Älä ota.Mielipuoli kirjoitti:Otan kuvan revontulista
Kuvaa ihmisiä. Ihmiset ovat mielenkiintoisia.
Älä ota.Mielipuoli kirjoitti:Otan kuvan revontulista
Kysymys on absurdi, sillä valokuva ei ole käyttökelpoinen todellisuuden tallentaja. Eipä tosin ole mikään muukaan tallenusmedia/maalaus/kirjallisuus. Sulla taitaa olla tässä taustalla joku arvo/arvostus/ihanne tms., jonka johdosta asetat valokuvalle vaatimuksia, joita se ei lähtökohtaisesti voi täyttää.Mielipuoli kirjoitti:Miten jälkikäsittelen kuvan niin että se vastaa todellisuutta mahdollisimman hyvin?
Taitaa olla juurikin niin.timtuun kirjoitti:Kysymys on absurdi, sillä valokuva ei ole käyttökelpoinen todellisuuden tallentaja. Eipä tosin ole mikään muukaan tallenusmedia/maalaus/kirjallisuus. Sulla taitaa olla tässä taustalla joku arvo/arvostus/ihanne tms., jonka johdosta asetat valokuvalle vaatimuksia, joita se ei lähtökohtaisesti voi täyttää.Mielipuoli kirjoitti:Miten jälkikäsittelen kuvan niin että se vastaa todellisuutta mahdollisimman hyvin?
Heh, näissä ympyröissä todellisuus on kirosana, jos lumi on keltaista, se väri poistetaan. Js lumi on sinistä, taas se väri poistetaan. Jos jääkaappi on oranssi, taas kuvasta "korjataan" todellisuus pois ;-)Mielipuoli kirjoitti:Miten jälkikäsittelen kuvan niin että se vastaa todellisuutta mahdollisimman hyvin?
Eeppinen vastaus, kiitos.zone6 kirjoitti:Valokuvahan ei koskaan ole luonnon peili. Ei ole sitä ollut ja tulleeko koskaan olemaan? Viimeistään esitysmedia kääntää värit erilaisiksi kuin miltä ne kuvaushetkellä näyttivät (toki on mahdotonta sanoa millaisilla laitteilla kuvia katsotaan 30 vuoden kuluttua).
Objektiivitkin usein rajoittavat tarkan dokumentaation mahdollisuutta. Terävyyden joutuu keskittämään vain yhteen kohteeseen (Lytron valokenttä-kamerat voivat olla askel uuteen suuntaan kun katselija saa tarkentaa mihin haluaa).
Toistaiseksi kuitenkin mennään näillä rajoituksilla. Kuvaan vaikuttaa monta tekijää joten se ei koskaan ole "aito".
Pedanttisia kuvaajia on toki aina ollut ja tulee olemaan. Nickini mukaisen filmiajan zone system -koulukuntaan on kuulunut kuvaajia, joiden mielestä negatiiville valoitettiin kerralla kaikki oikein ja samalla päätettiin kuinka kehitys toteutetaan. Itse vedostus oli aina nopeaa: Suurennuskoneessa oli aina vakio valotus, paperi aina samaa jyrkkyyttä jne.
Jos kuva ei toistunut paperille siten kun oli kuvatessa päättänyt, se oli virhe eikä aito kuva...
Toinen pää saman tekniikan käyttäjistä taas toimi liki päinvastoin. He pyrkivät saamaan negatiiville niin paljon informaatiota, että siitä saisi pimiössä varmasti väännettyä sellaisen kuvan joka lopulta miellyttää sävyiltä ja kontrastiltaan silmää.
Tämä osa vastasi ehkä nykyajan niitä valottajia, jotka kuvaavat siten, että RAW:iin saadaan maksimaallinen informaatio. Itse kuva näyttää suoraan kamerasta kamalalta ja samoilla arvoilla tuotettu jpg olisi käyttökelvoton. Mutta käsittelyvaiheessa kuva tehdään sellaiseksi kuin halutaan.
Voiko näistäkään toista sanoa aidommaksi kuvaksi?
Tiukat raamit ja niiden mukaan kuvaaminen vai löysät raamit ja lopullisen kuvan tekeminen sellaiseksi, että se omasta mielestä on hyvä.
Hyvä taas voi olla mitä vain subjektiivisesta luonnon kopiosta sävyiltään täysin surrealistiseen kuvaan.
Joku haikailee aikoja jolloin kuvattiin diafilmille. Silloin kuva oli valmis kamerassa. Ei feikattu.
Vai mitenkä se lopulta menikään? Erilaisia suotimia ensin kasa objektiivin nokalle, jotta värilämpötila ja taivaan liika vaaleus saadaan haluttuihin rajoihin (tai jopa korostetusti säädettyä). Sitten valotus, joka sekin tapahtui omien preferenssien mukaan. Yksi tykkäsi vähän alivalotetusta, jossa sopivalla projektorilla oli maailmoja syleilevät, syvät varjosävyt eikä mikään kohta puhki.
Toinen tykkäsi keveistä kuvista, joissa sai olla puhkipalaneitakin kohtia kunhan kaikki oli heleän vaaleata.
Ja tietysti kuvattiin sille suosikkifilmille. Vaikka se oli luomua. Mutta kuitenkin valittiin erilaisista värin- ja kontrastintoistoista mieleisin :)
Yksi koulukunta ovat olleet myös negatiivinpolttajat: Kuva on kunnon kuva vain jos se on uniikki. Jos kuvasta otetaan numeroidut 5 vedosta, niin se on siinä. Negat poltetaan sen jälkeen.
Kuvista tulee näin jotakin paljon hienompaa ja parempaa.
Minulle valokuva on tärkeä elämysten ja muistojen tallentamisessa ja niiden synnyttämien tunteiden läpikäynnissä. Kuvat voivat kokea raskastakin käsittelyä jos se auttaa tuloksen saavuttamisessa.
Hyvä kuva on sellainen, jota voi katsoa seinällä ja palata tilanteeseen jossa se sai alkunsa. Nimenomaan sai vasta alkunsa. Kuva ei synny nappia painamalla, vaan napin painallus on yksi osa matkalla kohti sitä hyvää kuvaa.
Todellisuutta ei voi mitata sellaisenaan, ainakaan meidän tuntemiemme luonnonlakien mukaan. Mittaaminen muuttaa aina ennakoimattomalla tavalla mitattavaa systeemiä. Täydellisyyden vaatiminen on loputon epäonnistumisten suo.Mielipuoli kirjoitti:Valokuva ei ikinä ole autenttinen, koska todellisuutta ei voi tallentaa sellaisenaan.
Paljon rooleja. Valokuva voi palauttaa paikalla olleen mieleen muistoja. Valokuva voi tuottaa jollekin, joka ei ole paikalla, jotain tietoa siitä miltä siellä näyttää. Valokuva voi olla kaunis tai kiinnostava sellaisenaan. Valokuva voi tuottaa tietoa siinä näkyvistä kohteista (vaikka geologi voi nähdä vuoren kuvasta omaan tieteenalaansa liittyviä asioita). Sinä tunnut tarttuvan vahvimmin jonkinlaiseen juridistyyppiseen todistamiseen, jossa muut epäilevät sinun valehtelevan ja kuvan pitää osoittaa epäilyt vääriksi. Mutta juuri siinä roolissa valokuva on ollut vasin hutera heti keksimisestään asti. Melkein heti keksittiin myös perustekniikat kuvien manipulointiin. Minusta kuva on paljon toimivampi noissa muissa tarkoituksissa ja niissä ei lopultakaan ole niin hirveästi väliä paljonko kuvaa on käsitelty. Joskus noita asioita dokumentoidaan vaikkapa piirtämällä, joskus jopa muistinvaraisesti.Mutta mikä rooli sitten jää valokuville, jotka yrittävät esittää jotakin todellista näkymää?