Digijärkkärin todelliset kulut?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Hessu77

Viesti Kirjoittaja Hessu77 »

sl kirjoitti: JuhaH: Tarkoitin, että jos D70 3008*2000 pikseliä (ilmoitettu suurin kuvakoko) ei riitä edes a4 kokoon niin miten sitten a3 kokoon? Tämä oli toisaalta vain graafikkoystäväni mutua D70:n speksejä lueskeltua. ... .... Vähän ihmetyttää saamieni kommenttien ristiriitaisuus.
hmm... mihin perustuu väite ettei 3008x2000 pikseliä riitä a4 printtiin? Paljonko graafikkoystäväsi sanoi että a4-printtiin tarvittaisiin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

Hessu77 kirjoitti:
sl kirjoitti: JuhaH: Tarkoitin, että jos D70 3008*2000 pikseliä (ilmoitettu suurin kuvakoko) ei riitä edes a4 kokoon niin miten sitten a3 kokoon? Tämä oli toisaalta vain graafikkoystäväni mutua D70:n speksejä lueskeltua. ... .... Vähän ihmetyttää saamieni kommenttien ristiriitaisuus.
hmm... mihin perustuu väite ettei 3008x2000 pikseliä riitä a4 printtiin? Paljonko graafikkoystäväsi sanoi että a4-printtiin tarvittaisiin?
joo-o, johan on kumma jos ei riitä...
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

sl kirjoitti: JuhaH: Tarkoitin, että jos D70 3008*2000 pikseliä (ilmoitettu suurin kuvakoko) ei riitä edes a4 kokoon niin miten sitten a3 kokoon? Tämä oli toisaalta vain graafikkoystäväni mutua D70:n speksejä lueskeltua.
Erittäin hyvälaatuisella painokoneella ja erittäin hyvälaatuisella paperilla voidaan päästä noin 300dpi:n yksityiskohtien tarkkuuteen. Tosin rasterikuvissa tuon todellisen tarkkuuden määritteleminen on vähintäänkin kyseenalaista. 6Mpix kameran kuva ei siis riitä aivan täysin marginaalittoman 300dpi A4 tulosteen tekoon. Kysymys kuuluu kuitenkin kuinka moni pystyy rasterikuvasta sanomaan, onko orginaalin tarkkuus todella 200dpi vai 300dpi. resize+usm tekee tulosteessa ihmeitä. Ja 300D/D70:nkin kuvan pikselimäärä riittää A3 kokoiseen 200dpi-printtiin, joka ylittää vielä helposti sanomalehtikuvien tarkkuuden. Sanomalehtien todellinen tarkkuus on jossain 100dpi:n hujakoilla, jolla "halpis"digijärkkärin kuvasta tulee jo 40 x 80cm printti.
sl

Viesti Kirjoittaja sl »

Kiitos JuhaH! Kommentti selkeytti ja vahvisti käsitystäni asian laidasta. Laatu on sen verran kiikun kaakun, että laittaa kuitenkin miettimään. A4 koko riittää mulle 99%:sti, mutta olisihan se hyvä, että olisi mahkut saada isompaakin tarvittaessa.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

sl kirjoitti:Kiitos JuhaH! Kommentti selkeytti ja vahvisti käsitystäni asian laidasta. Laatu on sen verran kiikun kaakun, että laittaa kuitenkin miettimään. A4 koko riittää mulle 99%:sti, mutta olisihan se hyvä, että olisi mahkut saada isompaakin tarvittaessa.
Itse olen tahnyt muutamia suurennuksia. Tällä hetkellä "hienoin" seinällä oleva tauluni on 34 x 50cm Ifillä tehty vedos, jonka orginaali on 4mpix digipokkarista 2/3 kuvasuhteeseen cropattu kuva, eli orginaali on noin 3 megapikselin tiedosto. Kuva on ennen ifille lähetystä käsitelty resizellä ja terävöitetty. Nenä kiinni taulussa tarkkuuden puutteen kyllä huomaa, mutta harvemmin noita tauluja ihan likeltä katsotaankaan, ja jo noin metristä kuva näyttää erinomaisen hyvältä ja tarkalta. Yleensä kuvan koon kasvaessa myös sen katseluetäisyys kasvaa ja samalla absoluuttisen tarkkuuden merkitys vähenee.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Digijärkkä
+valkotasapainon säätömahdollisuus on muuten todella suuri etu kuvattaessa eri sisätiloissa - ja sen arvon tajuaa vasta kun siirtyy digistä filmiin
+voi jatkuvasti muuttaa ISO-arvoa
+kuvat "heti valmiit"

Filmijärkkä
+jos tilaa printit suoraan, ne voi välittömästi lätkäistä asiakkaan käteen, varsinkin jos se on joku hankala tyyppi. Harvemmin ne kuitenkaan kymppikuvia haluaa.

Tämä paikallinen fotokauppa rikastuu hillittömästi jo mun duuneilla, kun olen tällä ja viime viikolla kehityttänyt printeiksi tai skannauttanut CD-levyille 21 rullallista. Yiks. No, en olisi siihen hintaan vielä saanut filmiskanneria.
Vastaa Viestiin