T71 kirjoitti:Juurihan Canon on julkaissut sarjan erittäin laadukasta lasitavaraa RF bajonettiin. Olisikohan Marsalkan aika vaihtaa taas systeemiä, jos alkaa yhtään tuo Nikonin tähti hiipumaan?
Ei paljoa lohduta raskaan sarjan luonnonvalokuvaajaa joku kämäinen, telepäässä f/7,1 valovoimainen, venyvä ja paukkuva 100-500 mm amatöörizuumi.
Tosiluontokuvaajat luottavat edelleen perinteisiin peilijärjestelmäkameroihin, joiden etsinkuva on luonnollinen, eikä videoetsin syö pakkasessa kameran akkua heti tyhjäksi. Kehnon käyttöergonomian omaavat, virtasyöpöt pelittömät kamerat sopivat ehkä hyvin rivivalokuvaajien harrastekameroiksi, mutta raskaassa, vakavahenkisessä ammattiluontokuvauksessa ei niillä tee mitään.
Olen äärimmäisen tyytyväinen Nikon D500 peilikameraani ja neljään tarkkaan harkittuun, korkealaatuiseen zoomobjektiiviini, jotka kattavat portaattomasti kinovastaavat polttovälit 12 mm superlaajakulmasta yli 800 mm superteleeseen (200-400 + 1,4x), kohtuullisella painolla ja objektiivien valovoiman ollessa täysin riittävä, koska D500:n kennoherkkyyttä voi nostaa varsin huolettomasti jopa viisinumeroisiin ISO-lukemiin, ilman että kuvista tulee värilaikkuista kohinasuttumuhjua.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että kuvauskalusto ei ole minulla enää esteenä ensiluokkaisten luonnonvalokuvien luomisessa. Jos kuvat ovat huonoja, niistä on vaikeaa syyttää kamerakalustoa. Voi tätä valtavaa onnen tunnetta! Olen nyt niin täynnä uutta luonnonvalokuvausintoa, että päätin palata vuosien evp-jakson jälkeen takaisin aktiiviseksi DC.netin valokuvamarsalkaksi ja hengelliseksi johtajaksi, kuten allekirjoituksesta näkyy!
Haluan osoittaa DC.netin kansalle ennen kaikkea sen, että todelliset huippuvalokuvat syntyvät edelleen Nikonin DSLR-kalustolla, eikä millään peilittömillä lelukameroilla!