Canonin ISO:t

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti:Niinpä tietysti. Mun moka. Olisihan se pitänyt muistaa, että DIN 21 on 100 ASA ja DIN 27 on 400 ASA. Eli kolme pykälää per EV. Silti sillä olisi yksinkertaisempi laskea valotuksen muutos kuin noilla kameroissa käytetyillä ISO-arvoilla.
Niin, kolme pykälää per EV on huimasti helpompaa kuin tuplaus tai kahdella jako?

Aika moni hokaa että 1600 on 200 suhteen kolme aukkoa, mutta onko siis kadulla pysäytetylle yhtä helppa sanoa mikä yhteys on 24:llä ja 33:lla? Koittakaa huomenna.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9465
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

OskuK kirjoitti:Aika moni hokaa että 1600 on 200 suhteen kolme aukkoa, mutta onko siis kadulla pysäytetylle yhtä helppa sanoa mikä yhteys on 24:llä ja 33:lla? Koittakaa huomenna.
En epäillyt hetkeäkään, ettetkö tässäkin jänkkäisi vain jänkkäyksen vuoksi. Ongelma ei ole ollutkaan näillä n. 6400 hujakoille rajoittuvilla luvuilla. Sitten kun aletaan puhummaan yli miljoonan luvuista, niin homma menee hankalammaksi. Esimerkiksi montako aukkoa on ISO 51 200 ja ISO 1 638 400 välillä? Pimeässä ja pakkasessa lapaset kädessä lasku voi tuntua hankalalta. Sen sijaan DIN 48 -> 63 selviää laskutoimituksella 63-48 = 15 jaettuna kolmella = 5 aukkoa.

Ja oikeastaan en tiedä miksi kadulla pysäytetyltä pitäisi kysyä. Se on Juhannus käsillä, ennen kuin olet selittänyt edes aukko-aika-herkkyys -kolmion ns. tavan tallaajalle. Olen tässä nyt muutamana vuotena kiertänyt aika paljon tavallisille harrastajille suunnattuja (työväenopiston) kursseja ja siellä olen saanut havaita, että ihan perusasiat on auttamatta hukassa. Jo se, että aukko pienenee, kun luku suurenee aiheuttaa monessa ylitsepääsemätöntä ahdistusta. Puhumattakaan siitä, että objektiivista löytyy himmennin, jota jostain syystä kutsutaan sitten yht'äkkiä nimellä "aukko" on peilittömälle porukalle suuri kummastus. Kas kun näissä sähköisellä aukonohjauksella varustetuissa objektiiveissa ei himmentimen rakenne ja toiminta enää selviä. Useammallakin kurssilla mun vanha Nikonin 135/2.0DC on kiertänyt kädestä käteen ja sitä on ihmetelty, että mikäs tuolla liikkuu kun tästä renkaasta kääntää ja vetää tuota vipua.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Re: Canonin ISO:t

Viesti Kirjoittaja tvap »

Jovala kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mitä enemmän sitä herkkyyttä nostaa, sitä vähemmäksi sävyt ja värit käy. Ei se rakeisuus josta ilmeisesti puhut ole kuin yksi osa herkkyyden noston seurausta.
Luulisin:
Osa kohinasta johtuu lämpökohinasta analogipiireissä ja toinen osa valmistuksen epätarkkuuksista, jolloin kuvapisteiden A/D munnoksen tulos on eri vaikka fotoneita on kennoihin osunut yhtä paljon. No on siellä vielä ainakin A/D-muuntimeenkin liittyviä kohinalähteitä.
Koska (oikea) ISO:n nosto on analogiosan vahvistuksen nostoa, näkyy kohina A/D-muunnoksen tuloksessa vahvistetussa muodossa suoraan. Myös lämpökohina jos kohisevat komponentit on ennen (ISO-)vahvistinta.

A/D-muunnos sinänsä tuottaa yhtä monta bittiä (nykykameroilla 11 - 14) oli ISO-arvo mikä tahansa. Mutta jos kohteessa on kovasti dynamiikkaa, niin A/D-muunnin saattaa saturoitua. Ja se tekee sen vielä eri värikanaville eri aikaan (johtuen Bayer-maskin ominaisuuksista), josta johtuu värien heikentyminen ainakin kirkkaissa kohdissa.

Jos fotoneita taas tulee kennolle kovasti vähän, niin sen aiheuttamat ilmiöt on oma lukunsa.
Pitäis joskus kokeilla ottaa darkkeja tai biaseja kun ISO:t on käännetty kaakkoon.
Mun Canon antaa darkeille ISO 100:lla A/D-lukemia 120:n ympäristössä. Niissä näkyy selkeä kohinakomponentti, mutta ei ne mene lähellekkään nollaa. Kuinka käy täysillä ISO-arvoilla?
Ei se AD-muunnin saturoidu dynamiikan takia, vaan liian voimakkaan signaalin takia. Dynamiikkaa rajoittaa juuri signaali-kohinasuhde joka heikkenee herkkyyttä kasvatettaessa (pääsääntöisesti).


tepa
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Nythän on niin, että natsien järjestelmä on edelleen käytössä. ISO otti sekä amiriikkalaisten että saksalaisten järjestelmät standardinsa alle. DIN ei ole varsinaisesti kadonnut, sitä vain käytetään vähemmän.

ISO 100 = ISO 21°

https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed
odzmo
Viestit: 282
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

olli R kirjoitti: Digikameroiden ISO-herkkyys määritellään tyypillisesti keskiharmaalla. Joten virallisesti (ISO 50, 1/50, f/4.0) ja (ISO 100, 1/100, f/4.0) valottavat keskiharmaan samanlailla, ääripäistä ei puhuta mitään.
Tässä on tosiaan erotettava kameran ISO eli "herkkyys" kennon herkkyydestä. Kennon herkkyys on aina sama eli ns. natiivi herkkyys. Eli kun kameran "herkkyys" nostetaan 100 -> 200 ja sekä aika- että aukkoarvo pidetään samana, kamera todellisuudessa puolittaa valotusajan ja kertoo kennon mittausarvot kahdella. Seurauksena on dynamiikan puolittuminen eli pieneneminen yhdellä EV:llä. Käytännössä kennoelektroniikan kohina ym. häiriöt peittävät tämän dynamiikan puolittumisen kameran herkkyyttä tuplatessa kunnes päästään kameran ISO-arvoihin 1600 (riippuu kamerasta) ja siitä ylöspäin. Eli esim. yli 14 EV:n dynamiikan ISO 100:lla omaava Nikon on ISO 6400:lla enää n. 8 EV:n kamera. Canonilla käy muuten vastaavasti paitsi dynamiikan lähtöarvo ISO 100:lla on huonompi.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

odzmo kirjoitti:Tässä on tosiaan erotettava kameran ISO eli "herkkyys" kennon herkkyydestä. Kennon herkkyys on aina sama eli ns. natiivi herkkyys. Eli kun kameran "herkkyys" nostetaan 100 -> 200 ja sekä aika- että aukkoarvo pidetään samana, kamera todellisuudessa puolittaa valotusajan ja kertoo kennon mittausarvot kahdella. Seurauksena on dynamiikan puolittuminen eli pieneneminen yhdellä EV:llä.
Ja minä kun olen ollut siinä käsityksessä, että:
1) ISO rakentuu kennon herkkyyden ja kennoa seuraavan analogivahvistimen yhdistelmästä. Kameran ISO-nuppia kun kierretään, niin analogivahvistimen vahvistus muuttuu siten, että kokonaisuus vastaa haluttua ISO-arvoa.

2) Koska analogivahvistin on kallis rakentaa monelle eri vahvistukselle valittavaksi, niin kameroissa osa ISO-arvoista toteutetaan digitaalisesti kertomalla A/D-muuntimen tulos ISO:a vastaavalla vakiolla.

Minkä takia valotusaika puolitetaan esimerkissäsi?
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

odzmo kirjoitti:Eli kun kameran "herkkyys" nostetaan 100 -> 200 ja sekä aika- että aukkoarvo pidetään samana, kamera todellisuudessa puolittaa valotusajan ja kertoo kennon mittausarvot kahdella. Seurauksena on dynamiikan puolittuminen eli pieneneminen yhdellä EV:llä.
Jos aika pidetään samana, niin aika ei tosiaankaan puolitu, mutta tämä lienee ajatuslipsaus. Ja kuten Jovala toteaa: Kenno tuottaa analogiasignaalia (jännitettä) joka vahvistetaan analogisesti ja sitten ajetaan A/D-muuntimen läpi. Vahvistin tuottaa oman kohinansa, mutta digitaalinen kertominen tuottaisi kvantisointikohinan kasvamista.

Dynamiikan puolittuminen seuraa siis siitä, että dynamiikan alaraja määritellään tietynkokoisella signaali/kohina -suhteella. Koska vahvistaminen vahvistaa myös kohinan, niin dynamiikka vähenee heikon signaalin päästä. On tietysti mahdollista, että jos tätä alarajaa ei saada vielä esille alimmalla bitillä, niin ISO-herkkyyden nosto ei aiheuta dynamiikan puolittumistia. Tosin tämä taitaa edelleenkin olla utopiaa.

Mutta kannattaa vielä muistaa todellisuus, eikä pelkästään laitteiston maksimidynamiikka. Jos kuva alivalottuu, niin heitämme silloinkin sitä dynamiikkaa roskiin. ISO-arvon nostaminen on yleensä ihan hyväksi, silloin kun sitä tarvitaan.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Aika moni hokaa että 1600 on 200 suhteen kolme aukkoa, mutta onko siis kadulla pysäytetylle yhtä helppa sanoa mikä yhteys on 24:llä ja 33:lla? Koittakaa huomenna.
En epäillyt hetkeäkään, ettetkö tässäkin jänkkäisi vain jänkkäyksen vuoksi. Ongelma ei ole ollutkaan näillä n. 6400 hujakoille rajoittuvilla luvuilla. Sitten kun aletaan puhummaan yli miljoonan luvuista, niin homma menee hankalammaksi. Esimerkiksi montako aukkoa on ISO 51 200 ja ISO 1 638 400 välillä? Pimeässä ja pakkasessa lapaset kädessä lasku voi tuntua hankalalta. Sen sijaan DIN 48 -> 63 selviää laskutoimituksella 63-48 = 15 jaettuna kolmella = 5 aukkoa.

Ja oikeastaan en tiedä miksi kadulla pysäytetyltä pitäisi kysyä. Se on Juhannus käsillä, ennen kuin olet selittänyt edes aukko-aika-herkkyys -kolmion ns. tavan tallaajalle. Olen tässä nyt muutamana vuotena kiertänyt aika paljon tavallisille harrastajille suunnattuja (työväenopiston) kursseja ja siellä olen saanut havaita, että ihan perusasiat on auttamatta hukassa. Jo se, että aukko pienenee, kun luku suurenee aiheuttaa monessa ylitsepääsemätöntä ahdistusta. Puhumattakaan siitä, että objektiivista löytyy himmennin, jota jostain syystä kutsutaan sitten yht'äkkiä nimellä "aukko" on peilittömälle porukalle suuri kummastus. Kas kun näissä sähköisellä aukonohjauksella varustetuissa objektiiveissa ei himmentimen rakenne ja toiminta enää selviä. Useammallakin kurssilla mun vanha Nikonin 135/2.0DC on kiertänyt kädestä käteen ja sitä on ihmetelty, että mikäs tuolla liikkuu kun tästä renkaasta kääntää ja vetää tuota vipua.
Niinpä, mietit miksi on vaikeaa kun ei ole ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

itu kirjoitti:Nythän on niin, että natsien järjestelmä on edelleen käytössä. ISO otti sekä amiriikkalaisten että saksalaisten järjestelmät standardinsa alle. DIN ei ole varsinaisesti kadonnut, sitä vain käytetään vähemmän.

ISO 100 = ISO 21°

https://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed
Ei vaan kameroissa saa tuota valita.

Kamerakonffissa voisi olla vaikka 5 erilaista systeemiä, jokaiselle oma. Yksi hyvä olisi aukkopoikkeama 100 asan arvosta. Eli loogisesti paras! Modattu APEX Sv systeemi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

OskuK kirjoitti:Niinpä, mietit miksi on vaikeaa kun ei ole ;-)
Niin, helpompaa nykykameroilla on ajatella asiaa vain toisen potensseina, mielestäni ne turhat kaksi nollaa perästä voisi ottaa pois kun näytetään ruudulla. Sitten nuo 16384:t ja vastaavat olisivat mielekkäämpiä myös, kuin 1 638 400.
odzmo
Viestit: 282
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Jovala kirjoitti:
odzmo kirjoitti:Tässä on tosiaan erotettava kameran ISO eli "herkkyys" kennon herkkyydestä. Kennon herkkyys on aina sama eli ns. natiivi herkkyys. Eli kun kameran "herkkyys" nostetaan 100 -> 200 ja sekä aika- että aukkoarvo pidetään samana, kamera todellisuudessa puolittaa valotusajan ja kertoo kennon mittausarvot kahdella. Seurauksena on dynamiikan puolittuminen eli pieneneminen yhdellä EV:llä.
Ja minä kun olen ollut siinä käsityksessä, että:
1) ISO rakentuu kennon herkkyyden ja kennoa seuraavan analogivahvistimen yhdistelmästä. Kameran ISO-nuppia kun kierretään, niin analogivahvistimen vahvistus muuttuu siten, että kokonaisuus vastaa haluttua ISO-arvoa.

2) Koska analogivahvistin on kallis rakentaa monelle eri vahvistukselle valittavaksi, niin kameroissa osa ISO-arvoista toteutetaan digitaalisesti kertomalla A/D-muuntimen tulos ISO:a vastaavalla vakiolla.

Minkä takia valotusaika puolitetaan esimerkissäsi?
Esimerkki on minun - ehkä ymmärtämättömyydessäni vajavainen - versioni seuraavasta tekstistä:

" What is ISO on a digital camera?

Reading manufacturer literature, review sites, and online discussions, one is led to believe that ISO changes sensitivity, and changes exposure. These ideas are both incorrect.

Myth #1: ISO changes sensitivity. False! Digital cameras have only one sensitivity, given by the quantum efficiency of the sensor, and the transmission of the optics and filters over the sensor. ISO is simply a post-senor gain applied to the signal from the sensor.

Myth #2: ISO changes exposure. False! When you change ISO on a digital camera, two things are changed if the camera is in one of several auto modes. ISO changes only one thing in manual mode. In an auto mode, either exposure time, or f/ratio, or both are changed. F/ratio changes the diameter of the iris diaphragm which controls how much light gets through the lens. Exposure time limits the time light is collected by the sensor. It is the lens aperture and exposure time that determines exposure, not ISO. The second thing that changes with ISO, whether in manual mode or an auto mode is the range of light that is digitized. "

Lainaus on tuolta, missä asia myös paremmin perustellaan:

http://www.clarkvision.com/articles/iso/
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tuossa kakkoskohdassahan siis puhutaan siitä, että automaattivalotusta käytettäessä kamera vaihtaa valotusaikaa tai aukkoa silloin kun ISO muuttuu. Tämä on tietysti totta, mutta manuaalimoodissa kamera valottaa sen ajan mukaan minkä käyttäjä valitsee.

Toinen mitä en tuossa nyt oikein ymmärrä on kun sanotaan että ISO ei vaikuta kuvan valotukseen. Tottakai se vaikuttaa valotukseen jos valotuksella tarkoitetaan RAW-kuvan tallentamaa dataa. Eli jos kennon analogista signaalia vahvistetaan ennen AD-muunnosta enemmän silloin kun on käytössä suuri ISO-arvo niin kyllä se RAW-kuvan valotus mun mielestä on silloin eri vaikka aika ja aukko pysyis samana. Itse sensorin kannalta toki valotus on sama kuin matalammallakin ISO-arvolla koska sinnehän ei tule korkealla ISO-arvolla sen suurempaa määrää fotoneita ja sitäkautta kertyvää sähkövarausta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kameran suurinta ISO-arvoahan on helppo kasvattaa: sen kun nostaa joko analogivahvistimen suurinta vahvistusta tai kertoo digipuolella suuremmalla vakiolla. Helposti päästään neljään miljoonaan.

Aiheen tiimoilta hajattelua:

Jos kohteen dynamiikka on sama kuin mitä A/D-muunnoksesta saadaan ulos dynamiikkaa, niin dynamiikkakin säilyy. Jos vahvistys tehdään digipuolella, ja kuvapisteen bittileveys pidetään samana, niin dynamiikkaa menetetään.
Aiemman viestin esimerkin mukaiseti, kun signaali kerrotaan digitaalisesti kahdella, tarvitaan bittileveyteen yksi lisäbitti, jotta dynamiikka säilyisi. Esimerkiksi jos A/D-muunnin antaa 11 bittiä, niin kahdella kerrottuna tarvitaan 12 bittiä informaation säilyttämiseksi. RAW-kuvat säilötään yleensä 15- tai 16-bitin levyisinä per kennon kuvapiste, joten muutama bitti on tilaa.

Toinen asia on sitten se, että kameroiden A/D-muunnoksen bittileveys ei kerro välttämättä sitä, missä muunnin saturoituu (on siis "tapissa").
Esimerkiksi mun vanha Canon saturoituu arvossa 5248 (nyhtäsin taskusta noin arvion, en viitsi tarkistaa), jota suurempia arvoja kennosta ei saa ainakaan ISO-asetuksella 100 (en tiedä mikä saturoitumisrajan määrää), vaikka valottaa kuinka pitkään täydellä aukolla kirkasta valkosta seinää. Sehän on arvona bittileveyksien 12- (4096) ja 13-bitin (8192) välissä.

Jos hommaan otetaan mukaan kohinat, niin voidaan puhua dynamiikasta, jossa on huomioitu kohinan vaikutus: Kuinka monta bittiä irtoaa kuvapisteestä eri intensiteettejä. Se on aina pienempi tai yhtä suuri kuin A/D-muuntimen saturoitumisraja (yo. Canonissa 5249).

Parhaan resoluution määrää taas kuvakennon herkkyys. Herkimmät kykenevät erottamaan yhden fotonin - niitä voidaankin käyttää fotonilaskureina. Dynamiikka-alueen resoluution toinen ääripää onkin tässä: yksi bitti vastaa yhtä fotonia.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jovala kirjoitti:RAW-kuvat säilötään yleensä 15- tai 16-bitin levyisinä per kennon kuvapiste, joten muutama bitti on tilaa.
OT, mutta Nikonin RAW on ymmärtääkseni (toistaiseksi) aina 12- tai 14-bittistä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
odzmo
Viestit: 282
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Jovala kirjoitti:Kameran suurinta ISO-arvoahan on helppo kasvattaa: sen kun nostaa joko analogivahvistimen suurinta vahvistusta tai kertoo digipuolella suuremmalla vakiolla. Helposti päästään neljään miljoonaan.

Aiheen tiimoilta hajattelua:

Jos kohteen dynamiikka on sama kuin mitä A/D-muunnoksesta saadaan ulos dynamiikkaa, niin dynamiikkakin säilyy. Jos vahvistys tehdään digipuolella, ja kuvapisteen bittileveys pidetään samana, niin dynamiikkaa menetetään.
Aiemman viestin esimerkin mukaiseti, kun signaali kerrotaan digitaalisesti kahdella, tarvitaan bittileveyteen yksi lisäbitti, jotta dynamiikka säilyisi. Esimerkiksi jos A/D-muunnin antaa 11 bittiä, niin kahdella kerrottuna tarvitaan 12 bittiä informaation säilyttämiseksi. RAW-kuvat säilötään yleensä 15- tai 16-bitin levyisinä per kennon kuvapiste, joten muutama bitti on tilaa.

Toinen asia on sitten se, että kameroiden A/D-muunnoksen bittileveys ei kerro välttämättä sitä, missä muunnin saturoituu (on siis "tapissa").
Esimerkiksi mun vanha Canon saturoituu arvossa 5248 (nyhtäsin taskusta noin arvion, en viitsi tarkistaa), jota suurempia arvoja kennosta ei saa ainakaan ISO-asetuksella 100 (en tiedä mikä saturoitumisrajan määrää), vaikka valottaa kuinka pitkään täydellä aukolla kirkasta valkosta seinää. Sehän on arvona bittileveyksien 12- (4096) ja 13-bitin (8192) välissä.

Jos hommaan otetaan mukaan kohinat, niin voidaan puhua dynamiikasta, jossa on huomioitu kohinan vaikutus: Kuinka monta bittiä irtoaa kuvapisteestä eri intensiteettejä. Se on aina pienempi tai yhtä suuri kuin A/D-muuntimen saturoitumisraja (yo. Canonissa 5249).

Parhaan resoluution määrää taas kuvakennon herkkyys. Herkimmät kykenevät erottamaan yhden fotonin - niitä voidaankin käyttää fotonilaskureina. Dynamiikka-alueen resoluution toinen ääripää onkin tässä: yksi bitti vastaa yhtä fotonia.
Vieläkin olen ns. pihalla asiasta, joten pari lisäkysymystä.

Kohinatko selittävät sen, että digikameroiden kennojen dynamiikka, signaali-kohinasuhde ja väriherkkyys(?) putoavat kuin lehmän häntä ISO-arvoa suurennettaessa (dynamiikka 1 Ev kun ISO tuplataan)? Esimerkkinä D800:

http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-D8 ... erformance

Vai miten noita linkin käppyröitä on tulkittava?
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Yritän vääntää rautalangasta:

Pikseli koostuu valonkeräimestä, jossa valo muodostaa jännitteen johon kameran herkkyysasetus ei vaikuta. Seuraavaksi tätä jännitettä vahvistetaan analogisesti kameraan asetetun herkkyyden mukaisesti. Vasta tämän jälkeen tehdään A/D-muunnos.

Kohinaa syntyy jokaisessa vaiheessa, eli kohina kertautuu "käsittelyketjussa". Suuremmilla ISO arvoilla jo lähtöarvossa, eli siinä "valonkeräimen" jännitteessä on enemmän kohinaa. Analoginen vahvistus vahvistaa kohinaa yhtä paljon kuin itse "puhdasta" signaalia.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
odzmo
Viestit: 282
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

BacWooZ kirjoitti:Yritän vääntää rautalangasta:

Pikseli koostuu valonkeräimestä, jossa valo muodostaa jännitteen johon kameran herkkyysasetus ei vaikuta.
- - -
Suuremmilla ISO arvoilla jo lähtöarvossa, eli siinä "valonkeräimen" jännitteessä on enemmän kohinaa.
Eikös tässä ole jotain väärin?
Mistä valonkeräin tietää kohisevansa sitä enemmän mitä suurempi ISO-arvon asetus on?
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Arvasin, että vaikea on rautalangasta vääntää oikoen teorian mutkat suoriksi :)

Jos leikitään että yhden pikselin asteikko on 0-10 Volttia. Tilanteessa jossa ISOa joudutaan nostamaan, kennolle tulee vähemmän valoa, eli valonkeräimien koko asteikko ei ole enää käytössä. Jos ISO 100:lla kirkkaimmat kohdat kuvassa on esim 8 V, niin linssiä pari aukkoa himmentämällä ja nostamalla herkkyys 400:n huippuvalojen jännite onkin enää 2 V.

Edit: Kun tarkastellaan yksittäistä pikseliä aika-akselilla, valonkeräimen jännite sahaa kaiken aikaa. Mitä pienempi jännite on - sitä suurempi tämä sahausliike on suhteessa oikeaan signaaliin.
Viimeksi muokannut BacWooZ, Tammi 02, 2016 10 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Pros
Viestit: 176
Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24

Viesti Kirjoittaja Pros »

BacWooZ kirjoitti:Kohinaa syntyy jokaisessa vaiheessa, eli kohina kertautuu "käsittelyketjussa". Suuremmilla ISO arvoilla jo lähtöarvossa, eli siinä "valonkeräimen" jännitteessä on enemmän kohinaa. Analoginen vahvistus vahvistaa kohinaa yhtä paljon kuin itse "puhdasta" signaalia.
Eikös tämä ole päinvastoin? Sen sijaan kohinaa on suhteessa signaaliin enemmän (mikä on se merkittävä asia).
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Pros kirjoitti:
BacWooZ kirjoitti:Kohinaa syntyy jokaisessa vaiheessa, eli kohina kertautuu "käsittelyketjussa". Suuremmilla ISO arvoilla jo lähtöarvossa, eli siinä "valonkeräimen" jännitteessä on enemmän kohinaa. Analoginen vahvistus vahvistaa kohinaa yhtä paljon kuin itse "puhdasta" signaalia.
Eikös tämä ole päinvastoin? Sen sijaan kohinaa on suhteessa signaaliin enemmän (mikä on se merkittävä asia).
Nyt taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. Ehkä minä tulin väärinymmärretyksi:

"Suuremmilla ISO arvoilla jo lähtöarvossa, eli siinä "valonkeräimen" jännitteessä on enemmän kohinaa"

Tämä kohta tarkoittaa, että kohina lisääntyy herkkyyttä nostaessa - ei sitä, että kohinaa on enemmän kuin signaalia.

Se että kohinaa olisi enemmän kuin signaalia on jo toivoton tapaus.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Vastaa Viestiin