Mikä macro Nikon D5100:an?
-
Mikä macro Nikon D5100:an?
Moikka, tipahdin valokuvauksen kärryiltä silloin kun digikamerat tulivat. Tulin hankkineeksi kuitenkin joskus Nikon D5100-kameran ja nyt haluaisin kuvata sillä kasveja ja ötököitä. Mistä tiedän mikä makrolinssi siihen käy? Onko suosituksia? Vai kannattaako koko linssiä hankkia, kun kännykälläkin saa ihan hienoja kuvia?
-
Re: Mikä macro Nikon D5100:an?
Kannattanee. Tosin tekniset haasteet kasvavat, kuvaamista pitää enemmän harkita tilanteen mukaan. Hanki esim. Nikonin oma 60mm makro, croppirungossasi sopiva yleispolttoväli kasveille ja ötököille. Periaatteessa ötököille pidempi polttoväli on parempi, mutta tuo on hyvä yleiskäyttöön. Esim. Tamron tarjoaa erinomaista 90mm makroa, joka on myös ihan ok polttoväli rungossasi. Ei muuta kuin kokeilemaan, makrokuvaus on mielenkiintoista mutta toki myös haastavaa teknisesti. Jalustaa kannattaa käyttää tietenkin ainakin kasvien kuvaamisessa, ja heikkotuulista säätä.
-
Tamronin makrolle ääni täältäkin.
-
Kiitos vastauksista! Itse asiassa hain takaa niinkin simppeliä asiaa, että mistä tiedän että joku putki kiinnittyy runkoon ja toimii siinä. Mutta nyt olen jo selvittänyt jonkin verran vaihtoehtoja. Tällainen olisi myynnissä käytettynä lähistöllä: ” Sigma 105mm f2.8 DG Macro HSM OS Nikon” Varmaan sekin on ihan ok?
Mitä tarkoittaa että ” ihan ok polttoväli rungossasi”. Onko tämä joku hienosäätöjuttu?
Mitä tarkoittaa että ” ihan ok polttoväli rungossasi”. Onko tämä joku hienosäätöjuttu?
-
- Viesti:
Makro kannattaa valita kuvauskohteen perusteella. Luulen että tarkoitettiin sitä ,että soveltuu kohtuullisesti kasveihin ja ötököihin. Yleisesti ottaen ötököihin soveltuu paremmin pidemmän polttovälin makro pidemmän työskentelyetäisyyden vuoksi. Kovin isoista eroistahan tässä ei puhuta.Kroppikennoon tuo suositeltu pituus on aika yleiskäyttöinen. Itse kuvaan 100/2.8 makrolla kasveja sekä hyönteisiä täyskennoisella. Tuo 60mm on aika vastaava kropissa.
-
Sopiva polttoväli tarkoitti tosiaan sitä, mitä tuossa sanottiin... 60mm makro on kuvakulmaltaan ja kuvausetäisyydeltään hyvä kompromissi. 105mm makro on aivan käyttökelpoinen myös, kuvakulma on hieman rajatumpi mikä sopii toisiin kohteisiin paremmin kuin toisiin.
Hanki vain tuo Sigma jos on kunnossa ja hyvä hinta, niin ei mitään estettä.
Hanki vain tuo Sigma jos on kunnossa ja hyvä hinta, niin ei mitään estettä.
-
Kiitos vastauksistanne! Sigma kotiutui ja ekat kuvat puutarhassa otettu, tyytyväinen olen.
-
Hienoa, että löysit sopivan objektiivin. Ja kiitos, että jaoit tiedon löydöstäsi kanssamme. :-)