Missä parhaimmat kuvauskojut karhulle?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jperala
Viesti:

Re: Missä parhaimmat kuvauskojut karhulle?

Viesti Kirjoittaja jperala »

Olaus kirjoitti: Heinä 04, 2023 10 : 30
jperala kirjoitti: Heinä 04, 2023 9 : 30
Esimerkkinä, jos alkaisin esittämään mielipidettä "kaikkien pitää kuvata D4 kameralla" sehän on vain mielipide, Kirjoittelisini tätä jokaiseen ketjuun missä vaan vähänkään viittaa valokuvaukseen, vaikuttaisiko se johonkin, väittäisin että viikon jälkeen olisin bannisaarilla viettämässä lomaa, ehkä lopullisesti.
Jokaisen on otettava valokuvia, joissa on kiinnostava sisältö. Kiinnostavuus tulee sommittelusta, aiheesta, aiheen ainutlaatuisuudesta, tilanteesta, kuvan rakenteesta. Hyvä kuva imaisee katsojan kuvaan.
[/quote]

Seurataan miten tämään ohjeen mukaisesti kuvien esilletuonti lisääntyy, varmaan räjähdysmäisesti.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Olaus kirjoitti: Heinä 04, 2023 10 : 30 Jokaisen on otettava valokuvia, joissa on kiinnostava sisältö. Kiinnostavuus tulee sommittelusta, aiheesta, aiheen ainutlaatuisuudesta, tilanteesta, kuvan rakenteesta. Hyvä kuva imaisee katsojan kuvaan.
Kiinnostavuus voi tulla täysin eri asioista. Toiselle 1 gigapikselin kuva hiekkakasasta, jossa joka hiekanjyvän pinnan mikrorakenne erottuu, on äärimmäisen hyvä kokemus. Ja toiselle hyvä kuva voi olla täysin abstraktia taiteellista höttöä. Ja siinä välillä on miljoona muuttujaa.

Eläimen kuvaaminen kojusta lienee yleensä jonkinlainen keräilykohde. Karhu on nähty ja siitä on muistona kuva.
Hannu
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

hkoskenv kirjoitti: Heinä 04, 2023 10 : 48
Olaus kirjoitti: Heinä 04, 2023 10 : 30 Jokaisen on otettava valokuvia, joissa on kiinnostava sisältö. Kiinnostavuus tulee sommittelusta, aiheesta, aiheen ainutlaatuisuudesta, tilanteesta, kuvan rakenteesta. Hyvä kuva imaisee katsojan kuvaan.
Kiinnostavuus voi tulla täysin eri asioista. Toiselle 1 gigapikselin kuva hiekkakasasta, jossa joka hiekanjyvän pinnan mikrorakenne erottuu, on äärimmäisen hyvä kokemus. Ja toiselle hyvä kuva voi olla täysin abstraktia taiteellista höttöä. Ja siinä välillä on miljoona muuttujaa.

Eläimen kuvaaminen kojusta lienee yleensä jonkinlainen keräilykohde. Karhu on nähty ja siitä on muistona kuva.
Juurikin tätä meinasin sanoa, muuttujien määrä on valtava

Koppi kuvaukset ei varmaan millään muotoa ole paha asia kun asiat tehdään oikein ja luonnon ehdoilla, turvallisesti myös.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noniin, aloittajalla on kyll näkemystä kuvaamiseen joten sinänsä ihan mielenkiintoista nähdä millaisia kuvia sieltä tulee. Ei tarvi ainakaan miettiä tuleeko syödyksi vai ei. Itse hieman jäädyin vaikkei karhu aivan lähellä ollutkaan, mut yksin korvessa ei oikein ollu muuta mielessä et mihin suuntaan se on menossa ja mihi pitäis itse mennä.

Omat havaintopaikat luonnossa Ristikallion "väärä" puoli ja Hiidenportin KP:n rotkoalueen virallisen reitin vastakkainen puoli jossa menee kulku-uria paljonkin. Keli sateinen ja tuulinen iltahämärä, tuulen suunta sopivasti ettei ilmeisesti hajut menneet perille.
Villaristi

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Olen kuvannut näissä kaupallisissa karhupaikoissa jo v. 1997 alkaen lähes kaikissa ja muutamissa näistä joka vuosi. Kuusamossa olen kuvannut vain yhdessä paikassa, mutta ehdoton suosikkini karhuille on Kari Kemppaisen Kuhmon Viiksimo, sillä siellä on rotkopaikka, lampipaikka, metsäpaikka ja suo. Pentukuvaukseen tietenkin ainoa vaihtoehto on Markku Määtän Martinselkonen Suomussalmella. Mikäli haluaa karhujen lisäksi kuvata susia samalla reissulla niin silloin Sami&Lassi Rautiaisen Kuikka myöskin Kuhmossa. Täällä kuvasin kesäkuun alussa 2023 samasta kojusta ahman, sudet sekä karhun (ja linnuista haarahaukan sekä merikotkan). Karhut ja ahmat voi sovittaa samaan reissuun myöskin Lieksan Erä-Eeron Urolammella, näin minulla toimi tänä keväänä. Tuolla Vartiuksessa olen käynyt 5-6 kertaa ja siellä maasto säilyy kohtuu siistinä koska ei ole niin paljoa karhuja kuin muissa paikoissa, sillä tämä ei ole vyöhykkeellä eikä vaadi vyöhykelupaa kuten muut Kuhmon paikat. Täällä ei annettu lupaa kojun siirrolle kuten ei myöskään Erä-Eerolla Lieksassa..
Muutama huomio näihin kaikkiin kaupallisiin paikkoihin:
1) älä ota halvinta isoa turistikojua, sillä siinä on aina ympäristö tosi kuluneen näköinen.
2) maksa hieman extraa privakojusta
3) tai maksa vielä lisää niin koju siirretään mönkiällä haluamaasi paikkaan
4) toukokuun puolesta välistä kesäkuun puoleen väliin kiima aika saattaa sekoittaa karhujen liikkeitä ja voi tulla tyhjä yö tai kaksi. Varaa aina vähintään kolme yötä putkeen.Syksyllä voi yksikin yö riittää, mutta jos painaa vettä tosissaan ja on pimeä niin silloinkin se kolme yötä/paikka sillä matkakulut ovat kuitenkin aika suuret jos lähdetään Etelä-Suomesta liikkeelle.
Pitää myöskin huomioida että karhunmetsästyksen alettua ainoat paikat missä voi kuvata karhuja sijaitsevat rajavyöhykkeellä.
Tässä tekemäni kuvaesitys karhuista vuosien varrelta näistä kaikista mainitsemistani paikoista:
https://www.youtube.com/watch?v=AHMXIM5wYac
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Heinä 03, 2023 23 : 34Jaa, no en minä ole pariin vuoteen enää järkkää raahannut yhdellekään luontoreissulle. Aktiivinen kuvaustouhu poltti loppuun siten et ei enää loma tuntunu lomalta lainkaan. Siihen sai luvan jäädä. Ja noina vuosina kun vanne päässä painettiin usean hengen voimin kuvausreissuja, en kyll muista kenenkään siitä itse kuvaamisesta nauttineen vaan aina meni vähän suorittamisen puolelle. Monta vuotta kamera silmän ja luonnon välissä sen sijaan että katsoisi suoraan sitä luontoa silmiin. En ymmärrä.
Kai sitä leipääntyykin, jos sen noin tekee, että pakko ottaa luontoon mukaan kaikki kynnelle kykenevät, kälyn kaiman kummin vaarista sataan parhaaseen kaveriin ja sitten mennään kuin suorituskeskeisessä maratoonissa konsanaan.

Voin ihan hyvin hypätä fätin selkään, selässä retkikamat ja kameran sisältävä reppu.

Voi olla etten pysähdy retkellä kertaakaan. Voi olla että pysähdyn, avaan repun ja nautin pelkät eväät. Voi olla, että pysähdyn ja otan esille kameran.

Tuo lause, "voi olla että"... Se sisältää sen kupletin juonen. Eli ihan pelkästään fiiliksen mukaan, ihan ilman minkäänlaista pakkoa, missä tekee itselleen karhunpalveluksen.

Voi olla myös niin, että kun suunnittelen, että lähden esim. ehtoolla johonkin, päätänkin jossain vaiheessa, että äh, jäänpä kotiin ja köllöttelen sohvalla, sillä mihinkäs sitä kiire valmiissa maailmassa.

Jos ei osaa irtautua suorituskeskeisyydestä, niin ihmekös tuo, jos koko elämä on kohta yhtä suurta ser-jätettä, niiden kamerakamojenkin lisäksi...

T: vielä neljänkymmen vuodenkin jälkeen valokuvaamisesta nauttiva harrastaja
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Minen hirveesti nuista pullamössökarhujen kuvaamisista ite saa kiksejä, ja niitten ruokinta vääristää lounnon tilaa.. mutta jos vinkkejä kojuhommista tarvii nii kannattaa kysyä Veijo Toivoniemeltä, googelilla varmaa löytyy.. hän on perehtynyt siihe hommaan.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Villaristi

Kannattaisi vastata vain viestiketjun aloittajan kysymykseen eikä välittää omia typeriä oletuksiaan nollatiedoilla suurpedoista!
1) Karhuille ja muille suurpedoille ei syötetä "pullamössöä" tai muitakaan ihmisten jättämiä ruuantähteitä vaan näiden eväänä käytetään etupäässä lohen perkuutähteitä, joita säilytetään suurissa kylmävarastoissa ko. kuvauspaikkojen Base Campeillä. Lisäksi tarjotaan koirannaksua ja joissain paikoissa teurastamolle kelpaamattomia sikoja tai auton alle jäänyttä riistaa (hirvet, porot).
2) Lohi on luonnossa kaikialla pohjoisilla leveysasteilla karhun pääasiallisin ravintolähde, sillä lohen takia ihminen ja karhu ovat nämä seudut jääkauden jälkeen asuttaneet ja samoilla kala-apajilla yhdessä kalastaneet.
Tilanne Suomessa muuttui totaalisesti kun lohi (sekä muut vaelluskalat) eivät enää päässeet jokien patoamisen vuoksi nousemaan oikeastaan mihinkään sisävesistöön. Muualla kuten Pohjois-Amerika ja Venäjä lohi muodostaa vieläkin suurimman osan karhun proteiinilähteestä. Meillä on enää vain kaksi rajajokea joihin lohi pääsee nousemaan, mutta molempien jokien varret ovat niin asuttuja että ei siellä enää karhuja tapaa kuin satunnaisesti ja lohtakin on vain murto-osa entiseen maailmaan verrattuna.
3) Petojen ruokinnassa ei ole mitään historiallisesti uutta, sillä jo tuhansia vuosia sitten kalevalalainen kansa vei karhuille ja susille "uhrilahjan", jotta tämä ei tullut pihapiiriin tappamaan talon ainoaa lehmää tai lammasta. Karhua sekä sutta pidettiin tuolloin pyhinä eläiminä eikä niitä juurikaan tapettu, sillä eihän ihminen jumalaansa tappanut vaan vei sille itselleen kelpaamattomat ruhonosat.
4) Kaikissa näissä kuvauspaikoissa tapaa niin rohkeita isoja itseensä luottavia uroskarhuja kuin arkoja nuorempia karhuja jotka saattavat paeta suinpäin karkuun pienintäkin risahdusta, mutta yhtään pullamössökarhua en ole tämän reilun 25-vuoden aikana niissä tavannut.
Olen kuvannut karhuja muuallakin päin maailmaa kuin Suomessa ja näissä maissa missä suurpedot eivät koe jatkuvasti ihmisen silmitöntä vihaa myös kuvaus onnistuu helposti ilman kojuja sekä eläimet ovat huomattavasti luottavampia kuin meidän suurpedot Kainuun/Kuusamon kuvauspaikkojen ympäristössä, sillä usein meillä myös karhunmetsästäjät (sekä salametsästäjät) kokoontuvat näiden kaupallisten paikkojen lähistölle karhunmetsästysaikana.
Kannattaa katsoa tuo linkittämäni karhuesitys ennen kuin tietämättömyyttään kommentoi karhukuvausta tai edes käy muutamalla näistä paikoista. Yksi kerta ei riitä missään tapauksessa sillä minäkin näissä paikoissa olen viettänyt satoja ja satoja öitä.
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Olen ollut vain kerran, Martinselkosessa, ihan kiva kokemus, yö pienessä hatarahkossa majassa, karhut oli muutaman metrin päässä lähimmillään.
talonherra

Villaristi, siinähän oli vastaus ketjun alottajan kysymykseen! Kuvittelitko että sinulle vastasin ku noin märyn pukkasit?😂👌💪 mä saan ja voin sanoa oman mielipiteenikin, turha se on sun alkaa siitä itkeen.
Ja jos kuvittelit että tarkoitin pullamössöllä karhujen syöttämistä sillä niin huhhuh..🤦‍♂️
Mistä moinen viisasteleva teinikäytös? Aika ylimielistä..
Sen verran tullut pyydettyä noita nallukoita että veikkaan että tietämyksessä ei pitäs olla puutetta😉👍
Villaristi

Vähäpojan vastaus "katso Googlesta" :D :D :D :D :D :D
talonherra

Villaristi kirjoitti: Heinä 06, 2023 20 : 56 Vähäpojan vastaus "katso Googlesta" :D :D :D :D :D :D
Pistäsit sinäkin niitä kuvias näytille?? ja oisit länkyttämättä niitä leukojas ku et näemmä sitäkään osaa.😊
Ja et ilmeisesti ymmärtänyt tuota googlaustakaan??
(TÄNNE ei viitsi TOISTEN henkilötietoja tms laittaa.. kiinostunut ne varmasti löytää)

Ja äläkä yritä enää vääntää lisää, ei kiinnosta vastailla typeriin tarrautumisiin.. kiitos.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

jormaolli kirjoitti: Heinä 02, 2023 17 : 17 Harrastaako joku täällä kyseistä hommaa? Kiinnostaisi kokeilla mutta ei kyllä mitään tietoa mihin kannattaisi mennä? Tuolla Kuusamossa noita näköjään olisi paljon tarjolla. Noin plus miinus 150egee yksi yö valokuvaus kojussa :|
En harrasta, mutta seuraavan videon takia olisin kyllä kiinnostunut kerran elämässä kokemuksena. Minä en ole päässyt näkemään karhun karhua vapaana luonnossa, vaikka olen Itäkairassa ja UKK:ssa itärajan pinnassa yksin kulkenut aikanaan melkoisen paljon. Yksin kun kulkee, ei synny juuri meteliä, mutta karhun kuulo taitaa olla melkoisen herkkä - olenkin varma minua tarkkaillun monesti.

Nykyään käyn vaellusreissuilla katsomalla videoita (70-vuotias ukon rähjä), joita ihmiset tekevät digitaalisilla kameroillaan vaelluksistaan - monet on tosi hyviä. Ja kun on itse ollut, niin voi aistia tunnelmat.
Tässä eräs suosikkini, "Retkireppu", joka poikkuksellisesti (tämä ei lukeudu sarjaan vaellusreissu) julkaisi videon piilokojumatkastaan Kuhmoon kuvaamaan metson soidinta ja karhuja. Retkireppu kertoo olleensa samassa Bear Centre:n kojussa 16 vuotta sitten ja pitää sen sijaintia heidän parhaana. Videosta saa minusta hyvän käsityksen millaista piilokojutoiminta on.

Retkireppu: Yö Karhujen Kanssa | Metson Soitimella | Luontokuvaus | English Subtitles
https://www.youtube.com/watch?v=hC-gqNSxUVU
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Seuraava luontokuva, kopista kuvattu täytetty karhu haaskalla :D
Fifty-forty
Maffer
Viesti:

Jotenkin vajaa meininki täs eläimien kaitsimisessa. Eilen tuli Lauhanvuorella metsäpeura metrin päähän syömään ruohoa. Kun pysähdyin kaivamaan evästä repusta. Siis se vaan tuli siihen ja antoi taputtaa jopa kylkeen. Lähti seuraamaan kun jatkoin matkaa. Oisin saanut siitä iltapalan jollain puukolla jos niikseen tulisi.

Ei jotenkin tullu oikealta tämä syöttely ja paapominen. Miten tuollainenkin mp pärjää yksinään pidempään sen tarhan ulkopuolella? Siis peura ei ollut enää tarhassa vaan erkautettu sieltä aikaisemmin korvamerkin perusteella.

Kuva
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Vähennä inan vinjettiä ja tuo ensi vuoden luontokuvakilpailuun, niin lupaan kerätä tuhannen kaverin äänet tuolle. Tosin oon sen verran mulk..u, ettei mulla ole kuin yksi kaveri ja sekin varmaan säälistä :mrgreen:

Aivan mielettömän mahtava kuva 8) 8) 8)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Loxian naturaalivinjetti ja pola + ND. Ohan se vähä jo tuuhee myönnetää. No saa sit korjattuukin.
Epilobium

Viesti Kirjoittaja Epilobium »

On vaikuttava kuva!
Voi että sentään.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maffer kirjoitti: Heinä 09, 2023 14 : 34 Loxian naturaalivinjetti ja pola + ND. Ohan se vähä jo tuuhee myönnetää. No saa sit korjattuukin.
noo, on sinne livahtanu muutakin:
crs:PostCropVignetteAmount = "-36"
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

janne. kirjoitti: Heinä 09, 2023 21 : 33
Maffer kirjoitti: Heinä 09, 2023 14 : 34 Loxian naturaalivinjetti ja pola + ND. Ohan se vähä jo tuuhee myönnetää. No saa sit korjattuukin.
noo, on sinne livahtanu muutakin:
crs:PostCropVignetteAmount = "-36"
juuh, ihmettelinkin, että vinjetoiko Loxia muka noin paljon.

No, kerrankos jos toisenkin sitä unohtelee vuosien takaisia editointejaan!

Loistava kuvatus tämäkin mafferilta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin