Akkukahva kysymys
-
Akkukahva kysymys
Tuli hommattua akkukahva.
Mulla on canonin orkkis akku ja joku tarvike akku.
Akut on eri kapasiteetilla. Voikos noita käyttää siinä kahvassa yhtäaikaa?
Canon Baby 7D
-
Re: Akkukahva kysymys
Eiköhän kahva käytä ensin toisen akun tyhjäksi ja vaihtaa sitten automaagisesti toiseen? Näin olen antanut itseni ymmärtää.p-ami kirjoitti:Tuli hommattua akkukahva.
-
-
-
Re: Akkukahva kysymys
Olen käyttänyt akkukahvassa yli vuoden seka akkua. Akujenn kapasiteetti: 1080 mAh alkuperäinen, 1500 mAh tarvikeakku, huudettu huutonetistä, Sitte akkutelineessä 2100 mAh AA akkuja 6 kpl. Talvella kuvasin - 27 asteen pakkasessa, ei ole tullut mitään ongelmia akkujen eri mAh arvosta. Kuvia olen voinut ottaa huomattavasti enemmän, kuin tavallisella yksi akku kameran rungossa.p-ami kirjoitti:Tuli hommattua akkukahva.
-
Teoriaa:p-ami kirjoitti:Hmmm... joo-o Käyttääkös kukaan sitten näiden kahvojen kanssa seka-akkuja? Ite oon nyt tossa pitäny yhtä akkua kerrallaan.
Kahta (tai useampaa) akkua voidaan käyttää rinnakkain lisäämään yhdistelmän virranantokykyä. Edellytyksenä on, että akut ovat mielellään mahdollisimman identtisiä arvoiltaan. Muuten paremmassa kunnossa/latauksessa oleva akku lataa huonompaa ja se on tietysti poissa yhdistelmän varaus- ja virranantikyvystä. Kun vielä akut vaihtavat tarpeen mukaan "roolejaan", yhdistelmä syö itse itsensä tyhjäksi alta aikayksikön...
Käytäntö:
Edellisestä vedän johtopäätöksen (vahvan mutun), että kahvassa on automatiikka, joka purkaa ensin toisen akun ja vaihtaa sitten toiseen. Näin ollen akut voivat olla varaukseltaan (varauskyvyltään) ja kunnoltaan erilaisia.
Mikäli akkukahvassa käytetään sormiakkuja adapterilla, pitäisi näiden olla kapasiteetiltaan ja kunnoltaan mahdollisimman identtisiä myös (=samaa valmistuserää?). Koska akut on tässä kytketty sarjaan, ensimmäisenä tyhjentynyt (huonoin) akku rupeaa ns. väkisin latautumaan (ja paistumaan) läpi kulkevasta virrasta, jolloin yhdistelmän virranantokyky kuormaan romahtaa. Muistaako joku 70-luvun walkie-talkiet, joita esim. hirviporukat käyttivät, ja niiden NiCd-akut ...