Perustuuko kuvataidekauhu iluusioon kuvan realismista?
-
- Viesti:
-
-
Joskus saattaa huomata, että "pieleen menneissä" töissä on ollut idullaan jotakin uutta, mitä ei silloisessa vaiheessa ole huomannut tai tunnistanut omaksi tuotannoksi. Vasta muutaman vuoden päästä huomaakin, että tuotahan ideaahan minä yritin toteuttaa silloin aikanaan, mutta aika ei ollut kypsä...
-
Olen seurannut palstaa sen verran vähän, etten kaikkea apurahakeskustelua ole huomannut. Harva taiteilja nauttii esim. vuoden mittaista työskentelyapurahaa. Jotkut puolivuotista. Monet, useimmiten ainakin uransa alussa olevat, hakevat apurahaa esim. jollekin näyttelylle, produktiolle, jotkut tahot myöntävät laitehankintoihin, kirjoihin voi hakea laatutukea jne. Haetusta summasta saattaa saada vain osan ja jos saa, hakemus on ollut varmastikin hyvä ja projekti perusteltu. Yleensä hakemuksiin pitää liittää kuvaus työstä sekä kustannusarvio ja työsuunnitelma. On siis oltava jonkinnäköistä ajatusta siitä, mitä tulee tekemään, mahdollisia työnäytteitä, näyttelypaikat vireillä ja tietoa, mihin apurahan aikoo kayttää (esim. näyttelytilanvuokra, vedosten teettäminen, matkakulut, postikulut, kutsujen painatus, matkakulut, muut materiaalit, filmin kehitykset yms.)
Kun on saanut apurahan ja tursuttanut sen johonkin, pitää lähes kaikille myöntäjille tehdä tilitys kuitteineen. Toki monen taiteilijan suunnitelmat muuttuvat matkan varrella ja aihekin voi vaihtua, muttei apurahaa voi vain hupuloida johonkin. Jos taas ei ole mitään esitettävää ja raha seisoo tilillä, ei sitäkään hyvällä katsota. Aktiivinen olisi syytä olla, muuten ei ehkä tulevaisuudessa tipu mitään.
Kun on saanut apurahan ja tursuttanut sen johonkin, pitää lähes kaikille myöntäjille tehdä tilitys kuitteineen. Toki monen taiteilijan suunnitelmat muuttuvat matkan varrella ja aihekin voi vaihtua, muttei apurahaa voi vain hupuloida johonkin. Jos taas ei ole mitään esitettävää ja raha seisoo tilillä, ei sitäkään hyvällä katsota. Aktiivinen olisi syytä olla, muuten ei ehkä tulevaisuudessa tipu mitään.
-
- Viesti:
Lausuma ei taida oikein kestää tarkastelua tieteen historian valossa. Itse asiassa niitä todellisia edistysaskelia on aika harvassa tieteen polkujakin tallaavilla. Saattaa jopa kääntyä niin päin, että 2 % on sitä pysyvää tulosta, ja 98 % ei kestä aikaa. Syntyhetkellään mikään 'tieteellinen koe ja teoria' ei ole onnistunut, asiaan kuuluu tiedeyhteisön testaus, varmistus ja tarkistus. Vasta kun muutkin ovat kokeissaan saanet varmistavia tuloksia, voidaan 'teoria' hyväksyä onnistuneeksi.mvuori kirjoitti:98 % tieteellisistä kokeista ja teorioista ei osoittaudu vääriksi, koska niiden ei ole tarkoituskaan olla "oikeita", vaan senhetkiseen tietämykseen perustuva paras malli siitä, miten maailma toimii ja mikä on asiain tila. Siinä mielessä 98 % tieteellisistä kokeista ja teorioista on syntyhetkellään onnistuneita - hyvin harvoin on tutkimustuloksena että "ei tämä nyt oikein sujunutkaan".
Vastikäänhän muuan korealainen sai hyvin käänteentekeviä tuloksia kokeiluissaan - muut vain eivät kuvailluilla menetelmillä päässeet samoihin, joten: se siitä.
Ns. ressujeffin tutkimus tai muu nollatutkimus on sitten luku sinänsä. Nehän toki pitävät paikkansa, kun yleisesti tiedossa olevaa asiaa testataan. Eilen julkistettiin tutkimus, jonka mukaan opetus heikentää oppimistuloksia, ainakin tietyn rajan jälkeen. Ja näinhän se on - seikka oli selvä jo 40 vuotta sitten kun itse kävin koulua: jos lukiossa nautti opetusta neljä vuotta kolmen asemasta, olivat tulokset keskimäärin huonommat kuin kolmeen vuoteen tyytyneillä.
http://www.vatt.fi/julkaisut/tutkimus.asp?id=662
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
spesialisti
gmail(at)sakari.fi
-
- Viesti:
Mikäli puhumme samasta tapauksesta kyseinen tapaus oli alkujaankin huijaus tai sellaiseksi se muuttui, kun ei homma luistanut. Muutoin olen samaa mieltä tieteenteon "onnistumisprosentista". Paljon on vielä tutkimatta ja kehittämättä.asm kirjoitti:Vastikäänhän muuan korealainen sai hyvin käänteentekeviä tuloksia kokeiluissaan - muut vain eivät kuvailluilla menetelmillä päässeet samoihin, joten: se siitä.
objektiivinen puoliharrastelija
-
Re: Perustuuko kuvataidekauhu iluusioon kuvan realismista?
Mulla on juuri päinvastoin :) Harrastan itse mm. piirtämistä ja maalaamista sekä soitan pianoa. Käyn Kiasmassa, museoissa, näyttelyissä yms. - mutta pakko myöntää, en muista taiteilijoita tai säveltäjiä =D Ei ne henkilöt tai teoksen nimi, vaan se itse luomus! Pari luomusta on jäänyt mieleen: Edelfeltin teos, jossa Kaarle-herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista sekä Löfgrenin maalaus Kaarina Maununtyttärestä ja Erik XIV:stä.OskuK kirjoitti:Valokuvauksen harrastelijoilla on usein suuri vastenmielisyys kaikkea taiteeseen liittyvää kohtaan.
Taide on kiinnostanut (kiinnostaa edelleen) jopa niin paljon, että olin mennä muotoiluinstituuttiin / taideteolliseen korkeakouluun - ajaiduin kuitenkin kovin rahvaammalle alalle luonnontieteisiin. Taidetta voi sitten harrastaa omalla ajallaan, töitä tehdä muiden asioiden parissa. Jokseenkin edelleen tekisi mieli hakeutua taideteolliseen. Valitettavasti yhdessä elämässä ei ehdi kaikkea mitä haluaisi!
-
Kyllä vain. Onnellisinta on että digillä ne on poistettu häiritsemästä jo kamerassa ;-)ruutu kirjoitti:Joskus saattaa huomata, että "pieleen menneissä" töissä on ollut idullaan jotakin uutta, mitä ei silloisessa vaiheessa ole huomannut tai tunnistanut omaksi tuotannoksi. Vasta muutaman vuoden päästä huomaakin, että tuotahan ideaahan minä yritin toteuttaa silloin aikanaan, mutta aika ei ollut kypsä...
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.kielo kirjoitti:Monet, useimmiten ainakin uransa alussa olevat, hakevat apurahaa esim. jollekin näyttelylle, produktiolle, jotkut tahot myöntävät laitehankintoihin, kirjoihin voi hakea laatutukea jne. Haetusta summasta saattaa saada vain osan ja jos saa, hakemus on ollut varmastikin hyvä ja projekti perusteltu. Yleensä hakemuksiin pitää liittää kuvaus työstä sekä kustannusarvio ja työsuunnitelma. On siis oltava jonkinnäköistä ajatusta siitä, mitä tulee tekemään, mahdollisia työnäytteitä, näyttelypaikat vireillä ja tietoa, mihin apurahan aikoo kayttää (esim. näyttelytilanvuokra, vedosten teettäminen, matkakulut, postikulut, kutsujen painatus, matkakulut, muut materiaalit, filmin kehitykset yms.)
Waldo's Peoplen Waldo:
-
-
Niinpä, ihan dela vou -olo tuli itsellekin ;-}Hely kirjoitti:Jotenki tutunoloinen juttu....oon jossain lueskellu fooruumia ja havainnut tällaista :DOskuK kirjoitti:
Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
- Viesti:
Jotenkin erikoista että kaiken kirjoituksen oletetaan lähtevän kateudesta ja katkeruudesta, leikö sittet olettajalla itsellään moiset motiivit?
Koska nyt monikaan ei ole lukenut aikaisempia viestejäni aiheesta, niin ilmoitattekoon että minä kärjistän ja kyseenalaistan, kirjoitukseni ei vältämättä edes edusta omaa mielipidettäni asiasta, vaan asioita kun voi katsella niin monelta kannalta.
Kokemus pohjaisesti olen tullut siihen tulokseen että netissä ei synny asioista keskustelua ilman että jollain menee hernenenään, puhtaalla asiapohja oleva keskustelu kuolee välittömästi.
Eli mielestäni taide ja taiteilija on tärkeä osa yhteiskuntaa.
Taidetta pitää siis tukea, vaikka tukijärjestelmiä voisi tarkastella.
Valokuvataide on mielessäni saman arvoinen kuin muukin kuvataide.
Taiteilijan tunnettavuus ei ole välttämättä tekemissä laadun kanssa.
ym.
Koska nyt monikaan ei ole lukenut aikaisempia viestejäni aiheesta, niin ilmoitattekoon että minä kärjistän ja kyseenalaistan, kirjoitukseni ei vältämättä edes edusta omaa mielipidettäni asiasta, vaan asioita kun voi katsella niin monelta kannalta.
Kokemus pohjaisesti olen tullut siihen tulokseen että netissä ei synny asioista keskustelua ilman että jollain menee hernenenään, puhtaalla asiapohja oleva keskustelu kuolee välittömästi.
Eli mielestäni taide ja taiteilija on tärkeä osa yhteiskuntaa.
Taidetta pitää siis tukea, vaikka tukijärjestelmiä voisi tarkastella.
Valokuvataide on mielessäni saman arvoinen kuin muukin kuvataide.
Taiteilijan tunnettavuus ei ole välttämättä tekemissä laadun kanssa.
ym.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
-
Ja usein ns. huono juttu muuttuukin oikein hyväksi jutuksi kun se kohdistuu itseen tai itse pääsee moittimastaan toiminnasta osalliseksi/sisälle toimintaan.kielo kirjoitti:Kuten muuallakin elämässä, kateus on läsnä myös apurahan jaossa. Jotkut kadehtivat ja toiset iloitsevat, jos joku pärjää.OskuK kirjoitti: Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
-
Juuri näin..........Vemppu kirjoitti:
Ja usein ns. huono juttu muuttuukin oikein hyväksi jutuksi kun se kohdistuu itseen tai itse pääsee moittimastaan toiminnasta osalliseksi/sisälle toimintaan.
Kohta joku osaton kirjoittaa jeesustelijoista
Kuningas kohkausta jo vuodesta 2005
Täys typerys vuodesta 2006
Täys typerys vuodesta 2006
-
Nimenomaan, kyky nähdä asioita ulkopuolelta, toisten näkökulmasta ei tunnu olevan ihmisen, ainakaan suomalaisten ykköstaitoja. Kitistään ehkä suorastaan rikollisista myyntihinnoista, mutta ollaan samaan aikaan harkitsemassa tullirikosta. Tai valitetaan vedostamisen hinnasta, mutta toivotaan ettei näyttely saisi tukea.Vemppu kirjoitti:Ja usein ns. huono juttu muuttuukin oikein hyväksi jutuksi kun se kohdistuu itseen tai itse pääsee moittimastaan toiminnasta osalliseksi/sisälle toimintaan.kielo kirjoitti:Kuten muuallakin elämässä, kateus on läsnä myös apurahan jaossa. Jotkut kadehtivat ja toiset iloitsevat, jos joku pärjää.OskuK kirjoitti: Mutta jos itse ei saa mitään ja joku muu saa, niin katkeroittaahan se loppuelämäksi, kun kaikki menee väärin ja ihan epiksesti.
Waldo's Peoplen Waldo: