Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.mvuori kirjoitti: Kameralla ampuminen taas liittää sivistyneen visuaalisen kulttuurin metsien miesten ase- ja armeijakulttuuriin; menneen ajan välinekeskeiseen leveilykulttuuriin.
Asia on oikeasti tärkeä.
Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?
-
(No vastahan mä hokasin että tässä oli useampi sivu jo juttuja.)
-
Joissain tilanteissa joo, mutta on myös sanontoja/käsitteitä joissa laukeamiseen ei liity mitään maskuliinista.mirrored kirjoitti:Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.
Minä en näe mitään maskuliinista esimerkiksi käsitteissä "laukaisi jännityksen" tai "voi jollain potilaalla laukaista migreenin".
-
"Riippumatta sukupuolesta" uskoin tuovan tarpeeksi vapautta tulkintoihin. No ehkä se ei ollut kovin ajateltu. Mutta miten käy jos laitat maskuliinisen tilalle jang-energian? Vai onko niin että laukaisussa näkyy om jossa jin ja jang ovat yhdessä?jmra kirjoitti:Joissain tilanteissa joo, mutta on myös sanontoja/käsitteitä joissa laukeamiseen ei liity mitään maskuliinista.mirrored kirjoitti:Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.
Minä en näe mitään maskuliinista esimerkiksi käsitteissä "laukaisi jännityksen" tai "voi jollain potilaalla laukaista migreenin".
-
- Viesti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.mirrored kirjoitti:Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin
yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin
release
http://www.ratkojat.fi/hae?s=laukoa
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Arno Rafael Minkkinen
-
Esimerikiksi imperfekti: laukaisin, laukaisit, laukaisimme, laukaisivat. Koulun muistavalle kysymys, onko tässä kaikki imperfektit?grafia kirjoitti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
ed. typo
Viimeksi muokannut mirrored, Kesä 24, 2016 0 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
höpö höpöspege kirjoitti: Minulla oli joku vuosi sitten Canon EOS-1Dx kamera, jolla kuvaaminen toi vahvasti mieleen AK-47 tyypin rynnäkkökiväärillä ampumisen. Kameran laukaisuääni on tavattoman kova, paljon kovempi kuin pienoiskiväärissä. Lisäksi kameran rekyyli on niin voimakas, että sillä oli vaikea saada otettua tarkasti rajattuja ja sommiteltuja kuvia.
kaikki kuvat on jo otettu
-
Siis mikä tämä vitsi on? Sijamuodot liittyvät nomineihin, ei verbeihin. Miten verbi voisi omistaa jotain. "Lauon" ei ole genetiivi vaan ensimmäisen persoonan preesens. Tosin suomessa kai käytettäisiin sanaa kuvattu tai vain käytetty.mirrored kirjoitti:Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin
yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin
release
-
-
Vitsin alkuperä: http://www.suomisanakirja.fi/laukoaSuperDrive kirjoitti:Siis mikä tämä vitsi on? Sijamuodot liittyvät nomineihin, ei verbeihin. Miten verbi voisi omistaa jotain. "Lauon" ei ole genetiivi vaan ensimmäisen persoonan preesens. Tosin suomessa kai käytettäisiin sanaa kuvattu tai vain käytetty.mirrored kirjoitti:Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin
yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin
release
-
No siitä vaan sitten jatkoa laittamaan, edes jokunen kiitos. Siis laukaista verbin imperfektimuotoja kiitos. ;)kapama-7 kirjoitti:Ei tosiaankaan.mirrored kirjoitti:Esimerikiksi imperfekti: laukaisin, laukaisit, laukaisimme, laukaisivat. Koulun muistavalle kysymys, onko tässä kaikki imperfektit?grafia kirjoitti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
ed. typo
Kapa
-
No sitten näihin sopivat pitäisi jo riittää: minä sinä hän me te he. , ´´mirrored kirjoitti:No siitä vaan sitten jatkoa laittamaan, edes jokunen kiitos. Siis laukaista verbin imperfektimuotoja kiitos. ;)kapama-7 kirjoitti:Ei tosiaankaan.mirrored kirjoitti: Esimerikiksi imperfekti: laukaisin, laukaisit, laukaisimme, laukaisivat. Koulun muistavalle kysymys, onko tässä kaikki imperfektit?
ed. typo
Kapa
laukaisin laukaisit laukaisi laukaisimme laukaisitte laukaisivat
(Tämä ei taida liiemmin vitsiksi mennä: http://materiaalit.internetix.fi/fi/kie ... /muoto.htm )