Sivu 1/1
Rajalan ystävänpäivätarjous. *huokaus*
Lähetetty: Helmi 14, 2016 19 : 27
Kirjoittaja Kryptos
Tänään ystävänpäivänä Rajalalla näyttää olevan "osta yksi, saat toisen ilmaiseksi" tarjous SanDiskin muistikorteista ja Hoyan filttereistä. Kuulostaa hyvältä!
Kunnes katsoin hintoja ja vertasin Amazon.de hintoihin.
Esim. SanDisk Extreme Pro SDXC 64GB 95 MB/s muistikortti maksaa Rajalassa €129. Sama kortti Amazon.de:ssä €49,89. Rajalan kortti näyttää kuvan perusteella olevan vielä vanhempaa U1 mallia Amazonin (ja Digitarvikkeenkin myymän) nopeamman U3 version sijaan. Muuten kortit ovat samat.
Hoyan 49mm HD Cir-Pl pyöröpola Rajalassa €65. Amazon.de €41,99 ja Hoyan uudempi ja parempi Fusion sarjan 49mm pyöröpola €46,94.
Varsinkin tuon muistikortin hintaeroa ei voi kuvailla kuin typerryttäväksi. Voihan sitä hymyillen tarjota "kaksi yhden hinnalla", kun suomalaisilta revitään lähestulkoon kolminkertaista hintaa.
Digitarvikkeesta tuo muistikortti näytti lähtevän 59 eurolla, mikä on jo tolkullisempi hinta.
Lähetetty: Helmi 14, 2016 19 : 59
Kirjoittaja Maffer
Niinpä niin ja sit ihmetellään miten talous nousuun? Millonkohan päättäjät herää että ihmiset on jo hiffanneet ettei Suomesta kannata näillä hinnoilla ostaa.
Lähetetty: Helmi 14, 2016 20 : 17
Kirjoittaja Rockford
Mainosposti tuli tännekin ja jo sitä lukiessa tuli mieleen että eipä varmaan tarjoa mitään todellista säästöä tuo "tarjous". :-)
Lähetetty: Helmi 15, 2016 22 : 21
Kirjoittaja moonshine
Rahalassahan kaikki tuntuu olevan koko ajan "alessa" mutta kuitenkin kovin kallista.
Noita muistakortteja kannattaa katella ebaysta.
Lähetetty: Helmi 15, 2016 23 : 24
Kirjoittaja emerik
Cdon.com sai ennen joulua ihan hyvällä tarjouksella myös noita SanDisk Extreme Pro SDXC 95 MB/s kortteja. Itse tuli ostettua 32gb kortti 22,95e (ilmainen posti). Noita uusia nopeita Sandisk kortteja oli taas tarjouksessa Cyberphotossa silloin. Rajalan hinnat on lievä vitsi monesti, kun tarjoushinnat on ne normaalit hinnat oikeastaan. Toki siellä on välillä ihan hyviä tarjouksia. Taitaa olla se ongelma, että hintoja ei tarvitse laskea kun kauppa käy muutenkin loistavasti. Tyhmät maksakoot ja viisaat miettii uudemman kerran.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 10 : 06
Kirjoittaja XTC Riders
Meinasin mennä itsekin ansaan, mutta onneksi tilausjärjestelmä ei toiminu enkä saanut maksettua :).
Tarkkana pitää olla. On siellä joskus tosiaan niitä hyviäkin tarjouksia esim se EF 50 1.4 oli syksyllä (200e + 50e cashback)...
Lähetetty: Helmi 16, 2016 10 : 13
Kirjoittaja TiRy
Rajalan kanssa on kyllä aina semmonen "miten mua tänään kusetetaan"-olo. Omat sisäänostohinnat käytettyjen vehkeitten kanssa on puolet siitä, mitä yksityiseltä saa. Sitten ne myy niitä taas puolet kalliimmalla, mitä yksityiseltä saisi. Ainaiset tarjoushinnat luulisi olevan jo lainvastaisia. Siellä saattaa olla edelleen normihintoina 5 vuotta vanhoilla tuotteilla niiden julkaisuajan hinta. Siitä "hyvät" alennukset niin ei olla enää kuin 20% kalliimmissa hinnoissa kun muissa kaupoissa.
Jos asuisin kaupungissa jossa on Rahala, kävisin liikkeessä aina tyyppaamassa uudet vehkeet ja tilaisin sitten muualta.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 10 : 29
Kirjoittaja Snagge
TiRy kirjoitti:Omat sisäänostohinnat käytettyjen vehkeitten kanssa on puolet siitä, mitä yksityiseltä saa. Sitten ne myy niitä taas puolet kalliimmalla, mitä yksityiseltä saisi.
Haha nimenomaan! Kävin joskus kysymässä että onnistuisiko vaihto parista objektiivista kameraan ja myyjä sanoi ostavansa "todella hyvällä hinnalla". Päälle vielä kertoi kuinka heidän kate on "melko marginaalinen".
Vein sitten nopean vaihdon kiilto silmissä seuraavana päivänä näytille ja tarjosivat tosiaan yhteensä 200eur kahdesta objektiivista, jotka myin parin viikon sisään muualla 650eur yhteishintaan (ja meni mielestäni melko halvalla).
Lähetetty: Helmi 16, 2016 10 : 56
Kirjoittaja Matti_JH
Sen paremmin tiedä enkä puolustele, mutta esimerkiksi noista käytetyistä tai muistakin tavaroista.
Yksityinen myy ja ostaa siihen hintaan kun haluaa. Kauppa tekee toiminnallaan katetta. Katteella se kustantaa henkilöstökulut, verot, sähköt, vuokrat, veden, ostot, vakuutukset, verkkopalvelut, markkinoinnin, pankkipalvelut, hävikin... Kaiken tämän jälkeen olisi hyvä, että viivan alle jäisi jotakin, jotta toiminta voisi jatkua. Himppusen eri asia kuin yksityinen henkilö myymässä tai ostamassa.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 11 : 16
Kirjoittaja Snagge
Tämähän nyt on itsestäänselvää, mutta ei mielestäni yksityisasiakkaalle myyntipuheena voi käyttää "todella hyvä hinta" tai "olematon marginaali" tapaista paskapuhetta. Sen lisäksi vielä odottaa että asiakas raahaa kalustonsa näytille eikä vaihdossa saa edes bussilippua takaisin kotiin.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 11 : 56
Kirjoittaja Matti_JH
Snagge kirjoitti:Tämähän nyt on itsestäänselvää, mutta ei mielestäni yksityisasiakkaalle myyntipuheena voi käyttää "todella hyvä hinta" tai "olematon marginaali" tapaista paskapuhetta. Sen lisäksi vielä odottaa että asiakas raahaa kalustonsa näytille eikä vaihdossa saa edes bussilippua takaisin kotiin.
Toki. Reilua olisi esittää jonkinlainen arvio joka sitten täsmentyisi kun tavara on nähtävillä.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 11 : 58
Kirjoittaja TiRy
Hel_NiS kirjoitti:Sen paremmin tiedä enkä puolustele, mutta esimerkiksi noista käytetyistä tai muistakin tavaroista.
Yksityinen myy ja ostaa siihen hintaan kun haluaa. Kauppa tekee toiminnallaan katetta. Katteella se kustantaa henkilöstökulut, verot, sähköt, vuokrat, veden, ostot, vakuutukset, verkkopalvelut, markkinoinnin, pankkipalvelut, hävikin... Kaiken tämän jälkeen olisi hyvä, että viivan alle jäisi jotakin, jotta toiminta voisi jatkua. Himppusen eri asia kuin yksityinen henkilö myymässä tai ostamassa.
Saat tuon kuulostamaan siltä, että sen yksityisen pitäisi välittää kaupan henkilöstökuluista, veroista, sähköistä, vuokrista, vedestä, ostoista, vakuutuksista, verkkopalveluista, markkinoinnista, pankkipalveluista ja hävikistä. Mua ainakaan ne ei juuri jaksa kiinnostaa. Hyvähän se heille on jos joku tuohon lankeaa ja näin pitää bisneksen kannattavana, mutta tavallisena kuluttajana en koe itseäni kovin potentiaaliseksi asiakkaaksi heille.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 05
Kirjoittaja Matti_JH
TiRy kirjoitti:Hel_NiS kirjoitti:Sen paremmin tiedä enkä puolustele, mutta esimerkiksi noista käytetyistä tai muistakin tavaroista.
Yksityinen myy ja ostaa siihen hintaan kun haluaa. Kauppa tekee toiminnallaan katetta. Katteella se kustantaa henkilöstökulut, verot, sähköt, vuokrat, veden, ostot, vakuutukset, verkkopalvelut, markkinoinnin, pankkipalvelut, hävikin... Kaiken tämän jälkeen olisi hyvä, että viivan alle jäisi jotakin, jotta toiminta voisi jatkua. Himppusen eri asia kuin yksityinen henkilö myymässä tai ostamassa.
Saat tuon kuulostamaan siltä, että sen yksityisen pitäisi välittää kaupan henkilöstökuluista, veroista, sähköistä, vuokrista, vedestä, ostoista, vakuutuksista, verkkopalveluista, markkinoinnista, pankkipalveluista ja hävikistä. Mua ainakaan ne ei juuri jaksa kiinnostaa. Hyvähän se heille on jos joku tuohon lankeaa ja näin pitää bisneksen kannattavana, mutta tavallisena kuluttajana en koe itseäni kovin potentiaaliseksi asiakkaaksi heille.
Siis kyse on kaupan alasta ylipäänsä. Olkoon sitten Siwa, Veho tai agrimarket. Jos kauppa ei ole kannattavaa, se ei ole kannattavaa. Kyseessä ei ole hyväntekeväisyys. Kyseessä harvoin on myöskään monopoli, eli jos hinta ei miellytä, on aina mahdollista etsiä tuote jostain muualta.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 24
Kirjoittaja TiRy
Hel_NiS kirjoitti:TiRy kirjoitti:Hel_NiS kirjoitti:Sen paremmin tiedä enkä puolustele, mutta esimerkiksi noista käytetyistä tai muistakin tavaroista.
Yksityinen myy ja ostaa siihen hintaan kun haluaa. Kauppa tekee toiminnallaan katetta. Katteella se kustantaa henkilöstökulut, verot, sähköt, vuokrat, veden, ostot, vakuutukset, verkkopalvelut, markkinoinnin, pankkipalvelut, hävikin... Kaiken tämän jälkeen olisi hyvä, että viivan alle jäisi jotakin, jotta toiminta voisi jatkua. Himppusen eri asia kuin yksityinen henkilö myymässä tai ostamassa.
Saat tuon kuulostamaan siltä, että sen yksityisen pitäisi välittää kaupan henkilöstökuluista, veroista, sähköistä, vuokrista, vedestä, ostoista, vakuutuksista, verkkopalveluista, markkinoinnista, pankkipalveluista ja hävikistä. Mua ainakaan ne ei juuri jaksa kiinnostaa. Hyvähän se heille on jos joku tuohon lankeaa ja näin pitää bisneksen kannattavana, mutta tavallisena kuluttajana en koe itseäni kovin potentiaaliseksi asiakkaaksi heille.
Siis kyse on kaupan alasta ylipäänsä. Olkoon sitten Siwa, Veho tai agrimarket. Jos kauppa ei ole kannattavaa, se ei ole kannattavaa. Kyseessä ei ole hyväntekeväisyys. Kyseessä harvoin on myöskään monopoli, eli jos hinta ei miellytä, on aina mahdollista etsiä tuote jostain muualta.
Sori jäi mainitsematta, että kyllähän tuo selvää on myös minulle ja totta joka sana. Se menestyy jonka liikeidea toimii parhaiten parhaimmalla katteella. Tässä topicissa puhutaan kuitenkin juuri Rajalan hinnoittelusta, joka tuntuu meitä muutamia ihmetyttävän. Ilmeisesti kilpailua ei tällä saralla ole tarpeeksi ja/tai Rajala on onnistunut luomaan itsellensä niin hyvän markkinajohdon, että kama liikkuu kalliillakin. Tuskin moni Rajalan "asiakaspalvelusta" kivijalkaliikkeissä haluaa maksaa?
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 28
Kirjoittaja Kryptos
Typerryttävät hintaerot kertovat kaupan rakenteellisista ongelmista mukautua digitalisaation tuomaan muutokseen. Aihe on varmasti monimutkainen, enkä väitä ymmärtäväni kaikkia siihen vaikuttavia tekijöitä. Ongelma ei koske tietenkään pelkästään kaupan rakenteita, vaan siihen vaikuttanee kansainväliset sopimukset, kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja monet muut asiat, eikä vähäisempänä kansainvälinen pörssi. Laajasti katsoen nämä kaikki tietenkin ovat rakenteita.
Joka tapauksessa tilanteen ollessa se, että hintojen vertailu tuotteiden välillä maailmanlaajuisesti on triviaalia, eikä ostotapahtuma suomalaisesta verkkokaupasta merkittävästi eroa ostotapahtumasta esimerkiksi Saksan Amazonista tai eBaysta, jossa tuotteen toimittaja on vaikka Kiinalainen yritys, on selvää että muiden asioiden ollessa jotakuinkin samoja, kuluttajalle on helppoa tehdä ostopäätös pelkästään hinnan perusteella.
Kun hintaerot ovat merkittäviä, suomalainen kauppias lähes varmasti häviää. Osaamiseni ei riitä arvioimaan mitä asialle voisi tehdä, mutta kuluttajien maksamat rahat ja yritysten maksamat verot päätyvät jonnekin muualle kuin Suomeen, elleivät markkinat jollakin merkittävällä tavalla uudistu.
Paikallisella, tai ainakin kotimaisella palvelulla saavutetaan määrättyä kilpailuetua verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihin, mutta se ei yksin riitä.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 39
Kirjoittaja mremonen
TiRy kirjoitti:Saat tuon kuulostamaan siltä, että sen yksityisen pitäisi välittää kaupan henkilöstökuluista, ...
Ei varmaan tarvitsekaan eikä pidäkään. Sen sijaan Rahala ja muutkin kaupat tarjoavat näille käytetyille edes jonkun takuun. Yksityisen kanssa se on sitten niin ja näin. Parhaassa tapauksessa saa perävalotakuun, usein ei sitäkään.
Mutta samaa mieltä Rajalan hinnoittelusta. Tosin ilmeisen hyvää tiliähän tuo tekee, joten jotainhan ne tekee oikein.
Itse sain kyllä omasta Zeiss Touitista Rajalasta parhaan tarjouksen vaihdossa Sony RX100 mk3:een. Rajalan maksama hinta ei tuolla myyntipalstalla aiheuttanut mitään ostoryntäystä.
Että tapauskohtaisesti kannattaa mennä ja katsoa tarjous kerrallaan.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 54
Kirjoittaja Ville^K
mremonen kirjoitti:Että tapauskohtaisesti kannattaa mennä ja katsoa tarjous kerrallaan.
Siis juuri näin.
Itse olen saanut tuolta useasti sellaisen vaihtotarjouksen johonkin toiseen kamppeeseen etten ole jaksanut alkaa arpomaan myyntipalstan renkaanpotkijoiden kanssa.
Toki löytyy myös tilanteita joissa saatava hyvitys on ollut naurettavan pieni.
Lähetetty: Helmi 16, 2016 12 : 56
Kirjoittaja TiRy
Ville^K kirjoitti:mremonen kirjoitti:Että tapauskohtaisesti kannattaa mennä ja katsoa tarjous kerrallaan.
Siis juuri näin.
Itse olen saanut tuolta useasti sellaisen vaihtotarjouksen johonkin toiseen kamppeeseen etten ole jaksanut alkaa arpomaan myyntipalstan renkaanpotkijoiden kanssa.
Toki löytyy myös tilanteita joissa saatava hyvitys on ollut naurettavan pieni.
Tuo on varmasti kiinni kysynnästä ja tarjonnasta. Ne kaverit sielä kyllä tietää mikä kama liikkuu ja mikä jää hyllyille. He varmasti pystyvät maksamaan enemmän tuotteesta, jonka tietävät menevän samantien kaupaksi.
Lähetetty: Helmi 20, 2016 14 : 13
Kirjoittaja Miksus
Kryptos kirjoitti:Typerryttävät hintaerot kertovat kaupan rakenteellisista ongelmista mukautua digitalisaation tuomaan muutokseen. Aihe on varmasti monimutkainen, enkä väitä ymmärtäväni kaikkia siihen vaikuttavia tekijöitä. Ongelma ei koske tietenkään pelkästään kaupan rakenteita, vaan siihen vaikuttanee kansainväliset sopimukset, kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja monet muut asiat, eikä vähäisempänä kansainvälinen pörssi. Laajasti katsoen nämä kaikki tietenkin ovat rakenteita.
Joka tapauksessa tilanteen ollessa se, että hintojen vertailu tuotteiden välillä maailmanlaajuisesti on triviaalia, eikä ostotapahtuma suomalaisesta verkkokaupasta merkittävästi eroa ostotapahtumasta esimerkiksi Saksan Amazonista tai eBaysta, jossa tuotteen toimittaja on vaikka Kiinalainen yritys, on selvää että muiden asioiden ollessa jotakuinkin samoja, kuluttajalle on helppoa tehdä ostopäätös pelkästään hinnan perusteella.
Kun hintaerot ovat merkittäviä, suomalainen kauppias lähes varmasti häviää. Osaamiseni ei riitä arvioimaan mitä asialle voisi tehdä, mutta kuluttajien maksamat rahat ja yritysten maksamat verot päätyvät jonnekin muualle kuin Suomeen, elleivät markkinat jollakin merkittävällä tavalla uudistu.
Paikallisella, tai ainakin kotimaisella palvelulla saavutetaan määrättyä kilpailuetua verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihin, mutta se ei yksin riitä.
Ei minunkaan osaaminen riitä ongelmaa ratkaisemaan, mutta sen tiedän että omiin muroihin kuseminen ei loppupeleissä häiritse kuin yksilöä itseään.
Näinhän ne pikkukylien kaupatkin ja sitä myöden koko kylät on Suomesta autioituneet kun isolta kirkolta sai halvemmalla.
Nyt kun nykytrendien mukaisesti opitaan kaikki ostamaan mistä lie kunhan näennäisesti halvimmalla saadaan niin eipä siinä kovin pitkä matka ole siihen kun koko Suomessa ei ole palveluja, eikä työtä sen enempää.
Mutta eihän se varsinaisesti ketään haittaa, onhan meillä sosiaaliturva.