Aloittelijalle jalusta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Lassi

Aloittelijalle jalusta

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Moro

Olen tässä hieman miettinyt jalustan hankkimista. Monipuolisuus ja tukevuus olisi tärkeimpiä osia jalustalle. Kuvailu sisältäisi varmaan koto pöydällä erinäisten asioiden kuvaamista kunnon jalustalla ja jonkun verran luonnossa yms satunnaisissa tilanteissa kuvaamista.

Kamerana Pentax K-5, sigma 18-50 1:2.8 ja 70-210mm F4 putket. Pituutta itselläni noin 183cm.

Käytettynä voisi olla omalle käyttö määrälle parhain hinta/laatu suhde hankkia kunnollinen jalusta.

Tälläisiä esimerkiksi tullut vastaan kaikki vinkit asiaan koskien otetaan mielellään vastaan. Ja toki saa itsekkin tarjota omia vanhojaan jos haluaa eroon. Jonkunlainen mahd monipuolinen ja laadukas pallopää varmaan myös saatava samaan pakettiin.

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Manfrotto ... ?ca=18&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.tori.fi/pirkanmaa/Manfrotto ... ?ca=18&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Aloittelijalle jalusta

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ensin päätät haluatko hyvän vai halvan.

Gitsolta löytyy hyvät jalustat. Katso sellainen jonka korkeus riittää ilman säädettävää keskiputkea.
Really Right Stuff tekee hyvävät kuulapäät esim. BH-55.

Kun ostat kerralla hyvän niin ei tarvitse myöhemmin vaihtaa parempaan.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olen täsmälleen samaa mieltä. Jalustoja ei osteta kuin uusia runkoja joka vuosi. Vähintään 500€ jalusta ja 50€ vanha käytetty kamerakitti tuottaa parempaa jälkeä kuin 50€ jalusta ja 5000€ malliston yläsarjan runko ja joku tötterö.

Kuulapäästä joutuu maksamaan n. 250€ että saa sellaisen mikä ei hirtä kiinni kylmässä.
Paspa

Viesti Kirjoittaja Paspa »

Maffer kirjoitti:Olen täsmälleen samaa mieltä. Jalustoja ei osteta kuin uusia runkoja joka vuosi. Vähintään 500€ jalusta ja 50€ vanha käytetty kamerakitti tuottaa parempaa jälkeä kuin 50€ jalusta ja 5000€ malliston yläsarjan runko ja joku tötterö.

Kuulapäästä joutuu maksamaan n. 250€ että saa sellaisen mikä ei hirtä kiinni kylmässä.
Noh, vaikka periaatteessa olenkin samaa mieltä, niin en sentään liioitteluun menisi. Toki rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta ei jalustasta ja kuulasta tarvitse sentään viisiäsatoja maksaa että saa käyttökelpoisen. Ääriolosuhteet on erikseen ja ääripainava kalusto, mutta normi runko ja kittiobjektiivi setille saa aivan käyttökelpoisen jalustan päineen 250-300€. Valitettavasti sitä pienemmillä summilla saa jo tyynessä huojuvan jalustan ja huoneenlämmössä takertelevan kuulan. Sitten kun pistää lisää rahaa saa tukevuutta, keveyttä, noileaa toimivuutta ja säänkestävyyttä lisää.

Oma preferenssi rahan lisäämiselle on keveys ja tukevuus, eli mukana oleva jalusta tukee parhaiten samoin kuin tukeva jalusta. Sitten seuraavaksi tulee se kuulan laatu.

Liikkuviin kohteisiin keskittyvällä tai perille asti autolla liikkuvalla järjestys lienee toinen.

Yhtä ainoaa totuutta ei näissä komboissa ole muuten kuin että huojuvalla setillä ei tee mitään, koska jalustan tehtävä on pitää kamera paikoillaan. Ei kai sitä kukaan muuten mukanaan raahaa?
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

joo ei kannata vaivautua ellei jalustaan pistä ainakin kahta tonnia kiinni, samaten linssikaupoille ei kannata lähteä ellei ole valmis käyttämään ainakin kymppitonnia ja paria kuukautta omaa aikaa testitaulujen kuvaamiseen. koko harrastuksen ydinhän on siinä paljonko on rahaa kiinni vehkeissä - mitä enemmän massia, sitä paremmat kuvat.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

janne. kirjoitti:joo ei kannata vaivautua ellei jalustaan pistä ainakin kahta tonnia kiinni, samaten linssikaupoille ei kannata lähteä ellei ole valmis käyttämään ainakin kymppitonnia ja paria kuukautta omaa aikaa testitaulujen kuvaamiseen. koko harrastuksen ydinhän on siinä paljonko on rahaa kiinni vehkeissä - mitä enemmän massia, sitä paremmat kuvat.
Janne tuossa esitti rivien välissä tärkeän havainnon keskustelun ajautumisesta lähes säännönmukaisesti extreme-varustelukilpaan, josta helposti saa mielikuvan, että ainoastaan Nasan sertifioimilla nano-hiilikuituvalmisteilla voi edes lähteä yrittämään, vaikka reaalisempi vaihtoehto olisi ohjata tämän palstan ostetaan ja myydään-osioon ja neuvoa ostamaan edullinen käytetty Manfroton 055B, joka on ehkä vähän painavampi, mutta vastaavasti harrastajakäytössä ikuinen ja useimpiin sovelluksiin enemmän kuin sopiva.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

niffe kirjoitti: ... vaikka reaalisempi vaihtoehto olisi ohjata tämän palstan ostetaan ja myydään-osioon ja neuvoa ostamaan edullinen käytetty Manfroton 055B, joka on ehkä vähän painavampi, mutta vastaavasti harrastajakäytössä ikuinen ja useimpiin sovelluksiin enemmän kuin sopiva.
Näin on. Jos kysyjä olisi jossain suhteesa extremeä tavoitteleva, niin tokihan hän olisi sen tuonut jo kysymyksessään esiin.

Mä hankin 90-luvulla jalustan ja onneksi ostin riittävän tukevan ja alumiinisen (Manfrotto 055WNB)(olikohan silloin edes kaupan hiilikuituisia). Olen ollut siihen hyvin tyytyväinen, eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Tosin käsittelenkin sitä huolellisesti ja taidan kuvatakin enemmän kotona kuin ulkona.
Kamaran liikuttelua varten en ole muuten koskaan tullut hommanneeksi kuulapäätä (vaikka mielessä on ollut). Muunlaisia "päitä" on puolenkymmentä.
Tällainen (Manfrotto 055WNB + muunlainen pää + makrokisko):
Kuva
PS. Kahdessa putkessa näkyy musta neopreenipäällys yläosassa (tässä mallissa tehdasasennettuina). Ihan passelit jos joutuu kylmillä keleillä pitämään putkista kiinni paljain käsin.
Viimeksi muokannut jaava, Maalis 19, 2019 22 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Alle 10keurolla ei saa edes kunnollisia kuvauskalsareita.

Ite kuvasin pitkään Triopon C-258 (KJ-2) alujalustalla. Kustansi joku vajaat 50 euroa ja myin sen 30. Kyllä sillä kuvia otti - myös 5000 kameralla, vaikka olihan siinä rajoitteensa. Studiolla mulla on edelleen beiken halpispää, joka toimii 100 asteen pakkasessa, koska kiinalaiset toleranssit on "aika" väljät - siruin päät jysähtää 5 asteen lämmössä, jos ei suorita niille rasvojen vaihtoa.

Manfrotton 55B en voi suositella - massiivinen alujalusta varaa aika kivasti lämpöä ja se imasee ton kuvaajan käsistä - toki kesällä ihan kiva (vivut tosta saa hajalle tai ainakin löystymään - ainakin mun versiossa 55C noi oli lukkomuttereilla - eikä usein satu olemaan just niihin sopivaa työkalua mukana). Kiinnitysmekanismien suhteen ite en tykkää vivuista, koska onnistun tasaisin väliajoin jättämään sormeni niiden väliin. Rikki saa kyllä sekä vivut, että kierremekanismit. Toi triopo oli lisäksi vakaampi kuin toi Manfrotto vaikka massaetu olikin Manfrotton puolella.

Halvemmassa jalustassa on sekin etu, et sen voi upottaa suohon tai meriveteen ilman, et tarvii koko ajan miettiä hiekanjyviä tai suolan vaikutusta. Ja auton takaluukun väliin on kivempi jättää se halvempi jalusta - ei siihen varaosia saa, mut kalliimpien varaosat ei ole ihan ilmaisia.
Toli

Viesti Kirjoittaja Toli »

Lassi kirjoitti:Moro

Olen tässä hieman miettinyt jalustan hankkimista. Monipuolisuus ja tukevuus olisi tärkeimpiä osia jalustalle. Kuvailu sisältäisi varmaan koto pöydällä erinäisten asioiden kuvaamista kunnon jalustalla ja jonkun verran luonnossa yms satunnaisissa tilanteissa kuvaamista.

Kamerana Pentax K-5, sigma 18-50 1:2.8 ja 70-210mm F4 putket. Pituutta itselläni noin 183cm.

Käytettynä voisi olla omalle käyttö määrälle parhain hinta/laatu suhde hankkia kunnollinen jalusta.

Tälläisiä esimerkiksi tullut vastaan kaikki vinkit asiaan koskien otetaan mielellään vastaan. Ja toki saa itsekkin tarjota omia vanhojaan jos haluaa eroon. Jonkunlainen mahd monipuolinen ja laadukas pallopää varmaan myös saatava samaan pakettiin.

Josko maadoitetaan vähän keskustelua taas ja palataan alkuperäiseen kysymykseen. Itse samoista lähtökohdista päädyin tähän https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... gxXbM5b1wY Taisi olla silloin eri nimellä kuin Rollei, mutta kuitenkin sama värkki.

Olen todennut sen omassa käytössäni aivan riittäväksi, pääasiassa käytän sitä yökuvauksessa ja maisemissa, jolloin itselleni korkeus riittää hyvin ja esim. kovin tuulisessa säässä jalat voi jättää lyhyemmiksi ja ripustaa mukana tulevaan koukkuun repun lisäpainoksi.

Tämä siis vain yksi ehdotus, jossa mielestäni hinta ja laatu ovat hyvin linjassa.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

ttuplai kirjoitti: Manfrotton 55B en voi suositella - massiivinen alujalusta varaa aika kivasti lämpöä ja se imasee ton kuvaajan käsistä
helppo korjata, vetää polkupyörän sisuskumin jalkojen päälle
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
niffe

Solumuovista voi myös leikata suikaleen vanhan makuualustan jalkopäästä, ripaus jesaria ja viidessä minuutissa syntyy pehmustettu jalustakahva kaikilla mausteilla ja mukavuuksilla. Alumiininen 055B on h-vetin jäykkä rakenne, joten pitää paikallaan Toyon peruspalkinkin tuulessa ja varaosia saa tilattua pussillisen viidellä eurolla. Keskikoukkuun voi laittaa varusterepun roikkumaan, jolloin jalusta ei heilu juuri mihinkään. Lisäksi sillä voi heikkona hetkenä tehdä asioita, joita hiilikuituisella jalustalla ei voi tehdä, kuten esimerkiksi hakata suutuspäissäsi kiviaitaa rikki tai tunkata auton renkaanvaihdon ajaksi ylös jalustan varaan. Heh, no ei nyt sentään - leikki leikkinä, mutta on se mun mielestä järkyttävän hyvä sovellus tuohon rahaan ja käytännössä ikuinen, vaikka vähän väärinkäyttäisikin. Mulla on jäljellä 161, 055 ja alumiini-monopodi, eikä aikomustakaan hävittää niitä. Perikunta saa sitten päättää mitä tekevät niillä. Siellä ne lojuvat vuoron perään auton takahudlarissa aina käyttötarpeen mukaan.
cobbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Toli kirjoitti:Josko maadoitetaan vähän keskustelua taas ja palataan alkuperäiseen kysymykseen. Itse samoista lähtökohdista päädyin tähän https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... gxXbM5b1wY Taisi olla silloin eri nimellä kuin Rollei, mutta kuitenkin sama värkki.

Olen todennut sen omassa käytössäni aivan riittäväksi, pääasiassa käytän sitä yökuvauksessa ja maisemissa, jolloin itselleni korkeus riittää hyvin ja esim. kovin tuulisessa säässä jalat voi jättää lyhyemmiksi ja ripustaa mukana tulevaan koukkuun repun lisäpainoksi.

Tämä siis vain yksi ehdotus, jossa mielestäni hinta ja laatu ovat hyvin linjassa.
Fotopro -merkillä tuota verkkokauppa möi. Itselläni on sama perusjalusta, ajanut asiansa peilittömän kanssa oikein hyvin. Kauheasti ei käyttöä ole ollut pl. revontuli/yökuvaus. Omaan epäsofistikoituneeseen makuun kuulapää on ihan hyvä (kun ei paremmasta tiedä).
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

janne. kirjoitti:
ttuplai kirjoitti: Manfrotton 55B en voi suositella - massiivinen alujalusta varaa aika kivasti lämpöä ja se imasee ton kuvaajan käsistä
helppo korjata, vetää polkupyörän sisuskumin jalkojen päälle
Ite käytin tota makualustakeinoa, mut sitä pysty oikein pienempiin putkiin laittamaan ja usein vaan kädet sattu niihin, kun tota siirtelin. Mut onhan toi kätevä jalusta siinä mielessä, et toimii myös lyömäaseena jos joutuu käsikähmään hiihtäjien kanssa ja veneessä ankkurina. Ei toi oikein fillarilla/kävellen liikkuvalle mikään unelmajalusta ole - autossa jalustaa edes tarvii, kun voi ajaa sen maasturin kallion reunalle ja pultata kameran siihen kiinni.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Sirui valmistaa erittäin hyvän hinta-laatusuhteen jalustoja ja kuulapäitä. Kuulapäiden ongelmana on ainoastaan jäykkä toiminta pakkasilla, mitä voi kuitenkin lievittää WD40:llä tmv. Harrastajalle kuitenkin varteenotettava valinta.
Sapere aude.
---
flickr
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on 90-lukulainen Manfrotto 055, ei kyllä kovin tukeva oo. Varaosia on pitänyt tilailla.
Ostin Benron ison hiilikuitujalustan kun sille oli tarvetta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jalusta on kyllä yllättävän kriittinen kapistus... vaikka liiallisuuksiin ei tarvitse mennä, niin jalusta on kyllä käytännössä huono jo paljon ennen kuin se "heiluu".

Pienikin klappi, tai peilin/sulkimen tärähdystä vahvistava, huonosti suunniteltu osa tekee kuvasta aika äkkiä vähemmän kuin maksimaalisen terävän...

Toki mitä lyhyempää optiikkaa käyttää, sitä vähemmällä jalusta pääsee, mutta halvoilla jalustoilla kyllä jää jalustan käytön maksimihyöty käyttämättä. Jos vau-efektin teräviä kuvia jalustan käytöllä hakee, ihan halvimmilla seteillä siihen ei pääse. Tosi suosittu Manfroton 055-sarja on esim. lintukaukoputken kanssa jo melkoisen huono, siinä yksi käytännön esimerkki.
niffe

No mulle on ihan sama, millä itse kukin perustelee kulutushuumaansa, mutta kaikki lenksut saa kiristettyä, eikä puslat kulu ihan pienestä käytöstä. Mulla ei klappaa mistään ja kinarille se on ihan jämäkkä (piti oikein tarkistaa, kun jengillä kuuluu olevan noin paljon ongelmia). Sen verran puhuin potaskaa, että malli ei ole 055B, vaan 055. Kantsuu varmaan kiristellä nuo lenksut ja jättää vaikka pari senttiä putket päällekkäin, niin on varmasti tukeva.
ErAh

Viesti Kirjoittaja ErAh »

En viitsi avata uutta säiettä, mutta nykyisin mulla on Benbon 1 ja siihen kuulapää. Setti painaa kait noin 4 kiloa ja toiveissa olisi karistaa siitä painoa pois. Löytyyköhän esim kaksikiloista jalusta kuulapää yhsistelmää joka kantaa moitteetta vaikka Nikon d4 + 200-400/4 VR yhdistelmän.
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Kuvauskorkeus on ratkaisevaa jalustan tukevuudelle. Halpakin voi olla riitävän hyvä kun pitää kuvauskorkeuden n. metrissä, levittää jalkoja, jättää keskiputken nostamatta eikä avaa alimpia pilliputkia. Itse kuvailen 1"-kennopokkareilla maisemia n. 30-50 senttiä korkealta, johon riittää edullinenkin tripodi.

Eräällä leffoja kuvaavalla tutulla on yli 2 metriin yltävä Sachtlerin kolmijalka. Se on kuulemma tukeva kaikissa asennoissaan, n. 10 000 e:n hintakin yltää melko korkealle. :)
Viimeksi muokannut Räntä, Maalis 20, 2019 22 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

ErAh kirjoitti:En viitsi avata uutta säiettä, mutta nykyisin mulla on Benbon 1 ja siihen kuulapää. Setti painaa kait noin 4 kiloa ja toiveissa olisi karistaa siitä painoa pois. Löytyyköhän esim kaksikiloista jalusta kuulapää yhsistelmää joka kantaa moitteetta vaikka Nikon d4 + 200-400/4 VR yhdistelmän.
Minulla on myös Benbo jalusta ainakin 35 vuoden takaa. Välillä myin sen kaverille mutta onneksi sain ostettua sen takaisin.
Kun ostaa tuotteen joka on hyvä niin ei tarvitse ostaa rimpuloita moneen kertaan. Tänä päivänä vain monet ostaa kiinalaista rimpulaa turhaan ja moneen kertaan.
Kunnon tuote on ekoteko.
Vastaa Viestiin