5 päivää eli noin 40 tuntia. Se on paljon laskutettavaa. Mutta jos asiakkaita riittää, niin firma pystyyn.mikko kirjoitti:Ei tarvitse tulla kuin 5 ja ollaan aivan keskitason suomi palkoissa, joten on valokuvaajan työ helppoa 5 päivää kuukaudessa ja kuukauden palkka on tienattu.
Valokuvaustyöstä laskuttaminen
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tuo 800 euroa ilmeisesti käsittää päivän varsinaista kuvaustyötä ja ilmeisesti siihen todellisuudessa tehdään valmistelutyötä ja jatkokäsittelytyötä muina aikona, vai tehdäänkö? Minulla on pari valokuvaajatuttua ja he tekevät suunnilleen tuon hintaisia päiväkeikkoja, mutta siihen työhön menee kahdestä kolmeen päivään. Sen lisäksi he joutuvat markkinoimaan, laskuttamaan ja hoitamaan muita asioita, joita ei voi suoraan laskuttaa asiakkaalta. Sekin työ on katettava tuolla laskutettavalla osuudella.muumio kirjoitti:Pikku kyselyn tulos oli se, ettei kukaan ammattilaisvalokuvaajatutuistani tee kuvauspäivää alle 800 euron, ja harrastajakuvaajatkaan eivät mene helposti alle neljän-viidensadan. (Kuvankäsittely kuuluu hintaan.) Ja töitä kuulemma riittää.
Jos tietää tekevänsä kelpo jälkeä, niin turha tehdä tappiolla.
-
Joo, se on ihan ok taksa n. 8 h työstä. Lisää rahaa kannattaa ottaa valmiista valokuvista. Ei kannata tyrkätä negoja/CD:tä asiakkaalle kylkiäisenä, vaan laskuttaa printeistä erikseen ja kunnon katteella.trombi kirjoitti:Päivätaksana olen pitänyt hyvänä 200 e päivältä.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
Re: Valokuvaustyöstä laskuttaminen
Kyllähän kunnon kallot aina kaupaksi menee!Speedlite kirjoitti:Ihanko totta? Minkälaisia?mikko kirjoitti:Itse olen myynyt muutamia kuviani
menivätkö pääkallokuvat kaupaksi?
-
Niinpä.
Yksi entinen kaverini laittoi tällaisen meilin mulle, kun olin syönyt keittiön laatikoista vahapaperit ja nuollut roskaämpärin pohjan odotellessani mahdollisia asiakkaita. Ottaen huomioon, että mimmin tienaa palkkatöissä 4000 e/kk ja rapiat päälle ja oli juuri palkallisella kersa kipeänä -vapaalla, viesti nauratti niin paljon, ettemme ole sen koommin keskustelleet.
VIRUSVAROITUS!
Tämä virusvaroitus on aito. Liikkeellä on uusi virus, nimeltään "työ". Jos vastaanotat "työtä" missään sen ilmenemismuodoissa, joko sähköpostin tai internetin välityksellä tai yksinkertaisesti vain kollegaltasi: ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ AVAA SITÄ!
Kyseinen virus on kiertänyt työpaikallamme sitkeästi jo kuukausia ja ne, jotka ovat joutuneet houkutuksen valtaan ottaa "työtä" vastaan - tai edes vilkaista "työtä" - ovat pian havainneet, että heidän sosiaalinen elämänsä on häipynyt ja heidän aivonsa ovat lakanneet toimimasta kunnolla.
Jos joudut vastatusten minkäänsorttisen "työn" kanssa, sähköpostin välityksellä tai muutoin, välttyäksesi tartunnalta, lähetä pomollesi seuraavansisältöinen sähköposti: "Olen saanut tarpeekseni tästä paskasta, läksin pubiin."
Jne...
Yksi entinen kaverini laittoi tällaisen meilin mulle, kun olin syönyt keittiön laatikoista vahapaperit ja nuollut roskaämpärin pohjan odotellessani mahdollisia asiakkaita. Ottaen huomioon, että mimmin tienaa palkkatöissä 4000 e/kk ja rapiat päälle ja oli juuri palkallisella kersa kipeänä -vapaalla, viesti nauratti niin paljon, ettemme ole sen koommin keskustelleet.
VIRUSVAROITUS!
Tämä virusvaroitus on aito. Liikkeellä on uusi virus, nimeltään "työ". Jos vastaanotat "työtä" missään sen ilmenemismuodoissa, joko sähköpostin tai internetin välityksellä tai yksinkertaisesti vain kollegaltasi: ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ AVAA SITÄ!
Kyseinen virus on kiertänyt työpaikallamme sitkeästi jo kuukausia ja ne, jotka ovat joutuneet houkutuksen valtaan ottaa "työtä" vastaan - tai edes vilkaista "työtä" - ovat pian havainneet, että heidän sosiaalinen elämänsä on häipynyt ja heidän aivonsa ovat lakanneet toimimasta kunnolla.
Jos joudut vastatusten minkäänsorttisen "työn" kanssa, sähköpostin välityksellä tai muutoin, välttyäksesi tartunnalta, lähetä pomollesi seuraavansisältöinen sähköposti: "Olen saanut tarpeekseni tästä paskasta, läksin pubiin."
Jne...
-
No jos joku henkilö maksaa valokuvista tuollaisia hintoja, hän varmaan juo joka päivä ruokajuomaksi Hennessy Paradise EXTRA-konjakkia ja ajaa vähintään 5-litraisella Mersulla.muumio kirjoitti:Pikku kyselyn tulos oli se, ettei kukaan ammattilaisvalokuvaajatutuistani tee kuvauspäivää alle 800 euron, ja harrastajakuvaajatkaan eivät mene helposti alle neljän-viidensadan.
-
Valokuvista maksavat tuollaisia hintoja henkilöiden sijaan yleensä yritykset. Hinnan vastineena saadaan hyötyä liiketoiminnalle. Yritykset eivät tietenkään juota valokuvausta tilaavalle henkilöstölleen kallista konjakkia eivätkä anna heille isointa Mersua työsuhdeautoksi. Siitä ei yleensä olisi etua markkinoinnissa eikä sisäisissä prosesseissa.spege kirjoitti:No jos joku henkilö maksaa valokuvista tuollaisia hintoja, hän varmaan juo joka päivä ruokajuomaksi Hennessy Paradise EXTRA-konjakkia ja ajaa vähintään 5-litraisella Mersulla.
Matti Vuori
-
hömh
Haha, jopas herneen nenään vetäsit. Älä ota sitä niin vakavasti, johan tuossa suoni päässä poksahtaa. Tuskin "kaverisi" sitä ihan ***tuillakseen laittoi, vaan ihan vitsinä. Löysää kaveri toki pipoa.trombi kirjoitti:Yksi entinen kaverini laittoi tällaisen meilin mulle, kun olin syönyt keittiön laatikoista vahapaperit ja nuollut roskaämpärin pohjan odotellessani mahdollisia asiakkaita. Ottaen huomioon, että mimmin tienaa palkkatöissä 4000 e/kk ja rapiat päälle ja oli juuri palkallisella kersa kipeänä -vapaalla, viesti nauratti niin paljon, ettemme ole sen koommin keskustelleet.
-
Re: hömh
Ömh. Tässä seuraa nyt turha kommentti, mutta kun Sinäkin katsoit asialliseksi kirjoittaa omasi, niin kyllä minä myös.baritoni kirjoitti:Haha, ...clip....Löysää kaveri toki pipoa.
- Sanotaan nyt vaikka niin, että minä kyllä olen arvon naispuolisen, ansioituneen foorumilaisemme kannalla tässä, ennemmin kuin tuon sinun kommenttisi. Lisäksi, tekstin tyylistä päätellen pipo oli suorastaan hartioille valahtamassa.
lm
-
Jep.
Mutta tämä nyt alkoi mennä sen verran asian vierestä että oikaistaanpa polku suoraan:
Minua kiinnostaisi tietää sopivia hintoja harrastelijan yksittäisille kuville? Joitakin kuvia on kyselty mutten ole osannut määritellä järkevää hintaa niille
Minua kiinnostaisi tietää sopivia hintoja harrastelijan yksittäisille kuville? Joitakin kuvia on kyselty mutten ole osannut määritellä järkevää hintaa niille
-
No jos on tosi maineikas pro-kuvaaja, on hinta ehkä kohtuullinen. Mutta muuten muumio tuollainen taksa olisi varmasti ollut kohtuullinen faaraoiden aikana. Varsinkin jos kuvat olisi otettu silloin vuonna 2000 ekr. EOS-1D Mark II:lla ja L-objektiivilla.muumio kirjoitti:Pikku kyselyn tulos oli se, ettei kukaan ammattilaisvalokuvaajatutuistani tee kuvauspäivää alle 800 euron.
Tosin silloin taidettiin seteleiden sijaan käyttää maksuvälineenä kultaa. Paljonko tarvitaan 24 karaatin kultaa vastaamaan 800 euron kuvauspalkkiota?
-
- Viesti:
-
Tässä hiukan realismia: loppusummaltaan 800 euron laskusta jää käteen arviolta noin 320 (ALV, verot ja eläkkeet vähennetty). Ideaalitapauksessa työn hankkimiseen, kuvankäsittelyyn ja toimittamiseen menee vain yksi päivä. Eli kahdessa päivässä jää käteen 320. Kahdessakymmenessä päivässä 3200. Kalustoon, työtilojen vuokriin, vakuutuksiin ja matkoihin tästä menee esim. 1000 euroa kuussa. Eli kuussa jää käteen 2200. Vuodessa voi laskea täysiä työkuukausia olevan n. 10, eli käteen jääväksi kuukausipalkaksi jää 1833 euroa. Tämähän on mukava palkka, jos on tottunut elämään opintotuella ja -lainalla tahi työttömyyskorvauksella.
Tosin, ottaen huomioon sen, että asiat voivat helposti mennä paljonkin huonommin (ts. kuluja on enemmän ja laskutettavia töitä vähemmän) ei tuo käteen jäävä raha mikään erikoisen makoisa korvaus yrittäjän riskin ottamisesta ja ainaisesta epävarmuudesta ole. Palkkatyöläisellä jäänee karkeasti arvioiden kuussa käteen 1800 euroa, jos kuukausipalkka on 2400. (Huom. palkallinen loma ja lomarahat sekä terveydenhuolto). Yllähän tietysti puhuttiin ideaalitapauksesta. Entäs jos työt käyvät todella vähiin? Kylläpä sitten naurattaa lueskella nettifoorumeilta hintojensa olevan hirveitä.
Tosin, ottaen huomioon sen, että asiat voivat helposti mennä paljonkin huonommin (ts. kuluja on enemmän ja laskutettavia töitä vähemmän) ei tuo käteen jäävä raha mikään erikoisen makoisa korvaus yrittäjän riskin ottamisesta ja ainaisesta epävarmuudesta ole. Palkkatyöläisellä jäänee karkeasti arvioiden kuussa käteen 1800 euroa, jos kuukausipalkka on 2400. (Huom. palkallinen loma ja lomarahat sekä terveydenhuolto). Yllähän tietysti puhuttiin ideaalitapauksesta. Entäs jos työt käyvät todella vähiin? Kylläpä sitten naurattaa lueskella nettifoorumeilta hintojensa olevan hirveitä.
-
niin mitenköhän on...
Olisi mielenkiintoista nähdä tuosta jokin esimerkkilaskelma. Tuntuu tuo 320e meinaa niin alhaiselta arviolta että...muumio kirjoitti:Tässä hiukan realismia: loppusummaltaan 800 euron laskusta jää käteen arviolta noin 320
-
- Viesti:
Re: niin mitenköhän on...
Vähennetään työnantajamaksut: 800/1.7 = 471€baritoni kirjoitti:Olisi mielenkiintoista nähdä tuosta jokin esimerkkilaskelma. Tuntuu tuo 320e meinaa niin alhaiselta arviolta että...muumio kirjoitti:Tässä hiukan realismia: loppusummaltaan 800 euron laskusta jää käteen arviolta noin 320
Verot = 471*0.7 = 330€