onko minua pissitetty ?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Cheerlead

onko minua pissitetty ?

Viesti Kirjoittaja Cheerlead »

No niin, perjantaina minusta tuli digikameran onnellinen (?) omistaja. Ostin paikallisesta mustasta pörssistä Sanyo VPC-J1EX, VPC-J1 kameran. Maksoi omalle budjetille liikaa, mutta myyjä kehui kameraa ja sen toimintoja. Olen siis siinä uskossa että todellakin ostin huippukameran näin koti-äidin lasten kuvaamiseen.

Kuvia siis otettiin ja nyt yritin niitä tietokoneella katsella.
Sain kuvat ruudulle mutta siihen se sitten jäikin. Mukana tuli cd sanyo software pack 6.4 mutta ohjeet ovat englanniksi. Pitäisikö mukana tulla suomenkieliset ohjeet ??? En todellakaan osaa nyt ohjelmia käyttää!

Pitäiskö kauppa purkaa ? Vaatia suomenkielisiä ohjeita ?
Vai mitä ? tietääkö joku linkkiä mistä saisin apua...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Re: onko minua pissitetty ?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Cheerlead kirjoitti:Pitäisikö mukana tulla suomenkieliset ohjeet ??? En todellakaan osaa nyt ohjelmia käyttää!Vaatia suomenkielisiä ohjeita ?
Mustasta pörssistä pitää tulla suomenkieliset ohjeet mukaan. Soita liikkeeseen.
*Pro Mikko Laakso*
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Jos ostat Suomesta kameran, sen mukana pitäisi tulla suomenkielinen ohje. Sen sijaan, jos "kylkiäisenä" saat ohjelmia, niissä ei tarvitse olla suomenkielisiä ohjeita. Nyt olisi parasta netistä valita sellaiset ohjelmat, joita osaat käyttää. Nuoriso on yleensä paras opettaja....
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mitä tuo kamera maksoi? Ota kamera mukaan kauppaan ja sano että opastavat
*Pro Mikko Laakso*
kotinetti

Kuvien siirto

Viesti Kirjoittaja kotinetti »

Jos sinulla on WinXP käyttöjärjestelmä niin liitä kamera USB johdolla tietokoneeseen ja avaa oma tietokone jolloin kamera pitäisi näkyä kovalevynä esim siirrettävä levy(E).
Klikkaa sitten sitä niin ja siirrä XP.n omalla systeemillä johonkin kansioon ne kuvat. Kun kuvat ovat kansiossa niiden katselu sujuu huomattavasti helpommin, kuin jos katselet kuvia kameralta johdon välityksellä. Sen jälkeen voikin tyhjentää kortin uusia kuvia varten.
Cheerlead

Kiitos vastauksista !
Olen nyt siinä vaiheessa että olen saanut tallennettua kuvat e-aseman kautta omalle tietokoneelle omiin kuviin.

Olen jopa saanut yhden kuvan lähetettyä sähköpostilla, mutta kuva oli aika järkyttävän iso, vei tilaa 1,58 MB, mitenköhän saisin niitä pienennettyä ?

Mitä kuvaohjelmaa suosittelette aloittelijalle joka vain lähettäisi kuvia sukulaisille sekä tietysti valokuvien kehitykseen ?

Vaarilta saimme k-rompun jossa on paint shop pro 7.
Kameran mukana tuli Ulead photo explorer 7.0.... onko se ohjelma jolla voi lähettää kuvia sähköpostilla vai mikä ohjelma se on.
Cheerlead

mikko kirjoitti:Mitä tuo kamera maksoi? Ota kamera mukaan kauppaan ja sano että opastavat
niin kamera maksoi alennuksen jälkeen 395 euroa... kotiäidin hurjat tulot on 350 euroa kuukaudessa, eli tämän johdosta tuntui kalliilta. Nyt kun olen katsellut kameroiden hintoja, niin eipä tuo taida kovin laadukkaaseen kameraan riittää ??

Mutta kuvat ovat kyllä tosi teräviä ja kameraa on muuten helppo käyttää joten meikäläiselle passeli, vielä kun saisi tuon tietokoneen ajettua oman pään sisään. Nyt koneen käyttö rajoittuu sähköpostiin ja netin selailuun ;-)
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Siinä mielessä sinua on pissitetty, että digikameralla kuvaus on muutakin, kuin pelkkää kuvaamista. Myös kuvankäsittely ja tietokone pitää olla kohtuullisesti hallussa. Voit tietysti viedä muistikortin valokuvausliikkeeseen ja tulostuttaa kaikki kuvat paperille.

Kameran laadusta en sano mitään, kun en ole kokeillut.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Cheerlead kirjoitti: Olen jopa saanut yhden kuvan lähetettyä sähköpostilla, mutta kuva oli aika järkyttävän iso, vei tilaa 1,58 MB, mitenköhän saisin niitä pienennettyä ?

Vaarilta saimme k-rompun jossa on paint shop pro 7.
Kameran mukana tuli Ulead photo explorer 7.0.... onko se ohjelma jolla voi lähettää kuvia sähköpostilla vai mikä ohjelma se on.
Tuo Paint Shop Pro on hyvä ohjelma, mutta tuo on varmaankin kokeiluversio mikä lakkaa toimimasta kuukauden-parin päästä, just kun on oppinut hieman käyttämään :( Jos tuolla Uleadin ohjelmalla pystyy kääntämään kuvaa 90 astetta kerrallaan ja horisontin suoraan, rajaamaan kuvaa uudestaan ja hieman säätämään värejä sekä valoisuutta niin se kannattanee asentaa koneelle koska se toimii niin kauan kuin windowsissa nyt mikään yleensä toimii ;)

Voi tuon paint shopinkin asentaa jos haluaa sitä opiskella. Voihan olla, että joku naapurin muksu saa sen "korjattua" niin, että se toimii pitempäänkin.

En tunne tuota Uleadin ohjelmaa, mutta uskoisin siinäkin olevan joku toiminto jolla voi kuvaa pienentää. Kuvan koko pienenee jos sen resoluutiota pienentää eli esim. 1600 x 1200 muutetaan kokoon 800x 600 pikseliä tai suurennetaan sen pakkausastetta. Pakkausasteen esitystapa riippuu ohjelmasta. Joissain se on asteikolla 1 -12 ja 0 - 100%. Kokeile valita joku kuva ja ylhäältä valikosta File - Save As, eli tallennetaan siitä kuvasta kopio toisella nimellä. Anna kuvalle hieman eri nimi ja katso onko siinä jotain säätöä pakkaussuhteelle. Kokeile eri asetuksia, voi olla, että jo samassa ikkunassa näytetään esikatselukuva (preview) mitä se pakkausaste vaikuttaa kuvan laatuun. Jos varsinaisessa ikkunassa ei löydy asetuksia niin tarkista onko siinä Advanced tai vastaavaa nappia josta pääsee lisäasetuksiin. Kunhan et talleta kokeiluja alkuperäisen kuvan päälle niin mikään ei voi mennä rikki.

Sepe
--
mouse

Viesti Kirjoittaja mouse »

itse suosittelen kuvien käsittelyyn syntynnyt Adobe Photoshop. Paint shop pro on minusta köyhä editointiin ja luotu piirustukseen. Adobessakin voi piirellä toki mutta ei niin monipuolisesti kun Pain shop proossa :P Kummatkin ovat hyvin vaativia/hankalia aloittelijoille mutta ovat parhaimpia ja kokeilemalla oppii.
bse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bse »

Photoshop taas ei sovi kotiäidin budjetille...
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

mouse kirjoitti:itse suosittelen kuvien käsittelyyn syntynnyt Adobe Photoshop.
Heh! IrfanView riittää ihan hyvin sillä jos 395euroa tuntuu kovalta niin tuskin 1000euron photaria innostuu ostamaan.

Edit: "keuhkopöhö" ehti ensin.
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

Kuvien käsittelyyn on hyvä olla joku ohjelma, mutta pelkästään kuvien pienennys sähköpostia varten sujuu myös WinXP:llä. Omissa kuvatiedostoissa voit valita oikealta kuvatehtävät/tiedosto-ja kansiotehtävät. Sitten voit valita kuvan/kuvat ja valita sitten kansiotehtävistä kohdan: "lähetä tämä tiedosto sähköpostina". Tällöin on valittavissa kuvien pienennys kolmesta eri kokovaihtoehdosta. Tämä sujuu nopeasti, mutta haittana on, että kuvia ei tässä systeemissä voi enää terävöittää pienennyksen jälkeen eikä pakkausastetta valita.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

mouse kirjoitti:itse suosittelen kuvien käsittelyyn syntynnyt Adobe Photoshop. Paint shop pro on minusta köyhä editointiin ja luotu piirustukseen. Adobessakin voi piirellä toki mutta ei niin monipuolisesti kun Pain shop proossa :P Kummatkin ovat hyvin vaativia/hankalia aloittelijoille mutta ovat parhaimpia ja kokeilemalla oppii.
Onhan PSP8 toki köyhä verrattuna PS:ään, kun puuttumaan jää tuki ICC:lle ja reilu 90% hinnasta :-)

Kyllä Paint Shop Pro on ihan pätevä kuvankäsittely softa. Eikä tämä ole vain oma mielipiteeni, vaan järjestään on testeissä pistetty PS ja PSP samalle viivalle.

PS:n etuhan on sen de facto standardi ammattipiireissä.

Ja toinen edullinen, mutta monipuolinen on PS Elements. Itse en siitä omaa kokemuksia, mutta etenkin käyttöliittymää on kehuttu kovasti, ja ominaisuudet riittää taatusti harrastelijalle. (Tosin suunnilleen samanhintaisessa PSP:ssä on enemmän toimintoja).

Onko muuten GIMP:istä Windows versiota? Irfanview tapaan ilmainen, ja ainakin aloittelijalle ihan riittävät ominaisuudet.
keppana

Viesti Kirjoittaja keppana »

Santtu kirjoitti:Onko muuten GIMP:istä Windows versiota? Irfanview tapaan ilmainen, ja ainakin aloittelijalle ihan riittävät ominaisuudet.
Onhan siitä. Lisätietoa www.gimp.org .
B4349

Viesti Kirjoittaja B4349 »

Höpöhöpö. Aivan salettiin "kotiäidille" riittää Irfan view. Meneppä www.tucows.com -sivulle ja ota hakuun ko. ohjelma. Lataat sen ja asennat koneellesi. Sillä säädät perusjutut ihan kohdalleen (mm. kuvien koko ja pakkaus, jolloin ei tarvitse lähetellä 1,5 Mt:n kuvia) ja ei maksa mitään!

-IXUS 400-
bse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bse »

Eikös Paint Shop Prosta saa 30 päivän shareware versionkin vielä?

Sekin on yksi vaihtoehto - ilmanen myös.
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Onhan se vaihtoehto, ilmainen. Jos kuvaat vain 30 päivää. :)

Kuten tuossa edellä sanottiin: höpötystä, miksi keksiä pyörää uudestaan. Vanha tuttu Irfanview vaan taas, ja siinä se.
lm
Cheerlead

Hei taas !
Kiitos kaikille vinkeistä ! Nyt alkaa selviämään pikkuhiljaa kameran käyttö. Ilmeisesti olin jopa liian hätäinen kameran kanssa koska eilen tapahtui "ihme"

Laitoin eilen kameran kiinni usb-porttiin vasta sen jälkeen kun kaikki ohjelmat oli windowsilla avattua ja siihen tulikin joku wizard-juttu ja se "imaisi" itsekseen kuvat ja jopa rakkaan prinsessani luistelupätkä-videon my pictures-kansioon :-D
Että meni helposti !!!

Olen Uleadia myös opiskellut ja sitä tosiaan voi käännellä ja säätää valoisuutta jne. Lisäksi olen lähettänyt meilejä my pictures-kansion kautta ja kiitos vinkistä, sieltähän ne koot säädetään.
Ilmeisesti tässä pikkuhiljaa opitaan lisää. Se oli minulle ihana yllätys että videopätkään tuli äänikin :-)

Mutta kiitos kaikille avusta ja oikein ihania, aurinkoisia kuvauspäiviä !
Terv. Cheerleader
Vastaa Viestiin