Perustuuko kuvataidekauhu iluusioon kuvan realismista?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Suuri osa tieteellisistä kokeista tehdään myös sen takia, että siten suljetaan pois vaihtoehtoja kuinka asia ei ole.. Eli vaikka päätavoite ei löydykään, niin sitä lähemmäksi on tavallaan päästy.
Jari Puranen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

mvuori kirjoitti:Siinä mielessä 98 % tieteellisistä kokeista ja teorioista on syntyhetkellään onnistuneita - hyvin harvoin on tutkimustuloksena että "ei tämä nyt oikein sujunutkaan".
No, ehkä sitten pitää sanoa että omista ekologian kenttäkokeista on mennyt 98% pieleen ;-)
--------
Aves!
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Omasta valokuvataiteen saralla tekemästä työstäni on mennyt myös
tuo 98% pieleen, ainakin jos sitä arvotetaan taloudellisella menestyksellä. Vaan myöhäistä on enää uudellenkouluttautuakaan.

Kapa
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Joskus saattaa huomata, että "pieleen menneissä" töissä on ollut idullaan jotakin uutta, mitä ei silloisessa vaiheessa ole huomannut tai tunnistanut omaksi tuotannoksi. Vasta muutaman vuoden päästä huomaakin, että tuotahan ideaahan minä yritin toteuttaa silloin aikanaan, mutta aika ei ollut kypsä...
kielo

Viesti Kirjoittaja kielo »

Olen seurannut palstaa sen verran vähän, etten kaikkea apurahakeskustelua ole huomannut. Harva taiteilja nauttii esim. vuoden mittaista työskentelyapurahaa. Jotkut puolivuotista. Monet, useimmiten ainakin uransa alussa olevat, hakevat apurahaa esim. jollekin näyttelylle, produktiolle, jotkut tahot myöntävät laitehankintoihin, kirjoihin voi hakea laatutukea jne. Haetusta summasta saattaa saada vain osan ja jos saa, hakemus on ollut varmastikin hyvä ja projekti perusteltu. Yleensä hakemuksiin pitää liittää kuvaus työstä sekä kustannusarvio ja työsuunnitelma. On siis oltava jonkinnäköistä ajatusta siitä, mitä tulee tekemään, mahdollisia työnäytteitä, näyttelypaikat vireillä ja tietoa, mihin apurahan aikoo kayttää (esim. näyttelytilanvuokra, vedosten teettäminen, matkakulut, postikulut, kutsujen painatus, matkakulut, muut materiaalit, filmin kehitykset yms.)

Kun on saanut apurahan ja tursuttanut sen johonkin, pitää lähes kaikille myöntäjille tehdä tilitys kuitteineen. Toki monen taiteilijan suunnitelmat muuttuvat matkan varrella ja aihekin voi vaihtua, muttei apurahaa voi vain hupuloida johonkin. Jos taas ei ole mitään esitettävää ja raha seisoo tilillä, ei sitäkään hyvällä katsota. Aktiivinen olisi syytä olla, muuten ei ehkä tulevaisuudessa tipu mitään.
asm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asm »

mvuori kirjoitti:98 % tieteellisistä kokeista ja teorioista ei osoittaudu vääriksi, koska niiden ei ole tarkoituskaan olla "oikeita", vaan senhetkiseen tietämykseen perustuva paras malli siitä, miten maailma toimii ja mikä on asiain tila. Siinä mielessä 98 % tieteellisistä kokeista ja teorioista on syntyhetkellään onnistuneita - hyvin harvoin on tutkimustuloksena että "ei tämä nyt oikein sujunutkaan".
Lausuma ei taida oikein kestää tarkastelua tieteen historian valossa. Itse asiassa niitä todellisia edistysaskelia on aika harvassa tieteen polkujakin tallaavilla. Saattaa jopa kääntyä niin päin, että 2 % on sitä pysyvää tulosta, ja 98 % ei kestä aikaa. Syntyhetkellään mikään 'tieteellinen koe ja teoria' ei ole onnistunut, asiaan kuuluu tiedeyhteisön testaus, varmistus ja tarkistus. Vasta kun muutkin ovat kokeissaan saanet varmistavia tuloksia, voidaan 'teoria' hyväksyä onnistuneeksi.

Vastikäänhän muuan korealainen sai hyvin käänteentekeviä tuloksia kokeiluissaan - muut vain eivät kuvailluilla menetelmillä päässeet samoihin, joten: se siitä.

Ns. ressujeffin tutkimus tai muu nollatutkimus on sitten luku sinänsä. Nehän toki pitävät paikkansa, kun yleisesti tiedossa olevaa asiaa testataan. Eilen julkistettiin tutkimus, jonka mukaan opetus heikentää oppimistuloksia, ainakin tietyn rajan jälkeen. Ja näinhän se on - seikka oli selvä jo 40 vuotta sitten kun itse kävin koulua: jos lukiossa nautti opetusta neljä vuotta kolmen asemasta, olivat tulokset keskimäärin huonommat kuin kolmeen vuoteen tyytyneillä.

http://www.vatt.fi/julkaisut/tutkimus.asp?id=662
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

asm kirjoitti:Vastikäänhän muuan korealainen sai hyvin käänteentekeviä tuloksia kokeiluissaan - muut vain eivät kuvailluilla menetelmillä päässeet samoihin, joten: se siitä.
Mikäli puhumme samasta tapauksesta kyseinen tapaus oli alkujaankin huijaus tai sellaiseksi se muuttui, kun ei homma luistanut. Muutoin olen samaa mieltä tieteenteon "onnistumisprosentista". Paljon on vielä tutkimatta ja kehittämättä.
objektiivinen puoliharrastelija
VilleJ

Re: Perustuuko kuvataidekauhu iluusioon kuvan realismista?

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

OskuK kirjoitti:Valokuvauksen harrastelijoilla on usein suuri vastenmielisyys kaikkea taiteeseen liittyvää kohtaan.
Mulla on juuri päinvastoin :) Harrastan itse mm. piirtämistä ja maalaamista sekä soitan pianoa. Käyn Kiasmassa, museoissa, näyttelyissä yms. - mutta pakko myöntää, en muista taiteilijoita tai säveltäjiä =D Ei ne henkilöt tai teoksen nimi, vaan se itse luomus! Pari luomusta on jäänyt mieleen: Edelfeltin teos, jossa Kaarle-herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista sekä Löfgrenin maalaus Kaarina Maununtyttärestä ja Erik XIV:stä.

Taide on kiinnostanut (kiinnostaa edelleen) jopa niin paljon, että olin mennä muotoiluinstituuttiin / taideteolliseen korkeakouluun - ajaiduin kuitenkin kovin rahvaammalle alalle luonnontieteisiin. Taidetta voi sitten harrastaa omalla ajallaan, töitä tehdä muiden asioiden parissa. Jokseenkin edelleen tekisi mieli hakeutua taideteolliseen. Valitettavasti yhdessä elämässä ei ehdi kaikkea mitä haluaisi!
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

ruutu kirjoitti:Joskus saattaa huomata, että "pieleen menneissä" töissä on ollut idullaan jotakin uutta, mitä ei silloisessa vaiheessa ole huomannut tai tunnistanut omaksi tuotannoksi. Vasta muutaman vuoden päästä huomaakin, että tuotahan ideaahan minä yritin toteuttaa silloin aikanaan, mutta aika ei ollut kypsä...
Kyllä vain. Onnellisinta on että digillä ne on poistettu häiritsemästä jo kamerassa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

kielo kirjoitti:Monet, useimmiten ainakin uransa alussa olevat, hakevat apurahaa esim. jollekin näyttelylle, produktiolle, jotkut tahot myöntävät laitehankintoihin, kirjoihin voi hakea laatutukea jne. Haetusta summasta saattaa saada vain osan ja jos saa, hakemus on ollut varmastikin hyvä ja projekti perusteltu. Yleensä hakemuksiin pitää liittää kuvaus työstä sekä kustannusarvio ja työsuunnitelma. On siis oltava jonkinnäköistä ajatusta siitä, mitä tulee tekemään, mahdollisia työnäytteitä, näyttelypaikat vireillä ja tietoa, mihin apurahan aikoo kayttää (esim. näyttelytilanvuokra, vedosten teettäminen, matkakulut, postikulut, kutsujen painatus, matkakulut, muut materiaalit, filmin kehitykset yms.)

Kun on saanut apurahan ja tursuttanut sen johonkin, pitää lähes kaikille myöntäjille tehdä tilitys kuitteineen. Toki monen taiteilijan suunnitelmat muuttuvat matkan varrella ja aihekin voi vaihtua, muttei apurahaa voi vain hupuloida johonkin. Jos taas ei ole mitään esitettävää ja raha seisoo tilillä, ei sitäkään hyvällä katsota. Aktiivinen olisi syytä olla, muuten ei ehkä tulevaisuudessa tipu mitään.
Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.

Waldo's Peoplen Waldo:

Hely

Viesti Kirjoittaja Hely »

OskuK kirjoitti:
Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Jotenki tutunoloinen juttu....oon jossain lueskellu fooruumia ja havainnut tällaista :D
Kuningas kohkausta jo vuodesta 2005
Täys typerys vuodesta 2006
OskuK

Hely kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Jotenki tutunoloinen juttu....oon jossain lueskellu fooruumia ja havainnut tällaista :D
Niinpä, ihan dela vou -olo tuli itsellekin ;-}

Waldo's Peoplen Waldo:

jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Jotenkin erikoista että kaiken kirjoituksen oletetaan lähtevän kateudesta ja katkeruudesta, leikö sittet olettajalla itsellään moiset motiivit?
Koska nyt monikaan ei ole lukenut aikaisempia viestejäni aiheesta, niin ilmoitattekoon että minä kärjistän ja kyseenalaistan, kirjoitukseni ei vältämättä edes edusta omaa mielipidettäni asiasta, vaan asioita kun voi katsella niin monelta kannalta.
Kokemus pohjaisesti olen tullut siihen tulokseen että netissä ei synny asioista keskustelua ilman että jollain menee hernenenään, puhtaalla asiapohja oleva keskustelu kuolee välittömästi.

Eli mielestäni taide ja taiteilija on tärkeä osa yhteiskuntaa.
Taidetta pitää siis tukea, vaikka tukijärjestelmiä voisi tarkastella.
Valokuvataide on mielessäni saman arvoinen kuin muukin kuvataide.
Taiteilijan tunnettavuus ei ole välttämättä tekemissä laadun kanssa.
ym.
Hely

OskuK kirjoitti: Niinpä, ihan dela vou -olo tuli itsellekin ;-}
Mä kyllä tarkoitin ihan sua enkä ketjun aloittajaa....... :(
OskuK

Hely kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Niinpä, ihan dela vou -olo tuli itsellekin ;-}
Mä kyllä tarkoitin ihan sua enkä ketjun aloittajaa....... :(
Jaajaa, no sitten vain toinen meistä on taas väärässä ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

Hely

Jatka vaan samaa rataa
MUUAAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAHA !!!!
kielo

Viesti Kirjoittaja kielo »

OskuK kirjoitti: Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Kuten muuallakin elämässä, kateus on läsnä myös apurahan jaossa. Jotkut kadehtivat ja toiset iloitsevat, jos joku pärjää.
Vemppu

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

kielo kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Kuten muuallakin elämässä, kateus on läsnä myös apurahan jaossa. Jotkut kadehtivat ja toiset iloitsevat, jos joku pärjää.
Ja usein ns. huono juttu muuttuukin oikein hyväksi jutuksi kun se kohdistuu itseen tai itse pääsee moittimastaan toiminnasta osalliseksi/sisälle toimintaan.
Hely

Vemppu kirjoitti:
Ja usein ns. huono juttu muuttuukin oikein hyväksi jutuksi kun se kohdistuu itseen tai itse pääsee moittimastaan toiminnasta osalliseksi/sisälle toimintaan.
Juuri näin..........

Kohta joku osaton kirjoittaa jeesustelijoista
OskuK

Vemppu kirjoitti:
kielo kirjoitti:
Nimenomaan, kyky nähdä asioita ulkopuolelta, toisten näkökulmasta ei tunnu olevan ihmisen, ainakaan suomalaisten ykköstaitoja. Kitistään ehkä suorastaan rikollisista myyntihinnoista, mutta ollaan samaan aikaan harkitsemassa tullirikosta. Tai valitetaan vedostamisen hinnasta, mutta toivotaan ettei näyttely saisi tukea.

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin