pieni kamera
-
- Viesti:
Re: pieni kamera
Niin lopputiivistys ei liity varusteluun mitenkään vaan tähän:
Ei ole kiinnostusta nähdä vaivaa asian eteen. Annetulla budjetilla saa vehkeet millä homma luonaa hyvin tuloksin mutta ne ovat vaivalloisia ja kankeita.
Ei ole kiinnostusta nähdä vaivaa asian eteen. Annetulla budjetilla saa vehkeet millä homma luonaa hyvin tuloksin mutta ne ovat vaivalloisia ja kankeita.
-
👍🏻😉elmar kirjoitti: ↑Maalis 10, 2021 12 : 33En vetänyt. Se oli vain kollektiivinen när(k)ästys. ;)habannaama kirjoitti: ↑Maalis 10, 2021 12 : 30 En tiedä miten vedit henkilökohtaisella tasolla herneen nenään ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Kyl te "pojat" jaksatte! Ei tuo keskinäinen nokittelu mihinkään johda, nolaatte vaan itsenne! - Sulkekaa nyt jo tämä keskustelu, joka ei enää johda mihinkään!
Mukavaa kevättä ja auringonpaistetta kaikille!
Mukavaa kevättä ja auringonpaistetta kaikille!
-
jos kysyjällä on koira, niin ei sellaisenkaan ahneen suurpedon asiallinen ylläpito ole ihan persaukisen huvia (toki voi olla se harrastusvalinta, joka sulkee pois muut kalliit lelut).
kysyjällä ei ole suurpetoja ja niiden ylläpito ei liity mitenkään tähän kamerajuttuun vaan olen muuten vain laittanut tuon 800 bubjetiksi
kysyjällä ei ole suurpetoja ja niiden ylläpito ei liity mitenkään tähän kamerajuttuun vaan olen muuten vain laittanut tuon 800 bubjetiksi
-
Mut ei omasta henkilökohtaisesta kamerapolusta voi vetää johtopäätöksiä kuinka Jaskan käy. Jokaista kuvaamiseen koukkuun jäänyttä kohtaan on varmasti yhtä monta niitä, jotka ovat aluksi kohtuu reippaan hintasen välineen hankkineet, joka on lyhyen huippukauden jälkeen päätynyt myynti-ilmoitukseen - ne vaan harvemmin kirjoittelevat täällä. Silloin halvempi vaihtoehto olis ollut alunperinkin jättää kamera ostamatta ja kahtella niit instakuvia. Ja jos on riittävän kärsivällinen niin ehtii kuolla ennen kuin onnistuu ostamaan edes ekan kameran. Ongelma on siinä, et ennustaminen on kohtuu vaikeaa - se on vaikeaa oman elämän kohdalla ja tod. näk. vähintään yhtä vaikeaa toisen kohdalla josta tieto on muutama rivi netissä.AriL67 kirjoitti: ↑Maalis 10, 2021 9 : 48Itse olen ajatellut, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa jos haluaa hyvää. Aikanaan tuli kahlattua Canonin digijärkkärit sieltä EOS 450D:stä sinne 5Dmk3:een ja se vasta kalliiksi tulikin... sama päti optiikkaan. Eli olisi kannattanut hypätä muutaman version yli pikkaisen parempaan. Siksi varmaan täälläkin moni on ehdottanut sitä budjetin venyttämistä ja hieman paremman kameran hankkimista. Toki tänä päivänä kaikki pitää saada heti eikä olla valmiita säästämään vaikkapa 6 kk etukäteen.Tervo kirjoitti: ↑Maalis 10, 2021 7 : 54 Olet sitten ilmeisen massimies, tai korviasi myöden muutenkin velassa. Ei mulla, eikä varmaan monella muullakaan, ole varaa tuollaisin budjetin ylityksiin, missään oloissa. "Huonommallakin" laitteella voi yrittää kuvata kysyjän tilanteita, ja joku kuva varmasti onnistuukin. Ei tietysti jokainen.
Vois siis olettaa, et kysyjä on budjettinsa laskenut eli rahaa jää vielä leipään ja vegelevitteeseen - paljonko on varaa ylittää on varmaankin vain ja ainoastaan kysyjän tiedossa, mut 800 on ihan yhtä hyvä raja kuin 573 tai 932 - johonkin se on jokaisen laitettava. Ei näiden värkkien valintaan kandee liikaa aikaa uhrata - kattoo paljon sitä rahaa on ja ostaa jonkun - jos harrastus vie mennessään niin sit vie - jos ei niin sit myy tai lahjoittaa systerille. Ei näissä niin maagisia eroja ole ja useimmiten pitää räiskiä melkosesti (siis ite kokeilla) ennen kuin oikeasti löytää oman juttunsa, joka ei ehkä edes ole hiihtohaalarit ja koirakuvat - sen jälkeen ei edes tarvitse laittaan nettiin kyselyjä aiheesta. Nyt jokainen yrittää peräjälkeen myydä ja markkinoida oman harrastuksensa ja elämänsä, koska se on oikeastaan ainoa minkä tunnemme hyvin ja siitäkin vain menneisyyden - ja siksi nämä kyselyt ovat pääosin turhia (siis muuten kuin viihdemielessä). Ehkä sen ekan padelimailan ja padelitrikoiden kanssa ei kandee miettiä, et mitä jos 10v päästä pelaankin sm-sarjassa - mikä olis sellanen paras ja kustannustehokkain polku sinne? Pitäskö säästää 2v, jotta saa kerralla sen yksisarvisten harjaksista tehdyn mallin, koska huippuosaajat. Lisäksi on vaikea sanoa, et tarvittiinko just noi välivaiheet siihen lopputulokseen - polku tästä menneeseen on paljon selkeämpi kuin tästä tulevaisuuteen. Mun polussa on kameroita - uusia ja käytettynä ostettuja, jotka näin jälkikäteen ajatellen olis voinut jättää ostamatta, mut toisaalta nekin opetti jotakin - ehkä jopa enempi tai sit ei. Mut se mikä on varmaa, et mun nuoruudessa miehet oli rautaa ja leipäkin parempaa.
-
Ei toki, mutta vertaistarinana varmaan kuitenkin ihan ok kertoa. Ja tuoda näkökulmia myös sen ulkopuolelta mitä kysytään. Ja jos kysyjä tietää mitkä on reunaehdot niin silloinhan valintaan ei juuri ulkopuolisia tarvita, senkun menee vaan dpreviewhin ja valikoi sieltä.
Itsellä nyt vaan on nykyään pyrkimys kaikessa ostaa kerralla riittävän hyvä (ja kestävä) ettei tarvitse heti olla vaihtamassa. Ja tuollaisen laadukkaan jutun saa yleensä kierrätettyäkin paremmin kuin halvimman mahdollisen. Mutta kukin tavallaan.
-
Ei tarinoissa mitään vikaa ole - ne vain eivät vie tätä sen likemmäs, koska tarinat on triviaaleja ja tuhannesti kerrottu - jos ei kameroiden niin muiden roippeiden osalta. Jos ei tiiä, et mikä on riittävän hyvä itelle niin vaikea on ostaa riittävän hyvä - asioita pitää vaan tehdä jonkin aikaa ennen kuin on edes jonkinlainen käsitys siitä mikä itelle todennäköisesti riittää ja sen jälkeen tarvii vaan kattoa mihin on varaa. Alussa taas pitää vain lähteä jostakin liikkeelle, joka joko vie omaa tarinaa etiäpäin tai on viemättä - siinä arpa (google) on ihan yhtä hyvä ennustaja kuin Jaskan asiantuntemus - tai tod. näk. parempi.AriL67 kirjoitti: ↑Maalis 12, 2021 8 : 57Ei toki, mutta vertaistarinana varmaan kuitenkin ihan ok kertoa. Ja tuoda näkökulmia myös sen ulkopuolelta mitä kysytään. Ja jos kysyjä tietää mitkä on reunaehdot niin silloinhan valintaan ei juuri ulkopuolisia tarvita, senkun menee vaan dpreviewhin ja valikoi sieltä.
Itsellä nyt vaan on nykyään pyrkimys kaikessa ostaa kerralla riittävän hyvä (ja kestävä) ettei tarvitse heti olla vaihtamassa. Ja tuollaisen laadukkaan jutun saa yleensä kierrätettyäkin paremmin kuin halvimman mahdollisen. Mutta kukin tavallaan.
Halvin mahdollinen ei liittynyt tähän mitenkään - hinta ei sinänsä ole mikään laadun tae - toki hinnoittelussa tota ajatusharhaa käytetään usein hyväksi.
Mut täs edelleen päädytään samaan eli jos tietää niin ei tarvii kysyä ja jos ei tiedä niin kysyminen on silti hyödytöntä, koska ei tiedä mikä riittää: Lisäksi näin googleaikoina jokainen kuvittelee, et just mun tarina ja mun googletukset on ainutlaatuisia (melkein mikä tahansa juttu on täynnä linkkejä, jotka x kuvittelee "löytäneensä" netin syövereistä) - lisäksi taitaa mennä siten, et uskomme tarinoita paremmin kuin vaikkapa tilastoja. Lähtisin itekin käytetyllä tai laina/vuokralaitteella liikkeelle uuteen harrastukseen - kunnes sitä tietoa on, mut se mistä mä en lähtis liikkeelle on asian teoreettinen pohdiskelu tai tuntemattomilta kysely - ei lätinä kokemukseksi muutu - viihteeksi kylläkin. Ja jos olis joku keneltä kysyisin niin ehdottamasti joku toinen joka on ite riittävän likellä alkutaivalta - pidemmälle edenneillä tuntuu oma polku olevan selkeästi niin hallitseva, et alkumetrit on sujuvasti unohdettu - asiantuntijuus on aivan liian yliarvostettua. Ja koskee siis myös allekirjoittanutta. Ennen todella oli paremmin - siis ennen kuin meillä oli netti.
-
Jotakuinkin noin se on, olen aina jaksanut kyselijöille sanoa että tutki niitä kaikenmaailman laitetestejä, tutki yhden, toisen, kolmennen, neljännen jne monennenko julkaisun testejä, vedä niistä jonkinasteinen johtopäätös ja sen jälkeen mene ja hypistele sitä laitetta fyysisesti jossain liikkeessä ja jos vielä siinä kohtaa tuntuu hyvältä, niin joko ostat sen tai sitten säästä vielä lisää, kunnes saat siitä pykälää paremman laitteen ja et varmasti mene hankintasi kanssa metsään.ttuplai kirjoitti: ↑Maalis 12, 2021 9 : 58...mut se mistä mä en lähtis liikkeelle on asian teoreettinen pohdiskelu tai tuntemattomilta kysely - ei lätinä kokemukseksi muutu - viihteeksi kylläkin.
...pidemmälle edenneillä tuntuu oma polku olevan selkeästi niin hallitseva, et alkumetrit on sujuvasti unohdettu...
...siis ennen kuin meillä oli netti.
Tällä itsenäisellä tutkimisella viittaan siihen että samalla myös opit lukemaan rivien välistä kun tarpeeksi imet sitä luettua testiä + katsottuja videotestejä ja jo valmiiksi hahmotat niitä tiettyjä erityispiirteitä eri laitteiden välillä jo ilman, että edes olet hypistellyt sellaista kädessäsi.
Sen sijaan kun esität jollain foorumilla kysymyksen että mikä kamera on hyvä mun budjettiin x kun kuvaan kesäiltaisin sitä sinistä hetkeä ja siskon serkun kaiman kissanristiäsiä joka toinen vuosi kälviän seuraintalolla, niin jos vastaajia on 12 kpl, saat 8 kpl toisistaan eriäviä mielipiteitä eri malleista ja loput 4 kpl vääntää peistä siitä että onko siellä kälviän seuraintalolla punaiset vai keltaiset lautaseinät.
Todellakin pidemmälle ehtineille se monasti on niin, ollaan jo niin kiinni siinä pikselirunk...auskilpailun maalisuoran huumassa, siis siinä mikä ei koskaan todellisuudessa suurimmalle osalle edes häämötä taivaanrannassa, että puuttuu täysin näkemys asettua kysyjän saappaisiin ja miettiä asioita hänen näkökulmastaan.
Se netti on oiva apuväline kun vaan sitä osattaisiin käyttää oikein ja kuten alussa ilmaisin, etsitään/imetään sitä tietoa itse niiltä kaikenmaailman testisaiteilta ja opetellaan lukemaan rivien välistä omaksuen sitä sisälukutaitoa siinä samalla, joilla ne hahmotelmat omaa valintaa kohtaan realisoituvat täysin toisella tapaa.
Toki kysyä voi ja kannattaakin, mutta sen suuntaiset että mikä mulle olisi hyvä satasella kun kuvaan kukkia iltahämärässä, vastausten kirjo on taatusti yhtä kirjava kuin on kalustoa/vastaajaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Ei testeistä ole sen enempää iloa kuin tästä kinasta, jos ei ole teknistä asiantuntemusta ja tiettyä omaa kokemusta laitteista ja testien yleensä markkinoimaan pyrkivästä kaunistelusta. Nörtit tykkäävät keksiä jonkun eksaktin algoritmin, johon syötetään testeissä mitatut numerot ja joka antaa absoluuttisen parhauden, jonka fuskaavan tutkijan sankarit Stetson & Harrison todistavat tieteellisesti ainoaksi oikeaksi mielipiteistä riippumattomaksi parhaudeksi, mutta muut eivät tule hullua hurskaammaksi siitä, kun kysymys on edelleen "Mikä on paras kamera minun koirani kuvaamiseen oloissa, joissa minä haluan sitä kuvata". En ole nähnyt vielä testiä, jonka mitattava suure olisi "suorituskyky Hannun Fifin kuvaamisessa kirkkaassa päivänvalossa".habannaama kirjoitti: ↑Maalis 12, 2021 10 : 39 Jotakuinkin noin se on, olen aina jaksanut kyselijöille sanoa että tutki niitä kaikenmaailman laitetestejä, tutki yhden, toisen, kolmennen, neljännen jne monennenko julkaisun testejä, vedä niistä jonkinasteinen johtopäätös ja sen jälkeen mene ja hypistele sitä laitetta fyysisesti jossain liikkeessä ja jos vielä siinä kohtaa tuntuu hyvältä, niin joko ostat sen tai sitten säästä vielä lisää, kunnes saat siitä pykälää paremman laitteen ja et varmasti mene hankintasi kanssa metsään.
Minä uskon ,että hahmotus tulee siitä, kun käyttää niitä laitteita oikeaan kuvaamiseen ja saa sitä kautta kokemusta miten ne suoriutuvat oikeassa tehtävässään. Testiviisaus on Ö-luokan fakki-idiotismia, jolla ei tee tositilanteessa mitään (paitsi pätee tällä palstalla, mutta sitä eivät kai edes kaikki meistä laske armottomaksi tositilanteeksi). Ihan sama kuin joku sotahistoriaintoilija luettelee ulkomuistista ensimmäisen maailmansodan hävittäjien tekniset tiedot ja voitot ja tappiot. Mutta jos pannaan lentämään mitä tahansa niistä hävittäjistä, törmää hangaariin jo ennen kuin pääsee edes kiitoradan päähän.Tällä itsenäisellä tutkimisella viittaan siihen että samalla myös opit lukemaan rivien välistä kun tarpeeksi imet sitä luettua testiä + katsottuja videotestejä ja jo valmiiksi hahmotat niitä tiettyjä erityispiirteitä eri laitteiden välillä jo ilman, että edes olet hypistellyt sellaista kädessäsi.
Niin. Totuus on, että ne kaikki 8 ehdotettua kameraa sopii yleensä jotakuinkin hyvin kyseiseen tehtävään. Kenties joukossa on joku ylimitoitettu malli ja joku yrittää mopolla mahdottomia, mutta niin se menee tosielämässäkin. Sen kun ostaa jonkun ja alkaa kuvata. Jos ei siitä pidä, sitten tietää jo jotain siitä mitä haluaa ja mitä on realistista odottaa milläkin rajoituksilla ja ostaa paremman. Tämä on niin mielipidepainotteista hommaa, että toisten maksamista oppirahoista on hyvin vaikea päästä hyötymään.Sen sijaan kun esität jollain foorumilla kysymyksen että mikä kamera on hyvä mun budjettiin x kun kuvaan kesäiltaisin sitä sinistä hetkeä ja siskon serkun kaiman kissanristiäsiä joka toinen vuosi kälviän seuraintalolla, niin jos vastaajia on 12 kpl, saat 8 kpl toisistaan eriäviä mielipiteitä eri malleista ja loput 4 kpl vääntää peistä siitä että onko siellä kälviän seuraintalolla punaiset vai keltaiset lautaseinät.
Hannu
-
Siitä vaan valitsee sopivan hinnan ja polttovälin.
https://uk.pcmag.com/digital-cameras/15 ... ot-cameras
https://uk.pcmag.com/digital-cameras/15 ... ot-cameras
-
Taas näytti keskustelu karkaavan, kun kirjoittajat unohtivat kysyjän tarpeet ja alkoivat haaveilla omiaan. Ensiksi unohda megapikselit. Pikkukennoisissa 12 on tarpeeksi. Etenkin, kun kuvaat liikkuvia kohteita ei kuva koskaan ole pikselintarkka.Tarjatu kirjoitti: ↑Maalis 01, 2021 19 : 30 Hei olen aikeissa hankkia pienen kameran joka menee takin taskussa hiihtoladulla yms., eli en halua järjestelmäkameraa. Haluaisin kuvata liikkuvia koiria eli zoomiakin pitäisi jonkun verran varmaan olla, alustavasti olen katsonut Nikon A1000.tta, onko tuon 16mb riittävät vai olisiko joku muu kamera parempi minulle.
Noissa pikkukennoisissa on ongelmansa, mutta aurinkoisella säällä ne ovat suht käypiä. Ei kannata ahnehtia zoomin kanssa, jos mahdollista zoomaa vähemmän. Tosin, jos budjetti on 800 € kannattaisi harkita venyttäämistä, koska Sonyn RX100 Mark VI:tä saa 899 eurolla. Se olisi eri luokkaa, toki 200 mm vastaavuus ei ole niin pitkä, mutta parempi laatu tuo kroppivaraa.
Muista, että kiinnostava aihe on tärkeämpi kuin pikselintarkka kuva.
800 eurolla saa kaksikin pokkaria, toisen zoomilla ja toisen paremmalla laadulla. Tällöin tosin Nikon tosin ei ole toimiva ratkaisu, koska sillä ei jälkimmäistä ole.
-
Mihinkähän kysyjä mahtoi päätyä? Onko jo omakohtaisia kokemuksia muille samaa asiaa pohtiville jaettavaksi?