400D:lle muistikortti ja laukku!
-
Joo, ei tota tallennustilaa ole koskaan mielestäni liikaa. Ei tietsikassa tai kamerassakaan. Itsellä 8 Gt CF kortti ja Lowepron microtrekker 100 reppu. Sinne mahtuu kamera ja pari putkea, salama ja muut tarvikkeet. Pikku tripodinkin voi laittaa repun ulkopuolella oleviin lenksuihin kiinni. Toi slingshot on varmaan kätevämpi käytössä, mutta itse olen reppu ihmisiä : )
Ton microtrekkerin hinta on verkkokaupassa 76 Eur, mutta löysin sen Clas ohlsonilta 46 Eur hintaan.
Ton microtrekkerin hinta on verkkokaupassa 76 Eur, mutta löysin sen Clas ohlsonilta 46 Eur hintaan.
-
-
- Viesti:
Mulla on 5D:n kanssa 2x2GB kortit (RAW about 12.8MB). Tila on loppunut kuvaustilanteessa useasti kesken, mutta sitä varten on PD70X kuvapankki.
2 x 8GB ja tuota ongelmaa ei enää ehkä olisi.
Tämäkin riippuu niin kuvauskohteista. Jos kuvaat esim. jotain festaria, BB-kisaa tms. niin tilaa ei koskaan ole liikaa. Joku ralli, niin pärjäät pienemmälläkin kuvamäärällä (1/osallistuja/pätkä, max 2 ja ulosajotilanteessa niin monta kuin kortille mahtuu ja kerkeät kuvaamaan)
Jos taas kuvaat pikaisesti takapihalla macroja ja kone on seinän takana, niin aivan sama minkä kokoinen se kortti on. Itse en pahemmin viitsi 'chimpata' niitä kuvia pois, vaan teen sen sitten PC:llä kotona sen poistelun.
Studiossa yhden hengen kuvaamiseen tilaa on tarpeeksi jo 2GB kortissa ja siinä tulee hivenen chimppailtua ja katseltua esikatseluakin, sekä poisteltua selkeästi viturallaan olevia kuvia.
2 x 8GB ja tuota ongelmaa ei enää ehkä olisi.
Tämäkin riippuu niin kuvauskohteista. Jos kuvaat esim. jotain festaria, BB-kisaa tms. niin tilaa ei koskaan ole liikaa. Joku ralli, niin pärjäät pienemmälläkin kuvamäärällä (1/osallistuja/pätkä, max 2 ja ulosajotilanteessa niin monta kuin kortille mahtuu ja kerkeät kuvaamaan)
Jos taas kuvaat pikaisesti takapihalla macroja ja kone on seinän takana, niin aivan sama minkä kokoinen se kortti on. Itse en pahemmin viitsi 'chimpata' niitä kuvia pois, vaan teen sen sitten PC:llä kotona sen poistelun.
Studiossa yhden hengen kuvaamiseen tilaa on tarpeeksi jo 2GB kortissa ja siinä tulee hivenen chimppailtua ja katseltua esikatseluakin, sekä poisteltua selkeästi viturallaan olevia kuvia.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Minulla on 400D ja hommasin siihen 4GB Extreme III kortin, tyytyväinen olen ollut, koska ei tartte pelätä että kortti täyttyy kuvausreissulla päivän aikana. Yleensä reissuissa on mukana läppäri, jonne kuitenkin päivittäin kuvat tyhjennän.
Laukuksi ostin Lowepron CompuTrekker AW:n. Tilaa on tulevillekin putkille (nyt vasta 2) sekä kakkoskameralleni (Pro1). Reppu on kätevä omissa kuvauksissani ja tässä mallissa parasta myös se, että läppäri mahtuu samaan reppuun ja reppu mahtuu esim. lentokoneessa edessä istuvan penkin alle.
Laukuksi ostin Lowepron CompuTrekker AW:n. Tilaa on tulevillekin putkille (nyt vasta 2) sekä kakkoskameralleni (Pro1). Reppu on kätevä omissa kuvauksissani ja tässä mallissa parasta myös se, että läppäri mahtuu samaan reppuun ja reppu mahtuu esim. lentokoneessa edessä istuvan penkin alle.
-
2 gigan kortilla pärjää hetken 4 gigaisella pitempään. Itse todennut hyväksi useamman 2 gigaisen kortin käytön. -reppu/kameralaukku on hyvä kokeilla ennen ostamista; istuvuus koko käytännössä... jos helsingin suunnalla liikut niin suosittelen telefotoa. Itse sain todella hyvää palvelua ja en tullut sitten tyytyneeksi ensimmäiseen vaihtoehtoon (tamracin adventure 7) joka olisi kyllä nopeasti käynyt pieneksi. Itsellä on lowepron compurover aw, joka on kyllä minun selälle hyvä(pituuteni 195cm), mutta 175cm pitkä kaverini selkään ei istunut kunnolla(liian iso).
-
viltawa kirjoitti:Nopeudella ei ole niin suurta merkitystä, vaikka toki mukavoittaa käyttöä.
Itse en edes omista järkkäriä, mutta eikös tuo kortin nopeus ole aika tärkeä asia ajatellen esim sarjakuvausta? Jos otat monta putkeen niin eikös tuon kortin pidä olla riittävän nopea kirjottamaan tiedostoa kortille. Voisin kuvitella, että hermot menee, jos joka kerta sarjakuvaus loppuu 3 kuvan jälkeen, kun kortti ei ole kyllin nopea!
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta panostaisin kyllä osittain kortin nopeuteenkin, en vaan pelkkään kokoon.
-Aake
-
Näissä halvemman pään järkkäreissä puskurimuisti on sen verran pieni, että kovin nopeasta muistikortista ei ole mitään hyötyä. Eli jos vaikka 400D:hen menee ostamaan jotain Extreme IV -korttia, on kortti nopeampi kuin kamera ja nopeudesta ei ole kuvatessa mitään hyötyä.ninzaa kirjoitti:Itse en edes omista järkkäriä, mutta eikös tuo kortin nopeus ole aika tärkeä asia ajatellen esim sarjakuvausta? Jos otat monta putkeen niin eikös tuon kortin pidä olla riittävän nopea kirjottamaan tiedostoa kortille. Voisin kuvitella, että hermot menee, jos joka kerta sarjakuvaus loppuu 3 kuvan jälkeen, kun kortti ei ole kyllin nopea!viltawa kirjoitti:Nopeudella ei ole niin suurta merkitystä, vaikka toki mukavoittaa käyttöä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta panostaisin kyllä osittain kortin nopeuteenkin, en vaan pelkkään kokoon.
-Aake
-
- Viesti:
Paitsi jos käyttää kuvien purkuun nopeaa kortinlukijaa, niin nopea kortti voi olla perusteltu.JoonasH kirjoitti:Näissä halvemman pään järkkäreissä puskurimuisti on sen verran pieni, että kovin nopeasta muistikortista ei ole mitään hyötyä. Eli jos vaikka 400D:hen menee ostamaan jotain Extreme IV -korttia, on kortti nopeampi kuin kamera ja nopeudesta ei ole kuvatessa mitään hyötyä.ninzaa kirjoitti:Itse en edes omista järkkäriä, mutta eikös tuo kortin nopeus ole aika tärkeä asia ajatellen esim sarjakuvausta? Jos otat monta putkeen niin eikös tuon kortin pidä olla riittävän nopea kirjottamaan tiedostoa kortille. Voisin kuvitella, että hermot menee, jos joka kerta sarjakuvaus loppuu 3 kuvan jälkeen, kun kortti ei ole kyllin nopea!viltawa kirjoitti:Nopeudella ei ole niin suurta merkitystä, vaikka toki mukavoittaa käyttöä.
-Aake
-
Jep, muistelinkin että jossain kohtaa siitä nopeasta kortista on hyötyä myös hitaassa kamerassa. En vain muistanut että missä, joten tyydyin kirjoittamaan: "nopeudesta ei ole kuvatessa mitään hyötyä".Hannu KH kirjoitti:Paitsi jos käyttää kuvien purkuun nopeaa kortinlukijaa, niin nopea kortti voi olla perusteltu.
-
- Viesti:
-
Kävin tutkailemassa nettisivustoilta vaihtoehtoa. Alkoi miellyttämään sama malli numerolla 8 eli hiukan isompana.Laukkuna suosittelen samaa mikä mulla on Tamrac Velocity 7, olkalaukku joka kuitenki istuu hyvin selässäkin, ja siihen mahtuu muutakin sälää _kun_ hankit niitäkin.
http://www.tamrac.com/5748.htm
Mutta mietityttää: Miten käy, kun laukun laskee maahan ns. pohja edellä. Meneekö heti ensimmäisenä pitkä optiikka rikki, jos on kamerassa kiinni keskellä. Pitääkö aina laskea "selkä"puoli alas maahan? Millainen pehmuste siinä laukussa kiertää reunalla. Voiko siihen pehmusteeseen luottaa ollenkaan? Miten repuissa yleensä?
-
http://www.telefoto.fi/index.php?open=6 ... cted=66221
suosittelen. suht iso mutten kuitenkaan kömpelön kokoinen. mielestäni hyvin topattu ja sadesuoja mukana.
suosittelen. suht iso mutten kuitenkaan kömpelön kokoinen. mielestäni hyvin topattu ja sadesuoja mukana.
Canon 400d, bg-e3, sigma EX 10-20, Canon 50mm 1.8 Tamron 28-75mm 2.8, Canon 70-200 L 4 IS, Canon 580 ex2, Lowepro aw3
-
Meillä vain tarvitaan käsiä muuhunkin kuin kameralaukun kantamiseen. Nimittäin mukaamme yleensä lähtee myös neljä lasta, joita kuvataan kaikkialla missä liikumme. Luonto on kovasti sydäntämme lähellä, siis koko perhettä.. Mutta kameralaukku ei saisi silti olla liian iso, kun monesti menemme parin tunnin keikkoja, johon ei oteta muuta kun lapsi kantoliinaan, toinen rinkkaan ja loput käveleen. Vaatii haastetta, mutta tuo kyllä iloa... ;)