Eihän toi Windowsin versio juuri mihinkään peruskäytössä vaikuta, ulkonäkö hitusen erilainen kasissa ja kympissä kuin vanhemmissa. Töissä vielä 7 ja kotona nyt Vistan korvannut 10.OskuK kirjoitti:Itsekin tulin päivittäneeksi, mutta oikeastaan mikään ei muuttunut, eli siinä ei voita, eikä häviä.
Windows 10 kysymyksiä ja vastauksia.
-
- Viesti:
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
8 myytiin kans halvalla, 25euroa muistaakseni, joten ostin kaksi ;-)nsamppa kirjoitti:Voi olla vähän tyhmä kysymys ja onkin, mut missä on 8 ja 9? Ja ei. Ei ole edes kettuilua vaan uteliaisuudesta kyselen.
...asensin toisen, kokeilin ja se läppäri jäi hyllyyn -siihen oli sitten hyvä vetää heti 10 päälle, kun sen sai.
Et jos joku haluaa 8:n, niin täältä löytyy, on cd ja sarjanjumero ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Tänään käyttelin Win10-kotikonetta vain hetken, kone jäi käyntiin ja palasin koneelle reilun puolen tunnin päästä huomatakseni että kone on syystä tai toisesta sammunut. Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.
Käynnistyksen jälkeen kone kohta ilmoittaa että KB3120677 asennus ei jostain syystä onnistunut. Menen katsomaan Settings -> Windows Update, joka sanoo että koneesi on ajan tasalla. Painan kuitenkin nappia "Check for updates" jonka jälkeen löytää ja asentaa KB3120677:n sekä kertoo, että tarvitaan uudelleenkäynnistys. Teen käynnistyksen heti "Reboot now" -napista, jonka jälkeen kone taas sanoo että KB3120677 asennus failasi. Eli sama kierros taas alusta.
Google tietää että KB3120677:n kanssa on ollut muillakin ongelmia, mutta mitään kovin hyvää ratkaisua ei äkkiä katsoen näy. Tässä vaiheessa ei jaksa tehdä kaikkea tässä ehdotettua, joka ei sekään ole kysyjää auttanut (EDIT: Ajelin noi skannit mitä tuossa oli tehty ekana, ei mitään ongelmia löytynyt): http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... d2a04a4d65
Kävin sitten lopulta myös laittamassa Group Policy Editorista päivityksille päälle valinnan että "Notify for download and notify for install" eli päivityksistä tulee aina erikseen ilmoitus kun on ladattavissa ja käyttäjän pitäisi voida valita mitä lataa ja asentaa. Tästä huolimatta kun käyn Settings -> Windows Update katsomassa ja painan nappia Check for updates se suorilta lataa ja asentaa ton KB3120677:n. Mitään vaihtoehtoa jättää lataamatta ei ole, vaikka siellä Advanced-puolella nyt lukeekin että "Notify to download and install".
Käynnistyksen jälkeen kone kohta ilmoittaa että KB3120677 asennus ei jostain syystä onnistunut. Menen katsomaan Settings -> Windows Update, joka sanoo että koneesi on ajan tasalla. Painan kuitenkin nappia "Check for updates" jonka jälkeen löytää ja asentaa KB3120677:n sekä kertoo, että tarvitaan uudelleenkäynnistys. Teen käynnistyksen heti "Reboot now" -napista, jonka jälkeen kone taas sanoo että KB3120677 asennus failasi. Eli sama kierros taas alusta.
Google tietää että KB3120677:n kanssa on ollut muillakin ongelmia, mutta mitään kovin hyvää ratkaisua ei äkkiä katsoen näy. Tässä vaiheessa ei jaksa tehdä kaikkea tässä ehdotettua, joka ei sekään ole kysyjää auttanut (EDIT: Ajelin noi skannit mitä tuossa oli tehty ekana, ei mitään ongelmia löytynyt): http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... d2a04a4d65
Kävin sitten lopulta myös laittamassa Group Policy Editorista päivityksille päälle valinnan että "Notify for download and notify for install" eli päivityksistä tulee aina erikseen ilmoitus kun on ladattavissa ja käyttäjän pitäisi voida valita mitä lataa ja asentaa. Tästä huolimatta kun käyn Settings -> Windows Update katsomassa ja painan nappia Check for updates se suorilta lataa ja asentaa ton KB3120677:n. Mitään vaihtoehtoa jättää lataamatta ei ole, vaikka siellä Advanced-puolella nyt lukeekin että "Notify to download and install".
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 23, 2015 9 : 05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
Win10 ei suinkaan ole ainoa, joka tuota tekee.Rockford kirjoitti:Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
Mutta ainut joka poistaa vaikka tietoturvaohjelman koneesta. Tai muuta oleellisia ohjelmia. Sanoihin, että *sensuroitu* on toistaiseksiJKyytinen kirjoitti:Win10 ei suinkaan ole ainoa, joka tuota tekee.Rockford kirjoitti:Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.
Siis p a ? k a
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
-
Täältä yksi ääni miksi kannattaa laittaa 10
Minulle tuli rikkinäinen uudenkarhea läppäri. Parsin muovit kasaan, pikkuisen kolvia ja tilasin 500g kovalevyn. Latasin työkoneella USB tikulle win 10:n josta asensin sen henkiinherätetylle läppärille. Asennus osasi hakea kaikki driverit läppärille kun asennuksen yhteydessä annoin verkon salasanan. Siis ainakin tuo wifi heräsi henkiin ihan asennuspaketin ajureilla.
Täältä luettuani noista win 10:n tiedonjako-ominaisuuksista laitoin kiinni melkoisesti noita tiedonsiirtoja ja odotin hetken. Win 10 kaiveli kaikki tarvittavat ajurit ja latasi ne. Tarkastin asian vielä Acerin sivustoilta ja viimeisimmät versiot olivat käytössä.
Win10 käy asennuksen yhteydessä tarkastamassa onko ko. koneelle myönnetty lisenssi ja sen voi siis ajaa "kuolleeseen" koneeseen USB tikulta kunhan koneessa on ollut win 7 tai 8.
Tästä pikkuläppäristä tuli kamerareppuun sijoitettava keikkakone jossa Capture-NX ja Gimp sekä firefox. Näppärä kone johon siiirtää matsua joko FlashAir kortilla langattomasti tai irroittamalla SD kortti kamerasta.
Ainakin näin alkumetreillä roskikseen monossa ollut ja alle 50€ korjauskuluja maksanut keikkakone uusimmalla käyttiksellä näyttää hyvältä.
Minulle tuli rikkinäinen uudenkarhea läppäri. Parsin muovit kasaan, pikkuisen kolvia ja tilasin 500g kovalevyn. Latasin työkoneella USB tikulle win 10:n josta asensin sen henkiinherätetylle läppärille. Asennus osasi hakea kaikki driverit läppärille kun asennuksen yhteydessä annoin verkon salasanan. Siis ainakin tuo wifi heräsi henkiin ihan asennuspaketin ajureilla.
Täältä luettuani noista win 10:n tiedonjako-ominaisuuksista laitoin kiinni melkoisesti noita tiedonsiirtoja ja odotin hetken. Win 10 kaiveli kaikki tarvittavat ajurit ja latasi ne. Tarkastin asian vielä Acerin sivustoilta ja viimeisimmät versiot olivat käytössä.
Win10 käy asennuksen yhteydessä tarkastamassa onko ko. koneelle myönnetty lisenssi ja sen voi siis ajaa "kuolleeseen" koneeseen USB tikulta kunhan koneessa on ollut win 7 tai 8.
Tästä pikkuläppäristä tuli kamerareppuun sijoitettava keikkakone jossa Capture-NX ja Gimp sekä firefox. Näppärä kone johon siiirtää matsua joko FlashAir kortilla langattomasti tai irroittamalla SD kortti kamerasta.
Ainakin näin alkumetreillä roskikseen monossa ollut ja alle 50€ korjauskuluja maksanut keikkakone uusimmalla käyttiksellä näyttää hyvältä.
-
- Viesti:
No, eihän tuota ole pakko käyttää. Jos ei miellytä, niin pysyy vanhassa tai vaihtaa mäkkiin/linuxiin.panman kirjoitti:Mutta ainut joka poistaa vaikka tietoturvaohjelman koneesta. Tai muuta oleellisia ohjelmia. Sanoihin, että *sensuroitu* on toistaiseksi
Siis p a ? k a
Itse olen ollut kohtalaisen tyytyväinen mikkisoftin tuotteisiin puhelinta ja Vistaa myöten. Taitavat olla kaksi ko. firman tuotetta, jotka ovat saaneet eniten kuraa niskaan.
Ehkä olen joku MS fanaatikko tai sitten en. Olen kuitenkin onnistunut suututtamaan parikin MS:n korkeasti palkattua johtajastatuksella olevaa ihmistä arvostelemalla heidän tuotteitaan työelämässä. En vaan jaksa kauheasti miettiä käyttöjärjestelmän perään, enemmän merkitsee mitä sillä koneella saa tehtyä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Ei mullakaan mitään pahaa sanottaavaa Vistasta ole, se sentään teki yleensä mitä käskettiin, 10 tuntuu aika omapäiseltä vielä tässä vaiheessa.mremonen kirjoitti:Itse olen ollut kohtalaisen tyytyväinen mikkisoftin tuotteisiin puhelinta ja Vistaa myöten.
Itekään en haluis miettiä käyttiksen perään yhtään, mutta valitettavasti eilenkin Win10 pakotti siihen kun kone ei ollu pysynyt päällä silloin kuin olis pitäny. Tottakai tuokin on varmasti monessa suhteessa käyttäjän vika, mutta siltikin potuttaa käyttää tunteja tuollaisten juttujen ihmettelyyn.mremonen kirjoitti:En vaan jaksa kauheasti miettiä käyttöjärjestelmän perään, enemmän merkitsee mitä sillä koneella saa tehtyä.
-
- Viesti:
Onhan IE:täkin saanut 64-bittisenä vaikka kuinka kauan. Ongelmaksi tulee pluginit, jotka eivät toimi 64-bittisessä selaimessa.Jussi M kirjoitti:Moro
Winukkaan saa nyt Firefoxin 64 bittisen selaimen - se toki on vielä beta, mutta hyvin toimii ja on nopeampi kuin vanha foxi.
Suosittelen.
Tosin IE:tä (ja tätä uutta kauheutta) en oikein voi kenellekään suositella...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Joo, kyllä tuon kanssa tarkkana saa olla...Rockford kirjoitti:Ei mullakaan mitään pahaa sanottaavaa Vistasta ole, se sentään teki yleensä mitä käskettiin, 10 tuntuu aika omapäiseltä vielä tässä vaiheessa.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Win10 tekee todellakin kysymättä päätöksiä, joiden pitäisi ehdottomasti olla käyttäjän hyväksymiä. Käyttäjäkokemus tältä osin on huono, eikä kasvata luottamusta käyttäjän ja käyttöjärjestelmän välille. Muilta osin Win10 on varmaankin aivan ok. Minulla ainakin lähes kaikki toimii kuten ennenkin.
Lähes kaikki.
Nostan esille yhden rutinan aiheen omasta Win10:stäni (nörtin WoW-kone, muutoin elän Applen ekosysteemissä): analoginen, 3.5mm liittimin varustettu headset lakkasi toimimasta mikrofonin osalta. Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta mikki ei pelaa, tai jos pelaa yhtään jonkin helvetin ajuri-asetussadetanssin jälkeen, ääni on täynnä rutinaa, häiriöitä, taso on alhainen jne.
Olen kokeillut kaikki ns. "usual suspects", eri inputit, mikkiä toisessa koneessa, ajurit sekä MS:n että RealTekin sivuilta, tasoboostit, uudelleenasennukset jne. En saa toimimaan.
On aivan käsittämätöntä, että jokin niin triviaali, niin yksinkertainen perusasia kuin mikrofonin input lakkaa toimimasta käyttöjärjestelmäpäivityksestä johtuen, ja sen toiminnan palauttaminen tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä. En ole ongelman kanssa yksin. Netistä löytyy paljon vuodatusta samasta aiheesta ja läjäkaupalla ratkaisuehdotuksia joista mikään ei tunnu toimivan, tai toimii joillakin mutta toisilla ei.
Liittynee emolevyvalmistajaan ja ajureihin, mutta - yksinkertaisesti sanottuna - minua ei jumalauta kiinnosta hevon helvettiä mihinkä se liittyy, kun asian pitäisi vain toimia ilman että minun tarvitsee vaivata edes yhtä aivosolua asian pohtimiseen.
Lähes kaikki.
Nostan esille yhden rutinan aiheen omasta Win10:stäni (nörtin WoW-kone, muutoin elän Applen ekosysteemissä): analoginen, 3.5mm liittimin varustettu headset lakkasi toimimasta mikrofonin osalta. Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta mikki ei pelaa, tai jos pelaa yhtään jonkin helvetin ajuri-asetussadetanssin jälkeen, ääni on täynnä rutinaa, häiriöitä, taso on alhainen jne.
Olen kokeillut kaikki ns. "usual suspects", eri inputit, mikkiä toisessa koneessa, ajurit sekä MS:n että RealTekin sivuilta, tasoboostit, uudelleenasennukset jne. En saa toimimaan.
On aivan käsittämätöntä, että jokin niin triviaali, niin yksinkertainen perusasia kuin mikrofonin input lakkaa toimimasta käyttöjärjestelmäpäivityksestä johtuen, ja sen toiminnan palauttaminen tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä. En ole ongelman kanssa yksin. Netistä löytyy paljon vuodatusta samasta aiheesta ja läjäkaupalla ratkaisuehdotuksia joista mikään ei tunnu toimivan, tai toimii joillakin mutta toisilla ei.
Liittynee emolevyvalmistajaan ja ajureihin, mutta - yksinkertaisesti sanottuna - minua ei jumalauta kiinnosta hevon helvettiä mihinkä se liittyy, kun asian pitäisi vain toimia ilman että minun tarvitsee vaivata edes yhtä aivosolua asian pohtimiseen.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
-
Olen käyttänyt Foxia oletusselaimena niin pitkään, että IE/Edge on vähän taka alalla. Vanhassa 32bit Foxissa oli välillä "tukkoista" raskaimpien sivujen kanssa vaikka koneessa vääntö riittää.
Tämä 64bit versio pelittää huomattavasti paremmin.
-
Mitä itse Winukkaan tulee olen kaikki kodin koneet siihen päivittänyt ja hyvinhän tuo on toiminut. Käytössä on home / pro versioita.
Pyörii jopa vanhassa tyttären barebone miniläppärissä - pakkohan se oli kokeilla kun ilmaiseksi sai vaikka kone onkin jo eläkkeellä ;)
-
Vanhassa pöytäkoneessa pyörii developer preview ja HP pyörittää sitäkin ihan ok.
-
Päivittelin nyky koneen kovon ssd:ksi ja se meni ihan heittämällä Samsungin työkaluilla.
Ei tämä uusi Win nyt ihan niin surkea ole kuin mitä välillä annetaan ymmärtää.
Tämä 64bit versio pelittää huomattavasti paremmin.
-
Mitä itse Winukkaan tulee olen kaikki kodin koneet siihen päivittänyt ja hyvinhän tuo on toiminut. Käytössä on home / pro versioita.
Pyörii jopa vanhassa tyttären barebone miniläppärissä - pakkohan se oli kokeilla kun ilmaiseksi sai vaikka kone onkin jo eläkkeellä ;)
-
Vanhassa pöytäkoneessa pyörii developer preview ja HP pyörittää sitäkin ihan ok.
-
Päivittelin nyky koneen kovon ssd:ksi ja se meni ihan heittämällä Samsungin työkaluilla.
Ei tämä uusi Win nyt ihan niin surkea ole kuin mitä välillä annetaan ymmärtää.
Jussi
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tätä on juuri se mitä eilen tuli mieleen. Tuon listan kun saisi ja siitä voisi valita mitä asentaa ja mitä ei niin olisin aika tyytyväinen.Maffer kirjoitti:Mua rassaa eniten päivitysten kanssa temppuilu. Seiskassa oli rehellinen lista että nää ja nää olis ladattavana mut kympin kanssa saa riehua henkensä edestä jos haluaa selvittää mitä sieltä olis tulossa.
Tuskin kannattaa hätäillä tässä vaiheessa vaihtoa jos mitään erityistä tarvetta ei ole. Kymppi varmaan vielä paranee kun aikaa kuluu.Hel_NiS kirjoitti:Miksi vaihtaisin seiskasta kymppiin?
-
- Viesti:
Ehkä vielä ei ole kiirettä, mutta...Hel_NiS kirjoitti:Miksi vaihtaisin seiskasta kymppiin?
Nyt on tullut ensimmäisiä ohjelmia, jotka toimivat vain W10:ssä. Kahden vuoden päästä niitä on kohtuullinen määrä. Jos ei ikinä tarvitse uusia ohjelmia, niin vaihtamiseen ei ole akuuttia tarvetta. Ja tässä tapauksessa sana ikinä tarkoittanee yli 85-vuotiaita käyttäjiä.
Monella on ennenkin käynyt niin, että vaikka itse ei tarvitsisi uusien ohjelmien ominaisuuksia, niin jotkut tohelot kaverit tai työnantajat päivittävät uudempiin softaversioihin. Sitten tiedostot eivät enää aukea vanhemmilla versioilla.
Jos siis on pienikin todennäköisyys sille, että joutuu joskus päivittämään ohjelmiaan, niin jossain vaiheessa se vaihto tulee kuitenkin vastaan. Silloin vaihto kannattaa tehdä siinä vaiheessa, kun vaihto on vielä ilmainen.
Jos käyttää useampia koneita, niin minusta paras tapa on päivittää yksi ensin ja katsoa, mikä muuttuu. Tällä hetkellä minä en ole löytänyt yhtään estettä siirtyä W10:een. Ekan koneen päivitin heti silloin, kun W10:n testiversio oli saatavissa insidereille. Nyt alkavat kaikki windows-koneet olla kymppejä.
Kun kerran estettä ei ole ja vaihto tulee kuitenkin ajankohtaiseksi kohta, minä ainakin olen jo siirtynyt uuteen.
-
- Viesti:
Kympistä on sanottava se, että kone ainakin käynnistyy salamannopeasti login-ikkunaan. Ero edelliseen on huikea, ainakin omassa koneessani. Mitään käyttäjäkokemuksen kannalta mullistavaa mielestäni ei seiskan ja kympin välillä ole, jos ei puututa tällä kertaa jo käsiteltyihin päivitys- ja yksityisyydensuoja-asioihin.
Pieniä muutoksia on paljon, mielestäni pääsäntöisesti positiivisia seiskaan verrattuna, tai ei ainakaan huonompaan suuntaan ole menty. Muutokset eivät kuitenkaan ole niin mullistavia, että niiden takia erityisesti pitäisi päivittää. Käyttäjäkokemukseni tosin on rajallinen, mitä nyt mikrofoniongelmien kanssa saa taas asetusten kanssa tapella. Muutoin lähinnä käynnistän vain WoW:in.
Huomasin, että WoW:ssa ruudunpäivitysnopeus nousi heti päivityksen jälkeen jonkin verran. Plussaa tietysti sekin.
Päivitin puhtaasti mielenkiinnosta. Vaikka Applemaailmassa elelenkin, niin nörtin on hyvä olla jotakuinkin perillä yleisesti käytössä olevista käyttöjärjestelmistä.
Kyllä kympistä varmasti sukeutuu ihan hyvä OS.
Pieniä muutoksia on paljon, mielestäni pääsäntöisesti positiivisia seiskaan verrattuna, tai ei ainakaan huonompaan suuntaan ole menty. Muutokset eivät kuitenkaan ole niin mullistavia, että niiden takia erityisesti pitäisi päivittää. Käyttäjäkokemukseni tosin on rajallinen, mitä nyt mikrofoniongelmien kanssa saa taas asetusten kanssa tapella. Muutoin lähinnä käynnistän vain WoW:in.
Huomasin, että WoW:ssa ruudunpäivitysnopeus nousi heti päivityksen jälkeen jonkin verran. Plussaa tietysti sekin.
Päivitin puhtaasti mielenkiinnosta. Vaikka Applemaailmassa elelenkin, niin nörtin on hyvä olla jotakuinkin perillä yleisesti käytössä olevista käyttöjärjestelmistä.
Kyllä kympistä varmasti sukeutuu ihan hyvä OS.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
-