Mielellään pitäisi, koska minä luulin että siinä olisi ollut lasilevy. En tiedä mistä olen sellaisen ajatuksen saanut enkä ollenkaan osaa sanoa onko se oikein. Olisiko jollain siis tarkempaa tietoa tästä?PAP kirjoitti:höh - pitäisikö antaa tarkka kemiallinen rakennekuvaus - varsinkaan kun sitä ei löydy manitsemasi linkin takaakaan ;)
kennon/peilin puhdistus
-
- Viesti:
Re: Kennojen puhdistus, tiedätkö varmasti?
-
Olet oikeassa, kenno ei ole paljaana, mutta sitä ei suojaa muovipinta, vaan kyllä kaikki kennon edessä olevat pinnat ovat lasia.PAP kirjoitti:reittila kirjoitti:muovipinta.
höh - pitäisikö antaa tarkka kemiallinen rakennekuvaus - varsinkaan kun sitä ei löydy manitsemasi linkin takaakaan ;)
jos et em. kommentin tarkoitusta ymmärtänyt voinen kertoa sen uudestaan: Kenno ei ole paljaana :)
Kommentistasi sai helposti käsityksen, että kennon päällä on yksi muovipinta, kun oikeammin kennon edessä on useampi lasikerros, joilla jokaisella on oma optinen rakenteensa ja tehtävänsä, jotka selviävät kohtuullisesti antamastani linkistä.
\\Pekka
-
Ken saa ken ei. Luetaan riveiltä; ei rivien välistä.reittila kirjoitti: Olet oikeassa, kenno ei ole paljaana, mutta sitä ei suojaa muovipinta, vaan kyllä kaikki kennon edessä olevat pinnat ovat lasia.
Kommentistasi sai helposti käsityksen, että kennon päällä on yksi muovipinta, kun oikeammin kennon edessä on useampi lasikerros, joilla jokaisella on oma optinen rakenteensa ja tehtävänsä, jotka selviävät kohtuullisesti antamastani linkistä.
Ideahan kumminkin edelleen oli ettei kenno ole paljas vaan siinä on suojakerros - olipa niitä sitten yksi, kaksi, kolme tai useampi. Yksikin riittää siihen ettei kenno ole paljas vaan maltillinen käyttäjä voi sen itsekkin puhdistaa. Putsausta voi harjoittaa vaikka peilillä aluksi jolloin näkee että lasta (itse tehty tahi ostettu) osuu pintaan oikein. Tehokas puhdistus ei kovin kummoista painoa vaadi, tällöin siis suojakerros (peltiä, lasia, muovia jne...) estää suoran kosketuksen kennoon.
Puhuimme kennon puhdistuksesta emme teknisistä ominaisuuksista.
Millaisen käsityksen sait tästä viestistä, ja kuinka helposti ?
:)
-
- Viesti:
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä jotka "panikoivat" Kennon puhdistuksen kanssa. Tätä asiaa on puitu jo ihan tarpeeksi. Kennon puhdistus on TODELLA helppoa kotikonstein!
Suosittelen kaikkia tutustumaan ja hankkimaan esim. padeja 100 kpl + oikean kokoisen sensor wipe lastan (canon 300D/350D 14mm) + ja ellipse puhdistuslitkun http://www.micro-tools.com
Sensorin puhdistus lasta
Eclipse puhdistus aine
100% Puhtaita Pädejä
Koko sydeemillä hintaa about 40 €
Suosittelen kaikkia tutustumaan ja hankkimaan esim. padeja 100 kpl + oikean kokoisen sensor wipe lastan (canon 300D/350D 14mm) + ja ellipse puhdistuslitkun http://www.micro-tools.com
Sensorin puhdistus lasta
Eclipse puhdistus aine
100% Puhtaita Pädejä
-
Kennonpa puhdistuksesta hyvinkin ja siksi "tartuin" tuohon muopintaan.PAP kirjoitti:Ken saa ken ei. Luetaan riveiltä; ei rivien välistä.reittila kirjoitti: Olet oikeassa, kenno ei ole paljaana, mutta sitä ei suojaa muovipinta, vaan kyllä kaikki kennon edessä olevat pinnat ovat lasia.
Ideahan kumminkin edelleen oli ettei kenno ole paljas vaan siinä on suojakerros - olipa niitä sitten yksi, kaksi, kolme tai useampi. Yksikin riittää siihen ettei kenno ole paljas vaan maltillinen käyttäjä voi sen itsekkin puhdistaa. Putsausta voi harjoittaa vaikka peilillä aluksi jolloin näkee että lasta (itse tehty tahi ostettu) osuu pintaan oikein. Tehokas puhdistus ei kovin kummoista painoa vaadi, tällöin siis suojakerros (peltiä, lasia, muovia jne...) estää suoran kosketuksen kennoon.
Se viestii, ainakin minulle, ettei sitä kannattaisi alkaa itse puhdistelemaan, koska muovia (mitä se siten tarkalleen olisikaan) pidetään yleisesti herkkänä mekaanisille vaurioille, toisin kuin lasia.
Lasipintaa taas puhdistelee ehkä herkemmin itsekin ?
\\Pekka
-
Kennonpa puhdistuksesta hyvinkin ja siksi "tartuin" tuohon muovipintaan.PAP kirjoitti:Ken saa ken ei. Luetaan riveiltä; ei rivien välistä.reittila kirjoitti: Olet oikeassa, kenno ei ole paljaana, mutta sitä ei suojaa muovipinta, vaan kyllä kaikki kennon edessä olevat pinnat ovat lasia.
Se viestii, ainakin minulle, ettei sitä kannattaisi alkaa itse puhdistelemaan, koska muovia (mitä se siten tarkalleen olisikaan) pidetään yleisesti herkkänä mekaanisille vaurioille, toisin kuin lasia.
\\Pekka
-
Totta turiset.reittila kirjoitti:
Kennonpa puhdistuksesta hyvinkin ja siksi "tartuin" tuohon muovipintaan.
Kuinka muuten 5D:n kennokammio eroaa aiemmista canoneista (sullahan on 5d?)
itse ainakin huomasin että siirryttäessä 300D->350D kammio oli pienempi joten visakortti-lastaa piti ohentaa :)
-
. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 06, 2006 11 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Itselläni myös pitkä karva tähyslasin sisällä jossain. Ollut jo vuodenpäivät ja olisi kiva saada se pois.viltawa kirjoitti:Kuinkas tähyslasi puhdistetaan? Minulla on 350D:ssä ilmeisesti tähyslasissa karva/ripsi/kuidun pätkä, joka hieman häiritsee etenkin kuvatessa vaaleita kohteita.
Ko. roska on vissiin ns. väärällä puolella, eli puhaltelu ei auta.
-
Kappas kun ei tullut mieleenikään.OskuK kirjoitti:Yksinkertaistetusti: otetaan tähylasi pois, putsataan se ja asennetaan takaisin.
Selvennys:
Osaisiko joku vähemmän david ja itse operaation toteuttanut kertoa miten tähystyslasi puhdistetaan ja _irroitetaan_?
Ja mistäpäin irroittaminen aloitetaan?
Vai puretaanko koko kamera?
Kiitos.
-
Nyt se on taas takana päin kennon puhdistus.Tarvikkeet oli tähän operaatioon seuraavan laiset..
Cannon 300D Kit..
100 mill.Isoropyyli Alkoholi
Haavamesoft 100 kpl.
Pakaste pussinsulkija
Ja sitten kertakäyttöveitsi päästä saksilla leikattu tasaiseksi
Toimen pide meni seuraavan laisesti..
Haavamesof taitettiin veitsen tylpistettyyn päähän ja varresta kiinni sulkijalla ,sen jälkeen kastettiin pää pullossa kamera oli valmiustilassa.Peili auki odottamassa puhdistusta muutama veto edestakainen ja sitten Haavamesof liinan vaihto.ja yksi veto kostutetulla liinalla tasaisesti kennon pintaa pitkin .Hiukasen odottelua ja opiska kiinni ja aukolla 32 asa 100 70 mm zoomaus pilvettömälle taivaalle..Koneen ääreen katsomaan kuin kävi.Yksi kökkö oli vielä jäänyt sama uudelleen.. noin 5-7 Minsan jälkeen täydellinen onnistuminen kenno oli puti puhdas...
Tässä hommassa on tärkeintä että kameran akku on täysi
Alle kirjoittanut ei vastaa sattuneista vahingoista jos et ole varma elä kokeille kotona , vaan laita kamera huoltoon ammatti mies tekee sen samalla keinoin mutta ilman kertakäyttöveistä ja Haavamesoftia....
Ai niin kustannuksiltaan tää homma oli 7 Euroa
Cannon 300D Kit..
100 mill.Isoropyyli Alkoholi
Haavamesoft 100 kpl.
Pakaste pussinsulkija
Ja sitten kertakäyttöveitsi päästä saksilla leikattu tasaiseksi
Toimen pide meni seuraavan laisesti..
Haavamesof taitettiin veitsen tylpistettyyn päähän ja varresta kiinni sulkijalla ,sen jälkeen kastettiin pää pullossa kamera oli valmiustilassa.Peili auki odottamassa puhdistusta muutama veto edestakainen ja sitten Haavamesof liinan vaihto.ja yksi veto kostutetulla liinalla tasaisesti kennon pintaa pitkin .Hiukasen odottelua ja opiska kiinni ja aukolla 32 asa 100 70 mm zoomaus pilvettömälle taivaalle..Koneen ääreen katsomaan kuin kävi.Yksi kökkö oli vielä jäänyt sama uudelleen.. noin 5-7 Minsan jälkeen täydellinen onnistuminen kenno oli puti puhdas...
Tässä hommassa on tärkeintä että kameran akku on täysi
Alle kirjoittanut ei vastaa sattuneista vahingoista jos et ole varma elä kokeille kotona , vaan laita kamera huoltoon ammatti mies tekee sen samalla keinoin mutta ilman kertakäyttöveistä ja Haavamesoftia....
Ai niin kustannuksiltaan tää homma oli 7 Euroa
Hyvää tekstiä ja asiantuntemusta mukava lukea..Harrastaja harrastaa ja tuhlaa ekuja
57 se on ikäni...Hupsista on tullut 2 lisää
Nyt se on 59 +2 v lisää 61 Aika menee eteen päin
57 se on ikäni...Hupsista on tullut 2 lisää
Nyt se on 59 +2 v lisää 61 Aika menee eteen päin
-
http://www.pbase.com/arjunrc/focus_screenjalat kirjoitti:Kappas kun ei tullut mieleenikään.OskuK kirjoitti:Yksinkertaistetusti: otetaan tähylasi pois, putsataan se ja asennetaan takaisin.
Selvennys:
Osaisiko joku vähemmän david ja itse operaation toteuttanut kertoa miten tähystyslasi puhdistetaan ja _irroitetaan_?
Ja mistäpäin irroittaminen aloitetaan?
Vai puretaanko koko kamera?
Kiitos.
Tässä jonkinmoista ohjetta tähyslasin irrotukseen (300D).
-
Näitä saa kyllä digitarvikkeestakin http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=2f2676bache kirjoitti:Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä jotka "panikoivat" Kennon puhdistuksen kanssa. Tätä asiaa on puitu jo ihan tarpeeksi. Kennon puhdistus on TODELLA helppoa kotikonstein!
Sensorin puhdistus lasta
Eclipse puhdistus aine
100% Puhtaita Pädejä
Ups, mitenkähän vanhoja jutuja minä lainasinkaan :oops:
-
Tässä pitäisi puhdistaa oman kameran kenno matkaa varten ja olin jo ostamassa kovaa vauhtia Pec Pad + Eclipse -yhdistelmää. Ihmisten kusettamisen periaatteellisena vastustajana päätin jättää tuosta Eclipse-nesteen pois, sillä en pidä 245e / litra -hintaa metanolista mitenkään kohtuullisena. Apteekin metanoli maksaa 27e / litra ja kamaa saa kunhan asiansa perustelee ensin kunnolla.
Ja kyllä, Eclipse sisältää vain 5 ppm epäpuhtauksia, kun firman mukaan teollinen metanoli 500 ppm. Eclipsen "puhtaus" on siis 99,9995 % ja apteekkitavaran 99,95%. Tämä ero siis maksaa lähes kymmenkertaisen hinnan.
Pec Padit ovat sen sijaan varsin järkevissä hinnoissa, ovat jopa edullisempia kuin muut optiset paperit.
EDIT: en osaa laskea.
Ja kyllä, Eclipse sisältää vain 5 ppm epäpuhtauksia, kun firman mukaan teollinen metanoli 500 ppm. Eclipsen "puhtaus" on siis 99,9995 % ja apteekkitavaran 99,95%. Tämä ero siis maksaa lähes kymmenkertaisen hinnan.
Pec Padit ovat sen sijaan varsin järkevissä hinnoissa, ovat jopa edullisempia kuin muut optiset paperit.
-
- Viesti:
No toi satakertainen ero taitaa olla lähinnä teoreettinen, ainakin siinä vaiheessa, kun litku joutuu kosketukseen ilman tai muun ulkoisen kanssa.disto kirjoitti:Ja kyllä, Eclipse sisältää vain 5 ppm epäpuhtauksia, kun firman mukaan teollinen metanoli 500 ppm. Eclipsen "puhtaus" on siis 99,9995 % ja apteekkitavaran 99,95%. Tämä ero siis maksaa lähes kymmenkertaisen hinnan.