Kun nyt on nämä norminpurkutalkoot, niin kerronpa yhden paikan, josta voisi mielestäni aloittaa: Suomen Tulli. Kerronpa myös, miksi olen sitä mieltä.
Sain tässä taannoin Tullilta lapun, jossa kerrottiin, että olen saanut paketin Sveitsistä ja että kaikista EU:n ulkopuolelta tulleista lähetyksistä pitää maksaa vero, jos niiden arvo ylittää 22 euroa. Lapussa oli myös maininta, että jos olen sitä mieltä, että veroa ei pidä maksaa, voisin soittaa numeroon xxx xxx xxxx.
Mitä tekee kansalainen? No, en tiennyt lähetyksen arvoa, koska kyseessä oli paketti, joka oli lähetetty minulle pyytämättä ja tilaamatta, joten oletin automaattisesti, että verot on maksettava. Niinpä ajoin Tampereen Sarankulmaan Tullin toimipisteeseen (45 km suuntaansa) tekemään tulliselvitystä, niin kuin lapussa käskettiin.
Tullissa oli töissä pleksiseinien takana kolme virkailijaa – salissa ei ollut yhtään asiakasta. Koska kukaan virkailijoista ei reagoinut mitenkään sisääntullessani, otin vuoronumeron ja jäin hiirenhiljaiseen saliin odottamaan vuoroani (!). Kun summeri soi, astelin tiskille, ojensin saamani kirjeen virkailijalle ja sanoin tulleeni tekemään tulliselvityksen.
Virkailija: Minkä arvoinen tämä lähetys on?
Minä: En tiedä, se on lahja.
V: No sinun täytyy selvittää lähetyksen arvo.
M: Miksi? Sehän lukee siinä paketin päällä olevassa pakettikortissa, jonka lähettäjä on täyttänyt.
V: Mutta ei se paketti täällä ole, se on Vantaalla.
M: Okei, no voitteko te soittaa sinne Vantaalle ja kysyä sitä?
V: Eihän se meidän paketti ole, se on sinun paketti, joten sinun pitää selvittää se.
M: Mutta kun se lukee siinä pakettikortissa!
V: Mutta kun ei se paketti ole täällä!!
M: Siis olenko mä ymmärtänyt oikein? Te otatte haltuunne mulle lähetetyn paketin ja sitten mun pitää selvittää teille sen paketin arvo, vaikka te tiedätte sen jo? Eihän tässä ole mitään järkeä?!
V: Mistä me se tiedetään, onko se pakettikorttiin merkitty arvo oikeasti sen paketin arvo.
M: No miksi te sitten kuvittelette, että se paketin lähettäjä kertois mulle sen todellisen arvon?? Kai teillä nyt on joku käsitys sen paketin arvosta, kun mä kerta olen saanut tällaisen kirjeen? Ette kai Tulli muuten olis sitä pakettia ottanut, jos se olis joku alle 22 euron arvoinen lähetys.
V: No itse asiassa lahjoissa se raja on 45 euroa.
M: Aha. No miksei sitä lue tässä lapussa? Ja miksi asiakkaan pitää tehdä teidän työt?
V: No näin se nyt vain menee. Me tehdään vain sitä työtä, joka meille on määrätty.
M: No mistä teille sitten oikein maksetaan, jos asiakkaan tarvitsee tehdä teidän työt teidän puolesta??
V: Sun täytyy ottaa yhteyttä sun omaan kansanedustajaan ja kysyä siltä.
Tässä vaiheessa mä soitin puhelun paketin lähettäjälle – ei vastausta.
Pienen ulkoilutauon jälkeen palasin takaisin, otin vuoronumeron, odotin vuoroani(!) ja pääsin summerin soidessa takaisin samalle virkailijalle.
M: Sen paketin arvo on 2 euroa.
V: 2 euroa??!?!?!
M: Juu.
V: No sitten sun pitää soittaa tähän lapussa mainittuun numeroon. Kun tässä sanotaan, että jos ei tarvii maksaa veroa, niin soittakaa tähän.
M: No ettekö te voi merkitä sitä arvoa johonkin?
V: Edelleenkään se ei ole meidän paketti. Se on sun paketti, joten se on sun velvollisuus.
M: Tässä lapussa lukee, että tulliselvityksen voi tehdä joko netissä tai Tullin toimipisteessä. Mä oon nyt tässä.
V: Niin mutta kun sen arvo on alle sen 45 euroa niin tulliselvitystä ei tarvii tehdä, vaan sun täytyy soittaa tähän numeroon.
M: Siis te ette voi tässä merkitä sitä?? Tai te ette voi soittaa tähän numeroon ja kertoa sitä arvoa?
V: Ei. Ei se ole meidän tehtävä.
Astelin ulos Tullista erinäisten Neuvostoliittoon viittaavien manausten saattelemana. Autosta soitin sitten lapussa mainittuun numeroon.
"Pimpelipom-meillä on ruuhkaa-voit jättää soittopyynnön-pimpelipom..." Kaikilla kotimaisilla. Jätin soittopyynnön.
Hetken päästä tulee puhelu.
Puhelinnainen: Tullista hei. Olit jättänyt soittopyynnön.
Minä (ilahtuneena): Juu! Kun mulle on tullut tällainen lähetys, joka on lahja ja jonka arvo on alle 45 euroa, niin voitteko te lähettää sen mulle?
P: Joo. Sun täytyy lähettää sähköpostia tonne lentoposti@tulli.fi -osoitteeseen ja pyytää niitä vapauttamaan se lähetys postin kuljetettavaksi.
M: A-N-T-E-E-K-S??!??!?!
P: Niin, laita sähköpostia tonne lentopostiät....
M: Mä oon nyt autossa eikä mulla ole tässä mahdollisuutta lähetellä mitään sähköpostia. Sitäpaitsi tässä lapussa sanotaan, että pitää soittaa tähän numeroon.
P: Joo mutta sun täytyy lähettää se sähköposti.
M: Etkö sä ole Tullissa töissä?
P: Juu.
M: No etkö sä voi sinne teidän järjestelmään jotenkin merkata, että sen lähetyksen voi vapauttaa, kun kuitenkin samassa lafkassa oot töissä?
P: En voi, kun mä vaan annan ohjeita.
Löin luurin kiinni ja huusin.
No. Mä sain sen sähköpostin lähetettyä, sain vastauksen suht nopeasti ja paketti tuli paikalliseen Saleen, koska meillä ei ole Postia (ajoin 15 km suuntaansa hakemaan sen), ja sain syntymäpäivälahjani.
Mun kysymys Sipilälle tai who-ever kuuluu: Miksei siinä lapussa, joka mulle lähetettiin, voitu kertoa alunperinkin, että
a) lahjan saajan velvollisuus on selvittää saamansa lahjan arvo. Jos se on alle 45 euroa, niin
b) lahjan saajan velvollisuus on laittaa sähköpostia osoitteeseen lentoposti@tulli.fi ja pyytää niitä vapauttamaan lähetys Postin kuljetettavaksi.
Ja:
c) miten ihmeessä on mahdollista, että meillä on varaa pitää Tullissa töissä ihmisiä, joiden tehtävä on vain ANTAA OHJEITA?? Miten niin muka kumpikaan niistä ihmisistä, niistä TULLIN TYÖNTEKIJÖISTÄ, joiden kanssa asioin, ei olisi voinut merkata sinne johonkin niiden systeemeihin, että tän paketin voi lähettää vastaanottajalle??
Niin että kyllä tuli tarpeeseen se värityskirja
Facesta poimittua... (Suomen Tulli)
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Facesta poimittua... (Suomen Tulli)
Oheinen kierää facessa. Jotenkin itsellä tulee sellainen bon-vojaas -fiilis tuosta. Eikä tarinaa ole edes liioiteltu...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Tätähän tämä on, täällä Sääntö-Suomessa, byrokratian luvatussa maassa.
Joskus esihistoriallisina aikoina käytettiin Disney Worldiä jonkinlaisena esimerkkinä asiakaspalvelusta; täysin riippumatta DW:n työntekijän varsinaisesta vastuualueesta, oli kyseessä sitten siivooja, portieeri, baarimikko, tarjoilija, ns. Cast Member tai kuka tahansa, tämän henkilön tärkein tehtävä oli käyttää mitä tahansa keksimiään keinoja asiakkaan auttamiseksi, kuului tehtävä sitten hänelle tai ei.
Ei "minun täytyy soittaa esimiehelleni ja kysyä voinko/saako/onko mahdollista....", tai "tämä ei kuulu tehtäviini, teidän on kysyttävä/mentävä/soitettava/jne....", vaan henkilön velvollisuus on auttaa asiakasta heti parhaaksi katsomallaan tavalla.
Olen lomaillut tuolla itsekin pari kertaa, ja työn merkeissä jonkun kerran sen jälkeen, ja en tosiaan muista että minkään asian suhteen olisi pompoteltu menemään sinne, tänne tai tuonne.
Asiakaskokemus on kaiken a ja o. Thomas Kochs, kuuluisan Lontoon Mayfairissä sijaitsevan Claridge's hotellin johtaja sanoi, että "excellence", erinomaisuus, koostuu kolmesta osa-alueesta: teknisestä erinomaisuudesta, tunteellisesta erinomaisuudesta, ja esteettisestä erinomaisuudesta. Kaikki tämä vaikuttaa asiakaskokemukseen.
Tullissa ja muissa byrokratian inkubaattoreissa tietysti ajatellaan, että Disney World ja Claridge's eivät voisi olla kauempana siitä, mitä Tullissa tehdään, ja edellä olevat esimerkit eivät ole sovellettavissa heidän toimintaansa.
Senkin takia saammekin lukea liittämäsi lainauksen mukaisia vuodatuksia.
Joskus esihistoriallisina aikoina käytettiin Disney Worldiä jonkinlaisena esimerkkinä asiakaspalvelusta; täysin riippumatta DW:n työntekijän varsinaisesta vastuualueesta, oli kyseessä sitten siivooja, portieeri, baarimikko, tarjoilija, ns. Cast Member tai kuka tahansa, tämän henkilön tärkein tehtävä oli käyttää mitä tahansa keksimiään keinoja asiakkaan auttamiseksi, kuului tehtävä sitten hänelle tai ei.
Ei "minun täytyy soittaa esimiehelleni ja kysyä voinko/saako/onko mahdollista....", tai "tämä ei kuulu tehtäviini, teidän on kysyttävä/mentävä/soitettava/jne....", vaan henkilön velvollisuus on auttaa asiakasta heti parhaaksi katsomallaan tavalla.
Olen lomaillut tuolla itsekin pari kertaa, ja työn merkeissä jonkun kerran sen jälkeen, ja en tosiaan muista että minkään asian suhteen olisi pompoteltu menemään sinne, tänne tai tuonne.
Asiakaskokemus on kaiken a ja o. Thomas Kochs, kuuluisan Lontoon Mayfairissä sijaitsevan Claridge's hotellin johtaja sanoi, että "excellence", erinomaisuus, koostuu kolmesta osa-alueesta: teknisestä erinomaisuudesta, tunteellisesta erinomaisuudesta, ja esteettisestä erinomaisuudesta. Kaikki tämä vaikuttaa asiakaskokemukseen.
Tullissa ja muissa byrokratian inkubaattoreissa tietysti ajatellaan, että Disney World ja Claridge's eivät voisi olla kauempana siitä, mitä Tullissa tehdään, ja edellä olevat esimerkit eivät ole sovellettavissa heidän toimintaansa.
Senkin takia saammekin lukea liittämäsi lainauksen mukaisia vuodatuksia.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Marras 16, 2011 18 : 25
Itsellä vastaava tapaus kanssa ja ilmoitus tuli Tullipostista paketista, minkä arvoa en tiennyt. Saapumisilmoituksessa luki kyllä että toimitetaan lähimpään tullipostiin tarvittaessa ja laitoin siirron Sarankulmaan. Jokusen päivän päästä uusi ilmoitus että paketti perillä ja autolla hakeen ja arvoa kun en tiennyt pyysi virkailija avaamaan paketin, jossa kuitti oli mistä verotusarvon näki.
Ainahan näitä vaikeamman kautta tekijoitä piisaa ja samaisella kerralla edellä oleva heppu tullissa oli saanut "lahjaksi" kellomaasta kohtuu kalliin näköisen kiväärin ja oli vielä sitä mieltä että ei tämä edes poliisilta lupaa vaadi saati veroja maksaa.
Ainahan näitä vaikeamman kautta tekijoitä piisaa ja samaisella kerralla edellä oleva heppu tullissa oli saanut "lahjaksi" kellomaasta kohtuu kalliin näköisen kiväärin ja oli vielä sitä mieltä että ei tämä edes poliisilta lupaa vaadi saati veroja maksaa.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Justiinsa, normijannu ;-DMystiki kirjoitti:Itsellä vastaava tapaus kanssa ja ilmoitus tuli Tullipostista paketista, minkä arvoa en tiennyt. Saapumisilmoituksessa luki kyllä että toimitetaan lähimpään tullipostiin tarvittaessa ja laitoin siirron Sarankulmaan. Jokusen päivän päästä uusi ilmoitus että paketti perillä ja autolla hakeen ja arvoa kun en tiennyt pyysi virkailija avaamaan paketin, jossa kuitti oli mistä verotusarvon näki.
Ainahan näitä vaikeamman kautta tekijoitä piisaa ja samaisella kerralla edellä oleva heppu tullissa oli saanut "lahjaksi" kellomaasta kohtuu kalliin näköisen kiväärin ja oli vielä sitä mieltä että ei tämä edes poliisilta lupaa vaadi saati veroja maksaa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- Viestit: 9465
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Saman olisi voinut tehdä myös tullivirkailija, ilman että asiakasta juoksutettiin. Mutta kyse taitaa olla siitä, että virkailijan mielestä kyse ei ole asiakkaasta vaan hallintoalamaisesta, jota voi ja pitääkin kyykyttää aina kun siihen on mahdollisuus.onninpoika kirjoitti:Ihan oikeesti. Tuon asian olisi voinut hoitaa muutamalla klikkauksella ja yhdellä sähköpostilla.
Mitä lisätietoa soitto Sveitsiin (jota ei edes tehty) tähän prosessiin toi, kun lähetyksen arvo oli jo siinä lähettäjän tekemässä tulliselvityksessä?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viestit: 1422
- Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
- Paikkakunta: Riihimäki
Kirjoitin, että lentänyt Sveitsiin. Voisi lentää myös tuotteen valmistusmaahan tai autoilla tullin toimipisteeseen jos matkailu kiinnostaa. Tai sitten vaan istua ihan kotonaan ja hoitaa asian tullin ohjeiden mukaan omalta koneeltaan.mremonen kirjoitti:
Mitä lisätietoa soitto Sveitsiin (jota ei edes tehty) tähän prosessiin toi, kun lähetyksen arvo oli jo siinä lähettäjän tekemässä tulliselvityksessä?
Ihan oikeasti. Usein myyjät kysyvät mikä hinta laitetaan paketin tullikorttiin. Suomen tulli ei ihan aina usko sitä paketissa olevaa hintaa vaan pyytää meilaamaan dokumenttejä.