valokuvaus vs moottoripyöräily
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
valokuvaus vs moottoripyöräily
"Valokuvaus on todella hieno taideharrastus."
https://peda.net/p/S%C3%B6%C3%B6rmarkku6/kl/km/vh" onclick="window.open(this.href);return false;
Mietin ja pohdin näitä laskelmien kautta. Yllätyin, kun laskin hintoja, mitä maksaisi yhteensä se kamera, jonka haluaisin ja ne objektiivit, jotka haluaisin. Yksi kamera + akkukahva + CFexpress muistikortti + SDXC muistikortti + 4 objektiivia tulisivat maksamaan yhteensä täysin vastaavan summan kuin moottoripyörä.
22 936,00 € - kamera + objektiivit
22 134,18 € - moottoripyörä
Kyllä edelleen mun laskelmien ja arvoiden mukaan valokuvaus ei ole mitenkään erityisen mielekäs harrastus. Joku ostaa kameran ja objektiivit työkaluiksi ja tekee rahaa niillä. Silloin kysytää, missä ajassa valokuvausvälineet ovat maksaneet itsensä takaisin. Moottoripyöräkin voi maksaa itsensä takaisin, jos sitä käytetään työmatkaliikenteeseen. Usein töihin kuitenkin mennään henkilöautolla ja moottoripyörällä ajetaan vapaa-aikana.
Sitten jos vertaa harrastusten mielekkyyttä, niin kyllä edelleen väittäisin, että valokuvausvälineisiin harrastajana laitetut rahat menee huomattavasti enemmän hukkaan kuin moottoripyörään laitettu raha.
https://peda.net/p/S%C3%B6%C3%B6rmarkku6/kl/km/vh" onclick="window.open(this.href);return false;
Mietin ja pohdin näitä laskelmien kautta. Yllätyin, kun laskin hintoja, mitä maksaisi yhteensä se kamera, jonka haluaisin ja ne objektiivit, jotka haluaisin. Yksi kamera + akkukahva + CFexpress muistikortti + SDXC muistikortti + 4 objektiivia tulisivat maksamaan yhteensä täysin vastaavan summan kuin moottoripyörä.
22 936,00 € - kamera + objektiivit
22 134,18 € - moottoripyörä
Kyllä edelleen mun laskelmien ja arvoiden mukaan valokuvaus ei ole mitenkään erityisen mielekäs harrastus. Joku ostaa kameran ja objektiivit työkaluiksi ja tekee rahaa niillä. Silloin kysytää, missä ajassa valokuvausvälineet ovat maksaneet itsensä takaisin. Moottoripyöräkin voi maksaa itsensä takaisin, jos sitä käytetään työmatkaliikenteeseen. Usein töihin kuitenkin mennään henkilöautolla ja moottoripyörällä ajetaan vapaa-aikana.
Sitten jos vertaa harrastusten mielekkyyttä, niin kyllä edelleen väittäisin, että valokuvausvälineisiin harrastajana laitetut rahat menee huomattavasti enemmän hukkaan kuin moottoripyörään laitettu raha.
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Sulla ihan sama asenne kuin moottoripyöräfoorumilla. Kaikki pitää olla sitä alan huippua, aloittelija ei voi aloittaa halvalla, vaan harrastukseen on sijoitettava heti nykyiset ja seuraavan kymmenen vuoden ruokarahat! Koska muuten ei kukaan kehity, ja harrastus kuolee välineiden halpuuteen.
Fifty-forty
-
- Viestit: 22635
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Osta Land-Cruiser tai korkeintaan monttupyörä. Suomen tiet on niin sontaa että ei tavallisella henkilöautollakaan enää viitsi ajella. 60-100tkm ajellu ympäri maata viimeset 10v joka vuosi ja Venäjän suuntaan ollaan menossa.
-
- Viestit: 7316
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Mikä nyt on mielekästä kenellekkin. Se että pääsee toteuttamaan itseään tavalla josta tykkää, on minusta ollut helpostikin kalustoon sijoitetun rahan väärti enkä koe hukanneeni rahoja jotka olen kalustoon käyttänyt. Varmasti voisin nauttia jollain tavalla myös moottoripyöräilystä, mutta en kyllä voisi korvata tätä valokuvaustaharrastusta nykymuodossaan sillä mitenkään.digikuva81 kirjoitti:Sitten jos vertaa harrastusten mielekkyyttä, niin kyllä edelleen väittäisin, että valokuvausvälineisiin harrastajana laitetut rahat menee huomattavasti enemmän hukkaan kuin moottoripyörään laitettu raha.
Tulojakin olen valokuvauksesta saanut, varmaan enemmän kuin moottoripyöräilystä helposti saisin, mutta ne on kuitenkin aika mitättömiä kokonaisuuden kannalta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Hyvä avaus.
Valokuvauksessa ja moottoripyöräilyssä on yllättävän paljon samaa.
Molemmissa ostetaan suorituskykyä.
Yleensä sitä kuitenkin saa enemmän mielikuvaa, kuin sitä mitä luulee saavansa.
Silloin omat pikku puutteet alkavat häiritä, kun mielikuva ja todellisuus ei kohtaa.
Tästä syystä syksyisin on hyvä aika ostaa sekä käytettyjä moottoripyöriä, että kameravarusteita.
Valokuvauksessa ja moottoripyöräilyssä on yllättävän paljon samaa.
Molemmissa ostetaan suorituskykyä.
Yleensä sitä kuitenkin saa enemmän mielikuvaa, kuin sitä mitä luulee saavansa.
Silloin omat pikku puutteet alkavat häiritä, kun mielikuva ja todellisuus ei kohtaa.
Tästä syystä syksyisin on hyvä aika ostaa sekä käytettyjä moottoripyöriä, että kameravarusteita.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Huhti 24, 2020 10 : 36
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
No saa siihen mopoon laskea vielä vuotuiset käyttökulut jatkoksi. Ite kuitenkin menen mieluummin vaikka hyttysten syömänä kuvaamaan, kuin poraan jollain muoviluodilla hirven kylkeen reiän, tai pelkään tuleeko joku sivutieltä eteen. Mutta jokaisen omia mielipiteitähän nämä vaan ovat.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Itse olen puolivakava harrastelija. Kuviani on julkaistu useissa lehdissä ja kirjoissa. Jopa kansikuvina. Kaikkiaan julkaistuja kuvia on arviolta toista sataa, yhtenä mm Hesarin aukeama.
Olen pitänyt viisi valokuvanäyttelyä. Vuoden luontokuva - kilpailussa kunniamaininta ja kaksi mitalisijaa sekä useita finalistikuvia.
Olen kuvannut useita taivaanilmiöitä, joita on maailmalla kuvattu kourallinen. Kuvausharrastukseni on mm synnyttänyt tutkimuksen, josta tehtiin tieteellinen julkaisu ja löydettiin tieteelle uusi luonnonilmiö.
Valokuvausharrastukseni myötä olen päässyt verkkolehden päätoimittajaksi ja julkaisemaan kuukausittaista juttusarjaa TS - yhtymän lehtiin. Ynnä muuta ja muuta.
Minkälainen kalusto tähän tarvitaan? Kokonaiskustannukselta noin 2000-3000€.
Eli vitsi ei ole siinä, kuinka paljon on laittaa rahaa, vaan kyse on siitä, mikä on se laitteiden käyttöaste. Ennen kaikkea kyse on siitä, millaisia kuvia haluaa ottaa ja kuinka paljon niiden eteen haluaa nähdä vaivaa.
Toisin sanoen, vaikka ostaisit 150 000€ maksavan flyygelin, et ole sen parempi soittaja kuin ennen ostoa, jos et ole harjoitellut edes perusasioita. Tonnin pystypiano ja into sekä tahto kehittyä ovat parempi tie menestykseen.
Rahalla ei saa kuin romua.
Olen pitänyt viisi valokuvanäyttelyä. Vuoden luontokuva - kilpailussa kunniamaininta ja kaksi mitalisijaa sekä useita finalistikuvia.
Olen kuvannut useita taivaanilmiöitä, joita on maailmalla kuvattu kourallinen. Kuvausharrastukseni on mm synnyttänyt tutkimuksen, josta tehtiin tieteellinen julkaisu ja löydettiin tieteelle uusi luonnonilmiö.
Valokuvausharrastukseni myötä olen päässyt verkkolehden päätoimittajaksi ja julkaisemaan kuukausittaista juttusarjaa TS - yhtymän lehtiin. Ynnä muuta ja muuta.
Minkälainen kalusto tähän tarvitaan? Kokonaiskustannukselta noin 2000-3000€.
Eli vitsi ei ole siinä, kuinka paljon on laittaa rahaa, vaan kyse on siitä, mikä on se laitteiden käyttöaste. Ennen kaikkea kyse on siitä, millaisia kuvia haluaa ottaa ja kuinka paljon niiden eteen haluaa nähdä vaivaa.
Toisin sanoen, vaikka ostaisit 150 000€ maksavan flyygelin, et ole sen parempi soittaja kuin ennen ostoa, jos et ole harjoitellut edes perusasioita. Tonnin pystypiano ja into sekä tahto kehittyä ovat parempi tie menestykseen.
Rahalla ei saa kuin romua.
-
- Viestit: 12950
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Komppaan Helinin Mattia tässä.
Hyvät valokuvauslaitteet saa tosiaan jo 2000-3000€ hintaan ja siihen kunnon tietokone, ohjelmisto ja näyttö + 2000€....Tosin kunnon tietokoneella tekee nykyaikana paljon muutakin kuin käsittelee valokuvia.
Samoin valokuvilla voi tehdä muutakin kun nautiskella niistä itse. Lisäksi osalla otetuista valokuvista on voi olla suuri muistoarvo vuosiksi eteenpäin.
Tottakai kun mennään hifistelyn puolelle, niin vain taivas rajana valokuvauslaitteiden kustannuksiin. Mutta hinnakkaat valokuvauslaitteet pitää kohtuu hyvin arvonsa. Esimerkiksi jos hurahtaa lintukuvaukseen ja ostaa 5000€ objektiivin, niin siitä saa aika hyvin kun myy pois. Varsinkin jos on jo valmiiksi ostanut käytetyn järkevään hintaan.
Hyvät valokuvauslaitteet saa tosiaan jo 2000-3000€ hintaan ja siihen kunnon tietokone, ohjelmisto ja näyttö + 2000€....Tosin kunnon tietokoneella tekee nykyaikana paljon muutakin kuin käsittelee valokuvia.
Samoin valokuvilla voi tehdä muutakin kun nautiskella niistä itse. Lisäksi osalla otetuista valokuvista on voi olla suuri muistoarvo vuosiksi eteenpäin.
Tottakai kun mennään hifistelyn puolelle, niin vain taivas rajana valokuvauslaitteiden kustannuksiin. Mutta hinnakkaat valokuvauslaitteet pitää kohtuu hyvin arvonsa. Esimerkiksi jos hurahtaa lintukuvaukseen ja ostaa 5000€ objektiivin, niin siitä saa aika hyvin kun myy pois. Varsinkin jos on jo valmiiksi ostanut käytetyn järkevään hintaan.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Tuli mieleen, että tietsikka on käytetty 400€ kannettava :Daikaarska kirjoitti:Komppaan Helinin Mattia tässä.
Hyvät valokuvauslaitteet saa tosiaan jo 2000-3000€ hintaan ja siihen kunnon tietokone, ohjelmisto ja näyttö + 2000€....Tosin kunnon tietokoneella tekee nykyaikana paljon muutakin kuin käsittelee valokuvia.
Samoin valokuvilla voi tehdä muutakin kun nautiskella niistä itse. Lisäksi osalla otetuista valokuvista on voi olla suuri muistoarvo vuosiksi eteenpäin.
Tottakai kun mennään hifistelyn puolelle, niin vain taivas rajana valokuvauslaitteiden kustannuksiin. Mutta hinnakkaat valokuvauslaitteet pitää kohtuu hyvin arvonsa. Esimerkiksi jos hurahtaa lintukuvaukseen ja ostaa 5000€ objektiivin, niin siitä saa aika hyvin kun myy pois. Varsinkin jos on jo valmiiksi ostanut käytetyn järkevään hintaan.
Lisäksi ukoinen, käytetty näyttö 30€
-
- Viestit: 22635
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Ostaa sekä kameran että moton. 300€:lla saa A6000:n ja kittilinssin ja se 20k€ sitten matkaenduroon. Sonikitillä saa Suomessa ne samat ruudut kuin sillä S3-Leicalla.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Jep.Maffer kirjoitti:Ostaa sekä kameran että moton. 300€:lla saa A6000:n ja kittilinssin ja se 20k€ sitten matkaenduroon. Sonikitillä saa Suomessa ne samat ruudut kuin sillä S3-Leicalla.
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Pohdin ja laskin hieman lisää, kun aihe jäi vielä mietityttämään. Tuo alkuperäinen ajatukseni tuli lähinnä siitä, kun provosoiduin valokuvausvälineiden törkeistä hinnoista.
Muistan kuitenkin aikoinaan laskeneeni, kuinka paljon rahaa autoiluun menee ajoneuvon hankintahintana ja kuinka paljon sitten menee rahaa polttonesteeseen. Yllätyin silloin, kuinka suuri osa kustannuksista tulee polttonestekustannuksista. Ostin dieselkäyttöisen autoni vuonna 2002 ja silloin diesel maksoi 0,713 € litralta, mutta nykyisillä polttonesteen hinnoilla laslkelmat näyttää täysin erilaisilta(tämän päivän dieselin hinta 1.179 € litra).
Tässä moottoripyöräilyn polttonestekustannukset vuodessa ja 10 vuoden aikana
40 000 km vuodessa
6.82 l/100km
1.369 € per litra
3 734,63 € vuodessa
37 346,32 € 10 vuodessa
Tuolla rahalla saa jo aika paljon valokuvausvälineitä. Toisaalta tuolla rahalla saa jo aika paljon tulostuspaperia.
Muistan kuitenkin aikoinaan laskeneeni, kuinka paljon rahaa autoiluun menee ajoneuvon hankintahintana ja kuinka paljon sitten menee rahaa polttonesteeseen. Yllätyin silloin, kuinka suuri osa kustannuksista tulee polttonestekustannuksista. Ostin dieselkäyttöisen autoni vuonna 2002 ja silloin diesel maksoi 0,713 € litralta, mutta nykyisillä polttonesteen hinnoilla laslkelmat näyttää täysin erilaisilta(tämän päivän dieselin hinta 1.179 € litra).
Tässä moottoripyöräilyn polttonestekustannukset vuodessa ja 10 vuoden aikana
40 000 km vuodessa
6.82 l/100km
1.369 € per litra
3 734,63 € vuodessa
37 346,32 € 10 vuodessa
Tuolla rahalla saa jo aika paljon valokuvausvälineitä. Toisaalta tuolla rahalla saa jo aika paljon tulostuspaperia.
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
No nyt on itseäni lähellä oleva topiikki; pakko osallistua!
Topiikin aloittajalle sanoisin, että jos joskus tulevaisuudessa ihan oikeasti päädyt ostamaan joko kameran tai moottoripyörän, lämpimästi suosittelen kameraa. Nimittäin riski vahingoittaa kanssaeläjiä ja ympäristöä on sillä huomattavasti pienempi kuin moottoripyörällä.
Ei siitä sen enempää. Mutta kiinnostava oli tuollainen vastakkain asettelu; tässä valokuvaus ja moottoripyöräily, usein ympäristö ja moottoripyöräily, kulttuuri ja moottoripyöräily tai mitä nyt kukakin itse harrastaa, ja mitä taas ei.
Olen itse lähes koko elämäni (karvan alle 70 v.) katsellut läheltä ja jopa ajanut moottoripyörillä. Ensin maastomoottoripyörillä ja kilpailuissa, sitten samaa kuntoiluna, ja vihdoin ukkoikäisenä myös maantiellä. Kun valokuvaus nyt eläkeukkona on laajennut aika mukavan kokoiseksi harrastukseksi, en ole nähnyt niitä toisiaan poissulkeviksi, pikemminkin toisiaan tukeviksi harrastuksiksi. Kalliita toki ovat kumpikin, mutta kuten moni muukin on todennut, väittäisin että voi harrastaa muutaman satasen sijoittaen, tai satatuhatta sijoittaen. Lisäsatasella saa aina vain vähemmän lisäarvoa sijoituksen kasvaessa...
Niinkuin monella, kiinnostus kulttuuriin, esimerkiksi historiaan, taiteisiin, kirjallisuuteen, kansantieteisiin kasvaa kun ihminen vanhenee. Ei välttämättä enää sellaisella tieteellisellä tasolla tai suorituspainotteisesti, vaan enemmän ihmetellen, asioihin tutustuen ja oman rajallisuutensa tiedonjanossaan hyväksyen. Maltillisesti, sanoisin.
Olen parin kaverin kanssa muutamina viime vuosina tehnyt tuollaisia viikon turnauksia pyörillä. Minun vastuualueeni on ollut retkien dokumentointi, laitan tähän linkit parin reissun selostuksiin ja kuviin. Paljon tylsiä kuvia, aika paljon tekstiä, mutta ei ole pakollista katsominen eikä lukeminen. Jos ketä kiinnostaa, näistä linkeistä pitäisi avautua yksi näkökulma mm. tässä topiikissa mainittuihin harrastuksiin:
https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... VRoa3p5a1E" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/159631330 ... 909633366/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaakko
PS. Topiikin aloittaja tuossa vielä ynnäili moottoripyöräilyn kustannuksia. Sen verran oikaisen, että jos joudut käymään töissä, kuten useimmat kanssaeläjistä, et aja moottoripyörällä 40.000 km vuodessa. Yhteenkin kymppitonniin pitää olla aika kova into vetää rensseleitä niskaan aina, kun on pienikin mahdollisuus. Näin eläkeukolle on jo ryhtymisen kynnys noussut sen verran, että jää muutamaan tuhanteen mp-kilometrit kaudessa. Haaveilla toki voi, sekä vanhana että nuorena.
Topiikin aloittajalle sanoisin, että jos joskus tulevaisuudessa ihan oikeasti päädyt ostamaan joko kameran tai moottoripyörän, lämpimästi suosittelen kameraa. Nimittäin riski vahingoittaa kanssaeläjiä ja ympäristöä on sillä huomattavasti pienempi kuin moottoripyörällä.
Ei siitä sen enempää. Mutta kiinnostava oli tuollainen vastakkain asettelu; tässä valokuvaus ja moottoripyöräily, usein ympäristö ja moottoripyöräily, kulttuuri ja moottoripyöräily tai mitä nyt kukakin itse harrastaa, ja mitä taas ei.
Olen itse lähes koko elämäni (karvan alle 70 v.) katsellut läheltä ja jopa ajanut moottoripyörillä. Ensin maastomoottoripyörillä ja kilpailuissa, sitten samaa kuntoiluna, ja vihdoin ukkoikäisenä myös maantiellä. Kun valokuvaus nyt eläkeukkona on laajennut aika mukavan kokoiseksi harrastukseksi, en ole nähnyt niitä toisiaan poissulkeviksi, pikemminkin toisiaan tukeviksi harrastuksiksi. Kalliita toki ovat kumpikin, mutta kuten moni muukin on todennut, väittäisin että voi harrastaa muutaman satasen sijoittaen, tai satatuhatta sijoittaen. Lisäsatasella saa aina vain vähemmän lisäarvoa sijoituksen kasvaessa...
Niinkuin monella, kiinnostus kulttuuriin, esimerkiksi historiaan, taiteisiin, kirjallisuuteen, kansantieteisiin kasvaa kun ihminen vanhenee. Ei välttämättä enää sellaisella tieteellisellä tasolla tai suorituspainotteisesti, vaan enemmän ihmetellen, asioihin tutustuen ja oman rajallisuutensa tiedonjanossaan hyväksyen. Maltillisesti, sanoisin.
Olen parin kaverin kanssa muutamina viime vuosina tehnyt tuollaisia viikon turnauksia pyörillä. Minun vastuualueeni on ollut retkien dokumentointi, laitan tähän linkit parin reissun selostuksiin ja kuviin. Paljon tylsiä kuvia, aika paljon tekstiä, mutta ei ole pakollista katsominen eikä lukeminen. Jos ketä kiinnostaa, näistä linkeistä pitäisi avautua yksi näkökulma mm. tässä topiikissa mainittuihin harrastuksiin:
https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... VRoa3p5a1E" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/159631330 ... 909633366/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaakko
PS. Topiikin aloittaja tuossa vielä ynnäili moottoripyöräilyn kustannuksia. Sen verran oikaisen, että jos joudut käymään töissä, kuten useimmat kanssaeläjistä, et aja moottoripyörällä 40.000 km vuodessa. Yhteenkin kymppitonniin pitää olla aika kova into vetää rensseleitä niskaan aina, kun on pienikin mahdollisuus. Näin eläkeukolle on jo ryhtymisen kynnys noussut sen verran, että jää muutamaan tuhanteen mp-kilometrit kaudessa. Haaveilla toki voi, sekä vanhana että nuorena.
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Tuota mietin, että onko valokuvaus ja moottoripyöräily toistensa poissulkevia vai voisiko tehdä molempia.Maffer kirjoitti:Ostaa sekä kameran että moton. 300€:lla saa A6000:n ja kittilinssin ja se 20k€ sitten matkaenduroon. Sonikitillä saa Suomessa ne samat ruudut kuin sillä S3-Leicalla.
Kyllä se mielestäni vähän hankala on löytää aika ja rahat kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin ja sitten pitäisi vielä löytää tilaa kaikille erilaisille harrastusvälineille. On yksinkertaisesti vain valitessaan jotain hylättävä se kilpaileva harrastusvaihtoehto.
Asia on suhteellisen helppo ymmärtää, kun vertaa liiketoiminnan harjoittajiin. Jos ajattelee, että taksikuski tekee 40 tuntista työviikkoa samoin kuin valokuvaaja. Niin silloinhan tehdään jompaa kumpaa, eikä molempia. Joko tehdään valokuvaajan työtä päivästä toiseen tai ajetaan aina sitä taksia päivittäin. Ei noita kannata yrittää yhdistellä.
Sitten jos ajattelee, että käy päivätöissä ja on jotain muutakin kiirettä, niin harrastuksille ei jää aikaa kovin montaa tuntia vuorokaudessa. Moottoripyöräilijä käy iltaisin sen lenkin heittämässä, niin ei siinä silloin jää enää aikaa kuvata.
-
- Viestit: 22635
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Miksei 40tkm onnistu huvikseen? Itsehän olen vapaa-ajalla ajellut autolla 100tkm rikki 2014-2016. Suurin osa olisi ollut jopa hauskempaa endurolla. Ja joka ajoon liittyi pari hikipäissään väännettyä kuvaa.
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Onnistuu moottoripyörällä 40.000 km vuodessa varmaan mafferilta. Kokonaisuudessaan se onnistuu tosin vain yhdeltä ihmiseltä noin miljoonasta, jos työssäkin pitää käydä. Aivan samoin kuin se 100.000 km autolla vuodessa harrastuksien parissa.
Noista kustannuksista. Tuo minun leikkienduroni on parin tuhannen euron hintainen, tai siis sellaisia saa tuolla hinnalla käytettynä erittäin vähän ajettuina. Muuhun varustukseen saman verran. Ja noin puolet voi saada sijoitetuista takaisin, jos ei ollutkaan omaa hommaa.
Laitoin tuonne linkit muutaman reissun dokumentointiin. Ensimmäisen reissun kuvauskamat olin ostanut uusina, runko + kittilinssi 300 euroa, toinen linssi olikohan nelisensataa?
No noissa mennään kummassakin genressä - siis sekä kuvauksessa että moottoripyöräilyssä - aika äärirajoilla. Tosin kummallakin noista reissuista mentiin sellaisiakin reittejä, että ei sillä 20.000 euron matkaendurolla olisi ainakaan kukaan tänne kirjoittaja mennyt edes apujoukkojen kanssa...
Vakavasti, se mitä yritän toitottaa, kuten moni muukin: Ei ole olemassa täydellistä vehjettä valokuvaukseen, eikä moottoripyöräilyyn. Isolla katupyörällä et pääse poluille, leikkienduro on vähän onneton isolla valtatiellä. Mikään kamera ei ole maailman paras turistina kulkiessa, hätäisessä ryhmässä, luontokuvauksessa, studiossa jne. Aina teet kompromisseja.
Sellaisia kameroita on olemassa, mitkä ovat hyviä, jopa loistavia, missä vaan käytössä. Mutta eivät parhaita mahdollisia. Ja niitä saa muutamalla tuhannella. Mutta jos haluat jokaiseen käyttötarkoitukseen parhaan, ei se 20.000 riitä mihinkään. Ja kaikenlisäksi sinulla ei silloin ole koskaan oikeita vehkeitä matkassa. Sama koskee moottoripyöriä.
Ainoa tapa olla tekemättä kompromisseja, on tyytyä vain haaveilemaan. Reaalimaailma on toinen.
Jaakko
Noista kustannuksista. Tuo minun leikkienduroni on parin tuhannen euron hintainen, tai siis sellaisia saa tuolla hinnalla käytettynä erittäin vähän ajettuina. Muuhun varustukseen saman verran. Ja noin puolet voi saada sijoitetuista takaisin, jos ei ollutkaan omaa hommaa.
Laitoin tuonne linkit muutaman reissun dokumentointiin. Ensimmäisen reissun kuvauskamat olin ostanut uusina, runko + kittilinssi 300 euroa, toinen linssi olikohan nelisensataa?
No noissa mennään kummassakin genressä - siis sekä kuvauksessa että moottoripyöräilyssä - aika äärirajoilla. Tosin kummallakin noista reissuista mentiin sellaisiakin reittejä, että ei sillä 20.000 euron matkaendurolla olisi ainakaan kukaan tänne kirjoittaja mennyt edes apujoukkojen kanssa...
Vakavasti, se mitä yritän toitottaa, kuten moni muukin: Ei ole olemassa täydellistä vehjettä valokuvaukseen, eikä moottoripyöräilyyn. Isolla katupyörällä et pääse poluille, leikkienduro on vähän onneton isolla valtatiellä. Mikään kamera ei ole maailman paras turistina kulkiessa, hätäisessä ryhmässä, luontokuvauksessa, studiossa jne. Aina teet kompromisseja.
Sellaisia kameroita on olemassa, mitkä ovat hyviä, jopa loistavia, missä vaan käytössä. Mutta eivät parhaita mahdollisia. Ja niitä saa muutamalla tuhannella. Mutta jos haluat jokaiseen käyttötarkoitukseen parhaan, ei se 20.000 riitä mihinkään. Ja kaikenlisäksi sinulla ei silloin ole koskaan oikeita vehkeitä matkassa. Sama koskee moottoripyöriä.
Ainoa tapa olla tekemättä kompromisseja, on tyytyä vain haaveilemaan. Reaalimaailma on toinen.
Jaakko
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
40tkm ei välttämättä edes riitä huvikseen. Kysyin siskon mieheltä, kuinka pitkiä lenkkejä tekivät moottoripyörällä ja vastaus oli että koko päivän ajoivat. En muista, kuin monta tuntia olivat ajaneet, mutta todella pitkiä lenkkejä tekivät.Maffer kirjoitti:Miksei 40tkm onnistu huvikseen? Itsehän olen vapaa-ajalla ajellut autolla 100tkm rikki 2014-2016. Suurin osa olisi ollut jopa hauskempaa endurolla. Ja joka ajoon liittyi pari hikipäissään väännettyä kuvaa.
-
- Viestit: 22635
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Tyypillinen päivä hesessä meni niin että konttorilta kävellen himaan klo 17, reppu selkään ja motaria Loviisaan kuvaamaan ydinvoimalaa. Salmiakkikalloja saa tehtaamyymälästä ABC:lta Porvoon jälkeen iltapalaksi. Matka kävi myös usein länteen Hankoon saakka. Siinähän sitä aika kului ja näki ties mitä ihmeellistä ja järjetöntä ajosuoritetta, yleensä entisen Tammisaaren kohdalla jossa kerran tuli n. 200km/h lokakuisena yönä ilman valoja auto vastaan. Kuului vain surahdus ja kohta vilkkui siniset horisontissa.
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Tuossa aikaisemmin veli Maffer otti kantaa Suomen tiestön kuntoon. Minun tuttavapiiriini kuuluu sellainen brittimies, joka on työuransa aikana asunut ja elänyt Pohjois-Afrikassa, Etelä-Euroopassa, Lähi-idässä, Kaukasuksen maissa ja Venäjällä, kotimaansa Britannian lisäksi. Hän on muutaman kerran autoillut Suomessa. Kommentti on ollut, että miten teillä on tuolla populaatiolla varaa; hulppeat sillat ylittävät vesistöjä, tien pinta on kuin lasipöytää ajaisi, ja tuntitolkulla ajetaan eikä ketään tule vastaan?
Omassa kokemusmaailmassa on viikko Maltalla vuokra-autolla; sen jälkeen meidän tiemme olivat aika tasaisia. Ja täällä ajetaankin oikealla puolella...
Asiat ovat suhteellisia.
Jaakko
Omassa kokemusmaailmassa on viikko Maltalla vuokra-autolla; sen jälkeen meidän tiemme olivat aika tasaisia. Ja täällä ajetaankin oikealla puolella...
Asiat ovat suhteellisia.
Jaakko
-
- Viestit: 22635
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: valokuvaus vs moottoripyöräily
Voin heti neuvoa tuhat kilometriä teitä missä lähtee Endurollakin hampaat suusta. Niitä kuitenkin väännettiin ihan henkilöautolla tuntitolkulla per reissu. Tukivartta meni vuodessa monta paria.
Kolminumeroiset tiet alkavat jo olla saattohoidossa pitkin maata. Kakkosistakin löytyy satasen alueilta jalkapallon kokoisia reikiä, kuten myös hki-lahti ja hki-tre tai hki-tku.
Kolminumeroiset tiet alkavat jo olla saattohoidossa pitkin maata. Kakkosistakin löytyy satasen alueilta jalkapallon kokoisia reikiä, kuten myös hki-lahti ja hki-tre tai hki-tku.