Mikä on riittävä resoluutio normaaliin kotikäyttöön (siis perhejuhlat, lasten ulkoleikit, lomakuvat). Toiset väittää, että 3.2 riittää, toiset varoittaa pettymyksistä ja sanoo, et pitää olla 4.0. Luulen, että kavereilla on enemmän neuvoja kuin asiantuntemusta ja kokemusta.
Canoneita oon katellu... 3.2-sarjassa IXUS vai A70?, 4.0:ssa IXUS400 vai A80?
Riittävä resoluutio?
-
"Canoneita oon katellu... 3.2-sarjassa IXUS vai A70?, 4.0:ssa IXUS400 vai A80?"
Itse päädyin A80:een lähinnä kääntyvän näytön takia. Lisäksi kokemukset pienistä kameroista (Konica Revio APS) oli se, että niillä on hankala kuvata ja tästä syystä Ixus jäi listoilta. Eihän A80 iso ole mutta tuntui jotenkin jämäkämmältä kädessä.
A70 olis varmasti ollut resoluutioltaan hyvä ja riittävä.
Itse päädyin A80:een lähinnä kääntyvän näytön takia. Lisäksi kokemukset pienistä kameroista (Konica Revio APS) oli se, että niillä on hankala kuvata ja tästä syystä Ixus jäi listoilta. Eihän A80 iso ole mutta tuntui jotenkin jämäkämmältä kädessä.
A70 olis varmasti ollut resoluutioltaan hyvä ja riittävä.
-
Re: Riittävä resoluutio?
Käytännössä 3.2mpix-4mpix:llä ei ole eroa, kuin mainosmiesten puheissa jaa niitä puheita uskovien hölmöjen mielissä. 2mpix riittää jo mainiosti edellämainituihin asioihin, etenkin jos ei ole tarkoitus tehdä yli A4 kokoisia suurennuksia. Tee se valinta ihan muiden asioiden perusteella kuin noiden pikselien.kansamaa kirjoitti:Mikä on riittävä resoluutio normaaliin kotikäyttöön (siis perhejuhlat, lasten ulkoleikit, lomakuvat). Toiset väittää, että 3.2 riittää, toiset varoittaa pettymyksistä ja sanoo, et pitää olla 4.0. Luulen, että kavereilla on enemmän neuvoja kuin asiantuntemusta ja kokemusta.
Canoneita oon katellu... 3.2-sarjassa IXUS vai A70?, 4.0:ssa IXUS400 vai A80?
Hanki Ixus, jos haluat housuntaskussa kulkevan näppäilykameran.
Hanki A-sarjalainen jos jaksat/haluat opiskella valotuksen teoriapuoltakin ja kameran taskuunmahtuvuus ei ole tärkeä kriteeri.
-
- Viesti:
Jos kamerat ovat muuten samanlaisia. 3.2 megapikselin ja 4 megapikselin kuvan ero on suurennuskelpoisuudessa. Sivun pituus 4 megaisella on 1.12 kertainen verrattuna 3.2. megapikselin kuvaan. Siis: jos joku sanoo, että 4 megainen riittäisi 20*30 senttiseen kuvaan, niin saman tasoinen kuva 3.2 megaisella olisi 18*27 cm. Kymppikuvassa ero ei näy. Minusta tuo ero on kovin pieni, suoraan sanoen mitätön.
Jos kameran hankintaan vaikuttaa pikselimäärä, minusta sen eron pitää olla kaksinkertainen vähintää. Jos rinnakkain on 4 tai 2 megapikseliä, saman tasoinen kamera, sama hinta, voisin harkita 4 megapikseliä. Siinä kuitenkin pitäisi olla laadukkaampi linssi, jotta kuva olisi yhtä hyvä. Siksi en tekisi valintaa suinpäin edes tuollaisella pikselimääräerolla.
Jos kameran hankintaan vaikuttaa pikselimäärä, minusta sen eron pitää olla kaksinkertainen vähintää. Jos rinnakkain on 4 tai 2 megapikseliä, saman tasoinen kamera, sama hinta, voisin harkita 4 megapikseliä. Siinä kuitenkin pitäisi olla laadukkaampi linssi, jotta kuva olisi yhtä hyvä. Siksi en tekisi valintaa suinpäin edes tuollaisella pikselimääräerolla.
-
- Viesti:
Re: Riittävä resoluutio?
Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta sillä pixelien lukumäärä (johon viittaat resoluutiolla) ei yksinään riitä määrittelemään sitä mikä riittää (siis laatua sekä ja/tai pixelimäärän muita vaikutuksia kuvaamiseen).kansamaa kirjoitti:Mikä on riittävä resoluutio normaaliin kotikäyttöön
Muutamia seikkoja joiden avulla tuota voi haarukoida:
Inkjet ja online tulosteeseen voi nykyään saada parhaimmillaankin vain 150ppi (pixels per inch) eli noin 60pixeliä centtimetrille, siis todellisuudessa, luki mainoksessa mitä tahansa. Ja ruudulla voi kätevästi näyttää max luokkaa 1000x800 pixeliä.
Ruudulle siis riittäisi 0.8 MP kamera.
Mutta jos käytettävissä on esim 6MP kamera niin sen kuvan voi pienentää ruudulla näyttämistä varten, tällöin kuvan laatu saadaan paremmaksi koska osa kuvassa olevasta kohinasta keskiarvoistuu pienennöksen yhteydessä.
Tai ko 6MP kuvasta voidaan cropata tuollainen 1000x800 pixelin alue, tästä on taasen se hyöty että itse kuvaustapahtuma helpottuu koska ei tarvitse freimata tarkasti ja/tai käytettävissä oleva linssi "taipuu" eri kuvakulmiin ja kuvausetäisyyksiin paremmin.
Jos sitten katsotaan inkjettejä ja online tulostusta niin:
10x15cm vaatii 0,54MP
13x19cm vaatii 0.9MP
20x30cm vaatii 2.2MP
Pienentäminen ja kroppaaminen tuottaa tietenkin samat edut kuin yllä.
Rotaatiopainotuotteeseen tarvitaan periaatteeessa (vai pitäiskö sanoa periaatteesta) enemmän dataa kuin tuo 150ppi mutta tämä ei liity mitenkään normaaliin kotikäyttöön.
Sitten pitää vielä muistaa että eri kameroiden tuottamat pixelit eivät laadullisti ole läheskään samanarvoisia keskenään. 1MP toisesta kamerasta saattaa laadultaan vastata 3MP jostakin muusta.
Timo Autiokari