Sivu 1/2

Yökuvaus - Mitkä asetukset?

Lähetetty: Loka 12, 2004 9 : 13
Kirjoittaja artur
Hei,

Nyt kun alkaa olla pimeää kun pääsee töistä, pitää kokeilla yökuvausta. Mitkä ovat hyvät asetukset esimerkiksi jos haluaa ohikiitävistä autoista saada juovat näkyviin?

Lähetetty: Loka 12, 2004 9 : 49
Kirjoittaja [mitch]
Oletan että teline löytyy?

Laitat kameraan herkkyydeksi ISO 100, manuaalimode päälle ja valotusajaksi haluamasi sekuntimäärän. Katsele ohikiitäviä autoja, ja koita arvioida haluamasi sekuntimäärä niin saat "valojuovan" pituutta säädeltyä sillä. Kun olet haluamasi valotusajan laittanut, säädä sen jälkeen aukkoa pienentämällä valotus kohdalleen, mikäli kamera kertoo ylivalottumisen vaarasta. Jos aukko on kaikkein suurimmillaan, mutta kamera kertoo alivalottumisesta, kasvata herkkyyttä.

Kokeile eri asetuksilla. Monesti esimerkiksi hieman alivalottamalla kuvaan saa paljon enemmän yöllistä tunnelmaa, kuin viimisen päälle kirkkaaksi valotetulla kuvalla.

Kyllä se siitä... Ei tuohon mitään taikatemppuja tarvitse :)

Edit: Jaa niin, herkkyydestä sen verran muistutukseksi että sitä kasvattamalla kohinan määrä kasvaa. Pimeässä kuvatessa mahdollisuuksien mukaan kannattaa kuvata mahdollisimman pienellä herkkyydellä, mikäli on mahdollista käyttää telinettä. ISO 100 on nimittäin käytännössä täysin kohinaton useiden kymmenien sekuntienkin valotusajoilla ainakin 300D:n kanssa

Lähetetty: Loka 12, 2004 10 : 00
Kirjoittaja artur
Jalusta löytyy kyllä ja samoin kaukolaukaisin jolla ajattelin kokeilla myös BULB moodia.

Kiitokset vinkeistä!

Lähetetty: Loka 12, 2004 11 : 18
Kirjoittaja [mitch]
Jaa juu, kaukolaukaisimen unohdinkin aivan tyystin. Se on tosiaan hyvä olla olemassa, koska tärähdysvaara on ilmeinen aina kun käsi koskettaa kameraa :)

Tai jos kaukolaukaisinta ei ole, niin "köyhän miehen kaukolaukaisimena" ajastin toimii oikein hyvin esiasetetuille valotusajoille.

Lähetetty: Loka 12, 2004 13 : 48
Kirjoittaja ttv
Joo ISO kannattaa pitää 100:lla, ja aukko jossain keskivaikeilla niin tulee ainakin tarkkaa kuvaa, sitten vaan kamera manuaalille ja sopivaa suljin aikaa etsimaan valotusmittarista, eli katsoo että menee vähän plussan puolelle, eli ns ylivalottuu... kaukolaukasimesta ei hirveetä hyötyä oo pitkillä valotuksilla, siinä ei paljoo tärähtelyt näy kun on niin pitkät valotukset, olettaen että 90% ajasta kamera on paikallaan...

Sitten jos haluaa todella pitkää valotusta niin ND suorinta kehiin ja bulbille...

Kuolleet(tai mitä nyt ovatkin jotka hohtaa erivärisinä) pixelit pitää sitten poistaa photarilla, tai vastaavalla. Niitä tulee itsellä ainakin useempia minuuttien valotuksissa ihan hirveenä.

Lähetetty: Loka 12, 2004 14 : 17
Kirjoittaja Tinttara
Aiheeseen liittyen olisi itellänikin kysymys:
Omat yökuvat nimittäin hieman epäonnistuivat tässä taannoin. Valotukset osuivat kohdalleen, mutta lähes kaikki kuvat olivat enemmän tai vähemmän epäteräviä. Tarkensin käsin äärettömään ja käytin jalustaa ja lankalaukaisinta. Voiko lankalaukaisin aiheuttaa tärähdyksen vai voiko vika olla tooodella hempulassa jalustassa jota tuuli olisi heilutellut? Kameran takana en myönnä tämänkertaisen epäonnistumisen olevan ;-)

Lähetetty: Loka 12, 2004 14 : 24
Kirjoittaja kohan
Tinttara kirjoitti:Voiko lankalaukaisin aiheuttaa tärähdyksen vai voiko vika olla tooodella hempulassa jalustassa jota tuuli olisi heilutellut? Kameran takana en myönnä tämänkertaisen epäonnistumisen olevan ;-)
Kiinnitä peilin pala tai joku muu kiiltävä kameraan ja pistä se valottammaan jalustalla. Katso heijastuksesta kuinka paljon jalusta/kamera heiluu.

Lähetetty: Loka 12, 2004 14 : 24
Kirjoittaja harrin
Tinttara kirjoitti:Aiheeseen liittyen olisi itellänikin kysymys:
Omat yökuvat nimittäin hieman epäonnistuivat tässä taannoin. Valotukset osuivat kohdalleen, mutta lähes kaikki kuvat olivat enemmän tai vähemmän epäteräviä. Tarkensin käsin äärettömään ja käytin jalustaa ja lankalaukaisinta. Voiko lankalaukaisin aiheuttaa tärähdyksen vai voiko vika olla tooodella hempulassa jalustassa jota tuuli olisi heilutellut? Kameran takana en myönnä tämänkertaisen epäonnistumisen olevan ;-)
Jos kuvat ovat kauttaaltaan epäteräviä, ts. sekä lähellä että kaukana olevat kohteet, kamera on varmaan tärähtänyt. Lankalaukaisin sitä tuskin on aiheuttanut. Onko sinulla järjestelmäkamera? Peilin liike voi heilauttaa kameraa. Tällöin olisi hyvä käyttää peilin ylöslukitusta.

Lähetetty: Loka 12, 2004 14 : 39
Kirjoittaja majesty
300D:ssä harmittaa tuo ajastin, kun siinä on vain yksi asento eli 10s. Ixuksessa ja G3:ssa on 2s ja 10s, joista tuo 2s on paljon käytännöllisempi iltakuvia otettaessa, kuin odottaa joka laukaisua 10s...Ei taida edes tuo venäjänfirmis auttaa asiaa.
Miten 10D:ssä?

Lähetetty: Loka 12, 2004 15 : 41
Kirjoittaja Tinttara
harrin kirjoitti:Jos kuvat ovat kauttaaltaan epäteräviä, ts. sekä lähellä että kaukana olevat kohteet, kamera on varmaan tärähtänyt. Lankalaukaisin sitä tuskin on aiheuttanut. Onko sinulla järjestelmäkamera? Peilin liike voi heilauttaa kameraa. Tällöin olisi hyvä käyttää peilin ylöslukitusta.
Kauttaaltaan ovat epäteräviä. Muutama terävä otos on mukaan päässyt, mikä laittoi epäilemään hempulaa jalustaa. Ja kamerani on siis pokkari. Pitänee tosiaan tehdä jotain testejä pitkillä valotuksilla kuten kohan ehdottikin.

Lähetetty: Loka 12, 2004 15 : 41
Kirjoittaja Miso
majesty kirjoitti:300D:ssä harmittaa tuo ajastin, kun siinä on vain yksi asento eli 10s. Ixuksessa ja G3:ssa on 2s ja 10s, joista tuo 2s on paljon käytännöllisempi iltakuvia otettaessa, kuin odottaa joka laukaisua 10s...Ei taida edes tuo venäjänfirmis auttaa asiaa.
Miten 10D:ssä?

Itse asiassa "venäjänfirmis" auttaa vallan mainiosti.
C.Fn 17 on 300D:ssä MLU:n jälkeinen viive:
0 = 1.5 sec
1 = 3 sec
2 = 4.5 sec
3 = 6 sec
4 = 7.5 sec
5 = 10 sec

Jos kielenä on suomi, niin C.Fn 17 väittää olevansa jotain muuta, mutta toiminta on kuitenkin edellä mainittu.

MLU:nhan (C.Fn 12) voi periaatteessa pitää vaikka jatkuvasti päällä. Kamera vaan sarjatulelle sillon kuin ei halua käyttää peilin ylöslukitusta.

Lähetetty: Loka 12, 2004 15 : 55
Kirjoittaja majesty
Itse asiassa "venäjänfirmis" auttaa vallan mainiosti.
C.Fn 17 on 300D:ssä MLU:n jälkeinen viive
Tuo MLU ja C.Fn ei sano mulle mitään, homma selvinnee kun firmiksen on ajanut koneelle?

Lähetetty: Loka 12, 2004 15 : 57
Kirjoittaja ^Nanook^
Tinttara kirjoitti:.....epäteräviä. Tarkensin käsin äärettömään ja käytin jalustaa ja lankalaukaisinta....

Tarkennettuasi äärettömään tarkennusrengasta pitää kääntää vielä aavistus taaksepäin. Muutoin koko kuva-alasta tulee suttua. Harjoittele vaikkapa päiväsaikana pilviin tms.

Lähetetty: Loka 12, 2004 16 : 13
Kirjoittaja -juri
majesty kirjoitti: Tuo MLU ja C.Fn ei sano mulle mitään, homma selvinnee kun firmiksen on ajanut koneelle?
MLU on mirror lock up (odottelemaan värinöitten laantumista ennen sulkimen avaamista).

C.Fn on custom function, eli asetus jossa pääset räpläämään tuota viivettä.

-juri

Lähetetty: Loka 12, 2004 16 : 24
Kirjoittaja majesty
Olen koittanut vältellä tuon firmiksen asentamista, mutta pakko kait se on...tuo uutisosastolla mainittu 20D:n piemeneminen päivityksen yhteydessä ei ainakaan rohkaissut :)

Lähetetty: Loka 12, 2004 17 : 07
Kirjoittaja Tinttara
^Nanook^ kirjoitti: Tarkennettuasi äärettömään tarkennusrengasta pitää kääntää vielä aavistus taaksepäin. Muutoin koko kuva-alasta tulee suttua. Harjoittele vaikkapa päiväsaikana pilviin tms.
Kamerani on siis Fuji S7000...

Lähetetty: Loka 12, 2004 21 : 17
Kirjoittaja ttv
Niin eikös mirror lockuppi oo aika turha pidemmillä valotuksilla, eikös se ole lähinnä tarkotette johonkin 1/60s - 1/2s kuviin, sitten pidemmissä valotuksissa ei ole mitään merkitystä, esim joku 20sekuntia niin siinä ei vaikuta enään tippaakaan...
"The loss of image shapness is worst at intermediate shutter speeds, say between 1/60 and 1/2 second. At very fast speeds the shutter is only open for a small part of a vibrational cycle, while at long shutter speeds the vibrations can die out, so only a small part of the total exposure is taken while the camera is shaking. Note that an flimsy tripod can make vibrations worse, but even the biggest, heaviest tripod can't eliminate vibrations completely."

Lähetetty: Loka 12, 2004 22 : 31
Kirjoittaja -juri
majesty kirjoitti:Olen koittanut vältellä tuon firmiksen asentamista, mutta pakko kait se on...tuo uutisosastolla mainittu 20D:n piemeneminen päivityksen yhteydessä ei ainakaan rohkaissut :)
no mutta syynä olikin canonin oma firmis... ; )

-juri

Lähetetty: Loka 14, 2004 9 : 37
Kirjoittaja wagner
Tinttara kirjoitti:Aiheeseen liittyen olisi itellänikin kysymys:
Omat yökuvat nimittäin hieman epäonnistuivat tässä taannoin. Valotukset osuivat kohdalleen, mutta lähes kaikki kuvat olivat enemmän tai vähemmän epäteräviä. Tarkensin käsin äärettömään ja käytin jalustaa ja lankalaukaisinta. Voiko lankalaukaisin aiheuttaa tärähdyksen vai voiko vika olla tooodella hempulassa jalustassa jota tuuli olisi heilutellut? Kameran takana en myönnä tämänkertaisen epäonnistumisen olevan ;-)
Veikkaan, että syy on hento jalusta. Ja se, että 300D:ssä ei ole "mirror lock uppia".

Lähetetty: Loka 14, 2004 10 : 02
Kirjoittaja kohan
wagner kirjoitti:
Tinttara kirjoitti:Aiheeseen liittyen olisi itellänikin kysymys:
Omat yökuvat nimittäin hieman epäonnistuivat tässä taannoin. Valotukset osuivat kohdalleen, mutta lähes kaikki kuvat olivat enemmän tai vähemmän epäteräviä. Tarkensin käsin äärettömään ja käytin jalustaa ja lankalaukaisinta. Voiko lankalaukaisin aiheuttaa tärähdyksen vai voiko vika olla tooodella hempulassa jalustassa jota tuuli olisi heilutellut? Kameran takana en myönnä tämänkertaisen epäonnistumisen olevan ;-)
Veikkaan, että syy on hento jalusta. Ja se, että 300D:ssä ei ole "mirror lock uppia".
Tinttaralla on käsittääkseni Fujifilm S7000 ja 300D:hen saa MLU:n.