Makro kuvaamisesta

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

make58 kirjoitti:Vaikka minulta ei kysytty, niin tuolla oma sommitelmani:
http://maken.kuvat.fi/kuvat/macro/pack_ ... 5.jpg/full

Ylösalaisin käännetyn juomalasin pohjalle aseteltu norjanangervon kukka ja voikukan terälehtiä. Kuvassa näkyy myös asettelussa käytetty instrumentti; Kuulakärkikynä.
Ei hassumpi. Jotenkin kaipaisi jotain mikrokontrastia muutamiin paikkoihin, että niitä pienempiäkin yksityiskohtia erottuisi näistä esineiden pinnoista, mutta kuvakokokin toki näitä asioita rajoittaa.

Kuva kuitenkin tuntuu omassa ainokaisessa silmässä kaatuvan alavasempaan nurkkaan, kun yläoikeassa kulmassa, vaikkakin on hieman yksityiskohtia kiiltojen osalta, ei ehkä ole tarpeeksi substanssia perustelemassa alavasenpainotteisuutta. Jos varjopäätä avaisi hieman, saattaisi myös tuo kuvan oikea puoli keventyä hieman, jolloin kuvassa olisi ihan eri tavalla tasapainoa.

Heitän vielä oman paskeen tähän joukkoon, joka ei galleriapuolella saanut minkäänlaista kommenttia itse kuvaan liittyen, ikäänkuin vastalauseena kommentoimattomuudelle. Tiedän jo sen verran ihan omalla silmällä katsoen, että ensimmäiset kommentit tulevat liittymään siihen, että syväterävyysalueen lähipää oli liian lähellä kuvaajaa ja että sävyt on mitä on.

Sanon kuitenkin sen verran, että syväterävyysalue oli tarkkaan valittu siksi, että katsojanpuoleiset kintut olisivat kauttaaltaan riittävän terävät, kera katsojan puoleisen kyljen karvojen, että ötön kyljen pehmeys tulisi kuvaan myös. Nämä pörriäiset kun eivät pahemmin pelota millään tasolla ja näen ne samalla tavalla kuin pehmonallet, mutta pienempinä, jota halusin tuoda tässä kuvassa esiin, eikä sitä perinteistä "ötökässä on miljoona yksityiskohtaa ja se on rosoinen elukka" -fiilistä, jonka saa usein yliterävistä ja jopa jokseenkin inhorealistisista makrokuvista.

Kuva

Sen lisäksi, että silmäkin on sommiteltu kuvan keskipisteen tienoille, mikä muu on päin anusta?

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Wza83
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wza83 »

Rekka-Timppa kirjoitti:
Wza83 kirjoitti:Olen myös huomannut samoja piirteitä macrokuvissa kuin Jari. Tärkeintä tuntuu olevan mahdollisimman ison suurennuksen saavuttaminen ja terävyys, harvemmin näkee oikeasti hienoja ja ajatuksella sommiteltuja macrokuvia.
Miten sommittelet macrokuvan?
Jos on vielä esimerkkikuva laittaa niin hyvä.

T: TIMPPA
Ei paras mahdollinen esimerkkikuva mutta ei tähän hätään ehtinyt muuta kaivaa:

http://www.vesanikkanen.net/wp-content/ ... 05/fly.jpg

esim. NitroK:lla on usein hyviä otoksia tällä forumilla
J. Jyske

Viesti Kirjoittaja J. Jyske »

No höh! Aiheen otsikosta päättelin että joku on kehitellyt makron jolla kuvaus onnistuu miltei ittekseen, mutta tässähän olikin kyse jostain halvatun ötökkä- ja kukkakuvailusta.

Mitkäs valokuvauksen osa-alueet sireenillä on vielä mollaamatta?
hp photosmart 935
make58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make58 »

Zwa83:
Ei paras mahdollinen esimerkkikuva mutta ei tähän hätään ehtinyt muuta kaivaa:

http://www.vesanikkanen.net/wp-content/ ... 05/fly.jpg
Aivan helvetin hieno! Hyvä esimerkki makrosta, jossa suurennussuhde ei ole pääasia.
Make
Kipe

Re: Makro kuvaamisesta

Viesti Kirjoittaja Kipe »

jari siren kirjoitti:
Kipe kirjoitti:Useimmat meistä lienevät kuvanneet vesipisaroita kylpyhuoneessa, salamoita, ilotulituksia... jolloin tärkeätä on kuvan saaminen ja tekeminen on tärkeämpää kuin tulos.
Entäpä jos hankkisit elämän?
jari siren
Liittynyt: 12 Elo 2005 eli liittymisestä on kulunut 1384 päivää

Kipe
Liittynyt: 10 Tammi 2003 eli liittymisestä on kulunut 2329 päivää

Sinulla lienee 20 kertaa suurempi syy hankkia elämää :-)
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

J. Jyske kirjoitti:Mitkäs valokuvauksen osa-alueet sireenillä on vielä mollaamatta?
Oma-raaja kuvaus :-)
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Mitäpä jos opettelisitte kuvaamaan?
Aino itkulle löytyy aihetta.
Ensenada

Viesti Kirjoittaja Ensenada »

jari siren kirjoitti:Mitäpä jos opettelisitte kuvaamaan?
Aino ei itkenyt, vaan juoksi järveen.
Starday
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starday »

Kesä on tullut! Jarilta tuppaa tekstiä oikein provoon mitalla!
Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä, mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan...
http://www.youtube.com/user/Starday02
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Ens alkuun ylimääräisen hässäkän välttämiseks totean, että en ole itse mikään häävi makrokuvaaja....

Kuitenkin, taiteellisempaa ja ilmaisultaan luovempaa valokuvaa diggailevana, on silti myönnettävä, että arvostan ja kunnioitan laadukkaita lajikuva-henkisiä makroja jo ihan siitä syystä, että on kokemusta kuinka vaativaa tuo touhu on.

:)
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

jari siren kirjoitti:Luin hieman netti tekstejä ja olen ihmeissäni.
Kyseinen kuvaus lienee insinöörien ja muiden lahjatomien halussa?

...

Katselin oikein urakalla kuvia eilen ja suurin osa ns. laji kuvia, päin persettä somimieltuja muutenkin valokuvauksellisti hirveitä.

..

Muistan nuoruudesta nuo räkää nenästä valuvat syrjäytyneet, perhosten kerääjät.
Nyt ne kuvaa näkemänsä, ilman näkemystä nettiin?

Olen tässä katsellut muutaman vuoden nettiä, ja olen ihmeissäni. Valokuvaus kokonaisuudessaan on kyllä lahjattomien hallussa.
Kullekin kuvaajalle pitäisi laittaa julkaisurajoituksia ennen pätevöitymistä ja kuvaajan olisi ehdottomasti hankittava ns "julkaisupassi". Kaltaisiltani lahjattomilta kuvaajilta pitäisi katkoa kädet mikäli rikon näitä julkaisurajoituksia.

Olen myös vuosia lukenut netin keskustelupalstoja ja olen ihmeissäni. Useimmille pitäisi antaa kirjoitusrajoituksia ja ehdottomasti olisi hankittava ns "julkaisupassi". Useimpien kommentoijien tietokoneet olisi nykytietämyksen perusteella takavarikoitava ja kirjoittajat vietävä kansansivistyskeskukseen oppimaan uutta näkemystä.

Kaikki perhoskeräilijät, koiraharrastajat, runoilijat ja autontuunaajat yms olisi vietävä saunantaakse näkemyskasvatukseen ja ojennukseen tai siirrettävä kansansivistyskeskukseen oppimaan uutta näkemystä, sirenismiä. Valta vain niille ennennäkemättömien "koirasuden synty" ja "norsu imettää leijonaa" kaltaisten mestariteosten kuvaajille ja jo eläneille klassisille kirjailijoille. Maailmassa on jo niin paljon hyviä kuvaajia ja kirjoittajia, että lisää ei enää kaivata. Näin on! Fotofasismi tulee!!

..
OskuV

Viesti Kirjoittaja OskuV »

jari siren kirjoitti:Mitäpä jos opettelisitte kuvaamaan?
Tiivistäppä vielä lyhyesti millainen on hyvä kuva. Kaikkien mielestä. Entä milloin henkilö osaa kuvata? [/u]
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Munt kirjoitti:

...

Katselin oikein urakalla kuvia eilen ja suurin osa ns. laji kuvia, päin persettä somimieltuja muutenkin valokuvauksellisti hirveitä.

..

Olen tässä katsellut muutaman vuoden nettiä, ja olen ihmeissäni. Valokuvaus kokonaisuudessaan on kyllä lahjattomien hallussa.
Kullekin kuvaajalle pitäisi laittaa julkaisurajoituksia ennen pätevöitymistä ja kuvaajan olisi ehdottomasti hankittava ns "julkaisupassi". Kaltaisiltani lahjattomilta kuvaajilta pitäisi katkoa kädet mikäli rikon näitä julkaisurajoituksia.

Olen myös vuosia lukenut netin keskustelupalstoja ja olen ihmeissäni. Useimmille pitäisi antaa kirjoitusrajoituksia ja ehdottomasti olisi hankittava ns "julkaisupassi". Useimpien kommentoijien tietokoneet olisi nykytietämyksen perusteella takavarikoitava ja kirjoittajat vietävä kansansivistyskeskukseen oppimaan uutta näkemystä.

Kaikki perhoskeräilijät, koiraharrastajat, runoilijat ja autontuunaajat yms olisi vietävä saunantaakse näkemyskasvatukseen ja ojennukseen tai siirrettävä kansansivistyskeskukseen oppimaan uutta näkemystä, sirenismiä. Valta vain niille ennennäkemättömien "koirasuden synty" ja "norsu imettää leijonaa" kaltaisten mestariteosten kuvaajille ja jo eläneille klassisille kirjailijoille. Maailmassa on jo niin paljon hyviä kuvaajia ja kirjoittajia, että lisää ei enää kaivata. Näin on! Fotofasismi tulee!!

..
Valokuvaus, tuo ilmaisumuodoista demokraattisin. Riittää, että osaat painaa nappia. Näin on hyvä, sanoi jumala ja jatkoi lepäämistään pitkään kaikkien päivien jälkeenkin sekaantumatta soppaan. Ihmiset vieköön vieköön autontuunajat (meillä on tehoja tarpeeksi jo tehtaalta) ja kommarit nurkantaakse, jos elämä siitä paranee.
pekkapotka.com
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Munt kirjoitti:

...

..

..
Valokuvaus, tuo ilmaisumuodoista demokraattisin. Riittää, että osaat painaa nappia. Näin on hyvä, sanoi jumala ja jatkoi lepäämistään pitkään kaikkien päivien jälkeenkin sekaantumatta soppaan. Ihmiset vieköön vieköön autontuunajat (meillä on tehoja tarpeeksi jo tehtaalta) ja kommarit nurkantaakse, jos elämä siitä paranee.
pekkapotka.com
Munt

ppotka kirjoitti: Ihmiset vieköön vieköön autontuunajat (meillä on tehoja tarpeeksi jo tehtaalta) ja kommarit nurkantaakse, jos elämä siitä paranee.
Eipäs heitetä huumorilla ja filosoofialla!
Autontuunauskuvat ovat aivan karmeita, ilmanputsari lähes aina keskellä konehuonetta ja koko moottori samoin. Ei minkäänlaista käsitystä klassisesta sommittelusta, kone 1/3 syylärin taakse ja ilmanputsari rikkomaan sommitelmaa ja tuomaan jännitystä vaikkapa aivan yläkulmaan ja johan paranee. Ja se letkujen ja kaapelien sekamelska! Yäk! Ei mitään käsitystä kauneudesta. Virranjakajassa ruma bokeh ja jarrutehostin aina samassa paikassa. Itse siirsin jarrutehostimen kiinni syyläriin ja tulpat kauniiseen riviin tuomaan jatkuvuutta tuulilasinpyyhkimien alle. Syylärin alavesiletkusta tuleva höyry luo tallin hämärässä kuvaan aamu-usvaista tunnelmaa ja ilmassa haisee kahvi, pakokaasu, bensa ja halpa sikaari.

..
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Ymärrytä sille että kyseessä on valokuvaus, mihin pätee ihan samat hyvän kuvan säännöt näyttää unohtuneen, ei ratkaisevia hetkiä, ei somiteluita, eikä muitakaan valokuvauksessa hyväksi havaittuja tapoja.
Kuvan onnistumista arvioidaan tarkenuksen ja tunnistettavuuden ehdoilla.

Valaistukseksi tarjotaan rengas salamaa, joka on kuion suora salama henkilökuvissa, mennäkö hyönteisharrastajien ehdoilla, mitä on bongattu.

Ei helvetti kai se on myös valokuvausta?
Vähän tuosta tekniikasta joka helpottaa itse kuvaamaista. Spakaatiin menevä jalusta ,taikka hiekka ja hernepussi.Hyvä apulaite jalustan nokkaan on ruuvikierteinen tarkennuskisko. Sillä etäsyyden säätö on millin tarkkaa,sen sijaan etää yrittäisit töniä jalustaa parempaan asentoon ,kun tarkennusetäisyys on pieni.Mukaan kuuluvat myös kunnon atrappi, makeaa vettä suihkupullossa.Ja tietenkin sakset, joilla tehtään ensimmäinen manipulointi maastossa.
Munt

Joo, avauksesta näkee suoraan, että makrokuvauksesta ei ole mitään hajua.

Moniko "normikuvaaja" on edes ajatellut, että kevyt tuuli tekee heikikossa vastaavaa heiluntaa (etsimessä), kuin pahin mahdollinen hirmumyrsky tavallisessa metsässä. Jos kuvaat pikku tuulella kukalla olevaa ötökkää ja vertaat sitä vaikkapa motoristin kuvaamiseen, niin tuon motoristin pitäisi tehdä sekunnissa jopa yli 100 metrin edestakainen liike, jotta oltaisiin samassa tilanteessa.
Lentokuvaajien arvosteluun taas pätee se, että motoristi tulisi samassa sekunnissa useiden kilometrien päästä siihen eteen satunnaiseen kohtaan... tai painaisi ohi. Tarkenna siinä siihen ratkaisevaan hetkeen...

Sopii lyödä se makro siihen runkoon kiinni ja ruveta kuvaamaan niitä "ratkaisevia hetkiä". Siihen asti kaikki arvostelu on tyhjää puhetta...

..
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Tän ketjun saisi laittaa lukkoon tai vielä parempaa niin roskiksiin.

Ällitällit ovat parhaimmassa äänessä.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Vastaa Viestiin