Automaatti- vai manuaalitarkennus?
-
- Viesti:
Automaatti- vai manuaalitarkennus?
Ihan tälläisenä kyselynä että käytättekö automaatti- vai manuaalitarkennusta? Voi tietysti perustella, että miksi käyttää mitäkin. Itse olen huomannut että manuaalitarkennuksella otettu kuva ei olekkaan juuri siitä kohdasta tarkin kun olen halunnut (suurella aukolla kuvattuna, eli tarkennusalue noin 20cm). Onko mulla vain silmissä vikaa, kun etsimen kautta katson, vai onko muilla samaa ongelmaa? Läheltä/maisemaa kuvatessa automatiikka tekee varmastikkin parasta jälkeä, koska kohde vie koko kuva-alan?
Viimeksi muokannut teemupii, Kesä 02, 2004 19 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Käytän pelkästään automaattia, mutta joskus valitsen tarkennuspisteen esimerkiksi keskeltä, ettei "täysautomaatti" lähde harhailemaan, kuten vaikeissa olosuhteissa saattaa käydä. Hyvin on toiminut tähän asti.
EDIT: sori, huomasin vasta nyt olevani 300D:n foorumissa ja kyseistä kameraahan mulla ei ole...pätevät nuo samat menetelmät silti muihinkin kameroihin, joten ei tässä kait mitään suurta vahinkoa syntynyt :o)
—Timo
EDIT: sori, huomasin vasta nyt olevani 300D:n foorumissa ja kyseistä kameraahan mulla ei ole...pätevät nuo samat menetelmät silti muihinkin kameroihin, joten ei tässä kait mitään suurta vahinkoa syntynyt :o)
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
Re: Automaatti- vai manuaalitarkennus?
Otan osaa. Halpojen Af-kameroiden etsimissä ei ole vaihdettavia tähyslaseja ja vakiotähyslasit ovat melko huonoja käsitarkenukseen. Niistä puuttuu mikroprismaympyrät ja/tai leikkokuvatarkennuselementit.teemupii kirjoitti: Itse olen huomannut että manuaalitarkennuksella otettu kuva ei olekkaan juuri siitä kohdasta tarkin kun olen halunnut Onko mulla vain silmissä vikaa, kun etsimen kautta katson, vai onko muilla samaa ongelmaa?
-
- Viesti:
Tämä auttoikin keskustelun asiaa kovastikkin. Toivottavasti olet nyt onnellinen että olet kyykyttänyt halvan ja ritskun 300D:n omistajia (sarkasmia).OskuK kirjoitti:Otan osaa. Halpojen Af-kameroiden etsimissä ei ole vaihdettavia tähyslaseja ja vakiotähyslasit ovat melko huonoja käsitarkenukseen. Niistä puuttuu mikroprismaympyrät ja/tai leikkokuvatarkennuselementit.teemupii kirjoitti: Itse olen huomannut että manuaalitarkennuksella otettu kuva ei olekkaan juuri siitä kohdasta tarkin kun olen halunnut Onko mulla vain silmissä vikaa, kun etsimen kautta katson, vai onko muilla samaa ongelmaa?
-
300D:n omistajana olen kyllä Oskun kanssa täsmälleen samaa mieltä. Kuvaaja saa omistaa aikamoisen haukankatseen, että pystyy 300D:n pienestä etsimestä tarkentamaan kuvan luotettavasti kohdalleen. Itselläni tulee muuten käytettyä pitkälti AF:ää, mutta macron FTM:llä tulee harrastettua hienosäätöä.OskuK kirjoitti:Otan osaa. Halpojen Af-kameroiden etsimissä ei ole vaihdettavia tähyslaseja ja vakiotähyslasit ovat melko huonoja käsitarkenukseen. Niistä puuttuu mikroprismaympyrät ja/tai leikkokuvatarkennuselementit.
Viimeksi muokannut JuhaH, Kesä 03, 2004 6 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
10D:ssä on prisma mutta 300D:ssä jonkinsortin peiliviritys joten eroa varmaan löytyy.teemupii kirjoitti:Mites tuo on muuten 10D:hen verrattuna? En oo missään arvostelussa kuullut sanottavan (tai en oo ainakaan pannut merkille), että etsimestä näkyvä ala olisi suurempi.
Saisivat heivata onnettoman turhan pikkusalaman ja satsata parempaan etsimeen, niin Canonissa,Nikonissa kuin muissakin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
Tästä olen kuullut lähinnä että 10D:ssä kuva on kirkkaampi. Olenko taas johdatettu harhaan, eli kuva-alakin on suurempi?Hannu KH kirjoitti:10D:ssä on prisma mutta 300D:ssä jonkinsortin peiliviritys joten eroa varmaan löytyy.teemupii kirjoitti:Mites tuo on muuten 10D:hen verrattuna? En oo missään arvostelussa kuullut sanottavan (tai en oo ainakaan pannut merkille), että etsimestä näkyvä ala olisi suurempi.
Edit: JuhaH, jeps.. noin olen minäkin antanut itselleni kerrottavan.
-
- Viesti:
-
Itse olen tottunut manuaalitarkenteisiin kameroihin, enkä ole 300d:n etsintä aivan huonoksi todennut (ei kyllä täysin hyväkään). Kyllä sillä saa täysin tarkan kuvan manuaalisestikin. Tosin, jos tarkennetaan kittiobjektiivia, niin heiluva ja löysä ja vieläpä kapea tarkennusrengas ei tarjoa kovin hyviä eväitä tähän. Kunnon objektiivilla en ole todennut ongelmia.
-
Käytän melkein tasapuolisesti molempia. Ts. monesti kokeilen ensin AF:ää, mutta jos se kestää niin vaihdan suosiolla MF:ään. Ja melkeinpä täytyy myöntää, että paremman lopputuloksen saa varmemmin manuaalisesti, automaatilla tuntuu olevan vähän tuurista kiinni välillä, että miten ja ennenkaikkea mihin tarkentuu.
-
- Viesti:
Onkohan sulla kamerassa jotakin vikaa? Itse aina valitsen käsin af-pisteen, enkä ole huomannut että tarkennus menisi jonkun muun kuin valitun pisteen kautta. Todella pimeässä ja kirkkaassa vastavalossa tulee ongelmia lähinnä.Tytti kirjoitti:...automaatilla tuntuu olevan vähän tuurista kiinni välillä, että miten ja ennenkaikkea mihin tarkentuu.
-
Manuaalitarkennuksen huumaa
Jos tilanne vaihtuu nopeasti ja on paljon seurattavaa, niinkuin esim. ultimate-ottelua (siis sitä fribiinheittokisailua) kuvattaessa, niin manuaalitarkennus osoittautuu pienellä hrajoittelulla paremmaksi vaihtoehdoksi. Autotarkennusta käytettäessä kun uudelleensommittelu ja uuden hyvä tarkennuskohteen löytäminen vie oman (vaikkakin suhteellisen lyhyen) aikansa. Muutenkin manuaalitarkennus auttaa seuraamaan paremmin itse asiaa.
Staattisempia ja ennakoitavampia kohteita kuvattaessa suosin kyllä ennemmin automaattista tarkennusta.
Vesa
Staattisempia ja ennakoitavampia kohteita kuvattaessa suosin kyllä ennemmin automaattista tarkennusta.
Vesa
-
Re: Manuaalitarkennuksen huumaa
Itse en ole toistaiseksi syventynyt manuaalitarkennuksen maailmaan. Siksipä kiinnostaa tietää, että miten ihmeessä kerkeät tarkentamaan manuaalisesti vaikkapa tuossa Ultimate-ottelussa? Mistä voit tietää kuinka kaukana kohteet ovat, kun ne vaihtavat vieläpä paikka jatkuvasti? Olenko missannut jotain olennaista manuaalitarkennuksen suhteen, vai miten tuo ajatus tuntuu niin utopialta?vmetsata kirjoitti:Jos tilanne vaihtuu nopeasti ja on paljon seurattavaa, niinkuin esim. ultimate-ottelua (siis sitä fribiinheittokisailua) kuvattaessa, niin manuaalitarkennus osoittautuu pienellä hrajoittelulla paremmaksi vaihtoehdoksi
–Timo
Quot capita, tot sensus.
-
-
Todennäköistä on, että ongelma on enempikin nuo liikkuvat kohteet ja toisaalta jo tutuksi tullut 300:sen ongelma niiden kanssa. ;) Jos kohde on paikallaan, niin kyllä tuo AF silloin osuu paremmin kohdilleen. Mutta pääsääntöisesti tykkäään kuitenkin käyttää manuaalitarkennusta, jos haluan varmistaa, että kuva tosiaan tarkentuu oikein.teemupii kirjoitti:Onkohan sulla kamerassa jotakin vikaa? Itse aina valitsen käsin af-pisteen, enkä ole huomannut että tarkennus menisi jonkun muun kuin valitun pisteen kautta. Todella pimeässä ja kirkkaassa vastavalossa tulee ongelmia lähinnä.Tytti kirjoitti:...automaatilla tuntuu olevan vähän tuurista kiinni välillä, että miten ja ennenkaikkea mihin tarkentuu.
-
Re: Manuaalitarkennuksen huumaa
[quote="Leht1n"]
Itse en ole toistaiseksi syventynyt manuaalitarkennuksen maailmaan. Siksipä kiinnostaa tietää, että miten ihmeessä kerkeät tarkentamaan manuaalisesti vaikkapa tuossa Ultimate-ottelussa? Mistä voit tietää kuinka kaukana kohteet ovat, kun ne vaihtavat vieläpä paikka jatkuvasti? Olenko missannut jotain olennaista manuaalitarkennuksen suhteen, vai miten tuo ajatus tuntuu niin utopialta?
–Timo[/quote]
Olin itsekkin aika skeptinen sen suhteen ja ekat 50 kuvaa ei ihan kohdalle osuneetkaan. Käsi oppi kuitenkin yllättävän nopeasti seuraamaan esimerkiksi tuossa frisbeetä tai huomion kohteena olevaa pelaajaa. 1/8:n aukolla kohteet oli helpompi saada haaviin, 1/2.8:lla en olisi odottanut saavani minkäänlaisia tuloksia :)
Zoomaamaan ei kyllä samaan aikaan kädet ja aivot vielä taivu.
Itse en ole toistaiseksi syventynyt manuaalitarkennuksen maailmaan. Siksipä kiinnostaa tietää, että miten ihmeessä kerkeät tarkentamaan manuaalisesti vaikkapa tuossa Ultimate-ottelussa? Mistä voit tietää kuinka kaukana kohteet ovat, kun ne vaihtavat vieläpä paikka jatkuvasti? Olenko missannut jotain olennaista manuaalitarkennuksen suhteen, vai miten tuo ajatus tuntuu niin utopialta?
–Timo[/quote]
Olin itsekkin aika skeptinen sen suhteen ja ekat 50 kuvaa ei ihan kohdalle osuneetkaan. Käsi oppi kuitenkin yllättävän nopeasti seuraamaan esimerkiksi tuossa frisbeetä tai huomion kohteena olevaa pelaajaa. 1/8:n aukolla kohteet oli helpompi saada haaviin, 1/2.8:lla en olisi odottanut saavani minkäänlaisia tuloksia :)
Zoomaamaan ei kyllä samaan aikaan kädet ja aivot vielä taivu.