Paras henkilöauto valokuvaukseen !?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
T71

Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Tammi 20, 2022 14 : 06 Massiivisia matkoja autoilevana olen tullut siihen tulokseen, että kaikki lisävarusteet missä on sana "aktiivinen" on kirosana. Ne eivät toimi kuin juuri optimaalisissa olosuhteissa. Heti kun keli menee vähänkin tuulettimeen, alkaa perseily. Aktiivinen vakkarikin toimii juuri ja juuri kun haluaa körötellä jonossa, muuten no-no.
Aktiivinen kaistavahti on hyvä: kun aura-auto on kulkenut liittymästä keskeltä yli viistoon, niin tesla ohjautuu automaattisesti vastaantulijoiden kaistalle = win-win.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

kaverin uudempi eurooppalainen 'älyauto' ilmoittelee ja varoittelee alituiseen jostakin häiriöistä. Jotka useinkaan ei ole paljon mitään. oikeasti.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ehkä joku lämpökamera-HUD projektio on vielä hyvä juttu mut muuten olisi kiva saada disabloitua pimputtimet ja himmelit sotkemasta. Tien päällä on henki kyseessä eikä mikään Eye-AF leikkituokio.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Tammi 20, 2022 14 : 06 Massiivisia matkoja autoilevana olen tullut siihen tulokseen, että kaikki lisävarusteet missä on sana "aktiivinen" on kirosana. Ne eivät toimi kuin juuri optimaalisissa olosuhteissa. Heti kun keli menee vähänkin tuulettimeen, alkaa perseily. Aktiivinen vakkarikin toimii juuri ja juuri kun haluaa körötellä jonossa, muuten no-no.
Noin mielenkiinnosta mitä se "muuten" -käyttö on? Ainakin minulla se toimii normaalin nopeudensäätimen tavalla, jos ei ole törttöilijöitä kuppaamassa edessä. Ja jos on, niin se seuraa heitä. Suurin ongelma on se, että kun on keskittynyt ajatuksiinsa sitä löytää itsensä köröttelemästä rekan tai geriatrisen potilaan perästä eikä yhtään muista kuinka kauan on menty. Mutta bensaa siinäkin vain säästyy enkä minä tienaa ikinä niin paljoa, että kannattaisi ajan säästämiseksi ajaa lujaa.

No, jos sinun autoilu on yhtä eksentristä kuin valokuvaus, niin yrität varmaan ajaa ratakisassa adaptiivisella cruisella ja sitten tulee suuri "yllätys", ettei jonossa ajoon tehty laite toimi tarkoituksenmukaisesti.
Hannu
hkoskenv

Shuko kirjoitti: Tammi 20, 2022 15 : 08 Vieläkö uusissa tojotissa on ysäriltä olevat nestekidenäytöt/-kellot? Meinasin sanoa "retro", mutta onko se retroa, jos ei ole ollut pois missään vaiheessa? :D
Yariksessa on normaali pikselinäyttö. Ilmeisesti ne ovat nykyään halvempia.
Hannu
Maffer
Viesti:

No adaptiivinen vakkari Hki - Tku motari vaikka klo 14-18 välissä arkipäivänä === rauhoittavan paikka mitä lähemmäs kaupunkia mennään. Kehä 1 ja 3 tästä vielä toiseen potenssiin. Tai Hki - Lahti perjantaina / sunnuntaina.

Adaptiivinen vakkari + osin lumen peitossa oleva nopeuskyltti + nopeuden tunnistus = /ragequit.

Adaptiivinen vakkari + lumipöllyssä edessä ajava rekka > ei vakkaria ollenkaan. Tai suoraan perälautaan riippuen pöllyn laadusta.

Kun ajaa öisin 22 - 05, pysyy järki päässä ja syke helposti alle 40 pitkillä pätkillä.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Tammi 20, 2022 21 : 12 No adaptiivinen vakkari Hki - Tku motari vaikka klo 14-18 välissä arkipäivänä === rauhoittavan paikka mitä lähemmäs kaupunkia mennään. Kehä 1 ja 3 tästä vielä toiseen potenssiin. Tai Hki - Lahti perjantaina / sunnuntaina.
Porvoon suuntaan toimii onneksi ihan hyvin työmatka-aikoihinkin. Ihan ruuhkaisimmilla paikoilla (lähinnä Helsingin ja Porvoonväylän erkanemiskohdan välillä) otan sen suosiolla pois päältä.
Adaptiivinen vakkari + osin lumen peitossa oleva nopeuskyltti + nopeuden tunnistus = /ragequit.
Toyotalla joku katkeroitunut pomo lienee jatkanut insinööriosaston sakea jäteöljyllä. Niiden nerokas oivallus on se, että jos järjestelmä näkee liikennemerkin ja niiden tietokannassa on tieto rajoituksesta, tietokanta saa korkeamman prioriteetin. Mitä siitä piittaamaan, jos joku lätkii turhia kylttejä tietöiden tai talvirajoitusten takia. Ei kun 120 km/h vaan, kun kerran tietokone niin sanoo. Tai 130 km/h, mistä ihmeestä se sellaisen lukeman taikoo Porvoon motarilla, kun lähimmät lienevät jossain Saksassa.

Mutta sen nopeuden saa onneksi asettaa itse. En ole löytänyt toimintaa, joka muuttaisi sitä havaittujen rajoitusten mukaan. Sitä ei voisi käyttää.

Mutta sen verran on syytä olla itsekin hereillä, että huomaa tuollaiset. En sanoisi, että se on todellinen ongelma vaan hyvinkin "ensimmäisen maailman" keskiluokkaisen kermaperseen ongelma. Noin kokonaisuutena adaptiivinen säädin lisää mukavuutta reippaasti. Toisella autolla pitää vain muistaa jarruttaa itse.
Hannu
Maffer
Viesti:

No ehkä se on merkkikohtainen ongelma, kyseessä siis Volvon Driver Support -systeemi. Kolmen eri generaation paketeilla ajanut ja yhden auton vaihtanut sen takia vastaavaan malliin ilman Driver Supportia kun meni totaalisesti käpy kaiken maailman pimputtimiin ja apustajiin. Noilla ei saada mitään muuta kuin täysin piittaamattomia ja kädettömiä kuljettajia pitkässä juoksussa tiet täyteen. Kun pitäisi lopulta itse ottaa kontrolli, niin hommasta ei enää tulekaan mitään. EU-tasoltahan tulee nyt vaatimus että uusiin autoihin tultava automaatinen nopeusvalvontasysteemi nopeusrajoitusten mukaan. Siinähän sitten koko suomi ajaa jossain kohtaan 70-75 km/h 80-alueella ja sitä rataa tai jos yrität ajaa kovempaa, niin auton on reagoitava tähän rikkeeseen mitä se nyt sitten merkkikohtaisesti tarkoittaakaan.

Adaptiivisen vakkarin yksi miina on sekin, että se kuluttaa jarruja aivan turhaan. Esim. edellä ajaa taajamassa joku sähkövatkain jarruenergian talteenotolla yrittäen rullata kaukana edessä näkyvään risteykseen -> fail. Siinähän adaptiivinen vakkari takana kiihdyttelee ja jarruttelee hassun hauskasti. Perusvakkarilla voi kiertää sujuvasti ohi patteriautosta ihan normivauhtia rikkomatta yhtään liikennesääntöä. Alamäessä jos adaptiivinen vakkari on yhteydessä nopeustunnistussysteemiin ja kyltissä on lukema XX, ei rullaamisesta tule mitään vaan jarrut kuluvat taas turhaan.

Vinkki Driver Supportista kärsivälle: Kiinnitä etututkaan vaikka Sony-logo teipillä. Auto antaa vähän herjaa että tunnistimet peitetty, mutta adaptiivisesta vakkarista putoaa se adaptiivinen osa pois. Tämä kikka toimii esim. vanhemmalla Driver Support paketilla, missä ei voi auton asetuksista disabloida ajonhaittajärjestelmää.

Mitäs muita adaptiivisen vakkarin helmiä? No vaikka sellainen, et kun tuossa Driver Supportissa on kaistallapysymisapustaja, niin vakkari putoo pois päältä kun ajat urien vieressä väistääksesi jalkapallon kokoisia reikiä tiessä ja pyörä sattuu vähän osumaan tärinäraitaan. Oletuksena rattikin vähän täristää ja kajarit piippaa sisällä. 107% Success.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Mie muistan autoiluun - siis omalla autollani autoiluun - liittyen muutaman ongelman, hämärästi tosin muistan enää. Valokuvaukseen erityisesti nämä ongelmat eivät rajoittuneet, vaan ne koskivat ihan kaikkea autoilua, tai siis oikeammin tarvetta siirtyä johonkin toiseen paikkaan autoa hyväksi käyttäen.

Ensimmäinen ongelma esiintyi satunnaisesti, useimmin talvikaudella. Ongelma oli se, että miten saada auto käyntiin.

Toinen ongelma esiintyi säännöllisesti kerran vuodessa, tai useammin, jos oli jostain syytä pitänyt vaihtaa autoa. Ongelma oli se, että miten saa auton katsastuksesta läpi.

Autoilun ja omaan tulevaisuuden kuvaan liittyi vielä eräs haave: Kun menee tankkaamaan autoa, niin ei tarvitsisi laskea ensin mukana olevaa käteisvarantoa, vaan voisi surutta lasettaa täyteen.

Jo useamman vuosikymmenen ajan nuo kaikki mainitsemani ongelmat ovat olleet pelkkä muisto. Minuakin silloin tällöin suututtaa auton hilavitkuttimet, niiden toimintalogiikat, tunnottomat ohjaukset, ja milloin mikäkin. Palautan silloin aina mieleen nuo autoilun alkuaikojen perusongelmat, jotka tuossa selvitin. Aika nopeasti siinä vaiheessa nuo nykyiset ongelmat enimmäkseen hymyilyttävät. Ilolla ajelen kuvausretkille, tai mihin vain.

Jaakko
hkoskenv

JL Anttola kirjoitti: Tammi 20, 2022 22 : 09 Mie muistan autoiluun - siis omalla autollani autoiluun - liittyen muutaman ongelman, hämärästi tosin muistan enää. Valokuvaukseen erityisesti nämä ongelmat eivät rajoittuneet, vaan ne koskivat ihan kaikkea autoilua, tai siis oikeammin tarvetta siirtyä johonkin toiseen paikkaan autoa hyväksi käyttäen.
Yksi asia mitä en käsitä on se, että niin moni vanha ukko kiroaa nykyautot täysin kelvottomiksi, vaikka ovat itse asuneet nuoruusvuotensa autonromujensa alla yrittäen saada niitä epätoivon vimmalla katsastuksesta läpi tai edes kulkemaan. Se vaan on niin kauheaa, kun autoja "ei voi" enää korjata itse. Eivät vain tajua, että niitä vikoja, mitä he aiemmin korjasivat itse, ei enää autoissa ole.
Hannu
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

hkoskenv kirjoitti: Tammi 21, 2022 8 : 12 Yksi asia mitä en käsitä on se, että niin moni vanha ukko kiroaa nykyautot täysin kelvottomiksi, vaikka ovat itse asuneet nuoruusvuotensa autonromujensa alla yrittäen saada niitä epätoivon vimmalla katsastuksesta läpi tai edes kulkemaan. Se vaan on niin kauheaa, kun autoja "ei voi" enää korjata itse. Eivät vain tajua, että niitä vikoja, mitä he aiemmin korjasivat itse, ei enää autoissa ole.
Voi kuule, niissä on niitä samoja vikoja edelleen vaikka kuinka paljon, alustaan, voimansiirtoon jne liittyen. Nyt ne on enempi merkkikohtaisia ongelmia ja niiden korjaaminen vaan liki mahdotonta omin työkaluin. Moni nykyauto jopa hajoaa ajallisesti nopeammin kuin vaikka 80-luvun autot.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

©pjm kirjoitti: Tammi 21, 2022 8 : 30 Voi kuule, niissä on niitä samoja vikoja edelleen vaikka kuinka paljon, alustaan, voimansiirtoon jne liittyen. Nyt ne on enempi merkkikohtaisia ongelmia ja niiden korjaaminen vaan liki mahdotonta omin työkaluin. Moni nykyauto jopa hajoaa ajallisesti nopeammin kuin vaikka 80-luvun autot.
Enpä ihan noin sanoisi! 70-luvulta useita kokemuksia pari- kolmevuotta vanhoista autoista, jotka oli jo ihan finaalissa. Tänään jatkuvassa käytöss kolme autoa, joista tuorein vuodelta 2007, mittarissa 300000, eikä noissa mitään ylipääsemättömiä vikoja ole, ei ainakaan mitään sellaista, mitä ei itse pystyisi laittamaan (tosin laittaminen on vähentynyt iän myötä, antaa jonkun toisen tehdä ne ikävimmät). Valtaosa ihan samanlaisia mekaanisia vikoja kuin aiemminkin, vikakoodin lukijaa tarvinnut oikeasti vain Fiatin lambdojen ja Peugeotin puolien kanssa.
Fifty-forty
hkoskenv

©pjm kirjoitti: Tammi 21, 2022 8 : 30 Voi kuule, niissä on niitä samoja vikoja edelleen vaikka kuinka paljon, alustaan, voimansiirtoon jne liittyen. Nyt ne on enempi merkkikohtaisia ongelmia ja niiden korjaaminen vaan liki mahdotonta omin työkaluin. Moni nykyauto jopa hajoaa ajallisesti nopeammin kuin vaikka 80-luvun autot.
Miten niin? 80-luvulla oli sanonta, että moottori kestää niin monta sataa tuhatta kilometriä kuin on litroja iskutilavuutta. Nyt litraiset kestävät helposti 300000-400000. Samoin alustan nivelet, nivelakselit ja muut ovat materiaalitekniikan takia paljon kestävämpiä. Kun minä olin lapsi, isä melkein asui autojen alla. Ja silloiset "vanhat romut" olivat alle 10 vuotiaita. Nyt meillä on 10 vuotias Avensis, jossa ei ole ikinä 200000 km:n aikana ollut mitään mainittavaa vikaa. Alustasta piti joskus vaihtaa jotain nivelvarsia ("koiran luut"), mutta ne ovat kuluvia osia joka tapauksessa.

Taidat ajatella vain niitä miljoonan kilometrin mersuja ja volvoja. Ne olivat poikkeuksia ja vanhoinakin kalliita tavallisille ihmisille. Riisikupit, itäautot ja tavalliset eurooppalaiset olivat jotain ihan muuta.
Hannu
©pjm

No se teoria ja käytäntö ei vaan aina oo sama. Muista ruohonjuuritaso.

The End
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kun syksyllä ostin uuden auton, niin ainoa ongelma on se, etten osaa sen toimintoja vieläkään. Epäilen etten koskaan opikaan.
Eikä tämä ole vielä läheskään huippuvarusteltu malli.

Mun edellisessä autossa oli jotakuinkin samat toiminnot kuin ensimmäisessäkin - ne mitä tarvitaan normaaliin ajamiseen.
Nyt jo itse ratissa on töötin lisäksi 14 painiketta, joista osa monitoimisia. Lisäksi viiksiä on 3 kappaletta täynnä erilaisia toimintoja.
Ekan auton nopeusmittarista ja parista varoitusvalosta on päädytty uudessa monitoiminäyttöön, johon ilmestyy kaikenmaailman tietoja kesken ajon. Sellaisiakin, joiden merkitys on etsittävä kahdesta käyttöoppaasta (paksuus yhteensä luokkaa 5cm). Pelihousut on kovilla ajoittain!

Onneksi vielä ratista ohjataan ja polkimia on 3 manuaalin tavallista. Niillä selviää, kun tulee tiukka paikka.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

jaava kirjoitti: Tammi 21, 2022 9 : 59 polkimia on 3 manuaalin tavallista. Niillä selviää, kun tulee tiukka paikka.
Hih, mulla ei kymmeniin vuosiin ole ollut kuin kaksi poljinta. Toi keskijalka kun ei yllä sinne lattiatasoon ;-)
Fifty-forty
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Oli nuorena miehenä Gaz-66 käytössä, se oli aika mainio laitos liikkumiseen, sai olla kohtuullisen huono metsätie että ei olisi päässyt, käytännössä tuon kanssa ei tarvinnut tietä ollenkaan.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
©pjm

jperala kirjoitti: Tammi 21, 2022 10 : 54 Oli nuorena miehenä Gaz-66 käytössä, se oli aika mainio laitos liikkumiseen, sai olla kohtuullisen huono metsätie että ei olisi päässyt, käytännössä tuon kanssa ei tarvinnut tietä ollenkaan.

Paras auto jolla oon maastossa liikkunut: https://www.classicdigest.com/cars/inde ... /62/142782
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

©pjm kirjoitti: Tammi 21, 2022 10 : 59
jperala kirjoitti: Tammi 21, 2022 10 : 54 Oli nuorena miehenä Gaz-66 käytössä, se oli aika mainio laitos liikkumiseen, sai olla kohtuullisen huono metsätie että ei olisi päässyt, käytännössä tuon kanssa ei tarvinnut tietä ollenkaan.

Paras auto jolla oon maastossa liikkunut: https://www.classicdigest.com/cars/inde ... /62/142782
Tämäkin aika pystyvä peli, vaikea saada siviilikäyttöön
Pasi

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
©pjm

Olis etopeto kuvausretkillä.
Vastaa Viestiin