Katriina Souri - Saamelaisnainen
-
- Viestit: 12948
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Joo...
Lux Helsinki kuitenkin ilmoittaa, että teoksen yhteyteen lisätään sisältöhuomio. Tapahtuman tiedotteessa toivotaan, että ”yleisö pysähtyy ajattelemaan, millaista on olla osa etuoikeutettua enemmistöä, miksi teos koetaan loukkaavaksi ja miksi taiteilijalla tulee olla vapaus taiteensa sisältöihin”.
Ai vähän niinkuin, että "kuva sisältää tuotesijoittelua"
Eli nyt uhriksi joutuu myös taiteilija "kyseenalaisine näkemyksineen" ? Koska:
”Kuvaston hahmot, jotka viittaavat alkuperäiskansoihin toivat kokonaisuuteen jännitettä ja tästä käytiin kuraattorikollegan kanssa ohjaavaa keskustelua. Oma virheeni kuratointiprosessissa oli se, etten siinä vaiheessa nähnyt tarpeelliseksi pyytää projektiin vähemmistöasiantuntijan apua. Tästä virheestä olen pahoillani ja pyydän sitä anteeksi”, Rouhikoski kirjoittaa.
...Eli nyt yleisön täytyy varustautua katsomaan virhevalintaa? ...Souria alistetaan edelleen.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Niinpä!!
Jos minä olisin taiteilja Souri, niin järjestäisin LUX tapahtumassa raivokkaan taiteen tuhoamis-performanssin!!
Huutaisin, että: "PRKL, vapaus sorretuille saamelaisille ! Kuolema idiooteille taiteiljoille!" Ja posauttaisin pumppuhaulikolla kaikki valotaideteokseni päreiksi.
Sitten menisin mököttämään ja aloittaisin vuoden mittaisen Jallu-ryyppyputken ja antaisin roskalehdistölle toinen toistaan epätoivoisempia haastatteluita - kunnes olisin hautaan valmis. Pitäkää tunkkinne, prkl ;D
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Jotta ei-saamelaiset tai muut vähemmistöryhmiin kuulumattomat taiteilijat ja muu väestö välttyisivät jatkossa aloituksessa olevilta syytöksiltä, tulisi heidän kunnioittaa muita kulttuureja ja jättää niiden käyttäminen, esittäminen ja esiin tuominen. Ilman minkäänlaisia poikkeuksia? Myös etnisten vähemmistöjen esineistön ostaminen, esittäminen ja omistaminen tulisi valtaväestöltä kieltää täysin? Oikeastaan kukaan, jolla ei ole vahvistettua saamelaisverta, ei saisi mainita kyseistä kulttuuria mitenkään?
Ainakin tällaisen käsityksen saa vallalla olevasta keskustelusta:
Jos asia ei ole miten sen ymmärsin, niin onko minulla, jolla ei tiettävästi ole saamelasia sukujuuria, oikeutta tehdä piirrosta, maalausta tai vastaavaa saamelaisista ja myydä tai esittää sitä julkisesti?
Jos on, millä ehdoilla? Onko olemassa jotkin kootut säännöt siihen, millainen maalaus, piirros tai muu teos tulisi olla ja miten ja missä niitä voi esittää? Ovatko säännöt sellaiset, että kaikki, saamelaiskulttuuriin kuuluvat tai kuulumattomat, ne hyväksyisivät?
Ainakin tällaisen käsityksen saa vallalla olevasta keskustelusta:
Saamenpuku on identiteettivaate, joka kuuluu saamelaisen tapakulttuurin mukaisesti vain saamelaisille. Saamenpukua kokonaisuutena voivat pitää saamelaiset ja heidän perheenjäsenensä. Minkä mallin pukua kukin käyttää, määräytyy suvun eikä esimerkiksi asuinpaikkakunnan mukaan.
Minulla on saamelaisia sukujuuria ja haluaisin alkaa käyttää saamenpukua. Mikä neuvoksi?
Ota selvää valokuvista tai kyselemällä minkä alueen sukujen puku(j)a teillä on käytetty. Etsi pukumallin ompelija tai opettele itse ompelemaan puku saamelaisen käsityöntekijän pitämällä kurssilla. Neuvoa voi kysyä Sámi Duodji -yhdistyksestä.
Ota huomioon, että kaikki vanhoissa valokuvissa esiintyvät tai varastoista löytyvät saamenpuvun näköiset vaatteet eivät välttämättä ole saamenpukuja.
--
Saamelaisen käsityöläisen silmään feikkihattu sattuu heti, sillä feikeissä hatuissa eri alueiden hattujen erityispiirteitä on sekoitettu tietämättä, että piirteet eivät kuulu yhteen. Siksi hattu on niin helposti tunnistettavissa feikiksi.
Saamenpukuun kuuluvia osia, kuten hattuja, ei voi myöskään ostaa muunlaisesta kaupasta kuin virallisesta saamenkäsitöiden kaupasta; hatut tehdään käsin, henkilökohtaiseksi, käyttäjän suvun ja kotiseudun mukaan. Saamenpuvun osia ei pääasiassa tehdä myytäväksi yleisesti, sillä ei ole olemassa ”yleissaamelaista” asua, jota kuka tahansa saamelainen voisi käyttää. Jokainen hattu on henkilökohtainen, eikä yhteen sukuun kuuluva saamelainen voi automaattisesti lainata toisen saamelaisen hattua.
___
Oulun yliopiston ylioppilaskunta järjesti osana vuosijuhlaviikkoaan muskarin perheellisille opiskelijoille.
Osana muskarin mainostusta varten kuvatuissa Instagram Stories -videoissa esiintyi myös saamelaiskulttuuriin kuuluva rumpu, eli kannus. Itse muskaria ei osallistujien vähyyden takia järjestetty. OYY poisti videot saatuaan kritiikkiä.
OYY pyysi tapahtunutta nopeasti anteeksi ja ilmoitti ryhtyvänsä toimenpiteisiin, jotta asia ei pääse enää toistumaan.
– Saamelaiset kohtaavat toistuvasti vähättelyä, kulttuurinsa omimista ja heidän historiansa on täynnä sortoa. Emme halua olla osana tätä jatkumoa, ylioppilaskunnan anteeksipyynnössä todettiin.
Lisäksi ylioppilaskunta ilmoitti pyytävänsä yliopistolta että rumpu poistetaan yliopiston tiloista ja käytöstä.
____
Saamelaisyhteisössä Sourin Lappi-henkinen kuva herättänyt kritiikkiä.
Saamelaisvaikuttaja Petra Laiti julkaisi kuvapalvelu Instagramin tarinoissaan päivityksen, jossa roimi Souria saamelaisen kulttuurin omimisesta.
– Tämä on auttamattoman vanhanaikainen kuvasto. Sellaisiin kuuluu aina, että on vuori, on [saamelaispuku eli] gákti ja on poro. Tämän stereotyyppisemmäksi ei kuvaus voisi mennä, Laiti sanoo Ylelle.
Hänen mukaansa sekä festivaali että taiteilija hyötyvät kuvalla saamelaisesta kulttuurista. Hän huomauttaa, että Lux Helsinki -tapahtuma on aikaisemmin sisällyttänyt saamelaisten taiteilijoiden teoksia kuvastoihinsa.
– He tietävät, etteivät saamelaiset kuvaa tällä tavalla itseään: mitä festivaalilla on tapahtunut, että tällainen kuvasto on päässyt näyttelyyn?
Jos asia ei ole miten sen ymmärsin, niin onko minulla, jolla ei tiettävästi ole saamelasia sukujuuria, oikeutta tehdä piirrosta, maalausta tai vastaavaa saamelaisista ja myydä tai esittää sitä julkisesti?
Jos on, millä ehdoilla? Onko olemassa jotkin kootut säännöt siihen, millainen maalaus, piirros tai muu teos tulisi olla ja miten ja missä niitä voi esittää? Ovatko säännöt sellaiset, että kaikki, saamelaiskulttuuriin kuuluvat tai kuulumattomat, ne hyväksyisivät?
Viimeksi muokannut Matti_JH, Joulu 13, 2023 12 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Hey swot!!swot kirjoitti: ↑Joulu 02, 2023 12 : 24 Mitä seuraavaksi? Kielletään henkilöiden kuvaaminen? Meidän maisemat on varastettu kuvaamalla?
Tuntuu siltä että tässä pirstoutuneessa maailmassa istumme omissa suljetuissa kuplissa vahvistaen omaa kuplaamme sisältäpäin - ilman minkäänlaista kosketusta muihin kupliin. Kaikki tietää jos tarpeeksi kauan istuu suljetussa tilassa niin ilma menee sisällä huonoksi ja välillä pitää aukaista ikkuna että ilman laatu paranee.
https://www.is.fi/viihde/art-2000010031947.html
Korjaatko otsikon? Nyt tän ketjun joka vastaukseen tulee Sourin nimi väärin. Hän Katariina, ei Katriina.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22629
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Kyllä tämä on melkoista hommaa. Jos en asuisi Porissa, en varmaan saisi kuvata Yyterissä hiekkaa vai mitä häh? Itsellä on Karjalassa sukujuuret ja osaan pyöräyttää Karjalan Piirakat vieläpä niin että ne ovat autenttisen näköisiä. Vielä en ole katkonut ranteita keltään kuka on luvatta tehnyt vastaavia leivoksia ja vähän on rypistys vinossa.
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Et saa tehdä yhtään mitään saamelaisiin liittyvääkään ja jos olet saanut 70-luvulla turistikaupasta ostetun neljäntuulenhatun perintönä, kuten minä, niin sitä saa pitää vain omassa käytössä, eli sisällä verhot kiinni.Matti_JH kirjoitti: ↑Joulu 13, 2023 8 : 23 Jos asia ei ole miten sen ymmärsin, niin onko minulla, jolla ei tiettävästi ole saamelasia sukujuuria, oikeutta tehdä piirrosta, maalausta tai vastaavaa saamelaisista ja myydä tai esittää sitä julkisesti?
Jos on, millä ehdoilla? Onko olemassa jotkin kootut säännöt säännöt siihen, millainen maalaus, piirros tai muu teos tulisi olla ja miten ja missä niitä voi esittää? Ovatko säännöt sellaiset, että kaikki, saamelaiskulttuuriin kuuluvat tai kuulumattomat, ne hyväksyisivät?
IL: Turistit eivät enää uskalla ostaa saamelaiskäsitöitä – näin tähän on tultu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba ... 6ba70cc2a6
Käytännössä kukin kulttuuri saa tässä wokeideologiassa määrittää itse miten heitä saa esittää ja miten ei. Et saa esimerkiksi kusta vastatuuleen tunturissa, koska haiseva keltainen housunetumus on tunnusomainen humalaisen paikalliskulttuurin edustajan tunnusmerkki. Samoin romaneja ei saa kuvata yläviistosta, koska valkoinen valtakulttuuri yleensä kuvaa romaneja yläviistosta valvontakameroilla ja siksi yläviistosta kuvattu kansallispukuinen romaniseurue on erityisen stereotyyppisesti ja haventavasti kuvattu. Romaneja kuuluu kuvata alhaalta ylöspäin, mutta teknisistä syistä valvontakamerat on pitänyt sijoittaa halventavasti katon rajaan, ettei niitä varastaisi kukaan.
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Ei voi kahen emännän tekemät karjalanpiirakat olla samannäkösiä; nehän kukin tekkee oman "mallinsa" mukaan...
Tähän topiikkiin voi kirjotella ihan mitä vaan, niiko koko otsikon aiheeseen muuallakin. Tässä, jos missä, on alusta asti häntä heiluttanu koiraa, ei tähän voi suhtautua vakavasti! Toki jokainen voi vapaasti olla omaa mieltään, niin minäkin olen.
Jaakko
Tähän topiikkiin voi kirjotella ihan mitä vaan, niiko koko otsikon aiheeseen muuallakin. Tässä, jos missä, on alusta asti häntä heiluttanu koiraa, ei tähän voi suhtautua vakavasti! Toki jokainen voi vapaasti olla omaa mieltään, niin minäkin olen.
Jaakko
-
- Viestit: 12948
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Karariina Souri - Saamelaisnainen
....Tässä vaiheessa keskustelua voisin lausua vanhan sanonnan: " tarkoitus on tärkein"... Olen sata varma, että Sourilla ollut pelkästään hyviä ajatuksia mielessä kun tahtonut maalata myös saamelaiskuvastoa LUX helsinki tapahtumaan.
Nyt saanut lähinnä lokaa niskaan, jopa sillä asteella, että hänen töitään haukuttu huonoiksi ja amatööri tuherruksiksi...Kunka monen taiteilijan näkemyksiä arvostellaan julkisesti näin rahvaanomaisesti?
Nyt saanut lähinnä lokaa niskaan, jopa sillä asteella, että hänen töitään haukuttu huonoiksi ja amatööri tuherruksiksi...Kunka monen taiteilijan näkemyksiä arvostellaan julkisesti näin rahvaanomaisesti?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 671
- Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
... mutta syystä vai syyttä?
-
- Viestit: 12948
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Joo, täältä voi katsella joitakin Sourin töitä:
https://www.katariinasouri.com/artist
Ymmärtääkseni Souri on tunnettu voimakkaasta värin käytöstään ja LUX halusi sellaista väri-ilottelua tapahtumaan.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 1727
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Yritänpäs vähän asiallisempaa kannanottoa tähän.
Taiteen olemukseen kuuluu uuden etsiminen, rajojen hakeminen. Kehitykseen on aina kuulunut poikkeavia ilmiöitä, myös sellaisia, mitä kyseisen taiteilijan oma aika ei ole osannut arvostaa. Taiteilijoita on kuollut nälkään, tai vähintään kitunut, ja heidän arvonsa on vasta heidän aikansa jälkeen löydetty. Mitenhän tuon Sarkaslammen kalliossa olevan Juvan Hirven maalari, onkohan paikalla eläneet aikalaiset arvostaneet, vai olleet sitä mieltä, että kyllä se ois tuonkin syytä lähteä metsämiesten joukkoon hankkimaan elantoa meille tuon värinkeiton ja töhrystelyn sijaan?
Taiteilijat ovat saaneet apua mesenaateilta. Joku rikas maanomistaja tai perijä on pitänyt taiteilijan hengissä, ja saanut mahdollisesti vastalahjaksi joitain tämän töitä. Se, ketä on tuettu, on ratkennut näitten varakkaitten päätöksellä. Ovatko ne päätökset menneet oikein, sitä emme tiedä. Kuinka monta vielä lahjakkaampaa on päätynyt lankkumaalariksi yhden pelastetun viereltä?
Tällainen yhteiskunta, missä nyt elämme, on demokratisoinut tai pyrkinyt demokratisoimaan asioita. Kuten taiteen tukemisenkin; jaetaan apurahoja, ja niiden saajat valitaan valtuustoissa äänestäen. Sitä emme vielä tiedä, tuottaako tämä aika parempaa taidetta vai enemmän taidetta, vai mitä se tuottaa, sen näyttävät vasta tulevat vuosisadat. Tämän toiminnan kustantaminen ei ole nyt vapaaehtoista, se jaetaan veronmaksukyvyn mukaan...
Kuten aluksi totesin, taide etsii koko ajan uusia muotoja, rikkoo rajoja, se on sen tehtävä. Siksi vähän ihmetyttää, että tässä sosialisoidussa taiteentuottamisessa aina, kun joku oikeasti tekee uutta, ensimmäisenä ja vahvimmin älähtää se joukko, mikä on vahvimmin saamapuolella tässä tukiavustuselätyksessä? Ja samoin, jos joku - ehkä elämän muilla aloilla tunnetuksi noussut? - onnistuukin tekemään omaehtoista taidetta ja jopa hankkimaan sillä elantonsa, ihan ilman tukiverkkoja, taas vahvimmin älähtävät näihin tukiverkkoihin kietoutuneet.
Veronmaksajana olen lievästi huolestunut tästä piirteestä; yrittääkö se joukko ylläpitää omaa asemaansa, vai yrittääkö se joukko tuottaa vastineeksi saamastaan tuesta kuolematonta taidetta? Voiko kuolematonta taidetta syntyä pysymällä sovinnaisessa ja perinteisessä?
Jos erilaisten tilaisuuksien, siis sellaisten, joissa taidetta tuodaan esille, järjestäjät joutuvat kysymään kaikilta, mitä on sopivaa laittaa esille, ja tilanteessa, missä yksi riittävän kova ääni voi muodostaa lopullisen totuuden, onko tämä hedelmällinen maaperä taiteen kehitykselle?
- ihmettellee Jaakko, veronmaksajana -
Taiteen olemukseen kuuluu uuden etsiminen, rajojen hakeminen. Kehitykseen on aina kuulunut poikkeavia ilmiöitä, myös sellaisia, mitä kyseisen taiteilijan oma aika ei ole osannut arvostaa. Taiteilijoita on kuollut nälkään, tai vähintään kitunut, ja heidän arvonsa on vasta heidän aikansa jälkeen löydetty. Mitenhän tuon Sarkaslammen kalliossa olevan Juvan Hirven maalari, onkohan paikalla eläneet aikalaiset arvostaneet, vai olleet sitä mieltä, että kyllä se ois tuonkin syytä lähteä metsämiesten joukkoon hankkimaan elantoa meille tuon värinkeiton ja töhrystelyn sijaan?
Taiteilijat ovat saaneet apua mesenaateilta. Joku rikas maanomistaja tai perijä on pitänyt taiteilijan hengissä, ja saanut mahdollisesti vastalahjaksi joitain tämän töitä. Se, ketä on tuettu, on ratkennut näitten varakkaitten päätöksellä. Ovatko ne päätökset menneet oikein, sitä emme tiedä. Kuinka monta vielä lahjakkaampaa on päätynyt lankkumaalariksi yhden pelastetun viereltä?
Tällainen yhteiskunta, missä nyt elämme, on demokratisoinut tai pyrkinyt demokratisoimaan asioita. Kuten taiteen tukemisenkin; jaetaan apurahoja, ja niiden saajat valitaan valtuustoissa äänestäen. Sitä emme vielä tiedä, tuottaako tämä aika parempaa taidetta vai enemmän taidetta, vai mitä se tuottaa, sen näyttävät vasta tulevat vuosisadat. Tämän toiminnan kustantaminen ei ole nyt vapaaehtoista, se jaetaan veronmaksukyvyn mukaan...
Kuten aluksi totesin, taide etsii koko ajan uusia muotoja, rikkoo rajoja, se on sen tehtävä. Siksi vähän ihmetyttää, että tässä sosialisoidussa taiteentuottamisessa aina, kun joku oikeasti tekee uutta, ensimmäisenä ja vahvimmin älähtää se joukko, mikä on vahvimmin saamapuolella tässä tukiavustuselätyksessä? Ja samoin, jos joku - ehkä elämän muilla aloilla tunnetuksi noussut? - onnistuukin tekemään omaehtoista taidetta ja jopa hankkimaan sillä elantonsa, ihan ilman tukiverkkoja, taas vahvimmin älähtävät näihin tukiverkkoihin kietoutuneet.
Veronmaksajana olen lievästi huolestunut tästä piirteestä; yrittääkö se joukko ylläpitää omaa asemaansa, vai yrittääkö se joukko tuottaa vastineeksi saamastaan tuesta kuolematonta taidetta? Voiko kuolematonta taidetta syntyä pysymällä sovinnaisessa ja perinteisessä?
Jos erilaisten tilaisuuksien, siis sellaisten, joissa taidetta tuodaan esille, järjestäjät joutuvat kysymään kaikilta, mitä on sopivaa laittaa esille, ja tilanteessa, missä yksi riittävän kova ääni voi muodostaa lopullisen totuuden, onko tämä hedelmällinen maaperä taiteen kehitykselle?
- ihmettellee Jaakko, veronmaksajana -
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Yksi asia tässä kohussa on jäänyt lehdistöltä huomiotta ja epäilen, että aivan tarkoituksella.
Tämä kovaäänisin kriitikko, saamelaisaktivisti Petra Laiti, on siis entisen vihreiden sisäministerin Maria Ohisalon ex avustaja ja äskettäin palkattu taas johonkin saamelaisia koskevaan projektityöhön. Käytännössä kaikki kyseisen henkilön ulostulot on lähtökohtaisesti tietyn polittiisen agendan värittämää ja hänelle tämä on businesta, jossa pitää jo toimeentulon takiakin älähtää joka asiasta, joka koskettaa saamelaisia millään tapaa.
Miten objektiivista tällainen toiminta on, jätän kunkin mietittäväksi. Suoraan sanottuna ihmetyttää, että iltapäivälehdillä ei ole muuta kirjoitettavaa, kuin nostaa kohua tällaisesta mitättömästä tauluasiasta. Toki nykyinen klikkihuoraus on kaupallistettu niin hyvin, että julkkiksen kyseessä ollessa kaikki rahat otetaan irti, joten kaupalliselta kannalta Laiti ja lehdistö tässä eniten saamelaisia riistävät. Ja etenkin, kun kyseinen saamelaisaktiivi vaahtoaa netissä siitäkin, jos joku kulkee feikki saamenhattu päässä kadulla. Jotenkin kaikki ymmärrys siitä, että erilaisia kulttuureja kuvastona on kopioitu jo vuosisatojen ajan kuuluu itsearvoisesti ihmislajin käytökseen ja hyvään käytökseen taas kuuluu se, ettei tarvitse haukkua kuin koira jokaista ohikulkijaa.
ps. iloinen ja värikäs veronmaksaja Souri tienasi verotettavaa tuloa about 48 000 viime vuonna.
Tämä kovaäänisin kriitikko, saamelaisaktivisti Petra Laiti, on siis entisen vihreiden sisäministerin Maria Ohisalon ex avustaja ja äskettäin palkattu taas johonkin saamelaisia koskevaan projektityöhön. Käytännössä kaikki kyseisen henkilön ulostulot on lähtökohtaisesti tietyn polittiisen agendan värittämää ja hänelle tämä on businesta, jossa pitää jo toimeentulon takiakin älähtää joka asiasta, joka koskettaa saamelaisia millään tapaa.
Miten objektiivista tällainen toiminta on, jätän kunkin mietittäväksi. Suoraan sanottuna ihmetyttää, että iltapäivälehdillä ei ole muuta kirjoitettavaa, kuin nostaa kohua tällaisesta mitättömästä tauluasiasta. Toki nykyinen klikkihuoraus on kaupallistettu niin hyvin, että julkkiksen kyseessä ollessa kaikki rahat otetaan irti, joten kaupalliselta kannalta Laiti ja lehdistö tässä eniten saamelaisia riistävät. Ja etenkin, kun kyseinen saamelaisaktiivi vaahtoaa netissä siitäkin, jos joku kulkee feikki saamenhattu päässä kadulla. Jotenkin kaikki ymmärrys siitä, että erilaisia kulttuureja kuvastona on kopioitu jo vuosisatojen ajan kuuluu itsearvoisesti ihmislajin käytökseen ja hyvään käytökseen taas kuuluu se, ettei tarvitse haukkua kuin koira jokaista ohikulkijaa.
ps. iloinen ja värikäs veronmaksaja Souri tienasi verotettavaa tuloa about 48 000 viime vuonna.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Maalis 13, 2005 0 : 01
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Kuka määrittelee sen kuka saa ja mitäkin.
Amerikassa naisoletettu valokuvaaja kuvasi lehden kanteen naisoletetun afrikkalais amerikkalaisen urheilijan.
Asiasta nostettiin huuto.
Ei valkoihoinen voi kuvata oikein rodullistettua ihmistä, ja kuvakin oli käsitelty liian vaaleaksi.
Pitäisikö olla savolainen kuvatakseen savolaisia.
Hämäläinen kuvatakseen hämäläisiä.
Siirtolainen kertoakseen siirtolaisista.
Maahanmuuttaja kuvatakseen maahanmuuttajia jne-jne-jne.
Amerikassa naisoletettu valokuvaaja kuvasi lehden kanteen naisoletetun afrikkalais amerikkalaisen urheilijan.
Asiasta nostettiin huuto.
Ei valkoihoinen voi kuvata oikein rodullistettua ihmistä, ja kuvakin oli käsitelty liian vaaleaksi.
Pitäisikö olla savolainen kuvatakseen savolaisia.
Hämäläinen kuvatakseen hämäläisiä.
Siirtolainen kertoakseen siirtolaisista.
Maahanmuuttaja kuvatakseen maahanmuuttajia jne-jne-jne.
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Katariina Souri - Saamelaisnainen
Kun olen seurannut tätä mielensäpahoittajien ja muiden vouhottajien päivittäistä paatosta, niin olen vähitellen päätynyt ratkaisuun, että kannattaa jättää omaan arvoonsa. Maailmaan riittää ruikutusta.
Niin kauan kun joku on laillista, niin se on sallittua.
Itseasiassa tämä koskee myös Sourin maalausta. Stadi on tilannut Sourilta työn ja sillä sipuli. Se täytyy toteuttaa ja Suori saada rahansa.
Jos esim joku saamelainen ei tykkää teoksesta, niin sitä voi puida näyttelyn aikana tai jälkeen. Mutta tälläinne keskustelu ei muuta jo toteutunutta, vaan ehkä tulevaisuutta - jos merkityksellinen asia.
Niin kauan kun joku on laillista, niin se on sallittua.
Itseasiassa tämä koskee myös Sourin maalausta. Stadi on tilannut Sourilta työn ja sillä sipuli. Se täytyy toteuttaa ja Suori saada rahansa.
Jos esim joku saamelainen ei tykkää teoksesta, niin sitä voi puida näyttelyn aikana tai jälkeen. Mutta tälläinne keskustelu ei muuta jo toteutunutta, vaan ehkä tulevaisuutta - jos merkityksellinen asia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Päivän Iltalehdessä Sanna Ukkola ottaa kolumnissaan asiallisesti kantaa tähän taulukohuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3283 ... 88b8d10be6
Siinäpä linkki niille, joita järjen ääni kiinnostaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3283 ... 88b8d10be6
Siinäpä linkki niille, joita järjen ääni kiinnostaa.
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Erittäin hyvä kirjoitus!T71 kirjoitti: ↑Joulu 14, 2023 11 : 28 Päivän Iltalehdessä Sanna Ukkola ottaa kolumnissaan asiallisesti kantaa tähän taulukohuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3283 ... 88b8d10be6
Siinäpä linkki niille, joita järjen ääni kiinnostaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 5410
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Katriina Souri - Saamelaisnainen
Rouva Ukkolalla on sana hallussa, rispect.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 10646
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
sisältöhuomio loukkaava!
Homma jatkuu:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 9ab7d857af
No onhan se LUX Helsingin taiteellisen johtajan Juha Rouhikosken munaton päätös liittää Sourin teoksiin sisältövaroitus aivan törkeän loukkaavaa!!
Sisältöhuomio kuuluu näin: Teoksessa on osia, joissa alkuperäisväestöjä kuvataan stereotyyppisesti. Kuvaston tai koko teoksen poistamisen sijaan haluamme synnyttää rakentavaa ajattelua alkuperäisväestöjen oikeuksien ja taiteen vapauden yhteensovittamisesta.
Siis mitä vit*ua??
Käytännössä sisältövaroitus kuuluu näin: anteeksi, että julkaisemme tämän Sourin pask*n teoksen, mutta haluamme osoittaa, että pask*kin teos voi herättää rakentavaa keskustelua!
On ennenkuulumatonta, että taiteilijan teosta dissataan tällä tavalla. Sisältövaroitusta on toistettu 150 kertaa tapahtuman aikana Senaatintorilla ;D Haloo?
Souri on tässä asiassa aivan oikeassa, jos luette ton jutun. Hän on saanut myös paljon kannustavaa palautetta lapin saamelaisiltakin.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 9ab7d857af
No onhan se LUX Helsingin taiteellisen johtajan Juha Rouhikosken munaton päätös liittää Sourin teoksiin sisältövaroitus aivan törkeän loukkaavaa!!
Sisältöhuomio kuuluu näin: Teoksessa on osia, joissa alkuperäisväestöjä kuvataan stereotyyppisesti. Kuvaston tai koko teoksen poistamisen sijaan haluamme synnyttää rakentavaa ajattelua alkuperäisväestöjen oikeuksien ja taiteen vapauden yhteensovittamisesta.
Siis mitä vit*ua??
Käytännössä sisältövaroitus kuuluu näin: anteeksi, että julkaisemme tämän Sourin pask*n teoksen, mutta haluamme osoittaa, että pask*kin teos voi herättää rakentavaa keskustelua!
On ennenkuulumatonta, että taiteilijan teosta dissataan tällä tavalla. Sisältövaroitusta on toistettu 150 kertaa tapahtuman aikana Senaatintorilla ;D Haloo?
Souri on tässä asiassa aivan oikeassa, jos luette ton jutun. Hän on saanut myös paljon kannustavaa palautetta lapin saamelaisiltakin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini