Ei ole.jalkku kirjoitti:No, aito valokuva on filmille tarkentunut käsittelemättömän objektiivin kautta tallentunut tilanne.
Niin voisi.Mutta tätä kinaa voisi jatkaa loputtomiin.
---
Filmi ei tee kuvasta yhtään aidompaa.
Ei ole.jalkku kirjoitti:No, aito valokuva on filmille tarkentunut käsittelemättömän objektiivin kautta tallentunut tilanne.
Niin voisi.Mutta tätä kinaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ei tosiaan ole. "Aitoa valokuvaa" ei ole olemassa muuta kuin jonkinlaisena ideaalina, joka on joko subjektiivinen kvaliteetti tai sosiaalinen konstruktio, ja silloinkin yksilöllisesti tulkinnanvarainen.mremonen kirjoitti:Ei ole.jalkku kirjoitti:No, aito valokuva on filmille tarkentunut käsittelemättömän objektiivin kautta tallentunut tilanne.
Negan retusointia tekevät vieläkin filmille kuvaavat muotokuvaajat.whisperd kirjoitti:Yleltä tuli joskus dokumentti valokuvauksen historiasta. En muista oliko se ennen filmiaikaa vai koska kun oli tapana värittää levyltä (vai negatiivista) kynällä näppylät ym "epäpuhtaudet" pois. Tavoitteena oli saada ihmiset näyttämään mahdollisimman kauniilta. Kemikaaleilla luotiin utuinen ja satumainen heku kuviin jne. Samanlaista kuvamanipulaatiota se oli ainakin potrettikuvaajilla kuin nykyään, tekniikka vaan oli toinen.
Mutta tämähän on juurikin perinteinen ja hyvä keskustelun aihe. Sillä tässä on vain mielipiteitä, ei varsinaista faktaa. Esimerkiksi sateella on turha keskustella siitä, sataako vai ei. Sen sijaan voidaan keskustella siitä, että onko hyvä kun sataa vai onko se huono.jalkku kirjoitti:Kuten olemme havainneet, saimme aikaiseksi keskustelun joka ei lopu koskaan. Henkilökohtaisesti lopetan tämän aiheen käsittelyn tähän. Kuten on jo todettu, ei totuutta ole, mielipiteitä meillä onneksi on. Kiitos kommenteista.
Entäs, jos siitä ryhmäpotretista on jo kuvanottohetkellä rajattu ryhmän reunassa lonniva suvun musta lammas (=mätämuna) pois? Kekkereissä oli, mutta kuvaan ei haluttu.Hel_NiS kirjoitti:Aito kuva on, mielestäni, sellainen, joka kuvastaa kohteen luonteen sekä tunnelman. Siihen ei ole lisätty totuuden vastaista infoa (tornado talvimaisemaan, Kennedy papiksi...) eikä poistettu (epämiellyttävä sukulainen ryhmäkuvasta). Muu käsittely, joka vahvistaa kuvan fiilistä on ok (rajaus, valotus, värit, vinjetointi, mv-käännös, komposiitti eri valotuksista...).
Hyvä kysymys. Kyseessä on tavallaan rajaus, ei poisto. Jos mätämuna olisi seisonut keskellä ja lopputuloksessa ei olisikaan, on sillon kyse ns epäaidosta. Kuvaaminen noin periaatteessa, on aina rajaamista ja rajallista.DorianBlue kirjoitti:Entäs, jos siitä ryhmäpotretista on jo kuvanottohetkellä rajattu ryhmän reunassa lonniva suvun musta lammas (=mätämuna) pois? Kekkereissä oli, mutta kuvaan ei haluttu.Hel_NiS kirjoitti:Aito kuva on, mielestäni, sellainen, joka kuvastaa kohteen luonteen sekä tunnelman. Siihen ei ole lisätty totuuden vastaista infoa (tornado talvimaisemaan, Kennedy papiksi...) eikä poistettu (epämiellyttävä sukulainen ryhmäkuvasta). Muu käsittely, joka vahvistaa kuvan fiilistä on ok (rajaus, valotus, värit, vinjetointi, mv-käännös, komposiitti eri valotuksista...).