Digitaalikamerako minulle?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Di kirjoitti:htc, kuinka tuo yhden megapikselin puuttuminen näkyy, vai näkyykö lainkaan? Hintaero kun noiden kahden mallin välillä kuitenkin on sen verran suuri, että tosiaan siinäpä saisi muistikortit ja akut samaan hintaan, mitä pelkän A70 kameran. Vanhassa digissäni taitaa olla 2 megapikseliä, ja satasen kameraksi on ollut aivan yllätyksellisen hyvä, vaikkei mitään säätöjä tai zoomia kamerassa olekaan.
Jos osaa rajata kuvan riittävän tarkasti jo kuvausvaiheessa niin 2Mpix riittää hienosti. Jos kuvankäsittely yhtään kiinnostaa niin 20Mpix on just hyvä :)
Minulla on ollut 0.3Mpix kamera ja silläkin sai kuvia. Tilanne parani huomattavasti 2Mpix myötä. Silti tuota pokkaripuolta piti parantaa 3Mpix kameraan koska ei tuota isoa (4Mpix ja reilu kilo) viitsi joka paikkaan raahata. Parannus 2-> 3 on kuitenkin aika suuri, mutta kuten sanottu, jos 2 riittää niin se riittää. Minä löydän kuvistani kuitenkin jotain korjattavaa; perspektiivi vääristynyt, horisontti vinossa ym. eli niille on pakko tehdä jotain ja siihen tarvitsen enemmän kuin 2Mpix.
--
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Di
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Di »

Olen juu ehdottomasti kiinnostunut kuvankäsittelystäkin, sen verran nuori vielä, että saas nähdä jos valokuvaamisesta/kuvankäsittelystä ihan ammatiksikin joskus. Olisi kurja olla kierrättämättä kuvia photoshopin kautta, tekeminen loppuu kesken jos homma menee liian helpoksi = täydelliseksi.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Di kirjoitti:Ei sinulla ole sattumoisin kyseisellä kameralla kuvattuja esimerkkejä?
Kun niitä vaimon ottamia ei netistä löydy ja muutenkaan tekstin sekaan ei liene onnistu 1600x1200 koossa. www.photosig.com -sivustolla voit valita kameramerkin, jonka kuvia haluat katsella, vaan sinnekkin tarvitaan nykyään rahalla tunnukset. Jos laitat yv:nä email-osoitteen, niin laitan tulemaan...

Osta A60

PS. Kai noista edellisistä jo huomasit että palstan hengen mukaisesti ollaan jo kymmenkertaisissa pikseliluvuissa menossa ;-)
- htc -
Di
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Di »

Kymmenkertaisissapa hyvinkin ;) Jos nyt pysyttelen ihan tuossa parissa-kolmessa. (Vaikka tunnetustihan nälkä kasvaa syödessä ja niin edes päin)

Laitan e-mail osoitteeni tulemaan, jos kuvia viitsit laitella kun aikaa riittää.
Di
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Di »

Onko 2.1 milj. pikselillä ja 3.2 milj. pikselillä olennaista eroa kuvan laadussa? Katselin suunnilleen saman hintaluokan Olympus Camedia C-350-kameraa tuon PowerShot A60 vaihtoehdoksi, kumman te itse ottaisitte, C-350 vai A60?

A60:
Tarkkuus: 1600x1200, 2.1 milj. pikseliä, 24-bittiset värit.
Videokuvaus: 320x240, 15 fps, 180sek
Äänitallennus: On
CCD-kenno: 2.1 megapikseliä
Objektiivi: F2.8-F4.8, 35-105mm
Suljinnopeus: 15sek - 1/2000sek
Zoom: Optinen 3x zoom, Digital 2.5x zoom
Tarkennus: Makro, Automaattinen

Salama: Sisäänrakennettu
Etsin: Optinen, LCD 1.5"
Kuvien tallennus: Compact Flash -muistikortti
Muistikorttipaikat: Compact Flash 1kpl
Tallennuskapasiteetti: 8-85 kuvaa, kuvan värimäärästä riippuen. (16MB)
Tallennusmuoto: JPEG, AVI

C-350:
Tarkkuus: 2048x1536, 3.2 milj. pikseliä, 24-bittiset värit.
Videokuvaus: 320x240, 15 fps, 180sek 640x480, 15fps, 30sek.
Äänitallennus: On
CCD-kenno: 3.2 megapikseliä
Objektiivi: F2.9-F4.4, 35-105mm
Suljinnopeus: 1sek - 1/2000sek
Zoom: Optinen 3x zoom, Digital 3x zoom
Tarkennus: Makro, Automaattinen

Salama: Sisäänrakennettu
Etsin: Optinen, LCD 1.8"

Kuvien tallennus: xD -muistikortti
Muistikorttipaikat: xD 1kpl
Tallennuskapasiteetti: 8-85 kuvaa, kuvan värimäärästä riippuen. (16MB)
Tallennusmuoto: JPEG, AVI

Olympukseen taitaa maksaa muistikortit enemmän (eri merkkiset), A60 on hieman halvempi tällä hetkellä.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Di kirjoitti:Onko 2.1 milj. pikselillä ja 3.2 milj. pikselillä olennaista eroa kuvan laadussa? Katselin suunnilleen saman hintaluokan Olympus Camedia C-350-kameraa tuon PowerShot A60 vaihtoehdoksi, kumman te itse ottaisitte, C-350 vai A60?
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A60/A60PICS.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D560/D56PICS.HTM

Tuolta kun katselee alkuperäisessä koossa olevat kuvat niin kyllä sen eron huomaa, siis tarkkuudessa, mutta jos ei tee 10x15 suurempia paperikuvia niin ei silläkään ole niin väliä.
Tuosta Olysta taitaa puuttua käsisäädöt eli siinä ei voi vaikuttaa käytettyyn aukkoon tai aikaan ( tai paremminkin niiden keskinäiseen suhteeseen)eli jos niitä kaipaa niin A60 on parempi vaihtoehto. Hämärähommissa tuo A60 on paljon parempi.
Jos haluaa vain mukanakulkevan näppäilykameran niin Olympus ja enempi kuvausharrasteen kehittämiseen johtava kuvailu niin A60, MUTTA... Jos sille tielle lähtee niin 2Mpix ei riitä kuin alkuun. Tietokone sinulla jo on ja kohta tuo tarkkuus ei riitä, nälkä kasvaa syödessä. Muistikortti on kertaluokan investointi.

Minä olen jo sillä tiellä eli 2Mpix ei riitä ja kamerassa pitää olla käsisäädöt. Jos alla olevaa listaa katsoo niin yhdessä on käsisäädöt ja toisessa 2Mpix. Eli oli varaa tehdä kompromissi tuon kolmannen suhteen :)

Sepe
--
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

Tuolta kännykkämaailmasta ottaisin sellaisen lähestymisen kun käyttölogiikka. Nimeltä mainitsematta siellä on sellaisia "käyttöliittymäongelmaisia", joka taas täällä kameramaailmassa voi olla fataalia, jopa koko harrastukselle. Se taas mikä on kenellekkin hyvä tai huono on käytävä itse tsekkaamassa.

Kun täällä joku kehuu Minoltaa, joku Olya ja itse tiedän tuon Canonin hyväksi, niin lie noilla kaikilla kuvia tulee, vaan käy tsekkaamassa. Subjektiivinen mielipide on sillai hauska, että se pitää itse käydä...

Jos haluaisin parhaimman vihamieheni ulos kameraharrastuksesta, suosittelisin hpn seiskakolmevitosta...

Ettei ne kaikki kamerasta käy!
- htc -
Di
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Di »

En tule teettämään paperikuvia varmaan juuri ollenkaan, joten se miltä kuva koneella näyttää, on ehkä (ainakin tällä hetkellä olennaisin).

Käsisäädöt kyllä on ihan pop, koska olen tottunut niitä jo käyttämään. Olympus Camedia C-740 kameraankin törmäsin, siinä pitäisi zoomia ainakin olla jonkun verran ja tarkennus automaattinen, makro ja manuaali. Mietin vain että tuskin pelkästä zoomista (ja manuaalitarkennuksesta) kannattaa niin paljoa enempää maksaa. Näin A60 otetulla kuvia/kuvan, ja laatu oli ihan ok ja tarvittavan hyvä varmasti. A70 on sitten astetta parempi, siihenkin kyllä luultavasti olisi rahaa muistikortteineen. Eli, millaisia kameroita ovat:

Kodak DX 6340, 3.1 megapikseliä, 4x optinen linssi
Nikon Coolpix 3100, 3.2 megapikseliä, 3x zoom (optinenko?)
Pentax Optio 33, 3,2 milj. pikseliä, 3x optinen zoom
Casio QV-R40, 4 megapikseliä, 3x optinen zoom

En olisi uskonut että tämä näin vaikeaa on, mitä enemmän miettii ja katsoo vaihtoehtoja, sitä vaikeammaksi tulee! Tässähän menee järki, auttakkee.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Di kirjoitti:Käsisäädöt kyllä on ihan pop, koska olen tottunut niitä jo käyttämään. Olympus Camedia C-740 kameraankin törmäsin, siinä pitäisi zoomia ainakin olla jonkun verran ja tarkennus automaattinen, makro ja manuaali. Mietin vain että tuskin pelkästä zoomista (ja manuaalitarkennuksesta) kannattaa niin paljoa enempää maksaa.
Minä olen sitä mieltä, että zoomista nimenomaan kannattaa maksaa. Megapikseleistä ei.
Di
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Di »

Onko noin? Kun tuollainen määrä ei välttämättä ole edes tarpeeseen, (optista) zoomia kyllä ei ole koskaan liikaa. Tuolla olympuksen mallilla taisi olla hintaa sellainen 380?.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minusta kolminkertainen optinen zoomi on liian lyhyt. Siitä on vielä kolmasosa laajakulman puolella, eli telepuolelle tulee vain kaksi kertaa normaaliobjektiivin mittainen tele. Pidempää zoomia tarvitsee yllättävissä paikoissa. Jos kameraa käyttää lomamatkoilla, järkkäri pidempine linsseineen ei ehkä ole edes mukana. Yritä siinä sitten eläintarhassa kuvata omituista elukkaa. Tai uimarannalla lapsia aallokossa. Tai vaikka Norjan Geirangerissa sieltä ylhäältä näköalatasanteelta. Maisema on tietty hieno myös laajakulmalla, mutta parisatamillisellä telellä saa jo kivasti sen kylän ja laivan näkyviin. Digizoomilla ei siinä kohdassa tee mitään.
Vastaa Viestiin