Teleilyyn kyllästynyt

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
ttuplai

Re: Teleilyyn kyllästynyt

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 26, 2021 14 : 29 No mulla kävi sama juttu maisemien suhteen. En pysty esittämään niitä nykyisillä laitteilla niin kuin haluaisin ne esittää joten nyt on vähän jäänyt ne hommat.
Ala maalaamaan tai tee maisemajääveistoksia. Sen jälkeen esteenä on vain omat kyvyt (ja pensselin vääränlaiset karvat), eikä tarvitse valitkaa kuinka maailma ei tuota itselle sopivia välineitä. Tai tee fotarilla - saat vaikka joka pikselin sellaiseksi kuin haluat. Toki täytyy muutenkin ihmetellä jos joku aidosti pitää tekniikkaa omaa luovuuttaan/tekemistään rajoittavana tekijänä. Siin ollaan aika aika syvissä vesissä. Jos tekniikan ehdoilla menee niin sille ei ole loppua, koska aina voi asettaa rajat siten, et vallitseva välineistö ei riitä joten ei kandee kuin käpertyä nurkkaan ja manata pahaa maailmaa - sekä odottaa huomista, koska huomenna olet onnellinen. Ja se on lähtökohtaisesti ulkoa ohjattua. joka lienee ihan määritelmän mukaan jotakin mikä ei ole luovaa.

Toinen vaihtoehto on käyttää sitä mikä on saatavilla tai tehdä tarvittavat välineet itse - jotkut on jopa sitä mieltä, et luovuus syntyy niukkuudesta (sille on ihan aito näyttöäkin, mut on se myös vähän romantisoitu kuva). Välineet suottavat olla enempi tekosyynä sille, et oma luovuuden lähde on pahasti ehtynyt tai sitä ei ole koskaan ollutkaan - ja tekosyiden keksijänä ihminen on kyl taitava - myös allekirjoittanut. Ja siis luontoa voi toki hyvinkin kokea kuvaamattakin - nuo vain ovat kaksi eri asiaa - siis itse kokeminen ja tarve sen välittämiselle muille. Kyl minäkin katon leffoja, luen kirjoja, etc. vaikka en ole ikinä tuottanut kumpaakaan, mut ei syy ole siinä, et maailma ei ole tehnyt sopivia välineitä.

Ja kuten elmari totes - onneksi kuvagenrejä on lukemattomia ja kuvaamisessa voi aina oppia lisää - telellä tai telettä.

Ite odotan kuitenkin kolmiulotteisia maku, haju ja tuntotelkkareita, jotka pystyy välittämään aistimukset, sykkeen, hormonitasot ja synapsien virittymisen suoraan "katsojalle". Niitä odottaessa kippaan vinkkua ja kirjoitan dcnettiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Talini

Viesti Kirjoittaja Talini »

elmar kirjoitti: Elo 27, 2021 22 : 58 No, luontoa ei pitäisi kuvata jos ei ymmärrä sitä ja siksi se ei täysin kiinnosta. Kuvat ovat silloin pettymyksiä ja touhuun kyllästyy. Kannattaa pitää asiat yksinkertaisina ja kuvata sitä mikä natsaa omiin kuvioihin. Itsekin kuvaan välillä katukuvia, kaupunkia, ihmisiä yms. kun luonto alkaa v*tuttaa.

Ns. "luontokuvaajia" on ainakin stadissa nykyään aivan tajuton määrä, joka puskassa luuhaa joku 150-600-sigmansa kanssa. Mulla ei ole ihmisten harrastelua vastaan mitään, mutta touhusta näkee että face-insta-kuvaamisessa ei ole kysymys luonnon oppimisesta, ymmärtämisestä ja kunnioittamisesta, vaan kuville pitää saada maksimimäärä peukkuja. Keinot ja kilpailu on sitten sen mukaista.👎
Ei kai tuo luontosuhde olisi vuosikymmeniä jatkunut ellei sitä pyrkisi ymmärtämään ja sitä kunnioittaisi.
Alakouluaikoina olin jonkinlainen kummajainen, kaverit vietti vapaa-ajat jos jonkinlaisten urheiluharrastuksien parissa minä samosin korpia. En esimerkiksi ole koskaan oppinut luistelemaan.
En enää vuosiin ole kulkenut noissa helposti saavuttavissa luontokohteissa tai kansallispuistoissa, niissä on aivan liikaa ihmisiä. Onneksi vielä löytyy syrjäisiä paikkoja joihin pääsemiseksi joutuu näkemään vaivaa eivätkä siksi ole suosittuja.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Talini kirjoitti: Elo 28, 2021 8 : 08 En enää vuosiin ole kulkenut noissa helposti saavuttavissa luontokohteissa tai kansallispuistoissa, niissä on aivan liikaa ihmisiä.
Edellinen raapustus ei ollut kohdistettu kenellekään erityisesti, enemmän se oli yleisluonteinen toteamus.

Korona on nimittäin saanut aikaan sen, että stadin luontoplänteillä tulee vastaan n. 100x enemmän myös ei-kuvaaja-porukkaa kuin muutama vuosi sitten. Ennen sai kulkea melko rauhassa, nyt saa jatkuvasti väistellä maastopyöräilijöitä ja vastailla "näkeekö tolla kauas" kysymyksiin.
Vastaa Viestiin