Sigman salama
-
Sigman salama
Sain tänään uuden Sigma ef-500 dg super salaman Saksasta.
Ja huomen aamulla täytyisi lähteä ottamaan kuvia hautajais tilaisuudesta.
Hieman arveluttaa kuinkahan tuo yhdistelmä 300d ja Sigma pelittää? Ei ennätä paljoa testailla.
Toimiiko salama automaatti asetuksella kamerassa ?
Millaisilla aetuksilla saisi kuvat onnistumaan varman päälle?
Ja huomen aamulla täytyisi lähteä ottamaan kuvia hautajais tilaisuudesta.
Hieman arveluttaa kuinkahan tuo yhdistelmä 300d ja Sigma pelittää? Ei ennätä paljoa testailla.
Toimiiko salama automaatti asetuksella kamerassa ?
Millaisilla aetuksilla saisi kuvat onnistumaan varman päälle?
eikös sulla ole koko ilta aikaa opetella?
vinkkinä voin antaa sen verran, että mittaa salaman valotus kasvoista (eli tähtää kasvoihin, laukaisin puoleenväliin ja paina * nappia peukalolla), sen jälkeen rajaat kuvan uudelleen ja painat laukaisimen kokonaan pohjaan.
av-moodissa kannattaa myös kokeilla, alivalotusta tarvittaessa 1/2 - kokonaisen aukon verran jos siltä tuntuu. manuaalisäädöillä kannattaa myös kokeilla (aukko isona ja suljinaikaa säätämällä valotus suurinpiirtein kohdalleen ja salama toimii täytevalona).
itse olen parit hautajaiset kuvannut ja kirkossa kuvasin käsivaralta ilman salamaa. kahvitustilaisuudessa kehtaa jopa vähän läiskytelläkin salamaa...
vinkkinä voin antaa sen verran, että mittaa salaman valotus kasvoista (eli tähtää kasvoihin, laukaisin puoleenväliin ja paina * nappia peukalolla), sen jälkeen rajaat kuvan uudelleen ja painat laukaisimen kokonaan pohjaan.
av-moodissa kannattaa myös kokeilla, alivalotusta tarvittaessa 1/2 - kokonaisen aukon verran jos siltä tuntuu. manuaalisäädöillä kannattaa myös kokeilla (aukko isona ja suljinaikaa säätämällä valotus suurinpiirtein kohdalleen ja salama toimii täytevalona).
itse olen parit hautajaiset kuvannut ja kirkossa kuvasin käsivaralta ilman salamaa. kahvitustilaisuudessa kehtaa jopa vähän läiskytelläkin salamaa...
-
Itseäni on mietityttänyt tämän salaman kanssa sen toimiminen juuri tuossa av-moodissa. Sisävalaistuksessa kuvatessa katon kautta salaman heijastaessa kamera (300D) antaa aivan liian pitkän valotusajan kaikilla aukoilla (ainakin 2.8 ja pienemmillä), yleensä jotain 1/10 - 1/5 luokkaa. Salamasta löytyisi kyllä enemmän tehoa mutta en tiedä miten sitä saisi säädettyä vai saako mitenkään (siis muuten kuin manuaali-moodissa)? Salama räpsähtää hyvin pienellä teholla ja näin kamera valitsee liian pitkän valotusajan. Kuvat kyllä valottuvat oikein. Onko ainoa keino saada hyviä kuvia tietyllä haluamallaan aukolla säätää kamera ja salama manuaali-moodiin ja testailla valotusta? P-moodissa kamera käyttää aina vähintään 1/60s valotusaikaa ja pimeissä olosuhteissa salama räpsähtää hyvinkin suurella teholla, jotta valotus onnistuu. Minkäköhän vuoksi salamateho ei ole suurempi myös av-moodissa.
-
-
Laita kamera manuaalille, säädä valotusaika 1/60s ja aukko haluamaasi arvoon. Salama huolehtii sen jälkeen oikeasta valotuksesta ja valotuksen kompensointi onnistuu salamasta. Valotusajan, herkkyyden ja FEC:n kanssa voit säätää kuinka paljon kuvaan haluat ympäröivää valoa ja kuinka paljon valoa salamasta, mutta pelkän aukon ja FEC:n säätämisellä pääsee jo pitkälle.JAP kirjoitti:....
SamiN jos kuvaat 300D:llä älä edes harkitse ST-mallia. Jo FEC:n puuttuminen tekee siitä lähes käyttökelvottoman 300D:n kanssa. Muita ominaisuuksia voi vertailla Sigman sivuilta [ST] [SUPER]
-
-
Niin, ja muista salaman heijjastaminen esim kattoon, antaa paljon apremman tuloksen kuin suora salama.
Olikos 300deessä edes salaman lukitusmittausta (*-nappi)? oli kai...
kyllä vähän häiritsee kun ihmiset ehtivät kääntää päänsä kun eivät ymmärrä että kyseessä on vain e-ttln mittausvälähdys...
Niin, ja hautajaisia kuvatessa... älä käytä salamaa, ainakin itse oli omasta mielestä todella ärsyttävää viime hautajaisissa kun kävin kun joku tyyppi seisoo ja räpsii suoralla salamalla täydellä teholla jokaikisen henkilön joka kävi jättämässä kukkansa... eteenkin kun olin ottanut pokkarin mukaan ja sille riitti hyvin valotehoa ilman salamaa jos oli tukevat kädet.
Olikos 300deessä edes salaman lukitusmittausta (*-nappi)? oli kai...
kyllä vähän häiritsee kun ihmiset ehtivät kääntää päänsä kun eivät ymmärrä että kyseessä on vain e-ttln mittausvälähdys...
Niin, ja hautajaisia kuvatessa... älä käytä salamaa, ainakin itse oli omasta mielestä todella ärsyttävää viime hautajaisissa kun kävin kun joku tyyppi seisoo ja räpsii suoralla salamalla täydellä teholla jokaikisen henkilön joka kävi jättämässä kukkansa... eteenkin kun olin ottanut pokkarin mukaan ja sille riitti hyvin valotehoa ilman salamaa jos oli tukevat kädet.
-
Noin se näyttäisi tosiaan toimivan. Salamassa on ilmeisesti jokin melko heikko perusteho, jota se käyttää tv ja av-moodeissa aina kaikesta muusta riippumatta. Näin ne ovat ilmeisesti sisätiloissa käyttökelvottomia.JuhaH kirjoitti:Laita kamera manuaalille, säädä valotusaika 1/60s ja aukko haluamaasi arvoon. Salama huolehtii sen jälkeen oikeasta valotuksesta ja valotuksen kompensointi onnistuu salamasta. Valotusajan, herkkyyden ja FEC:n kanssa voit säätää kuinka paljon kuvaan haluat ympäröivää valoa ja kuinka paljon valoa salamasta, mutta pelkän aukon ja FEC:n säätämisellä pääsee jo pitkälle.JAP kirjoitti:....
Olen melko aloitteleva kuvaaja ja olen ihmetellyt miksi kyseinen salama ja kamera yhdistelmä alivalottavat lähes aina. Melkein koko ajan FEC saisi olla noin +1. Ilmeneekö sama ongelma muitakin salamoita käytettäessä?
-
- Viesti:
Hyvä kysymys, itse mietin juuri samaa. Yleensä tosin tuon salaman kanssa toimiessa tulee heiluttua manual -modessa, joten ei tule ongelmia. 1/60 ja menoksi. :DJAP kirjoitti: P-moodissa kamera käyttää aina vähintään 1/60s valotusaikaa ja pimeissä olosuhteissa salama räpsähtää hyvinkin suurella teholla, jotta valotus onnistuu. Minkäköhän vuoksi salamateho ei ole suurempi myös av-moodissa.
Tosin kyllähän siinä salamassa on FEC jos sitä haluaa käytellä.
.Wagner
Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
-
Siksi, että taustakin valottuisi oikein.wagner kirjoitti:Hyvä kysymys, itse mietin juuri samaa.JAP kirjoitti: Minkäköhän vuoksi salamateho ei ole suurempi myös av-moodissa.
lyhyesti:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq10
tarkemmin:
http://photonotes.org/articles/eos-flas ... #confusion
Mikäli haluaa lyhyemmän valotusajan Av-moodissa, niin Custom funktiolla tuon saa 10D:ssä lukittua Av-moodissa 1/200 sekuntiin. 300D:ssä onnistunee venäläisten firmwarella (en ole asentanut).
-
-
Minulle kelpaisi kanssa.tipu1 kirjoitti:Olisikohan mahdollista saada joltain Sigman suomenkielisen käyttöohjeen omistajalta valokopioita ko. prosyyrista?Korvausta vastaan tietysti.
Englannin kielinen ohje näyttää olevan 11 sivua A2 koossa, joten A4 sopii kaksi sivua kerralla.
Sigman maahantuojalta saisi kopiot 80 euron kohtuu hintaan!!
Aika hurja on tosiaan hinta muutamasta paperiläpyskästä :)
-
- Viesti:
Hmm,ArtoH kirjoitti:Siksi, että taustakin valottuisi oikein.wagner kirjoitti:Hyvä kysymys, itse mietin juuri samaa.JAP kirjoitti: Minkäköhän vuoksi salamateho ei ole suurempi myös av-moodissa.
lyhyesti:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq10
tarkemmin:
http://photonotes.org/articles/eos-flas ... #confusion
kiitän. :D
.Wagner