300D:n valkotasapaino

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
anttisalon

300D:n valkotasapaino

Viesti Kirjoittaja anttisalon »

Olisi varmaan pitänyt laittaa tämä tuonne tyhmien kysymysten lokeroon, mutta kysynpä kuitenkin täällä :-)

Ostoslistassa lukee Canon EOS 300D, joten sellainen pitänee sitten hankkia. Yllätys-yllätys, toinen vaihtoehto olisi Nikon D70, mutta hintaeroa on juuri sen verran, että kääntyy tälle puolelle.

Esimerkkikuvista olen huomannut, että Canonin valkotasapainoautomatiikka ei tee kovin kaksista jälkeä, mutta manuaalisesti senkin saa säädettyä hyvin kohdalleen.

Koska ohjekirjaa en ole mistään saanut käsiini, niin kysynpä teiltä kaiken kokeneilta ammattilaisilta, että miten tuo valkotasapainon säätö manuaalisesti kuvaustilanteessa Canonilla käytännössä menee? Kovinkin monimutkainen operaatio?

-AS-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pahvi

Viesti Kirjoittaja pahvi »

Valkotasapainon voi säätää joko kuvaustilanteessa, tai sitten ampua raw kuvia ja säätää jälkikäteen.

Kuvaustilanteessa:
Ota kuva pringles purkin kannesta, niin että kansi täyttää about koko kuvan, ei tarvitse olla focuksessa tai sommiteltuna kultaiseen leikkaukseen.
Valitse menusta custom white balance ja valitse purkin kannesta otettu kuva.
Paina wb nappia ja valitse custom wb valkobalansseista. (se viimeinen.)
Mielestäni pringles purkin kansi antaa hieman siniseenpäin olevan kuvan.

Jälkikäteen (tätä käytän itse) raw softalla muuttaa värilämpötilaa niin että tulos näyttää luonnolliselta.

Yleensä ongelmia tulee lähinnä sisällä keinovalossa kuvatessa. Näitä tilanteita varten löytyy kamerasta valmiina esim loisteputki ja hehkulamppu profiilit.

-janne
-
Janne Kotka
Hi-Fly
Viesti:

Re: 300D:n valkotasapaino

Viesti Kirjoittaja Hi-Fly »

anttisalon kirjoitti:Olisi varmaan pitänyt laittaa tämä tuonne tyhmien kysymysten lokeroon, mutta kysynpä kuitenkin täällä :-)

Ostoslistassa lukee Canon EOS 300D, joten sellainen pitänee sitten hankkia. Yllätys-yllätys, toinen vaihtoehto olisi Nikon D70, mutta hintaeroa on juuri sen verran, että kääntyy tälle puolelle.

Esimerkkikuvista olen huomannut, että Canonin valkotasapainoautomatiikka ei tee kovin kaksista jälkeä, mutta manuaalisesti senkin saa säädettyä hyvin kohdalleen.

Koska ohjekirjaa en ole mistään saanut käsiini, niin kysynpä teiltä kaiken kokeneilta ammattilaisilta, että miten tuo valkotasapainon säätö manuaalisesti kuvaustilanteessa Canonilla käytännössä menee? Kovinkin monimutkainen operaatio?

-AS-
Minulla on ainakin automaattinen toiminu ihan hyvin ja jos RAW:ina kuvaa niin nehän voi myöhemmin muokata. Kyllä jpg:stäkin jotenkin onnistuu.

Manuaalisella säädetään niin, että otetaan kuva jostakin valkoisesta, ja sitten valikoista sen perusteella valkeustasapaino. Pringles purkin kannen läpi otetusta kuvasta saa kuulemma hyvin tuon valkeustasapainon.
teemupii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Milläs tavalla kuvankäsittelyohjelmassa pystyisi parhaiten säätämään valkotasapainoa?
Filvas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Filvas »

teemupii kirjoitti:Milläs tavalla kuvankäsittelyohjelmassa pystyisi parhaiten säätämään valkotasapainoa?
Photarissa auto levels, auto color ja curves ite niin saa värit usein kohdalleen.
teemupii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Filvas kirjoitti:Photarissa auto levels, auto color ja curves ite niin saa värit usein kohdalleen.
En nyt ihan tätä tarkoittanut.
Filvas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Filvas »

teemupii kirjoitti:
Filvas kirjoitti:Photarissa auto levels, auto color ja curves ite niin saa värit usein kohdalleen.
En nyt ihan tätä tarkoittanut.
Mutta sillä niitä saa korjailtua. Joskus törmäsin netissä Photarin white balance fixaamisen tutoriaaliin, lieniskö dpreviewin glossaryssä ollu? :o

Tässä esimerkiksi puunasin värejä kun AWB oli heittäny ketuilleen kuvan.

Ei se nyt täydellinen vieläkään mutta parempi kuin alkuperäinen.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Itse olen korjaillut valkotasapainoa levels-säätimen harmaalla pipetillä. Eli pipetillä klikataan kuvasta sellaista kohtaa, jonka pitäisi olla harmaa.
Vastaa Viestiin