoa noilla saa aikaiseksi.
Ei olla viikkokaupalla kairassa. 5kg kameravarusteita saattaa hyvinkin tulla mukaan (hiilikuitukolmijalka, runko, vara-akut + objektiivit), ja minusta tuo on vielä ihan asiallinen paino, mutta siitä enemmän ei ehkä niinkään. Parempi olisi kun pysyisi mahdollisimman kevyenä. Täytyypä oikein punnista, että minkälaista painoa noilla saa aikaiseksi.
-
Kaksi ensimmäistä tuntia kun on kävellyt, niin toivoo jo ettei olisi lähtenyt, tai olisi kantaja mukana:) Mutta sit tottuu ja seuraava päivä on jo nautittava.
Muistelen mun rinkan painon olleen 12-14kg ilman polttoaineita ja ruokia. Myöhään syksyllä piti olla vähän enemmän mukana. Kokemus opettaa tekemään mukaan lähtevien kamojen valinnan - minä muun muassa sahasin hammasharjan poikki keskeltä. En painon vuoksi, mutta pitkänä se puhko ties mitä tiukkaan kompressoidussa rinkassa.
Jos pääset samaan peruspainoon, niin 5kg kameravärmeiden kanssa on sitten 17-19kg. Viikon ruuat ja polttoaineet, niin ollaan reilussa 20kg painossa.
Mä voin enää katsella Ali Leiniön You Tube videoita hänen vaellusreissuistaan. Herra osaa kuvata hyvin mukaansa ottavasti ja mukaan pääsee virtuaalisesti. Toisaalta ottaa pattiin kun ei itse voi enää lähteä (annoin jo kaikki kunnon retkeilykamatkin pois pari vuotta sitten).
-
yep. huikkasen punnitsin kameravermeitä äsken. Tässä pikku listaa huvin&hyödyn vuoksi:
- Sony A7R2+ akku + Samypjong 14/2.8: 1.4kg
- Reissu kolmijalka , hiilikuitua+kuulapää: 1 kg
- Tamron 70-300: 0.85 kg
- Samypjong 35/1.4: 0.85 kg
Tohon vielä jotain kameravermeitä lisäksi, niin 5kg tulee helposti täyteen
- Sony A7R2+ akku + Samypjong 14/2.8: 1.4kg
- Reissu kolmijalka , hiilikuitua+kuulapää: 1 kg
- Tamron 70-300: 0.85 kg
- Samypjong 35/1.4: 0.85 kg
Tohon vielä jotain kameravermeitä lisäksi, niin 5kg tulee helposti täyteen
-
Tällä Sony a7rIII:lla kun tehnyt muutaman pikkureissun, objektiiveina 24/1.4, 50/1.4 ART:it ja Sony 70-200/4:nen, niin käytännössä lähes poikkeuksetta kiinni ollut 24/1.4
Fujeilla omistin useammankin objektiivin, aina 18mm:stä 140mm:iin (kinovastavuus n. 210mm), mutta lähes aina, varsinkin norjan vuorten rinteillä mulla oli kiinni 23/1.4 (paitsi välillä kahden rungon taktiikalla, toisessa 50-140/2.8) ja suurin osa kuvista tuli aina otettu 23mm:llä Fujilla) ja nyt käytännössä nykyään ff kennoisella pelkkä yksi objektiivi, mikä on tuo 24mm:nen, koska olen miettinyt sen niin, että hyvä yleisobjektiivi, jos jotain haluaa kohteena hieman lähemmäs, aukko f8, jolloin alkaa kaikki olemaan tuolla kennolla niin veitsenterävää, että croppivaraa riittää taatusti.
Noista kameravarusteista kun säästää, sen säästetyn painon voi laittaa vaelluskamoihin, esim. astetta laadukkaampaan/ylimääräiseen retkimuonaan ja tällöin se tärkein, eli valtelun/retkeilyn leirihetket ovat huomattavasti miellyttävämpiä.
Fujeilla omistin useammankin objektiivin, aina 18mm:stä 140mm:iin (kinovastavuus n. 210mm), mutta lähes aina, varsinkin norjan vuorten rinteillä mulla oli kiinni 23/1.4 (paitsi välillä kahden rungon taktiikalla, toisessa 50-140/2.8) ja suurin osa kuvista tuli aina otettu 23mm:llä Fujilla) ja nyt käytännössä nykyään ff kennoisella pelkkä yksi objektiivi, mikä on tuo 24mm:nen, koska olen miettinyt sen niin, että hyvä yleisobjektiivi, jos jotain haluaa kohteena hieman lähemmäs, aukko f8, jolloin alkaa kaikki olemaan tuolla kennolla niin veitsenterävää, että croppivaraa riittää taatusti.
Noista kameravarusteista kun säästää, sen säästetyn painon voi laittaa vaelluskamoihin, esim. astetta laadukkaampaan/ylimääräiseen retkimuonaan ja tällöin se tärkein, eli valtelun/retkeilyn leirihetket ovat huomattavasti miellyttävämpiä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
Tiedän ammattilaisia, ketkä tekee mitä erinäisimmillä kalustoilla. Siitä vaan oman maun mukaan. Perusneuvo, että ei lähde tekemään kaikkea, vaan ajattelee tekevänsä jotain. Jos sitten tosissaan ryhtyy tekemään, niin yhtenäinen kalusto, että voi reagoida, jos jotain särkyy tai muuten pitää varioida. Vaikkapa kaksi saman bajonetin runkoa. Mulla esim. GPS, otsalamppu ja kamera toimii tarvittaessa samoilla akuilla. Nykyään virtapankeilla voi varmaan jo ongelman kiertää.
Ei valokuvaus ole keskeisimmiltä piirteiltään muuttunut. Järjestelmäkamera on työkalu, johon nimen mukaisesti voi liittää vaikka salaman, pocket wizardin, ulkoisen automaattilaukaisimen jne. Eikä valokuvaus ole erilaista Lapissa tai Kaivopuistossa. Tuo, mitä tarvitset kuvaa varten.
Mulla on rinnalla Lowepron Toploaderissa D800E+24-70/2.8. Vetoketju aukeaa, kameran voi nostaa, tehdä kaikki säädöt ja kuvata kintaat kädessä suksisauvanremmejä irrottamatta. Rujoa, suhteessa painavaa, mutta toimii satavarmasti märin ja kohmeisin käsin. Esim. kännykkä on huono, jos olosuhteet eivät ole kesäiset.
Ihan ensi alkuun ehkä unohtaisin f/1.4 primet maastosta, jos niille ei ole OIKEASTI tarvetta.
Ei valokuvaus ole keskeisimmiltä piirteiltään muuttunut. Järjestelmäkamera on työkalu, johon nimen mukaisesti voi liittää vaikka salaman, pocket wizardin, ulkoisen automaattilaukaisimen jne. Eikä valokuvaus ole erilaista Lapissa tai Kaivopuistossa. Tuo, mitä tarvitset kuvaa varten.
Mulla on rinnalla Lowepron Toploaderissa D800E+24-70/2.8. Vetoketju aukeaa, kameran voi nostaa, tehdä kaikki säädöt ja kuvata kintaat kädessä suksisauvanremmejä irrottamatta. Rujoa, suhteessa painavaa, mutta toimii satavarmasti märin ja kohmeisin käsin. Esim. kännykkä on huono, jos olosuhteet eivät ole kesäiset.
Ihan ensi alkuun ehkä unohtaisin f/1.4 primet maastosta, jos niille ei ole OIKEASTI tarvetta.
-
Niinpä. juu, 23mm on apsc rungossa joku 35mm kinovastaava. Olen kyllä samaa mieltä, että joku 24-35mm kinovastaava olis aikalailla monikäyttöinen tälläsellä reissulla. Täytyypä miettiä mitä tekee. 35/1.4 on taas minusta liian raskas roikotella kaulalla pitkin päivää.Eli reppuun menee, mutta ei kävelyn ohessa roikkumassa.habannaama kirjoitti: ↑Syys 13, 2021 1 : 29 Tällä Sony a7rIII:lla kun tehnyt muutaman pikkureissun, objektiiveina 24/1.4, 50/1.4 ART:it ja Sony 70-200/4:nen, niin käytännössä lähes poikkeuksetta kiinni ollut 24/1.4
Fujeilla omistin useammankin objektiivin, aina 18mm:stä 140mm:iin (kinovastavuus n. 210mm), mutta lähes aina, varsinkin norjan vuorten rinteillä mulla oli kiinni 23/1.4 (
-
kiitti vinkeistä. pitäis varmaan hankkia se sonyn FE 28/2, siinä on pieni ja skarppi lasi.AnHa kirjoitti: ↑Syys 13, 2021 2 : 44
Mulla on joku malli toploaderista. Mites, eikö se heilu aika ärsyttävästi siinä rinnalla ja sivulla kävelyn tahtiin?
-
- Viesti:
Ei mun mielipide ole muuttunut 2018 jälkeen. Jos ei vakavissaan hikipäissä haeta maksimilaatua kentältä, luuri hoitaa kaiken myös -30C vaikka vähän paleltaa joskus. Mukava nauttia matkasta kun ei kilikali paina mikäli se matkasta nauttiminen on pointti.
-
onhan se vähän noinkin. Jos ei haeta ehdotonta maksimilaatua, niin miksi kantaa monen kilon painosta rojua mukana? Jos kivat reissukuvat saa kännylläkin?
Oikeastaan telen puute on ainoa kunnon syy, miksi rahtaan järkkärin mukaan, ja tietty sen 14mm laajiksen takia. Kaikki muu on huikkasen turhaa, ehkä.
Jalusta täytyy kuitenkin olla, jos innostun ottamaan tähtitaivaskuvia/reposia. Tai jos otan pitkiä valotuksia lapin puroloista ;-)
Oikeastaan telen puute on ainoa kunnon syy, miksi rahtaan järkkärin mukaan, ja tietty sen 14mm laajiksen takia. Kaikki muu on huikkasen turhaa, ehkä.
Jalusta täytyy kuitenkin olla, jos innostun ottamaan tähtitaivaskuvia/reposia. Tai jos otan pitkiä valotuksia lapin puroloista ;-)
-
- Viesti:
Juu ja pitää sen kamerankin saada virtaa jostain. Kohtuukokoisella virtalähteellä pitää luurin hengissä hätäpuhelui varten ja lataa sitä sen verran mitä kuvat syö. Jonkun verran akkuja tarviit R2:n seuraksi.
Tähtitaivaskuvat on niin ja näin jossain pidemmällä reissulla. Monesti ollut tarkoitus sitäkin tehdä mut illalla kun on kilsoja takana ei paljoa kiinnosta räpeltää enää puolta yötä linnunradan perään.
Tähtitaivaskuvat on niin ja näin jossain pidemmällä reissulla. Monesti ollut tarkoitus sitäkin tehdä mut illalla kun on kilsoja takana ei paljoa kiinnosta räpeltää enää puolta yötä linnunradan perään.
-
- Viesti:
Ei se heilu. Mulla on se karabiineilla kiinni repun/rinkan/ahkiovaljaiden olkaviilekkeissä. Se kulkee ihan nätisti. Vähän estää näkemästä jalkoihin ja tietenkin kumartaessa on tiellä.temama kirjoitti: ↑Syys 13, 2021 9 : 50kiitti vinkeistä. pitäis varmaan hankkia se sonyn FE 28/2, siinä on pieni ja skarppi lasi.AnHa kirjoitti: ↑Syys 13, 2021 2 : 44
Mulla on joku malli toploaderista. Mites, eikö se heilu aika ärsyttävästi siinä rinnalla ja sivulla kävelyn tahtiin?
Sonyn FE 28/2 on kyllä niin pieni, että se pienen kameran kanssa ei ehkä ole soivin yhdistelmä Toploaderin kanssa. Toploader toimii varmaan paremmin, jos kamerayhdistelmä ei ole niin pieni.
-
- Viesti:
Miten sinä aikuisten oikeasti otat mitään kuvaa paljain käsin, jos on edes 10 astetta pakkasta ja tuulee hivenen reippaammin? Puhumattakaan nyt jostain 30 asteen pakkasesta.
Alelaarista saa DSLR-kameroita kittiputkilla, mitkä yhdistelmänä lyövät minkä tahansa kännykän talvella laudalta oikeassa käytössä. Tai pokkareita.
Himmeetä touhua.
EDIT: Sen verran monesti olen itse kännykän kohmeisin käsin tiputtanut hankeen ja sitten siinä koettanut sitä kuivailla ja hinkata, että nämä kännykkäkommentit on niin jonninjoutavia.