400D:lle muistikortti ja laukku!

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Tilaks

400D:lle muistikortti ja laukku!

Viesti Kirjoittaja Tilaks »

Olen hommaamassa ensimmäistä järkkäriäni. Malli sekä merkki ovat selvinneet, mutta minkälaista laukkua ja muistikorttia suosittelisitte 400D:lle
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
viltawa

Viesti Kirjoittaja viltawa »

Laukku: Sopiva tulevalle kalustollesi. Olkalaukku vs. reppu mieltymysten mukaan.

Muistikortti: Niin iso kuin lompakko sietää. Nopeudella ei ole niin suurta merkitystä, vaikka toki mukavoittaa käyttöä.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

viltawa kirjoitti: Muistikortti: Niin iso kuin lompakko sietää.
Ja millä perusteella? Mielestäni gigainen on ok, kaksigigaista tyhjennellessä menee jo hermot kuvien paljouteen.
--------
Aves!
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Sakke_K kirjoitti:
Ja millä perusteella? Mielestäni gigainen on ok, kaksigigaista tyhjennellessä menee jo hermot kuvien paljouteen.
2 gikanen on sopiva. mulla on 256 mb-4 gb kortit ja ainoastaan nelonen tuntuu yleiskäyttöön liian suurelta 30D:n kanssa, toki kortin tarpeet riippuu kuvaajasta ja olosuhteista.....

Yleensä kuvausreissun kuvat menee yhdelle kortille, joten piuhalla siirrellen säästelen korttipaikan pinnejä.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Sakke_K kirjoitti:Ja millä perusteella? Mielestäni gigainen on ok, kaksigigaista tyhjennellessä menee jo hermot kuvien paljouteen.
Ei sitä ole pakko kuvata täyteen ennen tyhjennystä. Eikä kannatakaan.

Hermot menee lähinnä silloin, kun pitäisi vielä yksi kuva ottaa ja kortti on täysi.

Itselle sopivaa kortin kokoa voi arvioida katsomalla kameran spekseistä sen tuottaman kuvatiedoston kokoa. Esim 400D tuottaa 10 megapikselillään noin neljän megatavun JPEG-tiedoston (gigaiselle kortille n. 250 kuvaa) tai 10 megatavun RAW-kuvan (gigaiselle kortille n. 100 kuvaa).

Tästä voi sitten miettiä, montako kuvaa kuvittelisi ottavansa yhdellä kuvauskerralla, siis ennen kuin pääsee tyhjentämään kortin. Eikä tietenkään ole pakko ostaa vain yhtä isoa korttia.
viltawa

Viesti Kirjoittaja viltawa »

Sakke_K kirjoitti:
Eri ihmisillä on erilaiset hermot. Mutta kuten olli R totesi, niin mikäs pakko sitä korttia on kuvata täyteen? Siltä varalta, että onkin vielä jotain kuvattavaa, niin on kiva, että ei tarvitse alkaa vaihtamaan korttia.
musti

Viesti Kirjoittaja musti »

Sakke_K kirjoitti:
mulla on 2 gigainen ja tyhjentäminen turhista kuvista on nopeaa kun ottaa kortin pois ja laittaa sen kortinlukijaan ja esim irfanviewillä selaa kuvia ja eikun delete kuvalle joka pois.

paljon nopeampaa kuin canonin omalla ohjelmalla ja usb-johdolla
Sakke_K

Lähinnä tarkoitin hermoilla sitä, että kuvien lajittelu ja jälkikäsittely on tuskaa jos niitä on kerralla vaikkapa 400. Itsellä kipuraja on alle sadassa kuvassa per keikka :)

Tottakai riipii jos yksi kuva jäisi ottamatta muistikortin loppuessa, mutta todella tiukassa tilanteessa saa varmasti ainakin yhden kuvan sadasta heitettyä roskikseen ilman suurempaa menetystä, ja loisto-otos vain tilalle ;-)
--------
Aves!
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sakke_K kirjoitti:Tottakai riipii jos yksi kuva jäisi ottamatta muistikortin loppuessa, mutta todella tiukassa tilanteessa saa varmasti ainakin yhden kuvan sadasta heitettyä roskikseen ilman suurempaa menetystä, ja loisto-otos vain tilalle ;-)
Kesken toiminnan juuri silloin kun tila loppuu, tihrustat näytöltä sen epäonnistuneen pois sadan joukosta... joo.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

On se huomattavasti mukavempi kuvata jos tietää että muistia riittää eikä tarvi alkaa pihtaileen kuvissa... Itse jos hankkisin nyt järjestelmään muistikortin niin se olisi varmasti 2 giganen...
Seq
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Seq »

Airwalk kirjoitti:On se huomattavasti mukavempi kuvata jos tietää että muistia riittää eikä tarvi alkaa pihtaileen kuvissa... Itse jos hankkisin nyt järjestelmään muistikortin niin se olisi varmasti 2 giganen...
Hiukan ristiriitaista, koska 2Gigaiselle mahtuu about 200 kuvaa.

Itselläni on 4G ja se ei aina riitä edes yhteen sessioon, vaikka ei ottaisi yhtään sarjalla.

Välillä on tilanteita, ettei ehdi edes ajattelemaan kortin vaihtoa.
Kaippa se on kiinni siitä mitä kuvaa.
gast
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gast »

Itse ostin vasta 400D:n ja tyytyväinen olen ollut.
Ostin 2Gb muistikortin, joka on mun mielestä sopivan kokoinen ja hintainen.
Sain sitten 512mb muistikortin canonilta extraextra tarjouksessa uuden 400D:n kanssa (pitää rekisteröityä johonki ja kortti tulee sit postissa), saat varmaan sinäkin. Eli niillä pääsee hyvin alkuun, ja varmasti pärjää pitemminkin.

Laukkuna suosittelen samaa mikä mulla on Tamrac Velocity 7, olkalaukku joka kuitenki istuu hyvin selässäkin, ja siihen mahtuu muutakin sälää _kun_ hankit niitäkin.
Sakke_K

kohan kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Tottakai riipii jos yksi kuva jäisi ottamatta muistikortin loppuessa, mutta todella tiukassa tilanteessa saa varmasti ainakin yhden kuvan sadasta heitettyä roskikseen ilman suurempaa menetystä, ja loisto-otos vain tilalle ;-)
Kesken toiminnan juuri silloin kun tila loppuu, tihrustat näytöltä sen epäonnistuneen pois sadan joukosta... joo.
Rauhallisessa tilanteessa tämä hakkaa kuitenkin vanhan filmisysteemin miljardi-nolla. Kun filmi loppui niin se loppui, poistelemalla räpellyksiä kortille kuitenkin voi saada juuri sen ratkaisevan ruudun aika nopeasti lisää.
--------
Aves!
Tilaks

Viesti Kirjoittaja Tilaks »

Kiitokset kaikille vastaajille!
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Kyllä CF:t on nyt niin halpoja, etten näe mitään järkeä pihistämisessä. Miksi ostaa digijärkkäri, jos ei osta tarpeeksi isoa muistikorttia?
SannaS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SannaS »

Jos aloittaja ei ole huomannut, laukkuasiaa käsitellään myös täällä:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12613246
Sakke_K

harrin kirjoitti:Kyllä CF:t on nyt niin halpoja, etten näe mitään järkeä pihistämisessä. Miksi ostaa digijärkkäri, jos ei osta tarpeeksi isoa muistikorttia?
No perusteluna tuo sinänsä on tasoa: ostin 100 kg perunaa kun ne ovat niin halpoja.

Mulla on kaksikin digijärkkäriä (350D ja 20D), enkä ole vielä tarvinnut 512 megaista korttia suurempaa. Tosin, yksi kortti on ihan turhaan gigan kortti ;-)
--------
Aves!
kokken

Viesti Kirjoittaja kokken »

Itse ostin sandisk Ulta2 kortin 2 Gb kokoisena, kerran on tainnu olla vain 500 mb tilaa jäljellä joten hyvin piisaa ainakin mun käyttöön. Canoniltahan sai sen 512 mb kortin ilmaseksi, joten se on varalla. Tuo laukkuasia on vielä ratkaisematta, mutta pitää tuumia, tarviketta kun saattaa kertyä...
tomppa-90

Viesti Kirjoittaja tomppa-90 »

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... &back=9311

itse kanssa suosittelen isoa korttia. nykyisessä kamerassa joka tekee noin 1,3 mb tiedoston on 1gb:n kortti ja se on ihan sopiva.
AnttiRR

Viesti Kirjoittaja AnttiRR »

Ethän arvostele kuviani linssin perusteella?

___Antti________
Vastaa Viestiin