Verkkokaupan paketit (Sigma putket)
-
- Viesti:
Verkkokaupan paketit (Sigma putket)
Verkkokauppa kauppaa 300D pakettia jossa:
Canon EOS 300D - digitaalinen järjestelmäkamera, mukana
Sigma DC 18-50mm/3,5-5,6 ja
Sigma DC 55-200mm/4-5,6 objektiivit.
Onkos näistä putkista/paketista kokemuksia ? Lähinnä siis
nuo Sigman putket ? Meneekö samaan tasoon kuin
kuin esim KIT paketin mukana tuleva ?
T Jari
Kohta videon lisäksi stilliä
Canon EOS 300D - digitaalinen järjestelmäkamera, mukana
Sigma DC 18-50mm/3,5-5,6 ja
Sigma DC 55-200mm/4-5,6 objektiivit.
Onkos näistä putkista/paketista kokemuksia ? Lähinnä siis
nuo Sigman putket ? Meneekö samaan tasoon kuin
kuin esim KIT paketin mukana tuleva ?
T Jari
Kohta videon lisäksi stilliä
-
Minä ostaisin 300D suoraan 17-40/4L kanssa. Sen jälkeen rupeaisin keräämään rahaa 70-200/4L.
Jos tämä hieno harrastus sattuisi lopahtamaan niin noista tötteröistä pääsee samana päivänä eroon.
Jos taas jalo harrastus jatkuu niin nuo molemmat toimii hyvin vaikka FF rungon kanssa viiden vuoden perästä.
Jos matkalla huomaa, että tarvitsee tietylle alueelle lisää opiskoita ostaa kunnollisia kiinteitä jatkoksi.
Jos tämä hieno harrastus sattuisi lopahtamaan niin noista tötteröistä pääsee samana päivänä eroon.
Jos taas jalo harrastus jatkuu niin nuo molemmat toimii hyvin vaikka FF rungon kanssa viiden vuoden perästä.
Jos matkalla huomaa, että tarvitsee tietylle alueelle lisää opiskoita ostaa kunnollisia kiinteitä jatkoksi.
-
- Viesti:
-
Lyhyesti, tästä nyt moni riemastuu.Jari P kirjoitti:Mitäs merkittäviä eroja L mallissa ?
Sinänsä haluaisin ostaa kuitenkin kohtuuullisen hyvän
linssin nokalle ettei tarvi ½ vuoden päästä alkaa hankkimaan
uudestaan.
Jari
Kun ostat parasta niin ei tarvitse vaihtaa. Siinä se vitsi on. Huippuopiskat on sinulla vielä vuosien perästä mutta halppikset vaihtuu joka vuosi.
Laskeppas kokonaishinta ja se että olet tuhlannut aikaasi ja kuviasi niiden edullisten opiskojen kanssa, vaihtanut aina himpun parempaan kun on tullut uusia kirjainyhdistelmiä uusin entistä parempiin ja edullisempiin kolmannen osapuolen valmisteisiin.
-
Miksi pitäisi vaihtaa joidenkin kirjainyhdistelmien perässä? Kannattaa miettiä välineet tarpeen mukaan järkevästi. Ei tuo ainakaan tuo Sigman 18-50 mikään kovin mahdoton ole - hankin sen itselleni hätäpaniikkiostona kun Nikonin 24-85 aika hyvä lasi sanoi sopimuksensa irti ja hajosi, ja lomamatka oli viikon päässä. Siispä Nikkor huoltoon ja Rajalasta halvin siedettävä vaihtoehto mukaan. ("ainahan tuon sitten voi myydä puoleen hintaan niin saa edes jotain takaisin..") Tuo kustansi 195 euroa tms, eikä se mun mielestä ole mitenkään mahdoton objektiivi. Totta kai voin sanoa että esim. se Nikkor on terävämpi jne, mutta ei tuo Sigma nyt mikään mahdoton ole. Jäi siis myymättä. Vaikka Nikkor on huollossa edelleen, taidan pitää tuon sigman.kohan kirjoitti:Lyhyesti, tästä nyt moni riemastuu.Jari P kirjoitti:Mitäs merkittäviä eroja L mallissa ?
Sinänsä haluaisin ostaa kuitenkin kohtuuullisen hyvän
linssin nokalle ettei tarvi ½ vuoden päästä alkaa hankkimaan
uudestaan.
Jari
Kun ostat parasta niin ei tarvitse vaihtaa. Siinä se vitsi on. Huippuopiskat on sinulla vielä vuosien perästä mutta halppikset vaihtuu joka vuosi.
Laskeppas kokonaishinta ja se että olet tuhlannut aikaasi ja kuviasi niiden edullisten opiskojen kanssa, vaihtanut aina himpun parempaan kun on tullut uusia kirjainyhdistelmiä uusin entistä parempiin ja edullisempiin kolmannen osapuolen valmisteisiin.
Samoin jos harjoittelee kuvaamista tai suurin osa kuvista tulee kuitenkin nettikäyttöön pienessä koossa, sillä huipputarkalla piirrolla ei ole kovinkaan paljon väliä, ainakin tuo Sigma on ihan mainio. Itse tykkään siitä että se on kuitenkin suhteellisen laajakulmainen tuossa D100:ssa (Nikon-malli siis, mutta ilmeisestikin sama objektiivi)
Tässä on esimerkkikuva, vetäisty suoraan NEF:istä jpegiksi vähän valotusta korjaten, ei siis mitään terävöityksiä vaan suoraan galleriaan:
http://www.mik.fi/gallery/koneet/dsc_7362_HQ_001 (Poistinpa linkitetyn kuvan kun oli vähän turhan leveä..)
Alkuperäinen tästä: http://www.mik.fi/gallery/koneet/dsc_7362_HQ_001?full=1
Tuo taitaa olla himmennetty, exif-dataa ei nyt ole käsillä, mutta ainakin tuossa on valoa riittänyt. Pitääkin säätää tuota galleryä vähän kun näyttää aavistuksen liikaa pakkaavan noita jpeg:ejä.
Mutta siis, kyllä mä tosta putken tyngästä tykkään eikä ole mitään tarvetta vaihtaa sitä pois. Mulla on monta käyttöä säästyneille sadoille euroille tässä vaiheessa, ehkä sitten jos kuvilla joskus tienaa leipänsä tai niitä käytetään jossain National Geographicissa, sitten varmaan pitää miettiä linssejä vähän uusiksi :-) Mutta ei tässä vaiheessa. Laatu on ihan riittävä mulle.
Toki laatulasi kyllä pitää arvonsa ja on aina hyvä sijoitus, en mä sitä kiellä, mutta välillä tulee semmoinen olo kun näitä juttuja lukee ettei aloittelija edes kehtaa näyttää kameraansa julkisella paikalla ellei siinä ole integroitua munanjatketta..
//Tuomas
Viimeksi muokannut tigert, Elo 15, 2004 22 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Juu. Toki tuo "ostetaan se hyvä linssi kun rahat riittää" -periaate on tietenkin siinä mielessä hyvä että hyvä tekninen laatu kuvissa ei koskaan ole huono asia.Pekka_S kirjoitti: Ensimmäistä (digi)järkkäriä olen nyt harknnut vakavissani ja koko linssien maailma pelottaa. Kaikki "varmat" ja hyvät putket tuntuvat niin kalliilta opiskelijan kukkarolle.
Mutta rajallisella budjetilla pitää osata miettiä mikä on tärkeää. Mulle se on se, että on yksi laajakulmapään linssi (tuo sigman 18-50 nyt tällä hetkellä) ja yksi pidempi (Sigman se 70-300 APO Macro SuperHyper Mikälie-II). Molemmat noista on ainakin mun omalla asteikollani ihan toimivia linssejä. Ei ne huippulaatua ole mutta ei nyt ihan mahdottomia.
Toki voisin tehdä kuten ehdotetaan ja ostaa yhden Hyvän Linssin (tm), mutta mikä se sitten olisi? Mulle on tärkeämpää on oppia kuvaamaan, opetella rajaamista ja yleensäkin sitä että saa tilanteista kuvaan tallennettua sen oleellisen. Ei tuon oppiminen ole kiinni siitä onko linsseissä L-laatua tai jotain Nikkorin vastaavia kirjainyhdistelmiä. Toisaalta, sitten se olisi tietty niin että pitäisi ostaa joku 50mm kiinteä prime (joita saa varsin laadukkaitakin edullisesti) - tottakai sillä oppii paljon, mutta toisaalta.. tuo yhdistelmä on tuntunut ihan toimivalta paketilta.
Totta kai vaihtaisin nuo heti huippulasiin jos olisi varaa, mutta kun ei ole, mun mielestä tuo yhdistelmä on ihan toimiva kun sitten jäisi esim. makrokuvat ötököistä jne ottamatta ilman tota pidempää, samoin esim. monet ilmailuharrastukseen liittyvät kuvat. Toisaalta pelkkä 70-300 tms on aika hölmö homma sekin, vaikka niitäkin näkee noilla lentokonebongareilla ainoina linsseinä :)
//Tuomas
-
- Viesti:
Moi
Sen verran tuohon omaan tilanteeseeni että videopuolella teen
töitä puoliammattilaisena niin tapahtumista ohjelmia
kuin joitain lyhytelokuvia. Kuvarajaukset ja sommittelut
lienevät aika lähellä toisiaan still kuva puolella.
Tosin tämä tuleva 16:9 kuvasuhde luo vähän oman
maailmansa sommittelussa verrattuna 4:3 kuvaan jota
lähempänä still kuvat taitaa olla.
Nyt kun videopuolella on oppinut manuaalisiin tarkennuksiin
(kun muuta ei kamerassa ole) ja pääosin manuaaliin
valotukseen, luulen että keskittyminen still -kuvapuolella ei
aiheuta suurta hyppäystä. Tämän hetkinen jokumikälie digipokkari
ei oikein vastaa sitä tarvetta jonka näen. Sen takia siis järjestelmäkamera jossa kuvan sommittelun voi tehdä samaan
tyyliin kuin tuossa video-kamerassa.
Toki hienot AF ominaisuudet varmaan nopeuttavat kuvan ottamista
kunhan niitä oppii käyttämään.
Vanha sanonta, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Yrittänyt
pitää tämän mielessä kohtuuden rajoissa.
Ongelma onkin kun ei ole oikein kunnon vertailuja, sama kuva otettuna esim tuolla perus sigmalla ja L mallin linssillä.
Vai onko ?
T Jari
Sen verran tuohon omaan tilanteeseeni että videopuolella teen
töitä puoliammattilaisena niin tapahtumista ohjelmia
kuin joitain lyhytelokuvia. Kuvarajaukset ja sommittelut
lienevät aika lähellä toisiaan still kuva puolella.
Tosin tämä tuleva 16:9 kuvasuhde luo vähän oman
maailmansa sommittelussa verrattuna 4:3 kuvaan jota
lähempänä still kuvat taitaa olla.
Nyt kun videopuolella on oppinut manuaalisiin tarkennuksiin
(kun muuta ei kamerassa ole) ja pääosin manuaaliin
valotukseen, luulen että keskittyminen still -kuvapuolella ei
aiheuta suurta hyppäystä. Tämän hetkinen jokumikälie digipokkari
ei oikein vastaa sitä tarvetta jonka näen. Sen takia siis järjestelmäkamera jossa kuvan sommittelun voi tehdä samaan
tyyliin kuin tuossa video-kamerassa.
Toki hienot AF ominaisuudet varmaan nopeuttavat kuvan ottamista
kunhan niitä oppii käyttämään.
Vanha sanonta, köyhän ei kannata ostaa halpaa. Yrittänyt
pitää tämän mielessä kohtuuden rajoissa.
Ongelma onkin kun ei ole oikein kunnon vertailuja, sama kuva otettuna esim tuolla perus sigmalla ja L mallin linssillä.
Vai onko ?
T Jari
-
Tässä on pari esimerkkiä omilla tötteröillä kuvattu.Jari P kirjoitti: Ongelma onkin kun ei ole oikein kunnon vertailuja, sama kuva otettuna esim tuolla perus sigmalla ja L mallin linssillä.
Vai onko ?
T Jari
Tämä on 24-70/2.8L zoomi
Ja toinen on 50/1.4 normaaliopiskalla aukko 1.4
Monesti käy jos hommaa hyvän optiikan niin sitä vertaillessa muihin ei tahdo enää huonompi optiikan jalki näyttää riittävältä. Siksi ostan vähän hitaampaan tahtiin ja opettelen nyt ensin näillä.
-
Juu, ja nettikoossa noissa ei nyt oikeasti ole mitään eroa, lähinnä korostuu vain kuvankäsittelyllisten taitojen merkitys.
Mutta upea kuva linnunpojasta! Näemmä pääsit aika lähelle, joutuiko pitkäänkin hivuttamaan? ;)
Tässä on muutamia mitä löysin itse kenkälaatikosta:
Hepokatti, nyt se elukkakirja tietty on autossa ja auto menossa joten on paha tarkistaa mikä laji :-)
Tämän lajinmäärityksessä taas ei ole vaikeuksia..
Sinisiipi..
Neidonkorento:
Nuo kaikki on otettu v. 2000 Olympuksen C3030z -pokkarilla. Mun mielestä ihan kelvokasta jälkeä.. Esteettisestikin ihan kivoja, mutta siinä on varmasti kehittymisen varaa myös.
Ja kyllä nuo Sigmat tekee teknisesti parempaa laatua kuin tuo. Tietty kameran kennokin vaikuttaa asiaan. Tuo hyttyskuva on otettu niin että pidin käsin vanhaa 28mm Minoltan kiinteää objektiivia väärin päin Olympuksen linssin edessä. Kaikkia noita on rajattu vähän koska tuo Olympuksen zoomi oli aika rajallinen, joten kuvatessa sitä ryömi eteen muutaman sentin, otti kuvan, ja jos kohde ei säikähtänyt, ryömi taas vähän lisää.. :)
//Tuomas
Mutta upea kuva linnunpojasta! Näemmä pääsit aika lähelle, joutuiko pitkäänkin hivuttamaan? ;)
Tässä on muutamia mitä löysin itse kenkälaatikosta:
Hepokatti, nyt se elukkakirja tietty on autossa ja auto menossa joten on paha tarkistaa mikä laji :-)
Tämän lajinmäärityksessä taas ei ole vaikeuksia..
Sinisiipi..
Neidonkorento:
Nuo kaikki on otettu v. 2000 Olympuksen C3030z -pokkarilla. Mun mielestä ihan kelvokasta jälkeä.. Esteettisestikin ihan kivoja, mutta siinä on varmasti kehittymisen varaa myös.
Ja kyllä nuo Sigmat tekee teknisesti parempaa laatua kuin tuo. Tietty kameran kennokin vaikuttaa asiaan. Tuo hyttyskuva on otettu niin että pidin käsin vanhaa 28mm Minoltan kiinteää objektiivia väärin päin Olympuksen linssin edessä. Kaikkia noita on rajattu vähän koska tuo Olympuksen zoomi oli aika rajallinen, joten kuvatessa sitä ryömi eteen muutaman sentin, otti kuvan, ja jos kohde ei säikähtänyt, ryömi taas vähän lisää.. :)
//Tuomas
-
Hyttyskuva on hieno. Siinä on sattunut terävyysaluekin aivan kohdalleen.
Pienistä nettikuvista on vaikea tosiaan sanoa mitään. Kuvauskohteiden vertaaminen makro/lähikuvauksesta sitten maisema ja muuhun kuvaukseen ei aina anna vertailtavaa tietoa.
Mutta viimekädessä jokaisen se on itse tehtävä ratkaisunsa ja monet asiat kun ei ole niin yksiselitteisiä.
Pienistä nettikuvista on vaikea tosiaan sanoa mitään. Kuvauskohteiden vertaaminen makro/lähikuvauksesta sitten maisema ja muuhun kuvaukseen ei aina anna vertailtavaa tietoa.
Mutta viimekädessä jokaisen se on itse tehtävä ratkaisunsa ja monet asiat kun ei ole niin yksiselitteisiä.
-
- Viesti:
Nonniin, asia on sitten järjestyksessä.
300D huomenna huomenna kotona. Jotta asiat etenee
niin otin nyt kuitenkin nuo verkkokaupan Sigman linssit.
Sain ne sen verran edullisesti että ei häviä jos vaikka
niihin suttaantuu...
Linssit eivät ole verkkokaupasta vaan ½ vuotta käytetyt
tutulta.
512 Mt muisti ja USB2 lukija 300D:n mukaan. Laukku
pitänee käydä katsomassa kameran ja putkien kanssa
erikseen.
Jari
niihin suttaantuu...
Linssit eivät ole verkkokaupasta vaan ½ vuotta käytetyt
tutulta.
512 Mt muisti ja USB2 lukija 300D:n mukaan. Laukku
pitänee käydä katsomassa kameran ja putkien kanssa
erikseen.
Jari
-
Nyt saat sitten yöllä kieriskellä sängyssä ja miettiä miksen ostanut näitä...Jari P kirjoitti:Nonniin, asia on sitten järjestyksessä.
niihin suttaantuu...
Jari
http://www.outbackphoto.com/the_bag/uwe ... essay.html
-
- Viesti: