Sivu 1/1

Teholliset pikselit

Lähetetty: Joulu 29, 2003 23 : 07
Kirjoittaja Jussi_P
Miksi jotkut valmistajat ilmoittavat kameroidensa pikselimäärän (esim.Fuji FinePixit) tyyliin 6,0 milj.pikseliä, tehollisia 3,1 milj.?Saadaanko nuo puuttuvat 2,9 miljoonaa pikseliä interpoloimalla?Eikös se taas ole laskennallista parantamista...?Saako kuvaa interpoloimalla laadullisesti parempia kuvia kuin pelkästään käyttämällä tehollisia pikseleitä?Ei kai nyt sentään...

Lähetetty: Joulu 29, 2003 23 : 10
Kirjoittaja laite
tuo fujin ilmaisema pikselimäärä johtuu erityyppisestä kennorakenteesta kuin muiden valmistajien digikameroissa.
http://www.cyberphoto.se/fuji/superccd.htm

Lähetetty: Joulu 30, 2003 10 : 04
Kirjoittaja adapteri
Fuji ja Sigma käyttävät ihan erilaista kennoratkaisua kuin muut. Molemmat yrittävät sitten verrata kuviensa laatua muihin "tehollisten" pikselien kautta. Niihin ei kannata sokeasti luottaa vaan katsoa mallikuvia.

Muilla merkeillä "teholliset" pikselit ovat yleensä vähemmän kuin kennon pikselit. Kennon reunoilta jätetään käyttämättä hiukan pikseleitä. Joissain kameroissa esim kuvan koko on 1600*1200 ja kennossa on todellisuudessa 1640*1280 pikseliä.

Pikseli sinne tai tänne, ei kai sillä niin väliä. Kuvassa kuitenkin sisältö ratkaisee. 8 megapikselin kameralla saa 8 megapikselin edestä huonoa kuvaa kerralla, jos kuvassa ei ole sisältöä. Fujilla ei tule kuin 3 megapikseliä sössöä vaikka onkin 6 tehollisen mekapikselin kamera. Se säästää kovalevyäkin. Minulla ainakin yli 90% kuvista on sekundaa. Nyt vaan pitäis oppia tietämään etukäteen, mitkä kuvat ovat huonoja. Jättäis ne kokonaan ottamatta...

Lähetetty: Joulu 30, 2003 16 : 11
Kirjoittaja e
adapteri kirjoitti:Minulla ainakin yli 90% kuvista on sekundaa. Nyt vaan pitäis oppia tietämään etukäteen, mitkä kuvat ovat huonoja. Jättäis ne kokonaan ottamatta...
...eikös se juuri ole digikameran etu, että voit ottaa paljon kuvia ja sitten karsia huonot pois?

nimimerkki: 99.9% sekundaa :)

eero

Lähetetty: Joulu 30, 2003 18 : 43
Kirjoittaja laite
e kirjoitti:...eikös se juuri ole digikameran etu, että voit ottaa paljon kuvia ja sitten karsia huonot pois?
Etu jossain mielessä kyllä, haitta jos ajatellaan kuvaajana kehittymistä.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 18 : 49
Kirjoittaja adapteri
e kirjoitti: ...eikös se juuri ole digikameran etu, että voit ottaa paljon kuvia ja sitten karsia huonot pois?

eero
Just tuota tarkoitin, se 90% sekundaa vie turhan paljon tilaa, jos ne ovat 10 megan tiedostoja. Fujilla esimerkiksi 3 megan kennolla tehty 6 megan kuva on puolet "ilmaa". Jos sen 3 megaa saisi raw-tiedostona koneelle ja siellä interpoloitua 6 megaiseksi, se olisi jo järkevämpi sekundatilan säästäjä.

Minä olen saita. En malta hävittää niitä 90% huonoistakaan kuvista. Onhan niissä kuitenkin valotus ja tarkennus riittävän lähellä kohdallaan. Sisältö vaan on turhaa. Hävitän vain sen 5%, jossa valotus on ihan pielessä (koneellakaan ei siis pysty korjaamaan) tai tarkennus metsässä. No, tunnustan, olen minä niitä lintukuviakin hävittänyt. Yleensä nimittäin lintu on jo seuraavalla oksalla, ennenkuin saan sen etsimeen. Varmuuden vuoksi lauon kuitenkin kameraa, jos joskus se tipu hyppäis takaisin. Kameran laukaisuviive ei ole syynä, vaan se, että kävin kerran Tampereella...

Lähetetty: Joulu 30, 2003 19 : 58
Kirjoittaja e
laite kirjoitti: Etu jossain mielessä kyllä, haitta jos ajatellaan kuvaajana kehittymistä.
Eli hyväksi kuvaajaksi kehittyminen tarkoittaa sitä, että kohde pitää pystyä kuvaamaan yhdellä kertaa? Mielestäni JUURI tämän vuoksi tuo em. etu on ylivoimainen. Voihan sitä silti kehittyä, saapahan harrastuksen alkuvaiheessakin onnistuneita kuvia. Ottaa sitten guruna vain yhden kuvan...



Tuo tilanpuute kelpaa syyksi :) (Tampereesta en ole niin varma...) Vaikkakin tarkoitin tuolla aiemmalla vastauksellani sitä, että absolute turhat kuvat voi poistaa HETI.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 20 : 10
Kirjoittaja JuhaH
e kirjoitti:Eli hyväksi kuvaajaksi kehittyminen tarkoittaa sitä, että kohde pitää pystyä kuvaamaan yhdellä kertaa?
Mielestäni kyllä. Yksi todella huolella mietitty ja säädetty otos on varmasti parempi kuin se paras sadasta räpsitystä, tai sitten kuvaajalla on ollut satumainen tuuri. Kuvaan ei jakseta keskittyä tai panostaa kaikkea, kun niitä on niin helppo "räpsiä". Itse lueskelin juuri palkkikamerasta ja innostuin siitä kovin. Jokaiseen kuvaan pitää nähdä kymmeniä minuutteja vaivaa ja sen kuvattavan kohteen etsimiseen menee helposti tuo aika moninkertaisesti. Kun jokaisen ruudun hinta lasketaan euroissa, niin ihan mistätahansa ei viitsi ottaa kuvaa.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 20 : 24
Kirjoittaja adapteri
Minä olen vielä niin aloitteleva kuvaaja ( vasta 37 vuotta kuvausta), että aina en osaa sanoa etsimen kautta, milloin kuvasta tulee hyvä. Vaikka minä sommittelen, etsin erilaisia kuvakulmia ja perspektiivejä, niin joudun ottamaan useampia kuvia löytääkseni sen oikean. Ehkä olen kriittinen kuvieni kanssa, mielestäni vain muutama prosentti on hyviä. Jos en ottaisi niin paljon kuvia, hyviäkin tulisi paljon vähemmän. Filmillä onnistumisprosentti oli ihan samaa luokkaa kuin digillä, ehkä jopa huonompi, vaikka silloin varoin tuhlaamasta filmiä.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 20 : 27
Kirjoittaja e
Niin tämähän on digikamera-foorumi...?

Siis ymmärrän kyllä täysin, mitä tarkoitatte, puhutte valokuvaamisesta harrastuksena, olen itsekin harrastaja.
Kuitenkin, voihan niitä onnistuneitakin otoksia ottaa vaikka sata, ei niitä kuitenkaan pakko ole säilyttää.

Digikamera mielestäni toimii valokuvauslaitteen lisäksi myös erinomaisena dokumentointivälineenä esim. auton entisöinnissä. Tätä ei käy kiistäminen? Tällaisessa toiminnassa kaikkien kuvien ei tarvitse olla "täydellisiä", kunhan haluttu informaatio saadaan talteen. Mielestäni tämäntyyppisessä toiminnassa suuri etu on se, että voi "räpsiä" useamman kuvan, ja poistaa ne, joilla ei ole mitään tarvetta.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 21 : 25
Kirjoittaja laite
JuhaH kirjoitti:
e kirjoitti:Eli hyväksi kuvaajaksi kehittyminen tarkoittaa sitä, että kohde pitää pystyä kuvaamaan yhdellä kertaa?
Mielestäni kyllä. Yksi todella huolella mietitty ja säädetty otos on varmasti parempi kuin se paras sadasta räpsitystä, tai sitten kuvaajalla on ollut satumainen tuuri. Kuvaan ei jakseta keskittyä tai panostaa kaikkea, kun niitä on niin helppo "räpsiä".
Samaa mieltä suurimmaksi osaksi. Jätin edellisestä viestistäni pois sen, että digi on ehdoton työkalu kun opettelee kuvaamaan, koska lopputuloksen ja eri asetusten muuttamisen vaikutuksen näkee välittömästi (jätin tuon pois siksi, että saisin keskustelua heräämään).

Digillä kuvatessa voi vain heittää kameran sarjatulelle ja laukoa kohteesta kuvia niin paljon kuin ehtii, ottaa sitten vaikka ne sata kuvaa ja valitsee niistä yhden parhaan. Itse kuitenkin kuvaan suurimman osan aikaa niin, että suunnittelen kuvan päässäni sellaiseksi, että voin vain kävellä haluttuun kohtaan kameran kanssa, säätää asetukset kohdalleen ja laukaista. Osassa kuvauskohteita tuo vaatii kohteeseen tutustumista ja kohteen tarkastelua eri suunnista (mistä valo tulee, miten varjot asettuvat jne). Saatan kyllä ottaa kohteesta useamman kuvan, harvemmin kuitenkaan yli kolmea kappaletta. Jokainen kuitenkin kuvaa tyylillään, aina ei voi onnistua, mutta pienikin ennakkosuunnittelu parantaa onnistumismahdollisuuksia.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 22 : 32
Kirjoittaja OskuK
e kirjoitti:Niin tämähän on digikamera-foorumi...?

Siis ymmärrän kyllä täysin, mitä tarkoitatte, puhutte valokuvaamisesta harrastuksena, olen itsekin harrastaja.
Kuitenkin, voihan niitä onnistuneitakin otoksia ottaa vaikka sata, ei niitä kuitenkaan pakko ole säilyttää.

Digikamera mielestäni toimii valokuvauslaitteen lisäksi myös erinomaisena dokumentointivälineenä esim. auton entisöinnissä. Tätä ei käy kiistäminen? Tällaisessa toiminnassa kaikkien kuvien ei tarvitse olla "täydellisiä", kunhan haluttu informaatio saadaan talteen. Mielestäni tämäntyyppisessä toiminnassa suuri etu on se, että voi "räpsiä" useamman kuvan, ja poistaa ne, joilla ei ole mitään tarvetta.
Onhan se näin, mutta kyllä tämmöiseen saittiin kertyy yleensä joko valokuvauksen harrastajia tai kameroista kinnostuneita, ja esimerkiksi perhoskokoeömansa tai omakotitaloprojektinsa vesiongelmat dokumentoijat ovat vähemmistönä, vaikka digikamera onkin noissakin oiva väline. Tällaista projektia kuvatessaan ei varmasti ole olennaista kuvien visuaalinen hyvyys, vaan se että asia selviää....mutta: onko siitä haittaa jos kuvat olisivatkin hyviä? Kyllä dokumenttikuvaus on ihan jalo alalaji jossa on paljon ikimuistoisia, hyviä kuvia. Minulle sillä että saan laakista hyvän kuvan, tai se että otan tuhat kuvaa kuussa, ole mikään itseisarvo, vaan se että olen tyytyväinen siihen mitä teen. Sitä harvemmin on -ja siksi on minusta luonnollista miettiä josko saisi huonojen kuvien määrää tiputettua.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 22 : 35
Kirjoittaja JuhaH
adapteri kirjoitti:Ehkä olen kriittinen kuvieni kanssa, mielestäni vain muutama prosentti on hyviä. Jos en ottaisi niin paljon kuvia, hyviäkin tulisi paljon vähemmän. Filmillä onnistumisprosentti oli ihan samaa luokkaa kuin digillä, ehkä jopa huonompi, vaikka silloin varoin tuhlaamasta filmiä.
Tuo on kyllä totta omalla kohdallanikin. Laskeskelin nopeasti, että minulla on arkistoituna noin 600 diaa, ja varmaan yli kasinkertainen määrä on lentänyt kehystysvaiheessa roskiin. Valokuvia on albumissa yli tuhat, laatikossa varmaan parituhatta lisää ja vähintaan yksi laatikollinen on lentänyt epäonnistuneina roskiin. Digikuvia on vielä tuohon päälle noin 3000 kappaletta (ja vähintään yhtä paljon on deletoitu). Tuosta määrästä seinälle on päätyneet kaikki hyvät otokset, eli kehystettynä minulla on nyt 10 kuvaa seinällä. Prosentti voisi tuntua jostain pieneltä... :-)

Edit: Lueskelin vielä tuon Oskun viestin tämän lähettämisen jälkeen ja mietin hetken miksi tätä teen. Itselleni nuo onnituneet otokset ovat tärkeitä, vaikka niitä tuleekin hyvin harvoin. Pidän myös kalastuksesta vaikka todella harvoin saan isoja kaloja. Ehkä suurimman ilon olen saanut siitä, että silmäni ovat vuosien saatossa kehittyneet hyvin tarkoiksi näkemään kaikkea outoa tai mielenkiintoista. Monesti olen havainnut tämän esimerkiksi kavereiden kanssa liikkuessani (etenkin luonnossa) Olen usein saanut kuulla kommentin "miten sä nyt tonkin huomasit" ja tuo asioiden näkeminen antaa loppujen lopuksi sen kaikkein suurimman tyydytyksen.

Lähetetty: Joulu 30, 2003 22 : 43
Kirjoittaja OskuK
JuhaH kirjoitti: Tuosta määrästä seinälle on päätyneet kaikki hyvät otokset, eli kehystettynä minulla on nyt 10 kuvaa seinällä. Prosentti voisi tuntua jostain pieneltä... :-)
En viitsi omalle kohdalleni mitään prosentteja laskea mutta surkeinta on se että ei edes osaa päättää mitkä ovat hyviä ja mitkä huonoja!
Nyt pitäisi kiireesti valita näyttelykuvat ja pää on aivan tyhjä! Kuville pitää saada ainakin kuukausia etäisyyttä että niistä osaisi olla jotain mieltä ja silti tuntuu todella vaikealta arvostella omia kuvia! Sitten kun pitää jostain omasta kuvastaan eikä kukaan muu siitä sitä tee....niin on aika outo olo ;-D

Lähetetty: Tammi 01, 2004 19 : 11
Kirjoittaja e
laite kirjoitti:Itse kuitenkin kuvaan suurimman osan aikaa niin, että suunnittelen kuvan päässäni sellaiseksi, että voin vain kävellä haluttuun kohtaan kameran kanssa, säätää asetukset kohdalleen ja laukaista. Osassa kuvauskohteita tuo vaatii kohteeseen tutustumista ja kohteen tarkastelua eri suunnista (mistä valo tulee, miten varjot asettuvat jne). Saatan kyllä ottaa kohteesta useamman kuvan, harvemmin kuitenkaan yli kolmea kappaletta. Jokainen kuitenkin kuvaa tyylillään, aina ei voi onnistua, mutta pienikin ennakkosuunnittelu parantaa onnistumismahdollisuuksia.
Niin, vaikka kuvaamista suunnitteleekin etukäteen, pohtii asetuksia ja rajauksia, ei kai siinä mitään pahaa ole, että samantien ottaa useamman kuvan, vaikka hiukan eri asetuksilla/rajauksilla? Mielestäni näin kuvatessa oppii enemmän, kuin siinä, että ottaa yhden kuvan, joka joko onnistuu tai ei. Itse kuvasin eilen ilotulitusta. Kokeilin eri asetuksia ja otin kuvia ainakin 30-40. Muutama onnistui. Ilotulituskin on niin hankala aihe, ettei sitä täysin voi etukäteen suunnitella, miten sen kuvan ottaa. En ainakaan minä. Kuitenkin koin, että opin jotain eilen. En sen ensimmäisen epäonnistuneen rakettikuvan jälkeen, vaan nimenomaan niiden kaikkien jälkeen.

No, pääasiahan kuitenkin on se, että harrastus on mukavaa? Eli jokainen kuvaa tyylillään. Ja saa ne dokumenttikuvatkin hyviä olla...