Canon EOS 550D

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
H4ksi

Viesti Kirjoittaja H4ksi »

Sadvegas kirjoitti:Korttina minulla on Kingstonin 16gb class 6. Ilmeisesti kutosluokan kortin nopeus pitäisi riittää videokuvaukseen? Samaa tekee myös pienemmillä resoluutioilla.
Mulla on sama kamera Sandiskin 8gb class 6 kortti mikä ottaa myös pieniä clippejä.. Valokuvausliikkeen myyjä sanoi, että kyllä tämän pitäisi riittää, mutta p**kat.. Ostin Kingstonin 16gb class 10 kortin ja toimii.. Eli HD videota kun kuvaa niin kymppi kortti suoraan niin ei tule mitään ongelmia..
Canon EOS 550D | EF-S IS 18-55 + 55-250 | SpeedLite 430 EX II
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
cabmo

Viesti Kirjoittaja cabmo »

Sadvegas kirjoitti:Mulla on 550d kittilinssillä ja videota kuvattaessa alle kymmenessä sekunnissa näytön oikeassa laidassa alkaa joku palkki nousemaan ja pian tulee teksti että videokuvaus pysähtyi automaattisesti.
Korttina minulla on Kingstonin 16gb class 6. Ilmeisesti kutosluokan kortin nopeus pitäisi riittää videokuvaukseen? Samaa tekee myös pienemmillä resoluutioilla.
Monet ovat suositelleet Sandiskin kortteja.

Minulla on pari Sandiskin Ultra 2 CF-korttia. Ne kirjoittavat sen, mitä valmistaja lupaa.

SanDisk Extreme SDHC, 30Megaa/s, eli riittää kuvaamiseen.
Sadvegas

Viesti Kirjoittaja Sadvegas »

Mulla on sama kamera Sandiskin 8gb class 6 kortti mikä ottaa myös pieniä clippejä.. Valokuvausliikkeen myyjä sanoi, että kyllä tämän pitäisi riittää, mutta p**kat.. Ostin Kingstonin 16gb class 10 kortin ja toimii.. Eli HD videota kun kuvaa niin kymppi kortti suoraan niin ei tule mitään ongelmia..
Monet ovat suositelleet Sandiskin kortteja.

SanDisk Extreme SDHC, 30Megaa/s, eli riittää kuvaamiseen
Kiitos näistä tiedoista. Pitääpä kokeella palauttaa tua kortti kun ei ollut eres halpa ja ostaa class 10. Kovasti kyllä myyjä mullekki sanoi että piisaa mainiosti.
Tcav

Viesti Kirjoittaja Tcav »

Itse voin suositella Transcendin Class 10 -muistikortteja. Omistan kaksi kappaletta 16 Gt:n kortteja ja vidokuvauskin toimii hyvin. Joskus harvoin tulee yksi puskuripalkki näkyviin. Ja hinta oli n. 22 €/kpl postikuluineen eBay'stä.
MJMM

Viesti Kirjoittaja MJMM »

Korttiongelmien kanssa painivien kannattaa koittaa tehdä kortin formatointi (ns. "täydellinen") kamerassa, jos ei ole jo tehty.

Mulla on Sandiskin ja Transcendin 8GB class 6 kortit ja Transcend pätkäs videota kuvatessa aina n. 2 min kohdalla, kunnes tein ns. täydellisen alustuksen. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia ko. kortin kanssa. Järkisyythän ei operaation tarpeellisuutta puolla, mutta kummasti vaan auttoi :=)

Sandisk on toiminut aina moitteettomasti ilman formatointiakin. Eli class 6 pitäisi kyllä riittää FullHD:lle hienosti.
H4ksi

Viesti Kirjoittaja H4ksi »

MJMM kirjoitti:Sandisk on toiminut aina moitteettomasti ilman formatointiakin. Eli class 6 pitäisi kyllä riittää FullHD:lle hienosti.
Riippuu Sandiskin kortista.. Itellä Sandisk Ultra SDHC class 6 eikä ota kuin 40 sekunnin klippejä.. Vaikka olen tehnyt täydellisen formatoinnin..
Canon EOS 550D | EF-S IS 18-55 + 55-250 | SpeedLite 430 EX II
jannu_93

Viesti Kirjoittaja jannu_93 »

Olen harkinnut kyseistä kameraa ja ajattelin vielä kysyä tuosta video kuvauksesta ja lähinnä siitä tarkennuksesta.

Tiedän että tällä ei ole tenavia hyvä kuvailla, sitä varten on oikeat videokamerat, mutta miten käytännössä tässä se tarkennus automaatilla toimii? vai onko tässä automaattia ollenkaan videon tarkennukseen?

Siis onko tarkennus aivan hukassa jatkuvasti ja pumppailee levottomasta, jos jotain liikkuvaa kuvaa?

Miten jos kuvailee oikein rauhassa maisemia läheltä ja kaukaa?
Ana69

Viesti Kirjoittaja Ana69 »

jannu_93 kirjoitti:Olen harkinnut kyseistä kameraa ja ajattelin vielä kysyä tuosta video kuvauksesta ja lähinnä siitä tarkennuksesta.

Tiedän että tällä ei ole tenavia hyvä kuvailla, sitä varten on oikeat videokamerat, mutta miten käytännössä tässä se tarkennus automaatilla toimii? vai onko tässä automaattia ollenkaan videon tarkennukseen?

Siis onko tarkennus aivan hukassa jatkuvasti ja pumppailee levottomasta, jos jotain liikkuvaa kuvaa?

Miten jos kuvailee oikein rauhassa maisemia läheltä ja kaukaa?
on automaatti muttei jatkuvaa tarkennusta, käytännössä tuo on aika huono koska linssin "sahaus" ääni tallentuu videolle. Paras olisi kai käyttää manuaalitarkennusta. Itse en ole kuin muutaman videon ottanut joten ei hirveästi ole kokemusta tuosta. Mutta kun säädät tarkennuksen kerran ja kuvailet sopivalla linssillä ja kohde on hiukan kauempana ei se kuva aivan karmeaa ole vaikka että sitä jatkuvasti tarkentaisikaan. Jossain oli myös juttua että tuon tarkennusäänen voisi jollain sopivalla audio editorilla poistaa.
Flickr
Canon EOS 77D | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 18-55/4-5.6 IS STM | EF 70-200mm f/4L IS USM | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
samjin

Viesti Kirjoittaja samjin »

Olen yrittänyt jo jonkin aikaa etsiä kamerasta toimintoa jolla saisi sisäisen salaman pois päältä kun kuvaa ulkoisella salamalla. Onko kamerassa sellaista? Eli joka kerta kun laukaisen kameran ja ulkoinen salama on kytketty infrapunalla esim. kameran viereen, niin kamera laukaisee myös sisäisen salaman, mikä ei ole toivottua.

Onko mahdollista saada sisäinen salama pois päältä mutta kuitenkin saada ulkoinen salama välähtämään?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

samjin kirjoitti:Olen yrittänyt jo jonkin aikaa etsiä kamerasta toimintoa jolla saisi sisäisen salaman pois päältä kun kuvaa ulkoisella salamalla. Onko kamerassa sellaista? Eli joka kerta kun laukaisen kameran ja ulkoinen salama on kytketty infrapunalla esim. kameran viereen, niin kamera laukaisee myös sisäisen salaman, mikä ei ole toivottua.

Onko mahdollista saada sisäinen salama pois päältä mutta kuitenkin saada ulkoinen salama välähtämään?
Eiköhän jostain Nikonista tommonen löydy.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JoeSupreme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

samjin kirjoitti:Olen yrittänyt jo jonkin aikaa etsiä kamerasta toimintoa jolla saisi sisäisen salaman pois päältä kun kuvaa ulkoisella salamalla. Onko kamerassa sellaista? Eli joka kerta kun laukaisen kameran ja ulkoinen salama on kytketty infrapunalla esim. kameran viereen, niin kamera laukaisee myös sisäisen salaman, mikä ei ole toivottua.

Ei mitn hajua, en ole tutkinut, mutta jos jumitat salamakenkään jotain jotta se "nappi" siinä painuisi pohjaan, joka ilmeisesti estää salamanponnahtamisen, niin auttaisiko se?
RosebudLio

Viesti Kirjoittaja RosebudLio »

Mitä sanositte jos vaihtaisin tonnideen tämmöseen=? Turhaa?
kolmonen

Viesti Kirjoittaja kolmonen »

RosebudLio kirjoitti:Mitä sanositte jos vaihtaisin tonnideen tämmöseen=? Turhaa?
Jos halvalla saa niin ilman muuta! :) Ei niillä nyt hirveästi tosiaan eroa ole (suurin toki videokuvauksen puute 1000Dstä) mutta jonkin verran.

Olet varmasti jo vertailut paljon niin en ala luettelemaan eroja yksityiskohtaisesti. Sano mihin tarkoitukseen kameraa käytät ja mitä vajavaisuuksia olet 1000Dssä havainnut niin voisi sitten yrittää arvioida onko vaihdosta riittävästi hyötyä.
http://www.dpreview.com/products/compar ... on_eos550d
RosebudLio

Viesti Kirjoittaja RosebudLio »

Se videon puute on kyllä tosiaan yksi harmillinen kohta...

Mutta toinen on se, että ajattelin kun vertailin tuossa 550D:ssä on kuitenkin joitain eroja. Oikein käytettynä luulen, että niiden avulla voisi tehostaa ainakin vähän kuvan laatua :)

1000D on kuitenkin jonkun verran ns karsittu siis, ettei siinä kaikkea ole.

Saisin käytetyn mutta käyttämättömän 540 € kitin kanssa :)
kolmonen

Jotenkin jää vähän semmoinen olo että tässä vain yritetään päästä vanhasta eroon ja uusi taas kiinnostaa vain siksi että se on halpa :) Ei siinä mitään, kyllä tuo minullekin syyksi riittäisi, mutta itse lähtisin kuitenkin siitä että listaa ne ominaisuudet ja katsoo että onko niistä omassa käytössä hyötyä.

Ei tuo 540e mikään sikahalpa ole. Halpa se on eli ihan jees tarjous, mutta ei niin halpa että samanlaisia tarjouksia ei tulisi vastaan uudestaankin. Mutta jos 550Dssä on takuu voimassa JA siinä on kittilinssinä kuvanvakaajallinen versio (IS) (ja nykyiseen kameraan (tai erikseen) ei ole jo sellaista) niin itse ostaisin. Mutta nämä ovat taas ulkoisia asioita ja oikeasti päätös tosiaan kannattaisi tehdä ominaisuuksia vertailemalla eikä ulkoisten seikkojen perusteella.... imho :)
Hoksu

Viesti Kirjoittaja Hoksu »

RosebudLio kirjoitti:Se videon puute on kyllä tosiaan yksi harmillinen kohta...

Mutta toinen on se, että ajattelin kun vertailin tuossa 550D:ssä on kuitenkin joitain eroja. Oikein käytettynä luulen, että niiden avulla voisi tehostaa ainakin vähän kuvan laatua :)

1000D on kuitenkin jonkun verran ns karsittu siis, ettei siinä kaikkea ole.

Saisin käytetyn mutta käyttämättömän 540 € kitin kanssa :)
Vaihdoin 1000deeni vähän aikaa sitten 550deehen. Kuvanlaadun paraneminen on kyllä aika marginaalista, tietenkin iso paranee (1000d iso 800 on aika maksimi mitä itse viitsin käyttää, 550deessä iso 1600 tai 3200). En kyllä olisi vaihtanu pelkän kuvanlaadun puolesta, koska erot on niin pieniä.

Paljon tarkempi, isompi ja värikylläisempi näyttö on mahtava verrattuna 1000deehen(välillä kuvat näyttävät paljon hienommilta väreiltään kameran näytöllä kuin tietokoneella). Fullhd-videokuva on todella hyvää ja vielä valovoimaisten linssien kanssa todella "elokuvamaista". Videon takia oikeastaan päätinkin vaihtaa.

Ei ole kyllä ihan halpa toi 540e, kun uuden saa halvimmillaan 599e. Omani ostin 700 kuvattuna 400e kittilinssin kanssa (no ainoastaan takuukuitti oli hukkunut).

Kannattaa vaihtaa jos video ja isompi näyttö kiinnostaa .
550D / Tamron f2.8 28mm-75mm / Sigma f1.4 50mm / Canon f3.5-4.5L 50mm-200mm / Canon f2L 135mm / Sigma f4-5.6 10mm-20mm

Kommentoi/Lisää
http://www.flickr.com/photos/aleksihokkanen/
https://www.youtube.com/user/RainaFilms
kolmonen

Haluaisin kiinnittää huomiosi siihen että vastasit juuri heinäkuun alussa eli reippaasti yli kaksi KUUKAUTTA sitten lähetettyyn viestiin. Se on varmasti sinusta tosi kivaa jälkiviisastella noista hinnoista, mutta kun ottaa huomioon että kaksi kuukautta sitten 600D ei ollut vielä korvannut joka kaupan hyllyllä 550Dtä niin tuo hinta saattoi siinä tilanteessa olla ihan kelvollinen.

Sinänsä muut huomiosi olivat varmasti arvokkaita samojen asioiden kanssa pähkäilevien kanssa. 600D ei täysin samaan markkinarakoon iske kuin jossa 550D on joten se saattaa jäädä sen vaihtoehdoksi vielä pitkään. Aika näyttää.
Hoksu

Viesti Kirjoittaja Hoksu »

kolmonen kirjoitti:Haluaisin kiinnittää huomiosi siihen että vastasit juuri heinäkuun alussa eli reippaasti yli kaksi KUUKAUTTA sitten lähetettyyn viestiin. Se on varmasti sinusta tosi kivaa jälkiviisastella noista hinnoista, mutta kun ottaa huomioon että kaksi kuukautta sitten 600D ei ollut vielä korvannut joka kaupan hyllyllä 550Dtä niin tuo hinta saattoi siinä tilanteessa olla ihan kelvollinen.

Sinänsä muut huomiosi olivat varmasti arvokkaita samojen asioiden kanssa pähkäilevien kanssa. 600D ei täysin samaan markkinarakoon iske kuin jossa 550D on joten se saattaa jäädä sen vaihtoehdoksi vielä pitkään. Aika näyttää.
Oho eipä tullut huomattua :D.. Anteeksi virheeni, onneksi pääsit PÄTEMÄÄN. No, hintahan kelvollinen sille joka haluaa sen maksaa.. 600D on käytännössä 550D kääntyvällä näytöllä.
550D / Tamron f2.8 28mm-75mm / Sigma f1.4 50mm / Canon f3.5-4.5L 50mm-200mm / Canon f2L 135mm / Sigma f4-5.6 10mm-20mm

Kommentoi/Lisää
http://www.flickr.com/photos/aleksihokkanen/
https://www.youtube.com/user/RainaFilms
antai

Viesti Kirjoittaja antai »

Yllättävän hyvä runko tämä. Jätin oman ykkössarjalaiseni (MK II) kotiin ja kokeilin vaimon runkoa. Olin kyllä todella yllättynyt. Tässä muutama macro 3200 herkkyydellä, jossain vaiheessa tulee lintukuvia 6400 herkkyydellä. Blogista löytyy enemmän tekstiä, jos jotakuta kiinnostaa.

Mikään action-kamera tuo nyt ei ole, melko harvakseltaan tarkennuspisteet, hidas sarjatuli ja bufferikin melko pieni. Mutta esim lintupotretteja kuvatessa oli kyllä todella hyvä hintaisekseen! Ite voin ihan hyvin käyttää esim 6400 herkkyyttä tällä, kun ykkösellä 1600 on aika lailla maksimi.

Nämä on siis 3200 ja Lightroomissa maltillinen kohinanpoisto. Tietysti pieni reso vielä häivyttää kohinan, mutta silti tällä 6400 on parempi kuin markkukakkosella 1600. Pikseleitäkin on paljon enemmän ja sitä kautta yksityiskohtia.

Jossain oli pelkkä runko hintaan 499€, ei mielestäni ollenkaan paha. Ite kyllä tarttisin paremman sarjatulen ja tarkennuksen, joten 7D -sarjasta voisi löytyä oma seuraava runko, jos 1dmkii joskus hajoaa.

Kuva

Kuva
antai

Viesti Kirjoittaja antai »

Laitetaan nyt vielä muutama ISO 6400 testikuva.

Kuva

Kuva

Kuva

Onhan niissä kohinaa, mutta mielestäni jälki on täysin käyttökelpoista; ainakin nettikuvissa, mutta varmaan myös kohtuuisoihin printteihin asti.
Vastaa Viestiin