Kysymys ulkoisesta kiintolevystä
-
- Viesti:
Kysymys ulkoisesta kiintolevystä
Minulla on parin tearan ulkoinen, ulkoisella virtalähteellä oleva 3,5' kiintolevy. Voinko vaihtaa siihen vanhasta pöytäkoneesta fyysisesti saman kokoisen levyn koteloon ja lukea sitä kannettavalla? Periaatteessa en näe tässä ongelmaa.
Viimeksi muokannut Matti_JH, Joulu 19, 2017 21 : 27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
Re: Kysymys ulkoisesta kiintolevystä
Eipä tuossa luulis ongelmaa olevan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Asia selkee, kokeillaan :)
-
- Viesti:
Nyt kun tarkemmin muistelen niin viimeksi kun ostin 2 kpl halpoja (ja huonoja) Seagaten ulkoisia kovoja ja purin niistä levyt ulos käytettäväksi eSATA-liitäntäisessä kovalevytelakassa, niin levyt kyllä toimi, mutta ne joutui osioimaan ja formatoimaan uusiksi. Ja sama sitten toki myös toisin päin, eli koneen SATA-piuhan päässä osioitu ja formatoitu levy ei enää näkynyt siinä Seagaten USB-kotelossa ennen kuin sen siinä osioi ja formatoi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
:/
Tässä oli samsungin levy ja siirrettävä on Western Digitalin. No, kokeilemalla selvinnee.
Tässä oli samsungin levy ja siirrettävä on Western Digitalin. No, kokeilemalla selvinnee.
-
Todennäköisesti kosahtaa, mikäli ulkoisessa kotelossa on "älyä välissä". Mutta esim. tällaisella "tyhmällä" kotelolla pitäisi onnistua:Hel_NiS kirjoitti::/
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 5-3-5-SATA
Toki levyjen pitää olla SATA-liitännällä ja läppärin pitää "ymmärtää" pöytäkoneen levyn formatointi.
EDIT
Edellä oleva pätee siinä tapauksessa, että pöytäkoneen levyn tietoja ei ole tarkoitus tuhota, vaan ainoastaan lukea läppärillä. Mikäli tarkoitus on tehdä pöytäkoneen levystä uusi kotelon "täyte" eli tiedot voi tarvittaessa tuhota, ei esteitä käytölle pitäisi olla.
Viimeksi muokannut odzmo, Joulu 20, 2017 3 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Windowsin levynhallinnasta (disk management) voi hallita, alustella ja osioida kaikenlaisia levyjä mitä laite tunnistaa. Tuo on yksi ikivanhoista NT4 ajan työkaluista mitkä löytyy edelleen piilotettuna Windows 10:sta.
Levynhallinnan saa auki myös Computer Management -työkalun kautta.
Levynhallinnan saa auki myös Computer Management -työkalun kautta.
-
- Viesti:
Odzmo kai tarkoitti sitä, että joissain telakoissa välissä oleva ohjain tarkistaa, että levy on oman firman tuotantoa. Eli ei voi välttämättä vaihtaa toisen valmistajan tai edes eri kapasiteetin levyä. Tyhmistä koteloista en tiedä, mutta NAS-purkeissa jo helposti on tuollaisia rajoitteita.
Itse kun vaihdoin NAS-purkkiin suuremmat levyt, piti hieman kikkailla, että homman sai rokkaamaan. NAS-purkin softa kun oli niillä levyillä, ei siinä purkissa. Eli kun vaihtoi vain levyt, ei tapahtunut mitään. Piti ensin vaihtaa yksi levy RAID-pakassa ja antaa purkin alustaa se, jotta se kirjoitti myös boot-loaderit, ym levylle. Sen jälkeen sitten pystyi vaihtamaan muut ja lopuksi pystyi sitten kasvattamaan volumen.
Itse kun vaihdoin NAS-purkkiin suuremmat levyt, piti hieman kikkailla, että homman sai rokkaamaan. NAS-purkin softa kun oli niillä levyillä, ei siinä purkissa. Eli kun vaihtoi vain levyt, ei tapahtunut mitään. Piti ensin vaihtaa yksi levy RAID-pakassa ja antaa purkin alustaa se, jotta se kirjoitti myös boot-loaderit, ym levylle. Sen jälkeen sitten pystyi vaihtamaan muut ja lopuksi pystyi sitten kasvattamaan volumen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Valitettavasti just tuo härpäke on surkea ja hidas. Multa saa sen ihan ilmaiseksi hakea pois, en kehtaa siitä hintaa pyytää. Toimii kyllä, mutta ei kelpaa esim. perinteisen kloonamiseen SSD:lle. Enkä luottaisi siihen varmistusasemana.odzmo kirjoitti: Todennäköisesti kosahtaa, mikäli ulkoisessa kotelossa on "älyä välissä". Mutta esim. tällaisella "tyhmällä" kotelolla pitäisi onnistua:
-
No mitä mitä, eikö se nimenomaan toimi niin kloonatessa että se on irti USB liitännästä. Näin minä taisin käyttöohjeen lukea. Meinaan yrittää ja toistaiseksi olen käyttänyt sitä USB3 liitäntään laitettuna ja hyvin toimii ylimääräisenä levypaikkana. Win 7.Pan kirjoitti:Valitettavasti just tuo härpäke on surkea ja hidas. Multa saa sen ihan ilmaiseksi hakea pois, en kehtaa siitä hintaa pyytää. Toimii kyllä, mutta ei kelpaa esim. perinteisen kloonamiseen SSD:lle. Enkä luottaisi siihen varmistusasemana.odzmo kirjoitti: Todennäköisesti kosahtaa, mikäli ulkoisessa kotelossa on "älyä välissä". Mutta esim. tällaisella "tyhmällä" kotelolla pitäisi onnistua:
-
Saattaa toimia win7ssa, mutta mulla ei skulannut 10ssä. Ja offlinekloonaus toimi vain jos levyt oli samankokoiset.
-
Kyllä minulla toimii seiskassa ja Hys-hys kympissä... hys-hys ... vielä se vanhempi versio.Pan kirjoitti:Saattaa toimia win7ssa, mutta mulla ei skulannut 10ssä. Ja offlinekloonaus toimi vain jos levyt oli samankokoiset.
Kloonaus toimii, kun kohdelevy (se oletettavasti tyhjä) on yhtäsuuri tai isompi. Osioista tulee kloonatessa identtisiä kooltaan eli levylle jää tyhjää. Osio(t) voi sitten levynhallinnalla suurentaa täyttämään tuo tyhjä tila.
Koska tekee identtisen kopion, isompaa levyä ei voi kloonata pienemmälle, vaikka dataa olisikin vähemmän kuin tyhjän levyn tila.
-
Minä olen käyttänyt tuollaista. Toimii sinällään väliaikaisissa levyn vaihdoissa, mutta voihan tuollaiseenkin jonkinlaisen kotelon väsätä itse, kunhan huolehtii, ettei sen sisällä ole liian kuuma. Tämän hetkisestä saatavuudesta en tiedä, kun en enää löytänyt verkkokauppa.comin sivulta,
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/54 ... rtasovitin" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/54 ... rtasovitin" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Siirryin levynvaihtoon toisaalla. https://foorumi.kameralaukku.com/thread ... to.126279/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä se hys hys kymppi on? Kirosana vieläkin?
-
Sanoin Pan'ille hiljaa, että minulla toimii kympissäkin. Kuulee mokoma vehje vielä ja lakkaa toimimasta...mirrored kirjoitti: - - -
-
:Dodzmo kirjoitti:Sanoin Pan'ille hiljaa, että minulla toimii kympissäkin. Kuulee mokoma vehje vielä ja lakkaa toimimasta...