Halloo! Missä ensimmäiset 300D kommentit!

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

gramdel kirjoitti:Muotokuvaukseen tuollainen 90mm kinovastaavuus on oikein mainio. Sitä en kauheasti lähtisi muuttamaan. Mallin liike-epäterävyys ei juurikaan siitä pienene vaikka laajakulmaa käyttäisikin. Halvalla pääsee potretteja harjoittelemaan vaikkapa ulkona, niin saa suljinajatkin inhimilliseksi, osapuilleen 1/125 alkaisi olla riittävä.
totta, tarkoitinkin tuolla liikahtelulla lähinnä kameramiehen käsien tärinän aiheuttamaa näkyvää epäterävyyttä (mitenkäs se menikään, polttovälin ollessa 50mm, valotusajaksi 1/50s, 100mm ja valotusajaksi 1/100 mikäli haluaa varmasti terävän kuvan. no kuitenkin, mitä pidempi polttoväli, sitä pienempi liike näkyy kuvassa).
itse kuvaan muotokuvia lähinnä tuolla 50mm f1.8:lla.

jaajoo, ja toi polttoväli ei siis ole linssin polttoväli vaan siinä pitää ottaa huomioon polttovälikerroin :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Jeh. Ei voi muuta sanoa, että onpas pirun hyvä kamera!! Ainakin minun mielestä. Kuvien laatu/tarkkuus on jotain ihan käsittämätöntä vaikken omistakaan hyvää optiikkaa.

Kysymys:

(En nyt muista tän hienompaa nimitystä...)
Omistan Canon Speedlite 420EX salaman. Saanko sen välähtämään sulkimen sulkeutuessa? Eli normaalistihan salama välähtää silloin kun suljin avautuu. Pystyykö sitä tällä muuttamaan??

Tuota salamaa ei vissiin saa välähtämään langattomasti. Eli kamera olisi masterina ja toi salama slavena. Pitää vissiin olla joko se lähetin tai 500 sarjan speedlite??
wagner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wagner »

sepalus kirjoitti:Ymmärrän (ja ymmärsin) toki, että 1/2s - 1/5s valotusajat ovat tuohon tarkoitukseen aivan liian pitkiä. Olin nimittäin satavarmasti katsovinani kun otin nuo kuvat, että valotusaika pysyy vähintään 1/20s - 1/30s.

Yhteenveto: parempi perehtyminen, parempi linssi ja parempi salama eivät olisi pahitteeksi! ;-)

Terve,

pakko sanoa tähän väliin, että itse aikoinani kun D30:seen siirryin G1:stä, tein täsmälleen samat "virheet". Valotusaika unohtui tarkistaa, kun ruudussa ei enää ollutkaan kädenkuvaa varoittamassa liian pitkästä valotusajasta. :) Tuohon tottuu. Jos on pakko ottaa ilman salamaa, niin sitten pidetään se lasi mahdollisimman "laajana". :)

Itselläni on 50/1.8 ihmisten kuvaamista varten. Jos siis valoa on vähän. Ongelmana tuossa linssissä tosiaan on sitten se, että tarkennuksen on oltava todellakin kohdallaan, koska syväterävyys on todella lyhyt.

Mutta tosiaan ulkoinen salama hankintaan myös. Helpottaa elämää kummasti.
.Wagner

Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

^Nanook^ kirjoitti: Omistan Canon Speedlite 420EX salaman. Saanko sen välähtämään sulkimen sulkeutuessa?
Kaipaamasi termi on ilmeisesti rear-sync, salama välähtää synkassa jälkimmäisen suljinverhon kanssa. Onko kamerassasi tämä toiminto?
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

trombi kirjoitti:
^Nanook^ kirjoitti: Omistan Canon Speedlite 420EX salaman. Saanko sen välähtämään sulkimen sulkeutuessa?
Kaipaamasi termi on ilmeisesti rear-sync, salama välähtää synkassa jälkimmäisen suljinverhon kanssa. Onko kamerassasi tämä toiminto?
ei tue 300d tuota toimintoa (myös 2nd curtain sync termiä käytetään).
ja koska 420ex tukee tuota, muttei sitä saa laitettua päälle kuin kamerasta, niin eipä taida saada toimimaan. 550ex:ssä taitaakin sitten saada tuon toiminnon aktivoitua salamastakin.
mmika

Viesti Kirjoittaja mmika »

laite kirjoitti:ei tue 300d tuota toimintoa (myös 2nd curtain sync termiä käytetään). ja koska 420ex tukee tuota, muttei sitä saa laitettua päälle kuin kamerasta, niin eipä taida saada toimimaan. 550ex:ssä taitaakin sitten saada tuon toiminnon aktivoitua salamastakin.
Vahvistuksena että 2nd curtain sync toimii 300D:n kanssa jos sen voi laittaa päälle salamasta. (Esim. Sigma Ef-500 DG Super).
Myös kaikki muut lisämoodit toimivat: FEC, Slave 300D:n oman salaman kanssa, FP (High-speed sync 1/4000s), jne.

-mika
ymarjane

Viesti Kirjoittaja ymarjane »

Hei,

Uutena onnellisena 300D omistajana haluan myos kertoa oman kantani.

Aluksi kuvat tuntuivat epateravilta ja mietinkin etta miten testaisin onko kamerassa takuuvika vai ei (jossain on ollut oikeasti vikaa tarkennuksessa). Nyt olen ottanut 1000+ kuvaa ja rupeaa n.90% kuvista olemaan teknisesti hyvia, eli tarkkoja. Joten kylla se vika minussa taisi olla (kas kummaa).

Mielenkiintoinen huomio kuitenkin!! dpreview foorumissa annettiin ohje kameran arvojen resetointiin (huomattu 10D:lla), jonka jalkeen focus on parantunut huomattavasti. Kokeilin itsekin resetointia (loytyy menuvalikosta), jonka jalkeen ainakin tuntui etta tarkennus toimi tasaisemmin joka kerta. Kokeilkaa kyseista hommaa, jos ei tarkennus parane.

t.yka
juhako

Viesti Kirjoittaja juhako »

Voisitko pistää tänne linkin tuonne dpreview:n keskusteluun, jossa olisi noi ohjeet. Jos vaikka itse tarvis.
ymarjane

Huh, loysinpahan sen viimein.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=6522286

Siina selitetaan ja annetaan linkki, mutta koko idea on vain resetoida menusta asetukset alkuperaisiksi.

t.yka
jruots
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

ymarjane kirjoitti:Huh, loysinpahan sen viimein.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=6522286

Siina selitetaan ja annetaan linkki, mutta koko idea on vain resetoida menusta asetukset alkuperaisiksi.

t.yka
Testasinpa tuota 10D:n, se kun tuppasi back focustamaan. Nyt napsahtaa focus kohdalleen, ennen meni n. 2 cm ohi. Kokeileekohan ne tämän reitin ensiksi huollossa, ennen kuin alkavat enemmän säätämään?

Kiitokset tästä linkistä ja vinkistä ;)
ymarjane

Ei aavistustakaan, mutta tuo nayttaa jostain syysta toimivan.

Pari kaveria oli dpreview.com foorumissa lahettanyt 300D:n Canonin huoltoon ja olivat vahan pettyineita kokonaisuuteen (kamerassa oli tullut naarmuja, jne).

Itsellani nayttaa nyt ainakin toimivan.

t.yka
juha_m
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Sain 300D:n maanantaina. Nyt olen ehtinyt kokeilemaan kameraa parin sadan kuvan verran. On tämä kyllä ihan eri luokan kalu kuin G sarjalaiset pokkarit. Jos valukuvauksesta on todella innotunut niinkuin minä, niin 600-700 euron pokkarit joutuvat ahtaalle markkinoilla. Olipa komiaa eilen nappailla salilla keinovalossa kelpo kuvia ilman salamaa. ISO arvolla 800 ja Canonin 50mm 1.8 obiskalla pääsee 1/100 - 1/80 valotusaikoihin ilman salamaa! Aukko oli 1.8 - 2.2.

Automaatti tarkennuksesta en ole vielä vakuuttunut. Manuaalilla saa paljon tarkempia kuvia. Resetoin eilen illalla kameran, mutta ei ollut ketään mallia,johon olisin autom. tarkennusta kokeilla eli että tänä iltana taas. Mielessä on käynyt jo kameran huoltoon lähettäminenkin. Hyviä muuten nämä Canonin kamerat. Tulee vain hiukan kalliiksi, kun näitä pitäisi aina ostaa kaksi kappaletta. Toinen varalle, kun toisen joutuu lähettämään huoltoon.

---
Juha

Viesti Kirjoittaja ville »

juha_m kirjoitti: Automaatti tarkennuksesta en ole vielä vakuuttunut. Manuaalilla saa paljon tarkempia kuvia. Resetoin eilen illalla kameran, mutta ei ollut ketään mallia,johon olisin autom. tarkennusta kokeilla eli että tänä iltana taas. Mielessä on käynyt jo kameran huoltoon lähettäminenkin. Hyviä muuten nämä Canonin kamerat. Tulee vain hiukan kalliiksi, kun näitä pitäisi aina ostaa kaksi kappaletta. Toinen varalle, kun toisen joutuu lähettämään huoltoon.
Ennen kuin kameran lähettää huoltoon, kannattaa soittaa jassille ja varata huoltoaika. Tällä tavalla tiedät tarkalleen milloin kamera huolletaan ja huoltoajan saa siten pienennettyä posteineen jopa viikkoon.

Kannattaa myös itse testailla tota AF:ää, jotta ei käy niin että lähetät kunnossa olevan kameran jassille :)
jruots
Viesti:

ville kirjoitti:Ennen kuin kameran lähettää huoltoon, kannattaa soittaa jassille ja varata huoltoaika. Tällä tavalla tiedät tarkalleen milloin kamera huolletaan ja huoltoajan saa siten pienennettyä posteineen jopa viikkoon.

Kannattaa myös itse testailla tota AF:ää, jotta ei käy niin että lähetät kunnossa olevan kameran jassille :)
Meinaatko että onnistuu moinen keinottelu? Minä kun kyselin vastaavaa niin eipä ainakaan silloin onnistunut. Eihän ne voi tarkkaan tietää kuinka kauan minkäkin kameran huoltaminen kestää. Niille on tuottavampaa pitää kameroita odottamassa huoltoa, eipähän jää sellaista aikaa milloinka ei olisi kameraa huollettavana.
Kyllähän se syö miestä, kun kamera makaa huollossa kuukauden ja vika korjataan sitten parissa minuutissa, mutta ei voi mitään kun on näin vähän näitä huoltoja, joten odottaa saa.

jruots kirjoitti: Meinaatko että onnistuu moinen keinottelu? Minä kun kyselin vastaavaa niin eipä ainakaan silloin onnistunut. Eihän ne voi tarkkaan tietää kuinka kauan minkäkin kameran huoltaminen kestää.
Olen käyttänyt JAS huollon palveluita kaksi kertaa ja yhtä monta kertaa varannut huoltoajan.

JAS tietää tarkalleen milloin heillä on ensimmäisen kerran aikaa huoltaa laitetta. Tämän takia huoltoajan varaaminen vähentää aina kuluttajan odotusaikaa.
jruots
Viesti:

ville kirjoitti:Olen käyttänyt JAS huollon palveluita kaksi kertaa ja yhtä monta kertaa varannut huoltoajan.

JAS tietää tarkalleen milloin heillä on ensimmäisen kerran aikaa huoltaa laitetta. Tämän takia huoltoajan varaaminen vähentää aina kuluttajan odotusaikaa.
No hyvä jos edes sinulla toimi huolto noin hyvin. Minä olen käyttänyt kameran Jassilla kolme kertaa ja aina saanut odottaa vähintää 2 viikkoa. Ei sitä huoltoaikaa minulle annettu, vaikka sitä vaadinkin. Itse huoltotoimenpide kesti muutaman minuutin, joten kamera makasi huollossa aivan turhaan noin kauan.
En tiedä sitten onko siinä sitten eroa, että käytätkö takuuhuoltoa vai maksatko itse huoltosi?

jruots kirjoitti:No hyvä jos edes sinulla toimi huolto noin hyvin. Minä olen käyttänyt kameran Jassilla kolme kertaa ja aina saanut odottaa vähintää 2 viikkoa. Ei sitä huoltoaikaa minulle annettu, vaikka sitä vaadinkin. Itse huoltotoimenpide kesti muutaman minuutin, joten kamera makasi huollossa aivan turhaan noin kauan.
En tiedä sitten onko siinä sitten eroa, että käytätkö takuuhuoltoa vai maksatko itse huoltosi?
Toinen oli takuu, toinen itse maksettu ...
Asikainen

Viesti Kirjoittaja Asikainen »

Joko on jollain kokemuksia 300D:n kylmänsiedosta? Sopiiko se retkeilykäyttöön?
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Asikainen kirjoitti:Joko on jollain kokemuksia 300D:n kylmänsiedosta? Sopiiko se retkeilykäyttöön?
Kuunpimennyksen aikaan seisoin jonku tunnin pihalla ja ulkona oli pari astetta pakasta. Akku tuntui hyytyvän melko nopeasti. Tunnin jälkeen tarkentaminen kävi todella hitaaksi :-/
Asikainen

Viesti Kirjoittaja Asikainen »

^Nanook^ kirjoitti:
Asikainen kirjoitti:Joko on jollain kokemuksia 300D:n kylmänsiedosta? Sopiiko se retkeilykäyttöön?
Kuunpimennyksen aikaan seisoin jonku tunnin pihalla ja ulkona oli pari astetta pakasta. Akku tuntui hyytyvän melko nopeasti. Tunnin jälkeen tarkentaminen kävi todella hitaaksi :-/
Voi kehno! Diaa sitten vaan!
Vastaa Viestiin