Kryptos kirjoitti:Kamera mittaa ISO50:n mukaan mutta sensori vangitsee kuitenkin valoa matalimman natiiviherkkyyden (ISO100) mukaan, jonka mukaan kuva siis valottuu. Seurauksena kuva, jonka yksityiskohdat painottuvat huippuvaloihin, ylivalottuu niiden osalta ja huippuvalot leikkaantuvat pois. Dynamiikkaa leikkaantuu noin aukon verran ISO50:llä, mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Melkein.
Digikameroiden ISO-herkkyys määritellään tyypillisesti keskiharmaalla. Joten virallisesti (ISO 50, 1/50, f/4.0) ja (ISO 100, 1/100, f/4.0) valottavat keskiharmaan samanlailla, ääripäistä ei puhuta mitään.
Järkkärit tekevät yleensä tempun niin, että tuossa laajennetussa ISO 50:ssä valotetaan tosiaan kaksi kertaa enemmän natiiviherkkyydellä, mutta JPEG-kuva muodostetaan erilaisella toistokäyrällä niin, että keskiharmaa valottuu oikein. Ääriarvojen valotusta ei muuteta. Jos vangitussa raakamateriaalissa on varaa, niin kuva ei pala puhki.
Raw-kuva on periaatteessa ihan sama kuin ISO 100:lla, mutta tuplasti valotettu - tavallaan vähän kuin ETTR. Raw-kuvalla voi usein ylivalottaa ja laskea valotusta sitten jälkikäsittelyssä.
ISO 50:llä ei siis saa paremmin huippuvaloja talteen, eikä kuvanlaatu parane, mutta sillä voi saada apua tilanteeseen, jossa esim. halutaan käyttää suurempaa aukkoa, eikä kohteessa ole rajuja huippuvaloja. Saman voi tietty tehdä ihan valotuksen korjauksellakin ja Raw-kuvan jälkikäsittelyllä.