Terävyyden säätäminen??

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
pema

Terävyyden säätäminen??

Viesti Kirjoittaja pema »

Ostin 400D kameraan Sigma-linssin ja se ei tuottanut teräviä kuvia häviten jopa kittilinssille.Lähetin sen takuuhuoltoon ja sieltä kaipailtiin myös kameraa että se "säädettäisiin" linssille sopivaksi.
Mitenköhän tuo tehdään-mekaaninen vai asetusten muokkaus???

Olen ollut muilla optiikoillani aivan tyytyväinen piirtojälkeen ja terävyyteen,menisikö kameran säädön jälkeen muitten obiskoitteni jälki sutuksi.
En ole ihan alottelija järkkärikuvauksessa mutta tuo kameran säätö on ihan uutta minulle!

terv. pema
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Terävyyden säätäminen??

Viesti Kirjoittaja kohan »

pema kirjoitti: Olen ollut muilla optiikoillani aivan tyytyväinen piirtojälkeen ja terävyyteen,menisikö kameran säädön jälkeen muitten obiskoitteni jälki sutuksi.
En ole ihan alottelija järkkärikuvauksessa mutta tuo kameran säätö on ihan uutta minulle!

terv. pema
Suuri vaara siinä on että kameran säätöjä muutetaan ja muut optiikat on sitten väärin.
Myy Sigma pois ja osta Canonin optiikka tilalle. Jos säädöt on pielessä niin saat avun samasta paikasta ja takuutyönä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Trnquill
Viesti:

Re: Terävyyden säätäminen??

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

pema kirjoitti:Olen ollut muilla optiikoillani aivan tyytyväinen piirtojälkeen ja terävyyteen,menisikö kameran säädön jälkeen muitten obiskoitteni jälki sutuksi.
Käsittääkseni Sigman laseja säädetään sekä fyysisesti, että ohjelmallisesti. En osaa tarkelleen sanoa, että miksi säädössä tarvitaan myös runkoa (jos sillä on tarkennus muita laseja käytettäessä täysin kohdallaan). Ehkä siksi, että jos käyttäjällä on vain yksi lasi X, joka sattuu olemaan vaikka hieman takaterävä ja runko vastaavasti etuterävä kompensoiden virheen, voidaan myös Sigma säätää yhtä takateräväksi. Tällöin kumpikin lasi tuottaa kyseisellä rungolla teräviä kuvia.

Ainakin minulla Sigman kakkulan tarkennus muuttui runkoa vaihdettaessa, vaikka se muilla laseilla säilyi samana. 350D:n nokalla Sigma 17-70 tarkensi aina vähän taakse, 20D:hen ruuvattuna tarkennus on juuri napillaan. Muita laseja käyttäessä tarkennuksessa ei ole kummallakaan rungolla (systemaattisia) virheitä.

Voi myös olla, että kameran ja lasin välillä tapahtuu jotakin mystistä tietoliikennettä, joka on runkokohtaista. Eli huollossa he haluaisivat perehtyä myös tuohon dataan. Mutta tuskin sentään...

Jokatapauksessa runko pitää heittää lasin mukaan siksi, että voivat huolossa tarkistaa säädön osuneen kohdilleen. Sitä en tiedä, koskevatko Fokan huoltomiehet esim. Canonin runkoihin pitkällä tikullakaan säätömielessä. Taitaa takuu raueta rungosta, jos sitä käpälöi joku muu, kuin valtuutettu huoltomies... Eli vaikka runko olisi lasin mukana, sitä ei säädetä. Näin olen asian käsittänyt.

Itse olen pistänyt samalla kertaa aina koko satsin (runko + lasit) huoltoon, kun tarkennuksia on säädetty. Varmistuupa samalla, että koko paketti "toimii yhteen" varmasti. Ja mitäs minä niillä muilla kakkuloilla tekisin, kun runko on huollossa... :)
-Markus
Fotoni.org
pema

tarkennus

Viesti Kirjoittaja pema »

Kysyin asiaa suoraan huollosta(edellinen käsitys tuli myyntiliikkeestä).
Säätävät kuulemma vain optiikkaa mutta tarkka säätö saadaan aikaseksi vain kameran kanssa.
kiitti kommenteista.
Vastaa Viestiin