fotom kirjoitti:Jep, yleensä oikeissa videokameroissa ei ole automagiatarkennusta.
Hmm, mistähän tuo tulee? Otanpa esimerkin: http://www.canon.com/bctv/products/pdf/J11ex.pdf
Listahinta ilman alvia noin 14 000 GBP. Kyllä siihen tarkennuksen saa automaattiseksi. Arrilla on järjestelmässään mukana automagia, joten kaipailen perusteluja. Betacam SP -kameroista (maksoivat markka-aikana noin 400 000 mk optiikalla) muistan, että niissä oli kaikki automatiikat tarjolla. Miksi ei olisi?
Toki voi muistella että Betacam SP -kameroihin olisi saanut af-objektiiveja, vastaan niitä ei ole toistaiseksi tullut yhtään. Syynä lienee etten ole ollut niin rahakkailla keikoilla ja etten ole tätä nykyä kuvannut viittä vuotta tuoreemmalla kalustolla. Taisi olla joskus vuosikymmenen puolivälissä kun automagia alkoi tulemaan valloilleen myös tällä puolen. Kuitenkin edelleen, tyyris pää on nähtävästi ilman automagiaa (leffapuolen lasit):
Af assistant -toiminnalla olevia laseja on, mutta harva niitä käyttää. Manuaalitarkennus kun on edelleen ainoa joka toimii liikkuvassa kuvassa kuvaajan mietteiden mukaisesti ja eipä ole vastaan tullut minkäänlaista autofokusta joka osaisi tehdä tarkennuksen siirron tilanteesta riippumatta.
Osuin tässä taannoin keskusteluun, jossa kaksi videopuolen ammattilaista keskusteli laitteista. Vanhemmalla oli olallaan ylen kevyt keikkakamera, eli arviolta varmaan 10-20kg tavaraa. Nuoremalla oli 5dmkII normaaliogjektiivillä ja muutamalla pienellä lisätarvikkeella.
Vanhempi herrasmies oli erittäin kiinnostunut DSLR kuvauksen mahdollisuuksista, erityisesti syväterävyysalueen hallinnasta. Häntä kuitenkin häiritsi tuotteessa eniten sen koko.
Kaveri kiteytti mielestäni aika hyvin: pienestä koosta on etua silloin kun kameraa kuljetetaan, suuresta silloin kun sillä kuvataan.
Jos stillipuolsesta puhutaan, niin muistan miten jossain valokuvausjulkaisussa haastateltiin erästä laatukameroihin keskittynyttä kamerakauppiasta.
Kun häneltä tiedusteltiin minkälainen on hyvä kamera, ensimmäinen kriteeri taisi olla nimenomaan painava.
Tämä oli tietenkin filmiaikaan (minkä jo termistä laatukamera arvaakin), monenlaiset asiat ovat toki muuttuneet, mutta mielestäni perusasiat ovat edelleen samat. Isompi laite on vakaampi ja miellyttävämpi käyttää.
Oman käytön suhteen pitää sitten jokaisen itse pohtia minkälaisella kalustolla haluaa kuvata. Jos kamera jää kotiin kokonsa vuoksi, niin kuvat (ja videot) jäävät kokonaan ottamatta.
Tekee kaiken sen mitä nämä SLRt videotuella ja paljon muuta.
Kennosta ollaan oltu hyvin hiljaa eikä still kuvien ottamisesta ole suurempia mainintoja puhuttu. Aika sitten näyttää onko tämä tosiaan optimoitu 100% videotuotantoon, jolloin kennolla voisi olla joku varsin hyvin mihin vaan / pitkälle tulevaisuuteenkin riittävä 4-6Mpix (Full HD:han on karvan verran alle 2Mpix.) ja sitä paljon puhuttua dynamiikkaa paljon enemmän / kohinaa paljon vähemmän kuin µ4/3 still kameroissa...
ahz kirjoitti:Kaveri kiteytti mielestäni aika hyvin: pienestä koosta on etua silloin kun kameraa kuljetetaan, suuresta silloin kun sillä kuvataan.
Asiaa.
Minijärkkärien fyysinen kokoetu toteutuu nimenomaan pannareita käytettäessä, mutta yleensä näitä verrattaan räikeästi ff-kameraan + 600mm superteleen kera puolimetrisen vastavalosuojan ja päivitellään, miten kömpelöitä isot kamerat ovatkaan.
Mutta ruuvaapas kiinteä viiskymppinen, painoa (=vakautta) löytyy kilon verran, marginaalisen kuvanlaatueron lisäksi saat setin, joka istuu käteen.
5d on kuin tehty käsilleni, samaa ei voi sanoa peilittömistä neiti-kameroista, joiden kohdalla solmitaan sormet kolmeen kertaan umpisolmuun, jotta saadaan nivelet rikkova ergonominen painajainen aikaan.
fotom kirjoitti:Toki voi muistella että Betacam SP -kameroihin olisi saanut af-objektiiveja, vastaan niitä ei ole toistaiseksi tullut yhtään.
...
Manuaalitarkennus kun on edelleen ainoa joka toimii liikkuvassa kuvassa kuvaajan mietteiden mukaisesti...
No niin, eli kuten esimerkiksi Arreja saa automatiikalla, kaikkia magioita ei tietenkään ole pakko käyttää, vaikka ominaisuus on tarjolla. Olin tämän tiedon perässä.
Minijärkkärien fyysinen kokoetu toteutuu nimenomaan pannareita käytettäessä, mutta yleensä näitä verrattaan räikeästi ff-kameraan + 600mm superteleen kera puolimetrisen vastavalosuojan ja päivitellään, miten kömpelöitä isot kamerat ovatkaan.
Mutta ruuvaapas kiinteä viiskymppinen, painoa (=vakautta) löytyy kilon verran, marginaalisen kuvanlaatueron lisäksi saat setin, joka istuu käteen.
5d on kuin tehty käsilleni, samaa ei voi sanoa peilittömistä neiti-kameroista, joiden kohdalla solmitaan sormet kolmeen kertaan umpisolmuun, jotta saadaan nivelet rikkova ergonominen painajainen aikaan.
]
fotom kirjoitti: Jep, yleensä oikeissa videokameroissa ei ole automagiatarkennusta. Harmi, ettei L-sarjassa ole aukkorengasta mutta tilannetta pelastaa paljolti Samyangit.
Vielä kun ymmärtäisi, miten oikeat videokamerat liittyvät kyseenä oleviin valokuvauskameroihin.
Mainio kysymys meinasi kokonaan jäädä vastaamatta.
Liittyy ja aika paljonkin. Tuskin tutkittua tietoa on olemassa, mutta mitä olen nähnyt ja mitä kollegoilta kuullut, kuvataan tätänykyä huomattava osa suomalaisista mainoselokuvista mm. 5dmkII -aparaatilla. Merkit ovat selvät, eli nämä parin tonnin halppiskamerat menevät tietyntyyppisissä projekteissa kertaluokkaa kalliimman kaluston ohi jotta pauke vain käy. Syynä hinta, mutta myöskin osaavissa käsissä todella hyvä tekninen lopputulos.
Gallows kirjoitti:5d on kuin tehty käsilleni, samaa ei voi sanoa peilittömistä neiti-kameroista, joiden kohdalla solmitaan sormet kolmeen kertaan umpisolmuun, jotta saadaan nivelet rikkova ergonominen painajainen aikaan.
Tietysti sillä, että joukossa on myös motorisesti heikkolahjaisia tampioita joiden sormet ovat sananmukaisesti kuin nippu kikkeleitä, sojottaen kuin hullun mulkut, sinne tänne, voi tietysti perustella ihan mitä tahansa, vaikka että iPadia pienempien puheliminen tekeminen tulisi kieltää. Tai että nenää kaivaessa tulee ehdottomasti käyttää suojalaseja, kun sormi voi nenän sijasta rynnätä valtoimenaan silmään.
adele kirjoitti:
Tietysti sillä, että joukossa on myös motorisesti heikkolahjaisia tampioita joiden sormet ovat sananmukaisesti kuin nippu kikkeleitä, sojottaen kuin hullun mulkut, sinne tänne...
Niinpä joo. Tältäkin herralta tulisi kieltää kunnon patukka kun riisitikuillakin tulisi pärjätä..
Gallows kirjoitti:5d on kuin tehty käsilleni, samaa ei voi sanoa peilittömistä neiti-kameroista, joiden kohdalla solmitaan sormet kolmeen kertaan umpisolmuun, jotta saadaan nivelet rikkova ergonominen painajainen aikaan.
Tietysti sillä, että joukossa on myös motorisesti heikkolahjaisia tampioita joiden sormet ovat sananmukaisesti kuin nippu kikkeleitä, sojottaen kuin hullun mulkut, sinne tänne, voi tietysti perustella ihan mitä tahansa, vaikka että iPadia pienempien puheliminen tekeminen tulisi kieltää. Tai että nenää kaivaessa tulee ehdottomasti käyttää suojalaseja, kun sormi voi nenän sijasta rynnätä valtoimenaan silmään.
fotom kirjoitti: Jep, yleensä oikeissa videokameroissa ei ole automagiatarkennusta. Harmi, ettei L-sarjassa ole aukkorengasta mutta tilannetta pelastaa paljolti Samyangit.
Vielä kun ymmärtäisi, miten oikeat videokamerat liittyvät kyseenä oleviin valokuvauskameroihin.
Siten se liittyy, että sekä oikeita videokameroita että monia pääasiassa valokuvaukseen tarkoitettuja kameroita käytetään videon kuvaamiseen. Ja vaikka ei liittyisi, miksi ei saisi verrata?
fotom kirjoitti: Jep, yleensä oikeissa videokameroissa ei ole automagiatarkennusta. Harmi, ettei L-sarjassa ole aukkorengasta mutta tilannetta pelastaa paljolti Samyangit.
Vielä kun ymmärtäisi, miten oikeat videokamerat liittyvät kyseenä oleviin valokuvauskameroihin.
Siten se liittyy, että sekä oikeita videokameroita että monia pääasiassa valokuvaukseen tarkoitettuja kameroita käytetään videon kuvaamiseen. Ja vaikka ei liittyisi, miksi ei saisi verrata?
Mainittakoon vielä että sangen moni 5Dmkii/7d on todennäköisesti ostettu pääasiassa videokuvausta varten, näin kävi ainakin omalla kohdalla. Ja videopuolelta kalusto onkin viime aikoina enempi leipää hankkinut.
Anteeksi vain adele, mutta kyllä nuo peilittömät mikkihiiri-kamerat ovat minunkin mielestäni aivan perseestä jos puhutaan vähänkin vakavampiluonteisesta valokuvaustyöskentelystä. Sorry.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
spege kirjoitti:Anteeksi vain adele, mutta kyllä nuo peilittömät mikkihiiri-kamerat ovat minunkin mielestäni aivan perseestä jos puhutaan vähänkin vakavampiluonteisesta valokuvaustyöskentelystä. Sorry.
Kuinka monesta näistä mikkihiirikameroista on arvon Spegellä ihan todellista hands-on-kokemusta? Tietokoneen näppäimistön räpeltämistä ja foorumiselailua ei lasketa kokemukseksi.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
spege kirjoitti:Anteeksi vain adele, mutta kyllä nuo peilittömät mikkihiiri-kamerat ovat minunkin mielestäni aivan perseestä jos puhutaan vähänkin vakavampiluonteisesta valokuvaustyöskentelystä. Sorry.
Kuinka monesta näistä mikkihiirikameroista on arvon Spegellä ihan todellista hands-on-kokemusta? Tietokoneen näppäimistön räpeltämistä ja foorumiselailua ei lasketa kokemukseksi.
Jos haluan nauttia seuraavanlaisista ominaisuuksista valokuvaustyössäni niin voinko saavuttaa ne näillä lelukameroilla?
- Terävä ja kirkas etsinkuva niin että oma silmäni säätää valkotasapainon.
- 12 EV:n sävydynamiikka.
- Käyttökelpoinen ISO 6400.
- Kunnollinen syväterävyyden ja bokehin hallinta.
- Tarvittaessa veitsenterävä A2-kokoinen vedos.
- Nopea sarjakuvaus jatkuvalla AF:llä.
- Kunnollinen käyttöergonomia.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Eli vastataan aiheen sivusta, kun ei omaa kokemusta yksinkertaisesti ole.
En myöskään ole huomannut, että jokaisessa tilanteessa tarvitaan aivan kaikkia niistä äärimmäisistä suoritusarvoista joita kamera voi tarjota, mutta mikäli tosiaan joudut kuvaamaan vain sota-alueella jossa sataa jäätyneitä talebaneja vaakatasossa, niin eiku UV-filsu nenälle ja menoksi.
Nauttiminen on toki sallittua, ei siinä mitään.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
spege kirjoitti:
- Terävä ja kirkas etsinkuva niin että oma silmäni säätää valkotasapainon.
- 12 EV:n sävydynamiikka.
- Käyttökelpoinen ISO 6400.
- Kunnollinen syväterävyyden ja bokehin hallinta.
- Tarvittaessa veitsenterävä A2-kokoinen vedos.
- Nopea sarjakuvaus jatkuvalla AF:llä.
- Kunnollinen käyttöergonomia.