Ekaa digijärkkäriä metsästämässä??!!
-
Ekaa digijärkkäriä metsästämässä??!!
Hei!
Olen kuvannut muutamia vuosia digikameralla ja nyt n. vuoden omalla "halppis" digilläni Hp photosmart 812, jonka olen todennut huonoksi, tai siis minun käyttötarkoituksiin hankalaksi. Kamera, ei ota hyviä kuvia talvella, kuvia ei saa räpsittyä montaa peräkkäin nopeasti vaan joutuu odottamaan minuutin ennen kuin saa toisen kuvan otettua.
Olenkin nyt harkinnut sitten kunnon kameran ostoa josta olisi minulle hyötyä ja iloa pidemmäksi kuin pariksi vuodeksi. Olen päätynyt digijärkkäriin. Olen hieman miettinyt Canon 300D ja nyt enemmänkin Nikon D70. Kumpikohan tai joku muu? digijärkkäri voisi sopia paremmin tarkoituksiini, vaadin kameralta, hyvää kuvatulosta jokaisella säällä ja erityisesti myös talvisin(ei hämäriä kuvia), nopeaa käyttöä, ettei tarvitsisi odottaa ennen seuraavan kuvan ottoa, mahdollisesti sarjakuvaus mahdollisuutta.. ja yleisesti siis Erittäin hyvää kuva laatua...
Joten ehdotuksia ja mielipiteitä kiitos!
Olen kuvannut muutamia vuosia digikameralla ja nyt n. vuoden omalla "halppis" digilläni Hp photosmart 812, jonka olen todennut huonoksi, tai siis minun käyttötarkoituksiin hankalaksi. Kamera, ei ota hyviä kuvia talvella, kuvia ei saa räpsittyä montaa peräkkäin nopeasti vaan joutuu odottamaan minuutin ennen kuin saa toisen kuvan otettua.
Olenkin nyt harkinnut sitten kunnon kameran ostoa josta olisi minulle hyötyä ja iloa pidemmäksi kuin pariksi vuodeksi. Olen päätynyt digijärkkäriin. Olen hieman miettinyt Canon 300D ja nyt enemmänkin Nikon D70. Kumpikohan tai joku muu? digijärkkäri voisi sopia paremmin tarkoituksiini, vaadin kameralta, hyvää kuvatulosta jokaisella säällä ja erityisesti myös talvisin(ei hämäriä kuvia), nopeaa käyttöä, ettei tarvitsisi odottaa ennen seuraavan kuvan ottoa, mahdollisesti sarjakuvaus mahdollisuutta.. ja yleisesti siis Erittäin hyvää kuva laatua...
-
Re: Ekaa digijärkkäriä metsästämässä??!!
En ole kummallakaan kuvannut, mutta lukuisten netistä lukemien artikkelien perusteella väittäisin tuon Nikonin olevan nopeampi käynnistymään ja sarjakuvauksessa puskuri ei lopu kesken ihan äkkiä. Sen toimintoja ei ole rajoitettu eri automaattimodeissa vaan kuvaaja saa vapaasti valita eri tarkennustavat ym. eri kuvaustilanteisiin. Vaikka muutaman satasen enemmin maksaakin kuin tuo Canon, niin se kannattaa maksaa.-jaana- kirjoitti:Hei!
Olen hieman miettinyt Canon 300D ja nyt enemmänkin Nikon D70. Kumpikohan tai joku muu? digijärkkäri voisi sopia paremmin tarkoituksiini, vaadin kameralta, hyvää kuvatulosta jokaisella säällä ja erityisesti myös talvisin(ei hämäriä kuvia), nopeaa käyttöä, ettei tarvitsisi odottaa ennen seuraavan kuvan ottoa, mahdollisesti sarjakuvaus mahdollisuutta.. ja yleisesti siis Erittäin hyvää kuva laatua...
Mutta tuo on vaan minun mielipide :)
Sepe
--
-
- Viesti:
Nopeaa näyttöä? Digijärkkärillä ei kuvata sen näytön kautta vaan samaan malliin kuin "oikeallakin" kameralla eli optisen etsimen kautta.
300D:llä kun nappaa sen 4 kuvaa peräkkäin niin sen jälkeen täytyy odottaa 2 sekuntia ennenkuin seuraavan kuvan pystyt ottamaan. Mutta jos napsit kuvia n. sekunnin välein niin pystyt ottamaan kuvia melkoisen pitkään...
300D:llä kun nappaa sen 4 kuvaa peräkkäin niin sen jälkeen täytyy odottaa 2 sekuntia ennenkuin seuraavan kuvan pystyt ottamaan. Mutta jos napsit kuvia n. sekunnin välein niin pystyt ottamaan kuvia melkoisen pitkään...
-
-
Nyt kun pähkäilet onko se Nikon vai Canon niin katso ennemminkin minkälaista optikkaan löytyy ja minkälaiseen hintaan. Tiedän, että nämä määrää missä tulevaisuudessa roikut varsinkin jos tää ei oo mikään yhden illan juttu.
Katso optiikoille http://www.photodo.com/prod/lens/
Nikonilla on AF ja Canonilla EF niin ovat samalla viivalla.
Itse katsoisin, että jos nyt olisi varaa ostaa dslr kuten 300d tai 70d niin halvin mahdollinen koska vuoden tai kahden perästä kukaan ei näitä vaihdossa halua. Uusia entistä parempia entistä halvemmalla on saatavilla.
Katso optiikoille http://www.photodo.com/prod/lens/
Nikonilla on AF ja Canonilla EF niin ovat samalla viivalla.
Itse katsoisin, että jos nyt olisi varaa ostaa dslr kuten 300d tai 70d niin halvin mahdollinen koska vuoden tai kahden perästä kukaan ei näitä vaihdossa halua. Uusia entistä parempia entistä halvemmalla on saatavilla.
-
digijärkkärin valintaperusteita
Parhaan kuvanlaadun saat digijärkkäristä kuvaamalla raw-tiedostoja, jotka käsittelet joko valmistajan omalla tai muun ohjelmistovalmistajan ohjelmalla. Järjestelmädigissä ohjelmien toteutus ja toimivuus on paljon tärkeämpää kuin pokkareissa, joiden jpeg-tiedostoista valmistetaan kuvat tavalla tai toisella tiedostoja juuri käsittelemättä. Nikonin Capture on erinomainen ohjelma, tosin se ei kuulu kameran hintaan mutta on hintansa arvoinen. Nikonia puoltaa myös nopeampi salamatäsmäysaika,jolla on todellista merkitystä käytettäessä täytesalamaa kirkkaassa auringonpaisteessa. Jos ostat kameran pakettina, mukaan tulee digijärkkäriin suunniteltu DX-Nikkor 18-70 mm zoom, metallikiinnityksellä. Objektiivissa on käytetty ED-lasia, joka parantaa kuvan kontrastia sekä terävyyttä. Canonia saa halvemmalla mutta mielestäni järkevintä on ostaa mahdollisimman hyvä kamera oman budjetin puitteissa ja opetella käyttämään sitä kunnolla. Eihän kameraa tarvitse vaihtaa siksi, että malli vaihtuu, jos muuten on siihen tyytyväinen.
-
Jaha, vai niin. Mielestäni tällä hetkellä parin vuoden takaiset mallit ovat erittäin haluttuja, jopa siinä määrin, ettei niitä halukkaille edes riitä. Tämän perusteella ei näytä yhtään siltä, etteikö kamerasta eroon pääsisi vuoden parin päästä aivan kohtuuhinnalla jos on tarvis. Tosin sillä voi kuvata aivan yhtä hyviä kuvia tuolloinkin, vaikka uusiakin malleja tulisi markkinoille.kohan kirjoitti:Itse katsoisin, että jos nyt olisi varaa ostaa dslr kuten 300d tai 70d niin halvin mahdollinen koska vuoden tai kahden perästä kukaan ei näitä vaihdossa halua.
-
Paljonko kameran hinta putoaa parissa vuodessa vaikka prosenteissa?
Consumer pro malleista ainakin tuntuu tulevan lähes vuoden välein uusi malli samaan hintaluokkaan. Koita siinä nyt myydä sitten omasi johon olet varustanut kaikki herkut oikeen niinku kuvaamista varten.
Taitaa tulla rutkasti takkiin näin yhden kuvausvuoden jölkeen joten jaetaan tappiot useammalle vuodelle ja jatketaan vanhalla.
Consumer pro malleista ainakin tuntuu tulevan lähes vuoden välein uusi malli samaan hintaluokkaan. Koita siinä nyt myydä sitten omasi johon olet varustanut kaikki herkut oikeen niinku kuvaamista varten.
Taitaa tulla rutkasti takkiin näin yhden kuvausvuoden jölkeen joten jaetaan tappiot useammalle vuodelle ja jatketaan vanhalla.
-
- Viesti:
En suosittele käytettyjä kuin siinä tapauksessa että niillä on kuvattu erittäin vähän, järkissä tulee suljin remontti vastaan ja se maksaa n.300-400 euroa.
Jos valinnassa on 300D ja D70, ehkä ottaisin D70:n parempien speksien vuoksi, mutta canon on toiminnnoiltaan huomattavasti loogisempi.
Nuo nikonin linssit eivät ole vain minuun kolahtaneet, sillä linssi sen kuvan piirtää. Monet ovat puhuneet nikonin käteen istuvuudesta? Minun käteen tuo nikon ei sitten millään sopinut ja muutenkin tuntui aika rimpulalta.
Tulossahan on uusi canonin 10D mark II kevään aikana, joten jos sinulla ei polttavaa kiirettä ole suosittelen katso se.
Jos valinnassa on 300D ja D70, ehkä ottaisin D70:n parempien speksien vuoksi, mutta canon on toiminnnoiltaan huomattavasti loogisempi.
Nuo nikonin linssit eivät ole vain minuun kolahtaneet, sillä linssi sen kuvan piirtää. Monet ovat puhuneet nikonin käteen istuvuudesta? Minun käteen tuo nikon ei sitten millään sopinut ja muutenkin tuntui aika rimpulalta.
Tulossahan on uusi canonin 10D mark II kevään aikana, joten jos sinulla ei polttavaa kiirettä ole suosittelen katso se.
*Pro Mikko Laakso*
-
- Viesti:
Sen siitä saa ku väsyneenä yrittää tihrustaa näitä tekstejä.simos kirjoitti:Oisko ollut kuitenkin "nopeaa käyttöä"^Nanook^ kirjoitti:Nopeaa näyttöä?
Simo
www.wildkite.net
-
Eipäs mitään, semmosta se on ;-)^Nanook^ kirjoitti:Sen siitä saa ku väsyneenä yrittää tihrustaa näitä tekstejä.
Tämä ei oo näsväämistä, mutta missäs oot päässy käpistelemään tuota Nikon D70 runkoa, tais ainoita paikkoja olla Turussa ~viikko takaperin... Kiinnostas vaan...mikko kirjoitti:Jos valinnassa on 300D ja D70, ehkä ottaisin D70:n parempien speksien vuoksi, mutta canon on toiminnnoiltaan huomattavasti loogisempi.
Ja loogisuuskin on käyttäjästä kiinni... ;-)
Simo
www.wildkite.net
-
- Viesti:
-
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70_page5.shtmlmikko kirjoitti:Voi venäläinen, mun piti kirjoittaa että olen kokeillut D100 ja siitä nuo kommentit. ja käsittääkseni nikon kuin nikon...simos kirjoitti:Tämä ei oo näsväämistä, mutta missäs oot päässy käpistelemään tuota Nikon D70 runkoa.
Ei nuo ihan samanlaisilta näytä, mutta kuvasta ei loppujen lopuksi kovin tarkkaa näppituntumaa saa. Kaveri teki ennakkovarauksen paikallisesta liikkeestä eli kun D70 saapuu niin pitää käydä ottamassa tyypit ja kokeilla omaan käteen miltä tuntuu. 300D oli yllättävän helppo laskea takaisin tiskiin. Ei herättänyt kovin kummoista omistamisen halua. 10D oli jo hieman mukavampi, mutta tarvis paljon enemmän joutavaa rahaa :(
Sepe
--
-
Juu, sama tunne tuli mullakin.... 300D ei istunut näppeihin millään, 10D:ssä on jo yritystä, mutta väärä merkki ;-)seppot kirjoitti:300D oli yllättävän helppo laskea takaisin tiskiin. Ei herättänyt kovin kummoista omistamisen halua. 10D oli jo hieman mukavampi, mutta tarvis paljon enemmän joutavaa rahaa :(
Sepe
...ei noita canonin laseja ole omistuksessa.
Simo
www.wildkite.net
-
Lie tuo onnellisuutta täydentää, ostipa kumman tahansa. Itse olen kolmekymmentä vuotta vannonut Nikonin nimeen Äffästä Äfneloseen, vaan ei nuo nykyiset enää taipuneet käteen takaisin kun olin kymppideetä päässyt hipistelemään.
Pointti tuossa on, että katso hyvä mies käsiäsi ja tutki pääsi sisältö kun olet molempia merkkejä tutkaillut, vastaus löytyy sieltä eikä tästä "juupas eipäs" keskustelusta :-)))
Hyvä se on - jompi kumpi!
PS. vastaus muuten voi löytyä myös kameralaukullisesta olemassaolevaa kuranttia linssistöä...
Pointti tuossa on, että katso hyvä mies käsiäsi ja tutki pääsi sisältö kun olet molempia merkkejä tutkaillut, vastaus löytyy sieltä eikä tästä "juupas eipäs" keskustelusta :-)))
Hyvä se on - jompi kumpi!
PS. vastaus muuten voi löytyä myös kameralaukullisesta olemassaolevaa kuranttia linssistöä...
- htc -
-
- Viesti:
-
-
Tuolla nuo Rebel ja D70 ovat rinnakkain vertailukuvineen:
http://www2.fengniao.com/article/upload ... 9/1787.htm
Kieli valitettavasti on norjaa mutta eiköhän kuvista selvinne, mitä tarkoitetaan.
http://www2.fengniao.com/article/upload ... 9/1787.htm
Kieli valitettavasti on norjaa mutta eiköhän kuvista selvinne, mitä tarkoitetaan.